2019-02-16, 22:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har tänkt mycket sedan igår på det som du och Jazz16 berättade om barnen och att de inte alltid verkade så välvårdade.

Jag har litegrann väntat på att sådan information skulle dyka upp i tråden (det var därför jag var så nyfiken på källan, inte för att ifrågasätta dig).

I synnerhet på slutet var det en begränsad skara människor som någonsin träffade barnen och därför kan jag tänka mig att även den som innerst inne har funderingar på hur det egentligen stod till kanske drar sig för att lufta sådana tankar. Men att ingen har undrat ser jag nästan som uteslutet.

Jag önskar att vi någon gång får reda på sanningen om hur Moa och Agnes hade det. Fanns det ändå tecken på att det inte var som det skulle hemma? Borde man sett ME-diagnoserna och hemmasittandet i sig som varningssignaler?

Ja absoluta varningssignaler på att barnen så småningom kommer att må ännu sämre psykiskt av denna hemundervisning som inte kombinerades med ens några få timmar i skolan. I vart fall inte under hösten 2017 enligt rektorns uttalande om ”heltids hemundervisning”.

Eftersom man enligt de stora studierna för ME hos barn har sett att majoriteten av barnen blir mycket bättre över tiden och att detta vanligen sker under de första tre åren efter sjukdomsdebut - borde naturligtvis en återkommande regelbunden utvärdering av As och Ms sjukdomssymptom skett. Borde varit väldigt frekventa kontroller med max 1-2 månaders intervall.
Dessutom borde båda töserna haft återkommande besök på BUP enbart på grund av sin livssituation. Sådana besök sker vanligen med 1-2 veckors intervall.
Därtill borde de haft veckovis sjukgymnastik, arbetsterapi och kanske om och om igen försöka delta någon liten stund i skolan.

Har det skett?
Eller lämnades de vind för våg i sina föräldrars vård eller vanvård?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-16 kl. 22:47.
Citera
2019-02-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra. Hoppas det leder till en ordentlig utredning.

Det hoppas jag också att det i bjärredsfallet gör. För den info PT polisen gav skapar bara en massa nya frågor.

Jag efterlyser en ny PT med vettig info som inte är så tvetydig och som polisen, inte andra, ska råda över.

Annars kommer aldrig spekulationerna om vad som verkligen hände och varför, sluta.
Citera
2019-02-16, 22:42
Medlem
Citat:
Dessa personer bör kunna berätta mer.

Men hur ska de våga göra det i ett forum som detta?
Citera
2019-02-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har tänkt mycket sedan igår på det som du och Jazz16 berättade om barnen och att de inte alltid verkade så välvårdade.

Jag har litegrann väntat på att sådan information skulle dyka upp i tråden (det var därför jag var så nyfiken på källan, inte för att ifrågasätta dig).

I synnerhet på slutet var det en begränsad skara människor som någonsin träffade barnen och därför kan jag tänka mig att även den som innerst inne har funderingar på hur det egentligen stod till kanske drar sig för att lufta sådana tankar. Men att ingen har undrat ser jag nästan som uteslutet.

Jag önskar att vi någon gång får reda på sanningen om hur Moa och Agnes hade det. Fanns det ändå tecken på att det inte var som det skulle hemma? Borde man sett ME-diagnoserna och hemmasittandet i sig som varningssignaler?

Det är bra att vi börjar komma in på sådana här frågor - om hur barnen hade det. Och vad personer runt omkring dem såg och inte såg. Det är trots allt barnen som är viktigast i sammanhanget. Tyvärr misstänker jag att det kan ha varit riktigt eländigt på slutet: två barn som hållits hemma under en lång tidsperiod, mer eller mindre sjuka, antagligen deppiga och uppgivna. Och så två föräldrar som jobbar på nästan som vanligt inom sina yrken, men samtidigt är fruktansvärt förtvivlade och lika deppiga och uppgivna som barnen. Vilken tillvaro blir det av det?

Föräldrarna lär väl knappast ha kunnat förmedla hopp eller framtidstro till sina barn...
Citera
2019-02-16, 22:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Funderar fortsatt på lex Bobby.

Men enligt det här gäller det bara fall där det finns ett dom. Men här kommer jo inte finnas någon.
Så lex Bobby gäller då inte.

https://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012januari/myndigheteranmalerintetrotsattbarnbehoverskydd

Så det behövs en lex A och M?

”Socialstyrelsen har utrett hur myndigheterna har agerat i nitton fall där barn avlidit till följd av brott. Syftet är att förebygga att barn far illa. I rapporten konstateras att hälso- och sjukvård, skola, och förskola ibland brister i sin anmälningsskyldighet.

Sedan 2008 ska Socialstyrelsen utreda fall enligt den så kallade Lex-Bobby, lagen om utredningar avseende barn som har avlidit i anledning av brott mm. För att en utredning ska inledas krävs bland annat att barnet haft behov av skydd och att det finns en dom som har vunnit laga kraft och inte längre går att överklaga.”

”– Vi ser att det inte alltid görs utredningar till skydd för barn, trots att det finns tecken på att barn befinner sig i en utsatt situation. Ibland går det också för långsamt att inleda och slutföra utredningar. Det är ett misslyckande för samhället när barn dör till följd av brott, säger Mary Nilsson, enhetschef på Socialstyrelsen.

I de granskade fallen har psykisk sjukdom och annan ohälsa varit vanligt förekommande hos förövaren. Ett annat mönster är att familjen eller någon av föräldrarna har varit ensamma och isolerade, utan fungerande socialt nätverk. Det förekommer separationer med följande vårdnadstvister och andra relationsproblem. Även ekonomiska problem och arbetslöshet finns med som faktorer i de granskade fallen.

– Det är viktigt att hälso- och sjukvården och socialtjänsten, när de kommer i kontakt med personer i dessa situationer, uppmärksammar om det finns barn i personens närhet som kan behöva skydd eller stöd. Detta är man skyldig att ta reda på, säger Anna Ericsson.”

Tack - jätteintressant info.
Kanske ”lex Bobby” skulle kunna användas för Agnes och Moa och därigenom utreda om någon myndighet brustit.
Undrar dock lite vad som menas med en ” laga kraft vunnen dom” när detta aldrig går till domstol för att förövaren är död. Kan ”lex Bobby” användas utan att någon dom avkunnats?
Citera
2019-02-16, 22:58
Medlem
[quote=Solglittret|66771047]Ja absoluta varningssignaler på att barnen så småningom kommer att må ännu sämre psykiskt av denna hemundervisning som inte kombinerades med ens några få timmar i skolan. I vart fall inte under hösten 2017 enligt rektorns uttalande om ”heltids hemundervisning”.

Eftersom man enligt de stora studierna för ME hos barn har sett att majoriteten av barnen blir mycket bättre över tiden och att detta vanligen sker under de första tre åren efter sjukdomsdebut - borde naturligtvis en återkommande regelbunden utvärdering av As och Ms sjukdomssymptom skett. Borde varit väldigt frekventa kontroller med max 1-2 månaders intervall.
Dessutom borde båda töserna haft återkommande besök på BUP enbart på grund av sin livssituation. Sådana besök sker vanligen med 1-2 veckors intervall.
Därtill borde de haft veckovis sjukgymnastik, arbetsterapi och kanske om och om igen försöka delta någon liten stund i skolan.

Har det skett?
Eller lämnades de vind för våg i sina föräldrars vård eller vanvård?[
/QUOTE]

Har inte hört att något besök hos familjen ska ha skett och jag undrar också varför, i så fall.

Har själv barn (nu vuxet) och jag vet att vissa föräldrar har en förmåga att dölja missförhållanden. Naturligtvis oftast de som har en fenomenal svada och kan lura nästan vem som helst.

Kan fråga mig varför välutbildade människor som jobbar inom Bup och skola, inte kan se igenom sådant som i bjärredsfallet. Självklart ville föräldrarna att ingen skulle komma in och "snoka" i deras förehavanden, deras familjeliv.

Men kanske anhöriga kan ha märkt nåt, men inte fattat hur allvarliga missförhållandena var egentligen?
Citera
2019-02-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja absoluta varningssignaler på att barnen så småningom kommer att må ännu sämre psykiskt av denna hemundervisning som inte kombinerades med ens några få timmar i skolan. I vart fall inte under hösten 2017 enligt rektorns uttalande om ”heltids hemundervisning”.

Har det skett?
Eller lämnades de vind för våg i sina föräldrars vård eller vanvård?

Din sista mening: ja, det är ju den uppfattning man får, att barnen lämnades helt och hållet i sina föräldrars vård eller vanvård. Min bild är att den enda "insats" som barnen hade var skolundervisning i hemmet. Undrar om det verkligen var så? Och hur kunde det i så fall komma sig?
Citera
2019-02-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
IVO granskar inte skolor, men kanske kliniken i Lund som för första gången skrev ett intyg på en 11-åring.
Det finns ett alternativ där man kan anmäla båda sjukvården och socialtjänsten. Men var inte orolig. Jag kommer skicka samma anmälan till JO också gällande skolorna.
Du kunde inte låta bli skriva ” kliniken i Lund” .
En skånsk läkare är inte samma som en klinik i Lund. Det går inte med mig Armstark.
Citera
2019-02-16, 23:23
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är bra att vi börjar komma in på sådana här frågor - om hur barnen hade det. Och vad personer runt omkring dem såg och inte såg. Det är trots allt barnen som är viktigast i sammanhanget. Tyvärr misstänker jag att det kan ha varit riktigt eländigt på slutet: två barn som hållits hemma under en lång tidsperiod, mer eller mindre sjuka, antagligen deppiga och uppgivna. Och så två föräldrar som jobbar på nästan som vanligt inom sina yrken, men samtidigt är fruktansvärt förtvivlade och lika deppiga och uppgivna som barnen. Vilken tillvaro blir det av det?

Föräldrarna lär väl knappast ha kunnat förmedla hopp eller framtidstro till sina barn...

Barn märker ju hur deras föräldrar mår så det får man anta att även dessa tjejer gjorde. Tyvärr.

Det är väldigt olika bud på hur många lärarledda timmar de hade i hemmet med alltifrån tre-fyra timmar per gång till bara korta genomgångar och sedan eget arbete (vilket för övrigt verkar som mycket ansvar att lägga på axlarna på ett kroniskt utmattat barn). Vad såg egentligen lärarna de där timmarna?

Jag kan inte komma ifrån att hela situationen var som upplagd för att gå åt pipsvängen. För vad förväntade sig lärarna att se? Jo två sjuka barn. Och om de blev sjukare av att vara hemma isolerade så skulle aldrig någon ha gjort den kopplingen för man skulle anta att det var på grund av ME.

Samtidigt måste lärarna ändå ha undrat när plötsligt Moa också skulle vara hemma. De måste ju ha sett att Agnes inte blev det minsta kryare av det, samtidigt som de lär ha blivit informerade om att inget annat kunde komma fråga med ME där alla normala regler för god hälsa är satta ur spel.

I vilket skick var tjejerna? För en sak som återkommer är barnen verkade inte så sjuka. Särskilt Moa. Inte ens barnvakten nämner Moas sjukdom som hon gjorde med Agnes. Stämmer det att barnen låg i sängen och fick undervisning på slutet? Och ändå tyckte föräldrarna och skolan att allt knallade på bra och man kunde skjuta upp det där mötet till vårterminen?

Ju mer jag tänker på det desto mer oklarheter verkar det finnas.
Citera
2019-02-16, 23:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det finns ett alternativ där man kan anmäla båda sjukvården och socialtjänsten. Men var inte orolig. Jag kommer skicka samma anmälan till JO också gällande skolorna.
En skånsk läkare är inte samma som en klinik i Lund. Det går inte med mig Armstark.

Tack Missan27 för att du IVO-anmäler detta. All kred till dig för det steget.
Hoppas det blir en ordentlig utredning.
Alldeles nyligen la man ner försöken att sätta upp kriterier från Socialstyrelsen för sjukskrivning vid sjukdomen ME. Det anses helt enkel att sjukdomen är så pass oklar, symtomen så diffusa att det inte går att faställa några riktlinjer alls. Trist för de sjuka - men det säger onekligen något om hur svårvärderad och svårdiagnostiserade ME-sjukdomen är.
Det borde vara ännu svårare att ställa denna diagnos hos barn som växer, utvecklas och där föräldrarna kanske för barnets talan.

Så absolut borde det ske en ordentlig utredning hur Agnes och Moa kunde få denna diagnos och dessa intyg till skolan, en form sjukskrivningsintyg över flera år i Agnes fall och en hel termin för Moa, och hur man skötte vidare omhändertagande och uppföljning av dem.
Om en vuxen hade varit sjukskriven över flera år, som Agnes, hade försäkringskassan varit inkopplad och stora utredningar gjorts om vederbörandes förmåga att återgå i arbete.

Vad gjorde ansvariga för Agnes?
Citera
2019-02-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Kliniken i Lund är ett citat från PM;et som Reviews har delat i tråden. O;s arbetslamrat berättade att diagnosen gavs av e klinik i Lund. Jag vet inte vad jag borde ha skrivit i stället.
Citera
2019-02-16, 23:28
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack - jätteintressant info.
Kanske ”lex Bobby” skulle kunna användas för Agnes och Moa och därigenom utreda om någon myndighet brustit.
Undrar dock lite vad som menas med en ” laga kraft vunnen dom” när detta aldrig går till domstol för att förövaren är död. Kan ”lex Bobby” användas utan att någon dom avkunnats?

Man kan väl konstatera att genom att ta sitt/sina egna liv också har föräldrarna åminstone sett till att Moas och Agnes öden blir så hemliga som möjligt. Föräldrarnas beskrivning är det som gäller. De fick sista ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in