2019-02-16, 15:08
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
jag avgör ju inte ”medvetet” vad jag ska tro på. Det är en process som sker oavsett jag vill eller inte. När ens medvetna JAG börjar tro på något så har ju detta redan beslutats, med hjälp av de verktyg jag besitter. Det är alltså inte så att jag bara bestämmer mig för att tro.
Denna föreställning har Jag svårt att begripa..
Övrigt innehåll i ditt svar är upprepningar av vår konversation (vilket jag anser lite OT), svarar därför inte.

Vem/vad menar du "beslutat" det då? Om det inte är du själv alltså. Ett beslut är ju en medveten process
JO - det är nämligen precis som så att du "bara bestämt dig" för allt du tror på.

Jag skulle vilja påstå att ditt citerat antingen är ologiskt (felaktigt),
eller ytterligare ett bevis för det universella medvetandet.
Citera
2019-02-16, 15:13
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaha? Men det var inlägget med "bollar" som du hänvisade till alldeles nyss härovan.

I det som du länkade till så står det så här:
"För att kunna tänka sig en boll så måste nödvändigtvis bollar finnas.
Men Varför finns bollar och vad är det som gör något till en boll?
Definition är svaret på den senare frågan.
Svaret på den första frågan -varför finns bollar- är betydligt svårare att svara på.
Bollar är ju för allt vad vi vet endast definierade av människan som något som är sfäriskt och därav kan rulla.
Sfäriska föremål som kan rulla fanns givetvis innan vi definierade "bollar", men var alltså inte bollar tidigare.
Bollar finns alltså med största sannolikhet endast för att vi medvetet bestämt oss för det."

Hur ska du ha det? Har du ångrat dig och menar ett annat inlägg nu?

Länkat inlägg (det som innehåller formuleringen du så fint citerade) - var det jag syftade på.
Du verkade svara på ett annat inlägg med snarlik formulering som jag postat dagen innan (som du påpekat).

Vår konversation har pågått några inlägg nu
Trots detta har du faktiskt inte bemött mina argument med egna dito (eller ens verkat ha förstått dem alls)

Det du lyckats åstadkomma är trams och ren och skär ignorans.

OnT: Jag påstår att "bollar" Existerar (precis som sporten fotboll) och att Definitionen av dessa är skapad av människan
Vill du säga emot får du givetvis göra det, men kom då med argument
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 15:26.
Citera
2019-02-16, 15:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Länkat inlägg (det som innehåller formuleringen du så fint citerade) - var det jag syftade på.
Du verkade svara på ett annat inlägg med snarlik formulering som jag postat dagen innan (som du påpekat).
Vår konversation har pågått några inlägg nu
Trots detta har du faktiskt inte bemött mina argument med egna dito (eller ens verkat ha förstått mina argument alls)

Nej, jag skrev bara att det var ett idiotiskt resonemang, vilket redan första raden visar:
"För att kunna tänka sig en boll så måste nödvändigtvis bollar finnas."

Det är så uppåt väggarna korkat att det egentligen inte behöver kommenteras ytterligare.
Du påstår alltså att det inte går att tänka sig något som inte redan finns?
Hur korkat är inte det?
Vill du verkligen att jag ska bemöta argument på den nivån?

Och med min kommentar om 2 dagar så avsåg jag hur länge som du hade kommenterat i tråden över huvud taget, inte ett visst inlägg. Det vore bra om du kunde läsa ordentligt och förstå vad jag skriver innan du svarar. Jag skrev uttryckligen "... du som själv postat ditt första inlägg i tråden för 2 dagar sedan".
Citera
2019-02-16, 15:47
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
"För att kunna tänka sig en boll så måste nödvändigtvis bollar finnas."

Det är så uppåt väggarna korkat att det egentligen inte behöver kommenteras ytterligare.
Du påstår alltså att det inte går att tänka sig något som inte redan finns?
Hur korkat är inte det?
Vill du verkligen att jag ska bemöta argument på den nivån?
Jag påstår att man inte kan föreställa sig något som inte Existerar, alltså utan att Definiera och Presentera det först.
För att något Existerar i din tankevärld så behöver det nämligen inte nödvändigtvis Representeras i universum /
stämma överens med vekligheten.

DET ÄR dock OMÖJLIGT för dig att föreställa dig något som varken definierats eller presenterats av/för dig.

Du vill i motsats påstå att både bollar och fotboll inte Existerar?
Men du kom inte med några argument, Därför att du inte har några. Du är bevisligen dummare än Judas
Bemöt mina argument, sitt inte och upprepa floskler som en religiös nyttig idiot.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 16:01.
Citera
2019-02-16, 16:00
Medlem
Citat:
I detta avseende så betyder kanske "flummig" något som Du inte förstår?

Jag missuppfattade delvis med flit, delvis därför att det var precis så du skrev.
Du påstår att du besitter all mänsklighets sammanlagda vetenskapliga kunskap till dagens datum?
Men du kan ändå inte förstå de filosofiska argument jag lägger fram.
Du är vad jag skulle kalla för "flummig".

Har du några fakta på detta "faktum"? Vill du vara så snäll och hänvisa mig till dem, Tack
Nej, flummig betyder just flummig i detta avseende. Ingen annan än du själv skulle förstå hur man kan dra de slutsatser du gör.

Det har jag aldrig påstått, som vanligt så väljer du allt tolka allt på det sätt som passar dig bäst.
Det är inga argument du lägger fram, det är bara meningslöst dravel som inte betyder något. Det finns ingenting att förstå förutom att du är sinnesförvirrad.

Hjärnbarken ger upphov till medvetandet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnbark Det är fakta.
Om du inte tror på detta så kan du ju slå in en spik i den och se om du får behålla medvetandet, eller så kan du studera de tidigare fall där folk har blivit medvetslösa eller fått nedsatt medvetande av att skada detta område. Fast eftersom du tror på ett evigt medvetande antar jag att du tror att alla dessa människor bara luras?
Citera
2019-02-16, 16:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag påstår att man inte kan föreställa sig något som inte Existerar, alltså utan att Definiera och Presentera det först.
För att något Existerar i din tankevärld så behöver det nämligen inte nödvändigtvis Representeras i universum /
stämma överens med vekligheten.

DET ÄR dock OMÖJLIGT för dig att föreställa dig något som varken definierats eller presenterats av/för dig.

Du vill i motsats påstå att både bollar och fotboll inte Existerar?
Men du kom inte med några argument, Därför att du inte har några. Du är bevisligen dummare än Judas
Bemöt mina argument, sitt inte och upprepa floskler som en religiös nyttig idiot.

Det är inte vad du skrev, och nej, det går fortfarande att själv föreställa sig något som ingen annan har kommit på tidigare.
Hur tror du annars att tanken om Xenu uppstod?
Betyder det enligt dig att Xenu faktiskt måste ha funnits?

Och hur menar du "dummare än Judas"? Judas var inte dum, han hade enligt bibeln en roll att spela så att Jesus skulle kunna offras som ett lamm.
Eller kanske han var dum eftersom han tog livet av sig, men inte ens den berättelsen verkar vara riktigt sann eftersom det finns två ganska olika versioner av hur det skulle ha gått till och två olika anvisningar om var Judas plats skulle ha legat (den ena säger norr om berget och den andra säger söder om berget).
Citera
2019-02-16, 16:49
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, flummig betyder just flummig i detta avseende. Ingen annan än du själv skulle förstå hur man kan dra de slutsatser du gör.

Det har jag aldrig påstått, som vanligt så väljer du allt tolka allt på det sätt som passar dig bäst.
Det är inga argument du lägger fram, det är bara meningslöst dravel som inte betyder något. Det finns ingenting att förstå förutom att du är sinnesförvirrad.

Hjärnbarken ger upphov till medvetandet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnbark Det är fakta.
Om du inte tror på detta så kan du ju slå in en spik i den och se om du får behålla medvetandet, eller så kan du studera de tidigare fall där folk har blivit medvetslösa eller fått nedsatt medvetande av att skada detta område. Fast eftersom du tror på ett evigt medvetande antar jag att du tror att alla dessa människor bara luras?
Att Du föreställer dig att alla andra har exakt samma tankeverksamhetsförmåga som Du själv säger ju det mesta.

JO! - det var precis så du uttryckte dig. Du verkar ha problem med självbilden.
Du slänger dig gärna med "fakta" va? Och påstår att dessa är sanna och aldrig går att motbevisa -tills någon gör det-.
Precis som majoriteten av alla andra människoboskap.

Jag slår inte in spikar i hjärnan Därför att:

1. Det gör ont
2. Jag är beroende av hjärnan för att kunna fortsätta leva det liv jag lever just nu, som jag är ganska nöjd med
3. Jag inte med säkerhet kan säga att jag inte kommer att dö
3b. Detta eventuellt är evigt

Dem flesta upplever sig också vara medvetslösa varje natt när de sover.

Sanningshalten i olika teser är varierande, och tankeverksamhet behövs för att uppfatta denna.

Du är i dagsläget uppenbarligen inte mottaglig för någon vidare kunskapsutvidgning genom tankeverksamhet,
Jag avsäger mig därför rätten att fortsätta denna diskussion.

Citat:
Det är inte vad du skrev, och nej, det går fortfarande att själv föreställa sig något som ingen annan har kommit på tidigare.
Hur tror du annars att tanken om Xenu uppstod?
Betyder det enligt dig att Xenu faktiskt måste ha funnits?

Och hur menar du "dummare än Judas"? Judas var inte dum, han hade enligt bibeln en roll att spela så att Jesus skulle kunna offras som ett lamm.
Eller kanske han var dum eftersom han tog livet av sig, men inte ens den berättelsen verkar vara riktigt sann eftersom det finns två ganska olika versioner av hur det skulle ha gått till och två olika anvisningar om var Judas plats skulle ha legat (den ena säger norr om berget och den andra säger söder om berget).
Jo, det är precis vad jag både skrev och menade. Det hade du också vetat om du varit öppen för mina inlägg.
Du misstolkar mig - jag har aldrig påstått att alla tankar är o-originella. Jag menade att man inte kan föreställa sig något innan man tänkt det.

Det jag menar när jag påstår att du är dummare än Judas, är just det!
Du -precis som föregående användare- tror att ni har kunskap just för att ni TROR det.
Mitt förslag på problemdämpande åtgärd kvarstår: Tänk istället för att uttala dig.

Tack för era "bidrag" () - men jag kommer i fortsättningen att tänka mig för innan jag väljer att fortsätta en diskussion.

"Vi har försetts med två öron och en mun för att insikt är dubbelt så viktigt som uttal"

"Om du inte förstår, är det bättre att hålla käften"
Citera
2019-02-16, 16:50
Medlem
Citat:
Denna föreställning har Jag svårt att begripa..
Övrigt innehåll i ditt svar är upprepningar av vår konversation (vilket jag anser lite OT), svarar därför inte.

Vem/vad menar du "beslutat" det då? Om det inte är du själv alltså. Ett beslut är ju en medveten process
JO - det är nämligen precis som så att du "bara bestämt dig" för allt du tror på.

Jag skulle vilja påstå att ditt citerat antingen är ologiskt (felaktigt),
eller ytterligare ett bevis för det universella medvetandet.
Det jag menar är att själva beslutsprocessen sker oavsett hur medveten jag är om den eller inte. Det betyder inte tvärtom, att någon annan tar beslutet.
Öh, nej , jag har inte bestämt mig för det jag ska tro på. Jag kan inte bestämma mig för att tro på något som jag inte tror är sant, t.ex.
Citera
2019-02-16, 16:54
Medlem
Citat:
Att Du föreställer dig att alla andra har exakt samma tankeverksamhetsförmåga som Du själv säger ju det mesta.

JO! - det var precis så du uttryckte dig. Du verkar ha problem med självbilden.
Du slänger dig gärna med "fakta" va? Och påstår att dessa är sanna och aldrig går att motbevisa -tills någon gör det-.
Precis som majoriteten av alla andra människoboskap.

Jag slår inte in spikar i hjärnan Därför att:

1. Det gör ont
2. Jag är beroende av hjärnan för att kunna fortsätta leva det liv jag lever just nu, som jag är ganska nöjd med
3. Jag inte med säkerhet kan säga att jag inte kommer att dö
3b. Detta eventuellt är evigt

Dem flesta upplever sig också vara medvetslösa varje natt när de sover.

Sanningshalten i olika teser är varierande, och tankeverksamhet behövs för att uppfatta denna.

Du är i dagsläget uppenbarligen inte mottaglig för någon vidare kunskapsutvidgning genom tankeverksamhet,
Jag avsäger mig därför rätten att fortsätta denna diskussion.

Jo, det är precis vad jag både skrev och menade. Det hade du också vetat om du varit öppen för mina inlägg.
Du misstolkar mig - jag har aldrig påstått att alla tankar är o-originella. Jag menade att man inte kan föreställa sig något innan man tänkt det.

Det jag menar när jag påstår att du är dummare än Judas, är just det!
Du -precis som föregående användare- tror att ni har kunskap just för att ni TROR det.
Mitt förslag på problemdämpande åtgärd kvarstår: Tänk istället för att uttala dig.

Tack för era "bidrag" () - men jag kommer i fortsättningen att tänka mig för innan jag väljer att fortsätta en diskussion.

"Vi har försetts med två öron och en mun för att insikt är dubbelt så viktigt som uttal"

"Om du inte förstår, är det bättre att hålla käften"
Vissa föds utan öron, d.v.s. döv. Vad anser du om dessa människor? Antagligen något hemskt, med tanke på dina sista meningar?
Citera
2019-02-16, 16:56
Medlem
Gud finns . Nu ska vi bara komma överens om vad han är. Vem , hur , vad . Denne gör som är så bra eller dåligt.

Han bryr sig iaf inte om hur mycke pengar jag har . Det kan vi stryka .

Det har han lämnat till folket att bestämma över.

Mår jag perfekt ? Nja inte riktigt nöjd.
Så det kan vi också stryka.

Får jag ta något från hans jord.

Jo en kotte kan jag nog hämta.
Kottarnas herre
Senast redigerad av troligengud 2019-02-16 kl. 17:03.
Citera
2019-02-16, 16:57
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Det jag menar är att själva beslutsprocessen sker oavsett hur medveten jag är om den eller inte. Det betyder inte tvärtom, att någon annan tar beslutet.
Du menar alltså att det är beroende på om du är medveten om ditt Medvetande eller inte?

Citat:
Öh, nej , jag har inte bestämt mig för det jag ska tro på. Jag kan inte bestämma mig för att tro på något som jag inte tror är sant, t.ex.
Om du bestämmer dig för att inte tro på något, betyder det då också automatiskt att det inte är sant?
Är det liksom per automatik du har känsla/tankar om sanningshalten eller hur går det till?
Försök förstå vad det är jag menar, och vad det du skriver egentligen betyder.
Citera
2019-02-16, 16:59
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Vissa föds utan öron, d.v.s. döv. Vad anser du om dessa människor? Antagligen något hemskt, med tanke på dina sista meningar?
De har andra hjälpmedel för sin perception.
Kanske till och med i vissa avseenden överlägsen dem med öron!
Har flera sådana vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in