Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Det är bra att vi börjar komma in på sådana här frågor - om hur barnen hade det. Och vad personer runt omkring dem såg och inte såg. Det är trots allt barnen som är viktigast i sammanhanget. Tyvärr misstänker jag att det kan ha varit riktigt eländigt på slutet: två barn som hållits hemma under en lång tidsperiod, mer eller mindre sjuka, antagligen deppiga och uppgivna. Och så två föräldrar som jobbar på nästan som vanligt inom sina yrken, men samtidigt är fruktansvärt förtvivlade och lika deppiga och uppgivna som barnen. Vilken tillvaro blir det av det?
Föräldrarna lär väl knappast ha kunnat förmedla hopp eller framtidstro till sina barn...
Barn märker ju hur deras föräldrar mår så det får man anta att även dessa tjejer gjorde. Tyvärr.
Det är väldigt olika bud på hur många lärarledda timmar de hade i hemmet med alltifrån tre-fyra timmar per gång till bara korta genomgångar och sedan eget arbete (vilket för övrigt verkar som mycket ansvar att lägga på axlarna på ett kroniskt utmattat barn). Vad såg egentligen lärarna de där timmarna?
Jag kan inte komma ifrån att hela situationen var som upplagd för att gå åt pipsvängen. För vad förväntade sig lärarna att se? Jo två sjuka barn. Och om de blev sjukare av att vara hemma isolerade så skulle aldrig någon ha gjort den kopplingen för man skulle anta att det var på grund av ME.
Samtidigt måste lärarna ändå ha undrat när plötsligt Moa
också skulle vara hemma. De måste ju ha sett att Agnes inte blev det minsta kryare av det, samtidigt som de lär ha blivit informerade om att inget annat kunde komma fråga med ME där alla normala regler för god hälsa är satta ur spel.
I vilket skick var tjejerna? För en sak som återkommer är
barnen verkade inte så sjuka. Särskilt Moa. Inte ens barnvakten nämner Moas sjukdom som hon gjorde med Agnes. Stämmer det att barnen låg i sängen och fick undervisning på slutet? Och ändå tyckte föräldrarna och skolan att allt knallade på bra och man kunde skjuta upp det där mötet till vårterminen?
Ju mer jag tänker på det desto mer oklarheter verkar det finnas.