2019-02-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiller-
Vem sitter på dom hundra miljonerna?
Har du någon källa på det?

AA, New York. Orkar och har ingen lust rota efter det nu. Senast för några dagar sedan skrev jag om senaste siffran jag hade. Tror det var från 2009, ca 175 miljoner kr. Siffrorna har omnämnts i tråden flera gånger. Kika på Fullgubbens inlägg.
Citera
2019-02-11, 15:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
AA, New York. Orkar och har ingen lust rota efter det nu. Senast för några dagar sedan skrev jag om senaste siffran jag hade. Tror det var från 2009, ca 175 miljoner kr. Siffrorna har omnämnts i tråden flera gånger. Kika på Fullgubbens inlägg.
Stämmer inte någonstans:
https://alcoholics-anonymous.eu/2017-annual-report/
https://alcoholics-anonymous.eu/wp-content/uploads/2018/03/CER-Annual-Report-2017.pdf
Citat:
FINANCES
Total contributions received from Groups / Intergroups in 2017 was 36,209€ = 403 389 sek .
Our total expenditure in 2017 was 25.977€, which included a 5.000€ contribution to GSO.
CER’s prudent reserve was increased to 20.000€ in September. = 222 812 sek
Citera
2019-02-11, 15:37
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med i allt. Jag behöver också poängtera att 12-stegsmetoden inte fungerar för alla.

Personligen har jag varit på 7 olika instutioner och behandlingshem under ca 10 år. Det senaste var på ett KBT-inriktat behandlingshem där jag blev kvar nästan ett helt år och har sedan dess varit drogfri. (Snart 2 år) När jag kom hem så började jag engagera mig mycket i XA.
Idag gör jag service på olika nivåer i NA och reser runt en del har, enligt mig, ganska god insyn i XA.

Öppet sinnelag enligt min uppfattning.
En beroende person som kommer in på eTt möte är ett bevis på att dennes ”självständighet” uppenbarligen inte fungerar. Det är ingen som ramlar in av misstag eller har brist på självkontroll. Tänka själv och trångsynthet har lett till undergång.
När dogerna försvinner så finns fortfarande problemet kvar och om den personen inte kan tillämpa öppet sinnelag och för tillfället slutar tänka själv så kommer det gå åt helvete ganska snabbt. För att få hjälp för sitt beroende så behöver man ha hjälp av någon annan än sig själv. Att få nya idéer och följa en person som har gått samma väg.

Jag har träffat såååå många människor ifrån sååå många olika delar av världen och 12 steg har hjälp dem.
På en resa ifrån ett fruktansvärt liv till ett någorlunda där man är ganska nöjd kan vara mycket lång och smärtsam.
När man tar bort drogerna så finns problemen kvar. Beteendena.. en del mår fruktansvärt dålig av det och har jättesvårt att hantera det. En del tar sina egna liv.. en del går ut och knarkar igen och något som är helt tvärsäkert är, att sjukdomen tar dem.
Att då tillämpa ett program för dessa beteenden, följa de i sina dagliga liv kan faktiskt göra en människa någorlunda hel igen.
Kanske blir det jobb eller familj!
Kanske mår en bra och inser att man inte lägre behöver använda droger.
Genom att ha en gemenskap där alla har samma sjukdom och vänner som inte vill använda droger hjälper till att hantera livets svårigheter som många aldrig hade klarat av att gå igenom ensamma.
Sekt, konspiration, hjärntvätt.. vad spelar det egentligen för roll? Det hjälper människor!

- I XA så finns det något som heter gruppsamvete.. vilket betyder alla i respektive grupp, oavsett nivå, måste vara eniga.

-I XA finns det ingen som styr eller bestämmer.
Vi lever inte längre på 30-talet vilket betyder att förändringar sker.. varje dag.

-I XA finns det inga regler. Det finns ett villkor för medlemskap, en ÖNSKAN att sluta använda.

-XA har ett huvudsyfte, att föra budskapet vidare till den personen som behöver programmet.

- Alla pengar som kommer in redovisas på alla nivåer.. och pengarna används för ovanstående punkt.
Visste du att merparten av allt substansberoende efter en viss tid leder till att personen slutar? Helt själv. Utan hjälp utifrån. Med egen tankekraft.

Det som är så tröttsamt med XA är att många bara rapar upp saker dom har hört nån annan säga. Det funkar kanske ett tag, men är enl mig konstgjord andning. Den dagen man inte vill be sinnesrobönen och hålla handen, som man kanske gjort de senaste 5 åren, så är man enligt mig sämre rustad än nån som varit där ute och tänkt fram en lösning på egen hand.

Är man väl medveten om detta så ser jag inget problem med att gå på XA. Bara man förstår att mycket där bara är ritualer som kan bytas ut till precis vad som helst.

Den allmänna synen i samhället på att XA skulle vara effektivt måste tvättas bort eftersom detta tar upp en stor del av medvetandet när det kommer till självhjälp för substansberoende. XA rigida hållning till att ändra i sitt program är inget annat än dumheter.

Jag hoppas att det dyker upp mer sekulära alternativ utan böner och högre makter.

Med det sagt, får gärna XA leva kvar som ett alternativ.
Citera
2019-02-11, 15:43
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej!

Det tar inget hus i helvete alls, AA har alltid tagit emot bidrag, Bill W var en skicklig tiggare. Varje grupp är självförsörjande, ingen kan ställas till svars.

Här är AA:s egen lönelista.

GENERAL SERVICE BOARD OF ALCOHOLICS ANONYMOUS

Phyllis A. Halliday General Manager – 2 274 270,77 SEK
Donald Meurer, Asst Treasurer – 1 824 723,94 SEK
Valerie O`Neil SEK – 1 563 632,48 SEK
Doug Richardson, Asst Secretary – 1 223 800,58 SEK
Warren Stafford, Staff – 1 223 465,48 SEK
Eva Sanchez, Staff – 1 148 094,20 SEK
Olga Mesonjnik, HR Manager – 1 124 428,60 SEK
Adrienne Brown, Staff – 1 101 161,50 SEK

AA.s tillgångar: 2009 – 179 796 116,26 SEK

Citerar Fullgubben på förekommen anledning.

Citat:
Vem sitter på dom hundra miljonerna?
Har du någon källa på det?
Citera
2019-02-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Stämmer inte någonstans:
https://alcoholics-anonymous.eu/2017-annual-report/
https://alcoholics-anonymous.eu/wp-content/uploads/2018/03/CER-Annual-Report-2017.pdf

Nu redovisar du hattpengar för ett år? Från Sverige?

Jag menar total förmögenhet, totala tillgångar! En viss skillnad!
Senast redigerad av Palkranen 2019-02-11 kl. 16:00.
Citera
2019-02-13, 08:55
Medlem
Jag har suttit och läst den här tråden i nästan 1 timme och vad som framgår tydligt är att det finns dom som blivit hjälpta till ett nyktert liv med hjälp av AA och så finns det ett gäng bittra gubbar som bara sitter och klagar och gnäller på AA men kommer inte med något vettigt alternativ.

På internet kallas dessa bittra gubbar för "haters" och dom har oftast inte heller något fungerande socialt liv och väldigt få vänner.

Kan ni inte låta dom som gillar AA få göra det?
Dom som väljer att tro på gud, låt dom göra det.
Dom som väljer bort gud och ersätter det med en egen definition, låt dom göra det också.

Varför kan ni inte låta dom som hittat en gemenskap, kommit från beroenden, kommit från ensamheten och självskadebeteenden göra det i en gemenskap som stärker dom, oavsett om det är AA eller någon annan självhjälpsgrupp.

Ni som hatar AA och allt som har med kristendom att göra, hata tillsammans i en egen gemenskap men ge fan i att klanka ner på andra människor som är eller har varit utsatta.

Sen sist, ni som klagar på läkarkåren, vad fan har ni gjort själva för att hjälpa människor, inte ett skit gissar jag, kasta inte sten i glashus. Samma gäller alla som klagar på socialtanter och poliser, dom är också bara människor men dom försöker åtminstone göra en skillnad, precis som alla dom som ägnar delar av sin fritid åt AA.
Citera
2019-02-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Jag har suttit och läst den här tråden i nästan 1 timme och vad som framgår tydligt är att det finns dom som blivit hjälpta till ett nyktert liv med hjälp av AA och så finns det ett gäng bittra gubbar som bara sitter och klagar och gnäller på AA men kommer inte med något vettigt alternativ.

På internet kallas dessa bittra gubbar för "haters" och dom har oftast inte heller något fungerande socialt liv och väldigt få vänner.

Dom som väljer bort gud och ersätter det med en egen definition, låt dom göra det också.

Varför kan ni inte låta dom som hittat en gemenskap, kommit från beroenden, kommit från ensamheten och självskadebeteenden göra det i en gemenskap som stärker dom, oavsett om det är AA eller någon annan självhjälpsgrupp.

Ni som hatar AA och allt som har med kristendom att göra, hata tillsammans i en egen gemenskap men ge fan i att klanka ner på andra människor som är eller har varit utsatta.

Sen sist, ni som klagar på läkarkåren, vad fan har ni gjort själva för att hjälpa människor, inte ett skit gissar jag, kasta inte sten i glashus. Samma gäller alla som klagar på socialtanter och poliser, dom är också bara människor men dom försöker åtminstone göra en skillnad, precis som alla dom som ägnar delar av sin fritid åt AA.

Hej!

Du har tydligen inte en aning vad du skriver om. Jag tänker inte bemöta ditt inlägg nu då jag inte har tid. Jag jobbar. Kan svara senare idag då jag har möjlighet.

Mvh

En "bitter gubbe"
Citera
2019-02-13, 10:12
Medlem
Citat:
Hej!

Du har tydligen inte en aning vad du skriver om. Jag tänker inte bemöta ditt inlägg nu då jag inte har tid. Jag jobbar. Kan svara senare idag då jag har möjlighet.

Mvh

En "bitter gubbe"

När du svarar, ge gärna vettiga bra alternativ till AA och behandlingshem (då menar jag inte självhjälp för många klarar det inte på egen hand).

Undrar även varför inte folk får tillhöra gemenskaper, oavsett inriktning, utan att bli nerklankade på.
Citera
2019-02-13, 10:14
Medlem
Citat:

På internet kallas dessa bittra gubbar för "haters" och dom har oftast inte heller något fungerande socialt liv och väldigt få vänner.ĺ

Ett tips! Läs hela tråden! Du verkar ha tagit ställning innan du är insatt i vad AA är. Läser du hela tråden så slipper jag, och andra, bemöta dig med samma argument som vi tidigare gjort, gång på gång på gång, i tråden.
Citera
2019-02-13, 10:21
Medlem
Citat:
När du svarar, ge gärna vettiga bra alternativ till AA och behandlingshem (då menar jag inte självhjälp för många klarar det inte på egen hand).

Undrar även varför inte folk får tillhöra gemenskaper, oavsett inriktning, utan att bli nerklankade på.

Läs gärna mina inlägg. Från 2012-2013 tror jag om jag minns rätt. Det är mina erfarenheter och upplevelser. Vet inte om de är så läsvärda. Fullgubbens inlägg är läsvärda.

Vi klankar inte ned på personer i AA! Vi berättar vad AA är och står för. Viktigt att hålla isär det!

Vet inte var du fått "sanningen" om oss bittra gubbar, haters, ifrån. Jag har ett socialt liv, har sambo, har barn och har ett jobb. Kombi, katt och vovve har jag också!
Senast redigerad av Palkranen 2019-02-13 kl. 10:25.
Citera
2019-02-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ett tips! Läs hela tråden! Du verkar ha tagit ställning innan du är insatt i vad AA är. Läser du hela tråden så slipper jag, och andra, bemöta dig med samma argument som vi tidigare gjort, gång på gång på gång, i tråden.

Det var det jag började med att skriva, att jag suttit i nästan 1 timme och läst hela tråden. Dock har jag inte följt alla länkar för jag gissar att många är ej fungerande längre.

Min ställning är som följer:
- Hjälp andra istället för att klanka ner på dom
- Låt andra få ha sin tro på det som för dom fungerar, oavsett metod
- Är man kritisk till behandlingar, läkare, polis, socialen, föreningar, kom med alternativ istället för att bara hata och leta fel
Citera
2019-02-13, 10:28
Medlem
Citat:
Läs gärna mina inlägg. Från 2012-2013 tror jag om jag minns rätt. Det är mina erfarenheter och upplevelser. Vet inte om de är så läsvärda. Fullgubbens inlägg är läsvärda.

Vi klankar inte ned på personer i AA! Vi berättar vad AA är och står för. Viktigt att hålla isär det!

Vet inte var du fått "sanningen" om oss bittra gubbar, haters, ifrån. Jag har ett socialt liv, har sambo, har barn och har ett jobb. Kombi, katt och vovve har jag också!

Jo, ni skriver att de som går på AA är hjärntvättade, är utan egen vilja, är lurade osv. Speciellt gynekologstol men även andra skriver det, det kan väl inte ha undgått dig. Sedan har jag aldrig skrivit ut ditt namn men om du tar åt dig så har du säkert en del i "hatandet".

Så, vad är alternativen? Tycker man något är fel eller värdelöst så får man banne mig också ge alternativ som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in