2019-03-10, 09:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du tänker alltså inte besvara mina frågor? Jag upprepar dem: mord, homosexualitet och pedofili är alltså inte objektivt eller nödvändigtvis fel? Kan du leda i bevis att mord och pedofili är fel, eller är detta bara något du anser rent religiöst?

Bortkastad potential och det faktum att om det förbjuds är det mindre chans att det händer en själv eller ens närastående.
Ateister värderar dessutom autonomi, självbestämmanderätt och rättigheter som behövs för att upprätthålla det.
Även ateister kommer ha känslomässiga motivationer trots att du tycker om att framställa ateister som känslolösa trots alla bevis på motsatsen.

Jag tror du kommer att finna att de flesta moraliska värderingarna kommer från uppfostran då barn är små sociopater från början. Att säga att moral är subjektivt, inlärt och socialt konstruerat är inte långsökt. Det finns även en evolutionär fördel att vara social inom flocken.

Har du några belägg för att moralfrågor har en uteslutande objektiv komponent?
Citera
2019-03-10, 09:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så finns det ett 'guds-bevis' i AXKYA131313's inlägg eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av okenratta
Varför tror du att ett felaktigt påstående om matematik skulle vara ett gudsbevis?
0/0 är inte 1.

Har jag ens insinuerat, att det finns något 'guds-bevis' där?
Citera
2019-03-10, 09:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Det ligger ingen och noll sanning i etik om den inte är universell.

Som sagt: Gör "etik" objektivt, FÖRE du inkluderar den i bevisföring.
Citera
2019-03-10, 10:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du tänker alltså inte besvara mina frågor? Jag upprepar dem: mord, homosexualitet och pedofili är alltså inte objektivt eller nödvändigtvis fel? Kan du leda i bevis att mord och pedofili är fel, eller är detta bara något du anser rent religiöst?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bortkastad potential och det faktum att om det förbjuds är det mindre chans att det händer en själv eller ens närastående.
Ateister värderar dessutom autonomi, självbestämmanderätt och rättigheter som behövs för att upprätthålla det.
Även ateister kommer ha känslomässiga motivationer trots att du tycker om att framställa ateister som känslolösa trots alla bevis på motsatsen.

Jag tror du kommer att finna att de flesta moraliska värderingarna kommer från uppfostran då barn är små sociopater från början. Att säga att moral är subjektivt, inlärt och socialt konstruerat är inte långsökt. Det finns även en evolutionär fördel att vara social inom flocken.

Har du några belägg för att moralfrågor har en uteslutande objektiv komponent?

Skogsvätte; du opererar med ett "argument from ignorance" ... vilket inte har något med bevisföring att göra.
Citera
2019-03-10, 10:12
Medlem
Citat:
Det är korrekt. Ateister och annat avskräde är likgiltiga inför bl.a. mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt och annat. Varför? För att moral är helt subjektiv och upp till individen.

Där har du ateismens och Gudsförnekelsens stora fallgrop. Men det finns fler.

Du innehar fördomsfullhet utan dess like, samt en förutbestämd bild av omvärlden utan minsta opartiskhet som beror på inskränkthet.
Citera
2019-03-10, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ja, så uppfattade jag det.
Citera
2019-03-10, 10:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Vart?

Hur?
Citera
2019-03-10, 10:40
Bannlyst
Citat:
Vart?

Hur?
Du svarade så märkligt undflyende på Svenne-i-banans inlägg att det bara gick att tolka som att du antingen var osäker på om det ligger något gudsbevisande i det felaktiga påståendet att 0/0=1, eller så är du full/IQ-befriad.
Citera
2019-03-10, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Vart? Hur?

Citat:
Du svarade så märkligt undflyende på Svenne-i-banans inlägg att det bara gick att tolka som att du antingen var osäker på om det ligger något gudsbevisande i det felaktiga påståendet att 0/0=1, eller så är du full/IQ-befriad.

Det finns inget "undflyende" i min efterlysning av precision omkring "bevis" och bevisförings-metodologi på denna tråd. Jag vill helt enkelt se tydliga presentationer av vilka parametrar som användas.
Senast redigerad av Bogomil 2019-03-10 kl. 10:53.
Citera
2019-03-10, 12:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bestämmer människor sanningen?

Kan du citera mig där jag skrev det? Läste inte mer av ditt inlägg än så eftersom du började så fel.

Du däremot verkar tycka att alla kan bestämma sanningen eftersom du fantiserar ihop saker som det finns bevis mot och ändå hävdar att det är sanningen. Eller som både du och jag så medgav du att du bara trollade och inte alls tror på Gud i de pm du skickade till mig.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-03-10 kl. 12:35.
Citera
2019-03-10, 16:47
Medlem
Så hur är det tänk att objektiv förklaring ska bevisa Gud, vad avser den ställda frågan? Det kan ju bara bli indicier.

1
Vilka belägg finns det som styrker att underverken i Bibeln har inträffat, efter att Jesus uppsteg så slutade Bibeln att skrivas. Sen dess har vi inte hört nåt knyst om underverk?

2
Vilka belägg styrker att underverken inte var uppdiktade som avslutas så prydligt som att Gud inte längre behöver lägga sig i, sen lämnas allt i folks öde?

Sen dess så har vi bara haft religiösa församlingar.

Slutsatsen
  • Ska vi fortfarande vara fulla av tvivel för nåt som aldrig har visat sig?
  • Ska fortfarande begära argument för att bevisar att inget där fanns?

Troende
  • Är det meningen att troende ska göra denna debatt till åtlöje som inte kräver bevis?
  • Ska deras resonemang anses mer hållbar att en Gud måste skapat universum som är så finjusterat?
Citera
2019-03-10, 17:27
Medlem
next2yous avatar
Citat:
Visst visst...
Men sanningen är Inte personlig. Vi kan ha en personlig felaktig Uppfattning,
Men sanningen ändras inte efter personlig tro, tycke eller smak - det är sanningen.

Inom oss har vi svaren, det är jag också övertygad om.
Jag har erfarit alldeles för mycket i mitt liv för att fortsätta förneka sanningen.

Personlig felaktig uppfattning, enligt vem? Den totelitära sanningen? Visserligen är det självklart så. Får ingen föddes med facit i hand att såhär är det. Därför nöjer vi oss med våra egna sanningar. Dessvärre försöker övertyga varandra, att såhär är det, på riktigt. Men det är bara en hypotes. Vi alla är lika förvirrade.

Om generationer framåt kommer det reda ut sig, med anpassning till naturen. Eller snarare, anpassning till universum. Mycket större än vad djuren kommer att erfara. Så långt vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in