2019-02-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Var någonstans har jag varit irriterad, skrivit scrolla vidare och att jag inte behöver bevisa något?

Läst igenom dina tidigare inlägg och måste bara ställa en fråga. Du säger att GM inte minns någonting av vad som skett, samtidigt är du rädd för att "avslöja dig". Vad menas egentligen med det? Om GM inte minns något av vad som skett så är det givetvis omöjligt att han skulle försöka fundera ut vem du är. Får inte riktigt ihop det hela.
Citera
2019-02-13, 04:07
Medlem
LongLostFriends avatar
Vet någon om det går att få tag på en persons alla tidigare adresser? Om jag ordnar fram lite personuppgifter på min gamla bekant, kan jag gräva fram var han bodde vid tiden för mordet då?

Vidare undrar jag om det går att gräva fram en lista på alla anställda i Hassan Ammouris datorbutik? Någon som kan hjälpa mig på traven?
Citera
2019-02-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Vet någon om det går att få tag på en persons alla tidigare adresser? Om jag ordnar fram lite personuppgifter på min gamla bekant, kan jag gräva fram var han bodde vid tiden för mordet då?

Vidare undrar jag om det går att gräva fram en lista på alla anställda i Hassan Ammouris datorbutik? Någon som kan hjälpa mig på traven?

Han låter intressant din person men är han redan topsad och avförd är det nog svårt att gå vidare. Bra av polisen att dom meddelade dig att han var testad i alla fall.
Citera
2019-02-13, 12:36
Medlem
Hej alla,
Norénskyltarna var provokativa den dagen.
Citera
2019-02-13, 12:43
Medlem
Dom (skyltarna) kan väl inte ha vart en slump?
Citera
2019-02-13, 13:01
Medlem
Sammanföll eller motiverade Noréns konstskyltar med den genomtänkte mördarens agenda.
Citera
2019-02-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Håller med dig i nästan allt. Det du skriver är ganska likt den "gärningsmannaprofil" jag skissade fram. Att det är en rad olika olyckliga omständigheter som sammanfallit och orsakat denna tragiska utgång.

Skriver dock inte under på din bild att studenterna i Linköping pga sin avskiljdhet från samhället inte "kände sig nära" dådet. Redan samma vecka så verkar polisen ha besökt universitetet för att prata om mordet/eftersöka tips, i media skrevs det om att mördaren kunde vara en student och några veckor senare ska polisen tom ha skickat upplysningsvisa mejl till alla de 25.000 studenter som vid tidpunkten var inskrivna vid Linköpings Universitet. Borde finnas någon i tråden som var student där som kan klargöra det bättre (användaren Pelota kanske?). Men min uppfattning är att såväl polis som media tidigt fokuserade på studenterna som ett möjligt spår.

Hittade den här tråden när jag googlade om polisens massutskick till studenter: https://eforum.idg.se/topic/117469-polisen-skickar-spam-till-25000/

Den är antagligen inte av något intresse, men lite lustigt sammanträffande i trådskaparens användarnamn.. Claes.

Svårt att ge ett entydigt svar. Det diskuterades en del och jag vill påstå att alla kände till det och de flesta funderade en del. Det skiljde nog mycket mellan olika grupperingar. T.ex mellan sjuksköterskorna, juridik och C-linjen (ursäkta fördomar )

Ett par år senare knivmördades en ung student och då drogs det paralleller till dubbelmordet, så det etsade sig fast hos många trots att det delvis är en egen värld.
Citera
2019-02-13, 15:51
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Han låter intressant din person men är han redan topsad och avförd är det nog svårt att gå vidare. Bra av polisen att dom meddelade dig att han var testad i alla fall.
Om jag var skyldig till dubbelmordet, visste att de hade mitt DNA och blev kallad till topsning skulle jag göra ALLT för att komma undan. Ett pass eller körkort går att köpa på dark web. Konstigare saker har hänt, imo.
Men jag begär inte att någon annan ska tycka att detta är intressant. Mina frågor är av mer teknisk karaktär och jag hoppas kunna få svar på dem, oberoende av om någon annan tror det kommer leda någonstans eller inte.

Vet någon om det går att få tag på en persons alla tidigare adresser?
Vet någon om det går att gräva fram en lista på alla anställda i Hassan Ammouris datorbutik?
Citera
2019-02-13, 18:14
Medlem
Citat:
Jag ska nu försöka skriva ner min teori om hur det kan ha gått till. Återigen vill jag påpeka att det inte handlar om att skapa en ”vattentät historia” eller påstå att jag vet något som jag egentligen inte vet. Min teori är spekulativ och jag ska försöka vara så tydlig som möjligt angående vad som är ren fakta och vad som är spekulation. Det finns, som jag varit inne på tidigare, några relevanta fakta kvar att berätta.

Min gamle bekant, vi kan kalla honom Bertil, växte upp i en kristen familj i en väl fungerande stadsdel i Linköpings utkanter. Han hade två syskon; en äldre bror (vi kan kalla honom Albert) och en yngre syster (vi kan kalla henne Cecilia). De tre syskonen var ganska nära i ålder, A var tre år äldre än B som var två år äldre än C. Allt utom de påhittade namnen är fakta.

Storebror Albert var en datanörd. Bokstavligen. Han älskade datorer, pratade som en nörd, hade glasögon och vattenkammad snedbena (på 90-talet, mind you). Han var 170 cm lång. Allt detta är fakta.

Lillasyster Cecilia var en till synes perfekt kristen tjej. Blont spikrakt hår, söt, välklädd och glad. Har för mig att hon gillade hästar. Senare, oberoende av detta och långt innan jag började tänka på Bertil som potentiell GM, fick jag dock reda på att Cecilia försökt ta sitt liv. Exakt när vet jag tyvärr inte men efter tonåren i alla fall. Allt detta är fakta.

När jag började fundera över motiv fick jag verkligen anstränga mig. Droger hade varit det naturliga om det inte vore för att DNA-labbet i Holland visat att det inte fanns några som helst spår av droger i blodet. Istället försökte jag ta tillbaka det till en så enkel förklaring som möjligt. Vad kan få en tidigare ostraffad, till synes normal människa att begå ett brutalt mord utan att vara påverkad av droger? Forskningen visar att 90% av alla människor har lekt med tanken att mörda men att långt färre går vidare med det. Psykisk ohälsa, traumatisk uppväxt, svartsjuka, kriminalitet, krig… jag försökte hitta någon information som fick det att gå ihop. Då lyssnade jag på en podd där de pratade om just detta och menade att hämnd är det som skulle kunna få i princip vem som helst att mörda, utan att behöva ha en psykisk störning. Alla kan tänka sig in i att sin allra närmsta (ett barn, en fru, en flickvän, ett syskon, en förälder) blir mördad eller grovt våldtagen och att du sen får chansen att hämnas. Det skulle mer eller mindre klassas som normalt att ta tillfället att döda förövaren för att få ut sin hämnd. Så starkt är vårt inneboende hämndbegär.

Jag vet att det är många som har varit inne på hämndspåret tidigare.

Till skillnad från tidigare teorier tror jag inte att det handlar om vare sig droger eller ett urspårat kundärende i dataaffären. Jag tror det är kopplat till systern och hennes självmordsförsök. Här blir det så klart spekulativt och på gränsen till rent förtal mot pappan Amouri men jag kör på:

OM det var så att Mohammeds pappa förgrep sig på Cecilia – den perfekta, söta, kristna tjejen – och hon fick sådana psykiska men av det att hon försökte ta sitt liv, då är det inte omöjligt att 21-årige Bertil och kanske även 24-årige Albert bestämde sig för att hämnas på värsta tänkbara sätt.
Orättvist mot grabben? Så in i helvete! Sannolikt? Kanske inte. Möjligt? Ja.
Kanske hade han/de tänkt hämnas på pappan Amouri från början men fegade ur och bytte måltavla till grabben? Kanske ville han/de redan från början hämnas på värsta tänkbara sätt och siktade in sig på sonen omgående?

Karaktären på mordet och iakttagelser från sopgubbar och andra vittnen talar för ett planerat mord på pojken. Bara det i sig är jäkligt svår att få ihop med det amatörmässiga utförandet, vapnet, flykten och att det handlar om en tidigare ostraffad GM. Men hur kunde en ostraffad amatör begå ett så grovt mord på en liten pojke?
Min teori: Han såg sin blödande syster framför sig och tänkte på våldtäkten och att hon sen nästan dog i självmordsförsöket – sen högg han ursinnigt tills bilden försvann från näthinnan och pojken låg livlös på marken.

Hämndbegäret är som sagt starkt och jag har det som huvudspår just nu, även om det inte behöver vara kopplat till systern, det skulle även kunna var kopplat till en flickvän. Kärleken kan också vara otroligt stark i den åldern.

Så, var storebror Albert med på det då? Satt han i bilen och väntade utanför Ica? Var han på plats i grönområdet och flydde in trädgårdsföreningen, där han senare sågs sitta med tom blick på en bänk? Hade han polotröja, beige jacka, mörk jacka? Jag vet inte. Jag vet dock att han var en datanörd, såg ut som en datanörd och var kortväxt – runt 170 cm.
Jag läste eller såg GW prata om att han trodde att mördaren hade fått hjälp att dölja sina spår, kanske hjälp med en sjukanmälning till skolan dagen efter (han trodde ju på en ung mördare) och det är inte utan att min tankar svävat iväg åt samma håll.
Har den kristna, väletablerade familjen hjälpt sonen/sönerna att behärska sig dagarna efter mordet?
Har kopplingen till dotterns våldtäkt varit känd för föräldrarna? Har de coachat Bertil (eller Albert och Bertil) att ta det lugnt och agera normalt? Låta såret på handen läka. Stanna inne några dagar? Göra sig av med kläder och andra spår?

Inte vet jag…

Men när jag tog upp sökandet på Bertils familjemedlemmar igen så kom jag lite längre på brorsan Albert. Via systerns facebook hittade jag en bekant som jag kände igen och när jag gick igenom dennes vänlista dök Alberts namn upp – med ett nytt efternamn. Gift? Nej.
Alltså har Albert, Bertil och Cecilia samtliga bytt namn utan att vara gifta. Bertil har bytt både för- och efternamn och flyttat utomlands. Albert och Cecilia har bytt efternamn och lämnat Linköping men bor kvar i Sverige. Allt detta är fakta.

Kan det vara så att familjen har hjälpts åt att komma undan DNA-testet på något sätt? Kan det vara så att syskonen bytt namn och flyttat från stan för att deras liv inte ska raseras den dag Bertil åker fast? Då kommer ju media gräva fram hans riktiga namn och då kanske det är skönt för syskonen att inte förknippas med det? Speciellt om de hunnit skaffa familj och nära vänner.

De sista fem minuterna här är intressanta, tycker jag. GW verkar se något i beteendet som tyder på en koppling till Mohammad och drar slutsatsen att de är en yngre person som är GM. Staaf svarar med att lägga tyngd vid Anna-Lenas vittnesmål som hela tiden pratat om en man i 20-årsåldern.
GW har också sagt någonstans att han tror att gärningsmannen har skyddats av sin familj men jag har inte hittat det nu.
Bland det mest osannolika på åratal i denna tråd. Inkluderar då pisspåret.
Citera
2019-02-13, 19:46
Medlem
Citat:

Jag tror det är svårt att få fram en sån lista. Tror inte ens att en sån lista finns. Polisen borde ha den mest övergripande listan eftersom de säger sig ha intervjuat alla tidigare anställda. Men högst tveksamt att polisen lämnar ut sån information? Du kan ju höra dig för iallafall, kanske fråga polisen på vilka grunder de topsade personen som du misstänker och berätta för dem varför du misstänker att han kan vara skyldig trots att "han" blivit topsad. Han verkar ju inte bott inom prioritetsområdet(?) så kanske att de topsade honom eftersom han jobbat i datorbutiken. Kanske att den bästa vägen att gå är att försöka få kontakt med någon som jobbat i butiken tidigare. För några år sedan hörde en person av sig till mig via PM efter att ha läst tråden utan att ha varit aktiv i den. Han skrev att han hade jobbat i butiken. Om den personen läser det här så kanske han kan skriva till dig, men du får försöka skriva 50 inlägg först så att man kan skicka PM till dig. Eftersom personen du misstänker är (väldigt) lång så är det lättare för andra att komma ihåg honom.

Med reservation för att det mesta är andrahandsuppgifter från olika forum så är det här min bild över deras "personalstrategi": en eller några ur familjen eller nära bekanta/släktingar till familjen hade ansvar för butiken. Dessa personer saknade i regel kunskap i allt som hade med datorer att göra. För att fylla denna kunskapslucka så billigt som möjligt så "anställde"/anlitade de så billigast möjliga arbetskraft, dvs högstadie/gymnasie-praktikanter och personer på arbetsprov som på grund av prickar i belastningsregistret hade svårt att få anställning någon annanstans. Någon med bättre insyn får gärna bekräfta eller dementera det jag skrivit.

EDIT: Läste mejlet och personen jobbade i Husseins första butik i Stockholm, och alltså inte i Hassans (Mohammeds far) butik i Linköping.

Citat:
Ursprungligen postat av mirrorneuron
Dom (skyltarna) kan väl inte ha vart en slump?

Det är svårt för slumpen är tvåeggad. Men det kan vara att skyltarna var den utlösande faktorn som fick en person som sedan tidigare hyste agg för Mohammed eller familjen Ammouri att skrida till verket. Många i tråden tror att offret var slumpvist utvald, men då blir det också en slump att en galning väljer just sonen till en familj som själva uppger att de blivit skuggade dagarna innan morden.
Senast redigerad av clandeztino 2019-02-13 kl. 19:50.
Citera
2019-02-13, 23:08
Medlem
LongLostFriends avatar
Avslutar med en sammanfattning av det som är obestridlig fakta, och gör inga claims på att det skulle vara kopplat till mordet över huvud taget.

Min f.d. bekant är/var:

Svensk
Blond (nästan rödlätt) hårfärg
190 cm lång
Runt ansikte
21 år vid tiden för mordet
Född och uppvuxen i Linköping
Rökare
Tidigare ostraffad och "vanlig" men manipulativ och skicklig lögnare
Ägare av en exakt likadan kniv som mordvapnet
Flyttat utomlands (liten ort)
Bytt namn
Finns ej på Facebook eller Linkedin idag
Finns ej på motsvarigheten till eniro/gula sidorna/hitta.se i sitt land idag
Kommer från en kristen familj och har två syskon
Båda syskonen har bytt efternamn och flyttat från Linköping
Systern försökte ta sitt liv
Brodern är datanörd
Brodern är ca 170 cm lång

Ciao.
Citera
2019-02-13, 23:27
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Avslutar med en sammanfattning av det som är obestridlig fakta, och gör inga claims på att det skulle vara kopplat till mordet över huvud taget.

Min f.d. bekant är/var:

Svensk
Blond (nästan rödlätt) hårfärg
190 cm lång
Runt ansikte
21 år vid tiden för mordet
Född och uppvuxen i Linköping
Rökare
Tidigare ostraffad och "vanlig" men manipulativ och skicklig lögnare
Ägare av en exakt likadan kniv som mordvapnet
Flyttat utomlands (liten ort)
Bytt namn
Finns ej på Facebook eller Linkedin idag
Finns ej på motsvarigheten till eniro/gula sidorna/hitta.se i sitt land idag
Kommer från en kristen familj och har två syskon
Båda syskonen har bytt efternamn och flyttat från Linköping
Systern försökte ta sitt liv
Brodern är datanörd
Brodern är ca 170 cm lång

Ciao.
Då skulle jag försöka se till så att även brodern topsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in