2019-02-13, 14:38
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Den avgörande betydelsen är inte antal lager, utan bottentjockleken och pannans konstruktion. Ingen av de du länkar till är några jag använt, men de är inte lika tjockbottnade som de finare serierna från Zwilling och Demeyere. Jag tror heller inte bottenplattan går hela vägen ut i kanten som Demeyere Atlantis och Zwilling Prime.

Jag äger själv både Zwilling Prime och Demeyere Atlantis, och jag anser att de ger ett likvärdigt kvalitativt intryck. Traktörpannan från Zwilling Prime har en bottentjocklek likt en Fissler och värmer därmed oerhört jämnt med en mycket god värmekapacitet. Den har ungefär lika tunna väggar som Atlantis-serien, vilket gör att den är mycket trevligare att manövrerna än exempelvis Demeyere Proline. Handtagen är också mycket ergonomiska. Jag tycker även en volym på 0.5L mer ofta kommer till nytta. Vikten är ca 1.8 kg, vilket för de flesta är klart hanterbart utan hjälphandtag (som i mitt tycke ofta bara är i vägen).

Skulle själv säga att den kunde vara något att överväga. 112 euro (+5% svensk skatt) i skrivandets stund. - https://www.amazon.de/Zwilling-64067-241-0-Schmorpfanne-Deckel-Induktionsgeeignet/dp/B007NYEGRE/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1550005146&sr=8-5&keywords=Zwilling+prime
Tack för bra svar!

Ser onekligen fin ut som länkades, ska kika närmare på den serien! Vad gäller extra handtag delar jag helt din åsikt och undviker det med bestämdhet.
Citera
2019-02-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tack för bra svar!

Ser onekligen fin ut som länkades, ska kika närmare på den serien! Vad gäller extra handtag delar jag helt din åsikt och undviker det med bestämdhet.

Jag är mycket nöjd med både den traktörpannan och en 18 cm kastrull från samma serie. Äger som sagt även Demeyere Atlantis och Fissler Original Pro, och Zwilling presterar minst lika bra. Det är i huvudsak de serier jag själv kan rekommendera. De flesta andra tillverkare har stekpannor/traktörpannor med markant tunnare gods och en del som har flertalet rapporter om att de slår sig, exempelvis Le Creuset.

Vore roligt att höra vad du beslutar dig för!
Citera
2019-02-15, 09:16
Medlem
Ikväll inviger jag demeyeren med en köttbit. Ska bli kul.
Citera
2019-02-15, 09:29
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Jag är mycket nöjd med både den traktörpannan och en 18 cm kastrull från samma serie. Äger som sagt även Demeyere Atlantis och Fissler Original Pro, och Zwilling presterar minst lika bra. Det är i huvudsak de serier jag själv kan rekommendera. De flesta andra tillverkare har stekpannor/traktörpannor med markant tunnare gods och en del som har flertalet rapporter om att de slår sig, exempelvis Le Creuset.

Vore roligt att höra vad du beslutar dig för!
Låter ju lovande!

Det ska jag göra
Citera
2019-02-16, 17:16
Medlem
Jag är ingen nörd och använder mig av de stekpannor som jag gillar. I mitt kök har jag 2 st små gjutjärnspannor från Clas Olsson Ø13cm (kina). Jag har också en grillpanna i gjutjärn från Husqvarna ca Ø25 cm, den är köpt på loppis och är nog minst 50 år gammal. När jag har gäster så tar jag fram ett annat loppisfynd, även den från Husqvarna med en diameter på ca 30 cm, också väldigt gammal.
Vad det gäller kokkärl så har jag bara rostfria grytor från Silit som såldes av Netto för några år sedan.
-Det är inte stekjärn eller grytor som avgör hur maten smakar, det är personen framför spisen!
Citera
2019-02-17, 21:38
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Har ett gäng de Buyer.
3-4 små "äggpannor", ett grilljärn, en stor wokpanna, en 32 centimetare och en mindre (20+), kan ha missat någon.
Citera
2019-03-08, 19:15
Medlem
Nu har jag använt demeyeren i några veckor. Den är annorlunda mot en teflon (så klart). Kött sätter sig i pannan och släpper sen själv efter att stekytan bildats. Detta kan vara ett trixigt moment för en nybörjare som mig då man steker tex färs eller kebab. Stora, hela bitar kött är inga problem att vända. Men med det sagt så var färs och kebab stekandet inte katastrofalt utan det gick hyfsat och bättre väntar jag mig.
När det gäller tex stekt potatis så tycker jag att resultatet blev mer gyllene och frasigare än i teflon, gjutjärn kan jag inte svara för.
Har även testat att steka fläskkarré och göra en sås genom att koka upp det som stannat i pannan. Otänkbart i teflon för mig iaf då det alltid blivit ganska svart. Här däremot så brände inget fast i köttet utan det som fälldes ut typ karamelliserades i pannan utan att brännas och blev riktigt smakligt i såsen. Kul.

Tilläggas kan att jag steker en köttbit med fin yta på inställning 7/9 med rostfri istället för 9/9 med Teflon.
Citera
2019-03-09, 11:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Jag är ingen nörd och använder mig av de stekpannor som jag gillar. I mitt kök har jag 2 st små gjutjärnspannor från Clas Olsson Ø13cm (kina). Jag har också en grillpanna i gjutjärn från Husqvarna ca Ø25 cm, den är köpt på loppis och är nog minst 50 år gammal. När jag har gäster så tar jag fram ett annat loppisfynd, även den från Husqvarna med en diameter på ca 30 cm, också väldigt gammal.
Vad det gäller kokkärl så har jag bara rostfria grytor från Silit som såldes av Netto för några år sedan.
-Det är inte stekjärn eller grytor som avgör hur maten smakar, det är personen framför spisen!

Det är inte riktigt sant, många gånger påverkar typen av stekpanna hur maten smakar.

Vi kan t.ex ta området déglacering och möjligheten att få till en god steksky eller sås.
Enligt min erfarenhet är det mer eller mindre omöjligt att få till en steksky om man använt en nonstick-panna av den enkla anledningen att inget fastnat, det finns inget att déglacera.
Citera
2019-03-10, 13:32
Medlem
Jag har en uppsjö av olika storlekar och material, men de som används mest frekvent är :

- 24 och 28 cm stekpannor från Paderno Grand Gourmet.
- 24 cm traktörpanna från Zwilling Prime.
- 28 cm traktörpanna med dubbla handtag från Fissler Original Pro.
- 24 och 28 cm äldre Skeppshult med stålhandtag.

Funderar på att köpa en 32 cm non-stick panna med lite tjockare gods. Överväger även att sälja bort min Demeyere Proline. Har även en sauteuse och en kastrull som jag kanske säljer bort då de bytts ut mot andra märken.
Senast redigerad av danneln 2019-03-10 kl. 13:57.
Citera
2019-03-10, 13:54
Medlem
DeepThroat007s avatar
Ikea stekpanna 28 cm för 149 kr funkar över förväntan:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50292096/

(Nu blir man väl idiotförklarad.)

Men funderar på att skaffa en rostfri stekpanna "Mannerströms proffs" 28 cm när den åter kommer i lager för 499 kr:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/mannerstroms-proffs-stekpanna-28-cm/

För att steka något ägg eller annat smått så duger ju Julas 20 cm stekpanna för 49 kr:

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/kastruller-och-stekpannor/stekpanna-005065/

Har även en enkel 28 cm stekpanna som liknar wook-typ men med teflon. Används en del.

Till ovan 28 cm stekpannor har jag två lock som används ibland.
Citera
2019-03-13, 00:48
Medlem
Har kollat in rostfria ett litet tag men de bra verkar något för dyra för min budget just nu...vad tror ni om Ikeas sortiment av rostfritt? Speciellt traktörpannan ser ju prisvärd ut, dock vet jag inte hur tjock dess botten är, ser lite tunn ut. Den vanliga stekpannan ser lite bastantare ut men är även dubbla priset i jämförelse, vad tror in? Hur mäter de sig mot demeyere?

OUMBÄRLIG Traktörpanna med lock
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80343650/

SENSUELL Stekpanna, rostfritt stål, grå
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60324544/
Citera
2020-01-08, 21:38
Medlem
Jag har fyra Demeyere Proline stålstekpannor
och fyra Demeyere AluPro tunga non-stick -
mycket nöjd med dem. Tog lite tid lära använda
stålstekpannor men det var det absolut värt .

Börjar bli lite tveksam över värmefördelningen
i mina gjutjärnstekpannor så har skaffat induk-
tionsmellanlägg för dem för se om det hjälper?

VB AMT Gastroguss 532 32 cm 1 cm tjock Alu-
stekpanna med unikt (?) goda omdömen som
jag börjat titta lite på fann jag de kostar mer än
dubbelt så mycket i Sverige som tex i Tyskland

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4961930

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1686896_-bratpfanne-32-cm-532-amt-gastroguss.html

Så den hoppar jag nog över ... .

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in