2019-02-14, 16:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Boiiii du är on fire idag! Du låter riktigt vettig!

Ett varningens ord om kineser dock. Mest som kuriosa kanske. I Kina, när du ska anställas kan du mycket väl få denna frågan:

"Om din man/fru och dina föräldrar faller i vattnet vilka räddar du först?"

Som kines ska du givetvis svara "föräldrarna".

Kinesiska kvinnor gifter sig vanligtvis först med en kinesisk man. De kinesiskor som gifter sig med västerlänningar gör det för att kinesiska män inte gifter sig med frånskilda kvinnor, eller rättare sagt familjen vill inte ha en frånskild kvinna. En västerländsk man/kvinna kommer ALLTID att komma i andra hand. Du gifter dig i princip med hennes föräldrar också.

Många västerländska män/kvinnor upplever kineser som kalla.

https://youtu.be/iJm0ZsvQuAI

Import från Kina var bara en observation jag gjort i min omgivning, en "is" och absolut inte en "ought" för min del.

Kineser är nog världens mest pragmariska folk, men det är väl något mindre chans att kvinnan sedan ber om skilsmässa. Ser man på rika amerikansk-asiatiska kvinnors datande finner man att de föredrar en mycket fattigare vit man framför en asiatisk man, så någon naturlig attraktion lär där finnas.

Relationerna känns bara lite udda, men det blir väl mer och mer av det vad jag nu än tycker om saken.
Citera
2019-02-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag tog extrem exempel för att det då blir så uppenbart, men tror att nästan samtliga snubbar som pluggar IT och ingenjörslinjen enkelt kan råka ut för någon grad av relationsmanipulation, jag har gamla vänner ifrån min tid i KTH som är mycket medvetna kring just att kvinnor aldrig var intresserade i dem förrän de plötsligt fick 80k kr i månaden, och det beror nog antagligen pga kvinnors ointresse i män med kall analytisk förmåga, det blir mycket "fakande" att de är intresserade, denna "fakande" var inte något som inträffade medan männen var fattiga studenter. Bara de absolut gravt emotionellt handikappade (och de finns!) lägger ju inte märke till sådan paradigm skifte i kvinnors beteende gentemot dem.
Låter som du skruvar till resonemanget. Att kvinnor föredrar relationer med män som har sina utbildningar klara och jobb säkrade är ju helt naturligt. Jag ser inget fel i det - tvärtom.
Citera
2019-02-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Boiiii du är on fire idag! Du låter riktigt vettig!

Ett varningens ord om kineser dock. Mest som kuriosa kanske. I Kina, när du ska anställas kan du mycket väl få denna frågan:

"Om din man/fru och dina föräldrar faller i vattnet vilka räddar du först?"

Som kines ska du givetvis svara "föräldrarna".

Kinesiska kvinnor gifter sig vanligtvis först med en kinesisk man. De kinesiskor som gifter sig med västerlänningar gör det för att kinesiska män inte gifter sig med frånskilda kvinnor, eller rättare sagt familjen vill inte ha en frånskild kvinna. En västerländsk man/kvinna kommer ALLTID att komma i andra hand. Du gifter dig i princip med hennes föräldrar också.

Många västerländska män/kvinnor upplever kineser som kalla.

https://youtu.be/iJm0ZsvQuAI

Det är inte riktigt korrekt. Du får aldrig den frågan vid en anställningsintervju, däremot av vänner. Vidare så stämmer det inte heller att de inte väljer västerländska män på dessa premisser.Att uppvakta en tjej i Kina är något helt annat än att uppvakta en svensk tjej. Det som får dig i säng kommer definitivt inte fungera i Kina. Det är bara desperata frånskilda tjejer som accepterar detta för att hitta någon ny helt enkelt. I stället för att erkänna att de är kassa på att ragga på kinesiskor, så skyller de på dessa omständigheter. Många av västerländska män som kommer till Kina är inte mycket att hänga i granen om man säger så.

Däremot stämmer det ofta in att man gifter in sig i familjen.
Citera
2019-02-14, 16:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Ja det är ju klart att det inte blir lika intressant med hypergami ifall man redan har det bra själv. Men studier från USA visar att kvinnor - trots att dom utbildar sig i högre utsträckning än män - favoriserar dom ändå män med högre inkomst än sig själva.

Den amerikanska kulturen är intressant och det amerikanska samhället är fascinerande. Det är olikt det svenska, amerikaner ser ut som oss, men de är inte riktigt som oss.

Citat:
Nu syftar jag på anledningen till varför kvinnan var otrogen, eller du kanske menar att hon var otrogen pga att hennes man i allmänhet var konstig/psykiskt instabil?

Du jag kan inte uttala mig alls faktiskt. Jag har nyligen följt ett liknande fall i USA väldigt ingående från början till slut.

Chris Watts: omtyckt av alla, älskade och tog hand om sina små döttrar exemplariskt, packade deras ryggsäckar, gick på poolparty med dem, tjänade bra, stort hus, vacker driven framgångsrik fru.

SNAPP!!

Han träffar en ny kvinna. Stryper frun, kväver döttrarna, 4 och 3 år gamla (med händerna).

Släpper ner döttrarna i råolja, (han jobbade på oljefälten i Colorado.

Frun begraver han på samma oljefält i en ytlig grav. Hon var 15 veckor gravid med en pojke de skulle döpa till Nico. (han var utstött ur henne när de fann dem).

Hela historien framträder på Youtube via förhören FBI höll i, allt är filmat och psykologin bakom är analyserad. Grannens övervakningfilm ALLT är på Youtube. Hela hans psyke är analyserat.

Vissa ser allt i svart vitt. Vissa menar att frun drev honom till det. Amerikaner blandar ju in kristen moral och citerar bibeln också.

MYCKET intressant fall att följa och se hela psykologin utvecklas både i själva brottet och hos oss "åskådare" kommentatorer. Som sagt amerikansker är fascinerande.
Citera
2019-02-14, 16:53
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låter som du skruvar till resonemanget. Att kvinnor föredrar relationer med män som har sina utbildningar klara och jobb säkrade är ju helt naturligt. Jag ser inget fel i det - tvärtom.

Dessa kvinnor är ofta själva mogna och förberedder familjelycka, de har lekt av sig i yngre dagar. Det är eviga spindelhonan som väntar på den uppoffrande hanen för att låta naturen fortsätta pånyttföddas. Leken är över när dessa män just börjar.

Dessa män är själva analytiska av sig och ser igenom att kvinnor låtsas intressera sig i samma kvadratiska diskussioner som fick de att gäspa fem år tidigare.

En 20-något kinesiska som ser något mer äventyrligt i glasögonormen och låter honom vara mannen i huset utkonkurrerar den 30-något svenska kvinnan som antagligen kommer tvinga nörden att till och med sluta med dataspel (hans största passion). Sådan ser spelet ut.
Citera
2019-02-14, 16:54
Medlem
Citat:
Import från Kina var bara en observation jag gjort i min omgivning, en "is" och absolut inte en "ought" för min del.

Kineser är nog världens mest pragmariska folk, men det är väl något mindre chans att kvinnan sedan ber om skilsmässa. Ser man på rika amerikansk-asiatiska kvinnors datande finner man att de föredrar en mycket fattigare vit man framför en asiatisk man, så någon naturlig attraktion lär där finnas.

Relationerna känns bara lite udda, men det blir väl mer och mer av det vad jag nu än tycker om saken.

Saken är den att kinesiska män är ganska kassa på förhållanden, de behandlar sina partners ganska illa ibland. De är även dåliga på sex. Det gör att kinesiska tjejer som hittar en bra västerländsk man håller sig till honom, då hon vet vad alternativet är.
Citera
2019-02-14, 16:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Citera
2019-02-14, 16:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Goodsen
Det beror ju lite på hur man definierar en bad boy, det som är slående är väl att tjejer tenderar att välja en man som är "lika" eller "över" dem själva, dvs ja, någon form av hypergami. Vissa saker är ju också enklare att förklara som exempelvis humor och intelligens men ta t.ex. längdskillnad - det spelar ju ingen roll, rent rationellt, om tjejen är 10 cm längre än mannen men ändå kommer båda könen förmodligen ha problem med detta. Men hur förklarar man det och samtidigt vill kalla sig feminist?

Handlar mer om egenskaper om vi börjar prata om längd och egenskaper i personligheten. Därför då värderar du plötsligt allting en man har som "över" det kvinnor har. Blir lite underligt det med.
Dock tror jag att hypergamin tappar fäste mer och mer, iallafall så som den var från början, att man väljer efter resurser och status.
En man som är till exempel elektriker och tjänar medelmåttigt, men har.en fantastisk karisma, humor och intelligens har antagligen större chans att välja kvinna än vad mesproppen med Ferrari och miljonvilla har.
Citera
2019-02-14, 17:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja det är ju klart att det inte blir lika intressant med hypergami ifall man redan har det bra själv. Men studier från USA visar att kvinnor - trots att dom utbildar sig i högre utsträckning än män - favoriserar dom ändå män med högre inkomst än sig själva.

Favoriserar ja..men frågan är om det kan kallas hypergami för att mannen tjänar en mindre slant mer än kvinnan, när kvinnan inte är i behov av hans pengar till att börja med?

Jag förstår vad du menar med hypergamin, jag tror bara att den urvattnas. En man som tjänar medelmåttigt men har en fantastisk personlighet med humor, driv, karisma, samt attraktivt yttre etc har antagligen större chans än mångmiljonären om han är en mespropp och oattraktiv till det yttre. Jag tänker nu på vanliga vardagliga kvinnors val här, inte Hollywoodbimbosar typ Victoria Silvstedt.
Citera
2019-02-14, 17:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är inte riktigt korrekt. Du får aldrig den frågan vid en anställningsintervju, däremot av vänner. Vidare så stämmer det inte heller att de inte väljer västerländska män på dessa premisser.Att uppvakta en tjej i Kina är något helt annat än att uppvakta en svensk tjej. Det som får dig i säng kommer definitivt inte fungera i Kina. Det är bara desperata frånskilda tjejer som accepterar detta för att hitta någon ny helt enkelt. I stället för att erkänna att de är kassa på att ragga på kinesiskor, så skyller de på dessa omständigheter. Många av västerländska män som kommer till Kina är inte mycket att hänga i granen om man säger så.

Däremot stämmer det ofta in att man gifter in sig i familjen.

Fast killen i videon verkar jordnära och väl insatt i det kinesiska skicket och frun är läkare tror jag.

Fast jag raggade när jag var kåt. Jag har aldrig gillat de här parningsdanserna. Men jag kan tänka mig att det är annorlunda i Kina.
Citera
2019-02-14, 17:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Handlar mer om egenskaper om vi börjar prata om längd och egenskaper i personligheten. Därför då värderar du plötsligt allting en man har som "över" det kvinnor har. Blir lite underligt det med.
Dock tror jag att hypergamin tappar fäste mer och mer, iallafall så som den var från början, att man väljer efter resurser och status.
En man som är till exempel elektriker och tjänar medelmåttigt, men har.en fantastisk karisma, humor och intelligens har antagligen större chans att välja kvinna än vad mesproppen med Ferrari och miljonvilla har.

Ja jag har ju dejtat väldigt olika "kategorier" män. Och en sexig charmig ställningsbyggare kommer alltid att smälla högre än en bortklemad mammas boy ingenjör (har dejtat "såna" också).
Citera
2019-02-14, 17:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Felet jag tror du gör är att likställa din sexualitet med en kvinnas sexualitet. Jag och du kan inte riktigt relatera till hypergami eftersom det inte är en del av vår reproduktionsstrategi. För mig och dig är det helt otänkbart att inleda ett förhållande med en mindre attraktiv rik tjej, eftersom hon förblir oattraktiv trots hennes rikedomar. Men karaktären bosse(i sin helhet) blir attraktivare just för att han är miljonär och det finns potential för förälskelse pga det.

Sedan håller jag med att det utifrån ett manligt perspektiv är surt att ytliga saker som pengar kan påverka huruvida en tjej är intresserad. Men så är verkligheten och det går inte att ändra.

Nej det finns ingen potential till förälskelse hos Bosse om han saknar allting annat förutom pengar.
Möjligtvis om kvinnan är utfattig själv. Men det är inte så vanligt i Sverige idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in