2019-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Du menar alltså att det är beroende på om du är medveten om ditt Medvetande eller inte?

Om du bestämmer dig för att inte tro på något, betyder det då också automatiskt att det inte är sant?
Är det liksom per automatik du har känsla/tankar om sanningshalten eller hur går det till?
Försök förstå vad det är jag menar, och vad det du skriver egentligen betyder.
Ja, vissa saker grubblar jag nog medvetet mycket på, medans vissa saker bestäms i min hjärna nästan utan att jag är medveten om det. Direkt jag hör att påstående så händer saker i min hjärna och vips så har det avgjorts om jag tror på det eller inte. Detta kan ske innan jag blivit medveten om det.

Nej, sanningen avgörs inte av min tro. Varför skulle den det?
Citera
2019-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
De har andra hjälpmedel för sin perception.
Kanske till och med i vissa avseenden överlägsen dem med öron!
Har flera sådana vänner.
Det tror jag också.
Citera
2019-02-16, 17:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att Du föreställer dig att alla andra har exakt samma tankeverksamhetsförmåga som Du själv säger ju det mesta.

JO! - det var precis så du uttryckte dig. Du verkar ha problem med självbilden.
Du slänger dig gärna med "fakta" va? Och påstår att dessa är sanna och aldrig går att motbevisa -tills någon gör det-.
Precis som majoriteten av alla andra människoboskap.

Jag slår inte in spikar i hjärnan Därför att:

1. Det gör ont
2. Jag är beroende av hjärnan för att kunna fortsätta leva det liv jag lever just nu, som jag är ganska nöjd med
3. Jag inte med säkerhet kan säga att jag inte kommer att dö
3b. Detta eventuellt är evigt

Dem flesta upplever sig också vara medvetslösa varje natt när de sover.

Sanningshalten i olika teser är varierande, och tankeverksamhet behövs för att uppfatta denna.

Du är i dagsläget uppenbarligen inte mottaglig för någon vidare kunskapsutvidgning genom tankeverksamhet,
Jag avsäger mig därför rätten att fortsätta denna diskussion.

Jo, det är precis vad jag både skrev och menade. Det hade du också vetat om du varit öppen för mina inlägg.
Du misstolkar mig - jag har aldrig påstått att alla tankar är o-originella. Jag menade att man inte kan föreställa sig något innan man tänkt det.

Det jag menar när jag påstår att du är dummare än Judas, är just det!
Du -precis som föregående användare- tror att ni har kunskap just för att ni TROR det.
Mitt förslag på problemdämpande åtgärd kvarstår: Tänk istället för att uttala dig.

Tack för era "bidrag" () - men jag kommer i fortsättningen att tänka mig för innan jag väljer att fortsätta en diskussion.

"Vi har försetts med två öron och en mun för att insikt är dubbelt så viktigt som uttal"

"Om du inte förstår, är det bättre att hålla käften"

Bra. Då vet jag vilken nivå av illusion som du befinner dig på.
Hail Xenu!
Citera
2019-02-16, 17:20
Medlem
Citat:
Att Du föreställer dig att alla andra har exakt samma tankeverksamhetsförmåga som Du själv säger ju det mesta.

JO! - det var precis så du uttryckte dig. Du verkar ha problem med självbilden.
Du slänger dig gärna med "fakta" va? Och påstår att dessa är sanna och aldrig går att motbevisa -tills någon gör det-.
Precis som majoriteten av alla andra människoboskap.

Jag slår inte in spikar i hjärnan Därför att:

1. Det gör ont
2. Jag är beroende av hjärnan för att kunna fortsätta leva det liv jag lever just nu, som jag är ganska nöjd med
3. Jag inte med säkerhet kan säga att jag inte kommer att dö
3b. Detta eventuellt är evigt

Dem flesta upplever sig också vara medvetslösa varje natt när de sover.

Sanningshalten i olika teser är varierande, och tankeverksamhet behövs för att uppfatta denna.

Du är i dagsläget uppenbarligen inte mottaglig för någon vidare kunskapsutvidgning genom tankeverksamhet,
Jag avsäger mig därför rätten att fortsätta denna diskussion.

Jag har aldrig påstått att något aldrig går att motbevisa heller, ännu en av dina felaktiga tolkningar av enkel information svart på vitt, ännu ett bevis på att du bara ser det du vill se. Det finns givetvis alltid en möjlighet att fakta kan motbevisas, men tills de har blivit motbevisade är det enda vettiga att utgå ifrån att de är sanna.

Du har varken några argument eller motargument utan griper desperat efter halmstrån i alla lägen. Jag förstår inte ens varför du vill diskutera saken här när du har så lite på fötterna, du kan väl inte bara ha förväntat dig att folk skulle hålla med dig?

Jag vet inte vad du har för definition av medvetande, men det vetenskapliga definitionen är tolkandet hjärnan gör av den information som samlas in via våra sinnen.
Skriver du under på följande?:

Hade du fötts utan ögon så hade du inte varit medveten om hur någonting ser ut?
Hade du fötts utan öron så hade du inte varit medveten om hur någonting låter?
Hade du fötts utan känselkroppar så hade du inte varit medveten om hur någonting känns?
Ingen näsa ingen lukt, ingen tunga ingen smak?

Och vad finns isåfall kvar av medvetandet om man saknar allt detta?
Citera
2019-02-16, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag förstår inte ens varför du vill diskutera saken här när du har så lite på fötterna, du kan väl inte bara ha förväntat dig att folk skulle hålla med dig?
Ja, det är också vad jag undrar över. Om han i alla fall hade haft sandaler i stället för att vara helt barfota där ute på savannen så hade det kanske gått att diskutera något, men det är svårt att diskutera med någon som har på sig Kejsarens nya stövlar.
Citera
2019-02-16, 17:33
Medlem
Människan tror den är så överlägsen trots att den bara kan hitta saker. Eureka vi har gjort en "ny" upptäckt säger den och tar högmodigt åt sig äran när den hittar något som Gud har skapat och som Gud har och alltid haft all kännedom om.

Varför kan inte människan skapa liv ur död materia när den tror sig veta så mycket?

Alla skapade ting har en orsak, en upphovsman men ni menar alltså att jorden och människan bara uppstod ur ingenting.
Citera
2019-02-16, 17:58
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra. Då vet jag vilken nivå av illusion som du befinner dig på.
Hail Xenu!
Hail Xenu?
Det samma!

Citat:
tills de har blivit motbevisade är det enda vettiga att utgå ifrån att de är sanna.
Om du verkligen haft en sån inställning hade du utgått ifrån att det universella medvetandet existerar.

Citat:
t
Och vad finns isåfall kvar av medvetandet om man saknar allt detta?
Mänsklighetens definition av Medvetande finns länkad i mitt inlägg. (Du behöver därför inte alls upplysa mig om din egen.)
Vad den -och din- också är, är otillräcklig för att beskriva sanningen.

Hur en döv, lam och blind person som förlorat lukt-/smaksinnet upplever världen - får du fråga dem som är det.

Väldigt mycket OT, trams och allmän elitism fyller tråden. Vill Admin vara snäll och göra en insats för sitt arbete?

Tack för ordet! /Negergubbe
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 18:01.
Citera
2019-02-16, 17:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Människan tror den är så överlägsen trots att den bara kan hitta saker. Eureka vi har gjort en "ny" upptäckt säger den och tar högmodigt åt sig äran när den hittar något som Gud har skapat och som Gud har och alltid haft all kännedom om.

Varför kan inte människan skapa liv ur död materia när den tror sig veta så mycket?

Alla skapade ting har en orsak, en upphovsman men ni menar alltså att jorden och människan bara uppstod ur ingenting.

Nej, det är de troende som påstår att materia och liv kan uppstå ur tomma intet.

Big bang-teorin påstår ingalunda att universum uppstod ur tomma intet, det är bara en liten halmdocka som du antingen har hittat på själv eller hört någon annan säga.

Varför anser troende att universum uppstått ur tomma intet?

En annan rolig fråga är "Om gud själv inte är skapad, utan har funnits i all oändlighet, varför väntade han då oändligt länge innan han skapade universum?"

Menar du verkligen att ett påstående om att universum finns och enligt dig måste ha skapats är ett bevis på att det fanns/finns en skapare?
Citera
2019-02-16, 18:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hail Xenu?
Det samma!

Nej. Det var du som påstod att du trodde att Xenu existerade. Inte jag.
Citera
2019-02-16, 18:25
Medlem
Citat:
Hail Xenu?
Det samma!

Om du verkligen haft en sån inställning hade du utgått ifrån att det universella medvetandet existerar.

Mänsklighetens definition av Medvetande finns länkad i mitt inlägg. (Du behöver därför inte alls upplysa mig om din egen.)
Vad den -och din- också är, är otillräcklig för att beskriva sanningen.

Hur en döv, lam och blind person som förlorat lukt-/smaksinnet upplever världen - får du fråga dem som är det.

Väldigt mycket OT, trams och allmän elitism fyller tråden. Vill Admin vara snäll och göra en insats för sitt arbete?

Tack för ordet! /Negergubbe
Haha, jag tror vi slutar där.
Citera
2019-02-16, 18:30
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej. Det var du som påstod att du trodde att Xenu existerade. Inte jag.
Jag förbehåller mig rätten att inte svara på trams och religös Ateistisk fundamentalism.
Detta kommer därför antagligen att bli det sista svar Smeso får av mig.

Jag har flertalet gånger avvisat och argumenterat för ”Xenu”s icke-existens utanför människans tankevärld.
Du har däremot påstått att en påhittad berättelse om en karaktär benämn ”Xenu” är exakt lika sanningsenlig som tesen om ett potentiellt universalmedvetande.
Du avslutar din ”argumentation” med ”Hail Xenu!”.

Smeso, Du är mig veterligen en ”idiot” av rang enligt ordets allmäna betydelse.

/Negergubbe
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 18:34.
Citera
2019-02-16, 18:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Smeso, Du är mig veterligen en ”idiot” av rang enligt ordets allmäna betydelse.

/Negergubbe

Från dig så tar jag det som en komplimang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in