Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Jo jag förstår det, jag tycker dock att man får ha i åtanke att dom faktiskt minskade finansieringskostnaden med 1% genom förtidsinlösen av den gamla obligationen, räntan på den var 1% högre än den nya.
Men jag tror den förra gjordes innan man börsnoterades, dvs då man hade ett lägre eget kapital. Då var det mer begripligt. Den senaste gjordes av ett bolag som återköpte egna aktier och gav god utdelning.
Att låna för nånstans 5%, och sedan skyffla pengarna vidare till aktieägarna (eller vidlyftiga sponsorprojekt) är tveksamt, minst sagt. Men nu ser vi också att man tvekar angående utdelningen i år. Beslutet har skjutits upp. Och när jag försöker läsa mellan raderna så tycker jag att det verkar som att man har problem med att finansiera Karlastadsprojektet, dvs man måste få fram mer eget kapital till detta innan bankerna stoppar in mer. Det är i varje fall min gissning.
Men Säve-affären var fantastisk, och kompenserar för annat.
Vad gäller projektutveckling noterar jag också att man ska bygga 1 300 bostadsrätter på fjället i Fjätervålen. Visst, ingen tidplan där.