2019-02-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eftersom dragningskraften är större i den del av cylindern som är närmast Jorden så kommer den att börja rotera. Är det inte så?
Den kommer nog att börja rotera hursomhelst, inte minst på grund utav solenergi som värmer ena sidan mer än den andra osv. Jag är inte vetenskapsman nog att räkna ut gravitationens inflytande, men jag vet att solen kan göra att andra objekt börjar rotera, som satelliter eler asteroider.
Citera
2019-02-05, 14:31
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Om jag förstått gravitationen rätt så är det inte två objekt med massa som påverkar varandra direkt, utan de påverkar var för sig rummet och kröker det, så att de indirekt påverkar varandra. Rummet är en sorts medium.

Att t.ex. jorden inte snurrar runt solen utan att jorden rör sig rakt i rummet, dock så kröker solens massa rummet så att jordens bana böjs av runt solen.

När de mätte häromåret gravitationsvågor för första gången var det väl genom att mäta hur rummet "skakade" till.

Givet att jag fattat detta rätt: vad består rummet av? Det pratas om rumtidväven, är det samma sak? Om inte, vad består den av?
Citera
2019-02-05, 17:33
Medlem
Fris avatar
Rumtid består av rumtid. Om det bestod av nåt annat, vad skulle det då bestå av?
Citera
2019-02-06, 15:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Rumtid består av rumtid. Om det bestod av nåt annat, vad skulle det då bestå av?
Av nån sorts pariklar?
Rumtiden måste väl bestå av någonting för ha egenskaper?
Citera
2019-02-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Av nån sorts pariklar?
Rumtiden måste väl bestå av någonting för ha egenskaper?

Nej, rumtiden måste inte bestå av någonting för att ha egenskaper, utan det är vad som kallas för ett fält. Ett annat exempel på ett fält som existerar är det elektromagnetiska fältet. Om du försöker föra samman samma pol på två magneter kommer den motverkande kraften skapas i det elektromagnetiska fältet, utan att faktiskt bestå av något.

På samma sätt är rumtiden ett fält, men med helt andra egenskaper och påverkas av massa. Jag vet inte hur långt din kunskap sträcker sig i fysik, men dessa fält är egentligen bara matematiska modeller som stämmer överens med observationer vi gör. Det behöver nödvändigtvis inte existera i form av varken massa eller energi.
Citera
2019-02-11, 20:40
Medlem
Dr.Lazars avatar
Om man tänker sig att man står på månens högsta berg med ett gevär. Och så skjuter man ett skott vågrätt med månytan mot horisonten. Skulle kulan då kunna runda månen o komma tillbaka?
Citera
2019-02-12, 00:16
Medlem
PreaCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lazar
Om man tänker sig att man står på månens högsta berg med ett gevär. Och så skjuter man ett skott vågrätt med månytan mot horisonten. Skulle kulan då kunna runda månen o komma tillbaka?

Nu orkar jag inte göra matten men detta är fullt möjligt om skottet kan uppnå den flykthastighet som krävs. Finns en risk att du alltså skjuter dig själv i bakhuvudet om du står på månen och har ett tillräckligt kraftigt gevär.
Citera
2019-02-12, 00:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolopop
Nej, rumtiden måste inte bestå av någonting för att ha egenskaper, utan det är vad som kallas för ett fält.

En omedelbar motfråga till det där måste gälla Higgs. Higgsfältet är vad som sägs ge materia massa, och som sådan alltså absolut primär för det vi kallar "tom rymd". Alltså måste Higgsfältet finnas överallt.

Men nu har man ju, sägs det sedan länge, hittat denna Higgspartikeln?

Alltså består rymden av nånting - minst en klase Higgspartiklar.
Citera
2019-02-12, 00:45
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC
Nu orkar jag inte göra matten men detta är fullt möjligt om skottet kan uppnå den flykthastighet som krävs. Finns en risk att du alltså skjuter dig själv i bakhuvudet om du står på månen och har ett tillräckligt kraftigt gevär.

Detsamma gäller ju jorden såklart. Men då måste du lyckas träffa just den bana som får skottet att lämna atmosfären för att återkomma precis när dess kurs skulle träffa dig igen - nåt som just atmosfären inte tillåter. En sådan liten partikel som ett gevärsskott skulle inte överleva.

På månen är det en helt annan sak - även om den har en atmosfär är den så liten att den i princip kan ignoreras för detta. Med rätt laddning är det TS skriver fullt möjligt, även om lite knepigt att beräkna exakt.
Citera
2019-02-12, 20:37
Medlem
Dr.Lazars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC

Ha ha! Ja det skulle ju oxå vara ett öde .

Har någon gång sett hur man vid tex. ett bröllop skjuter vilt upp i luften. Då har jag undrat vad som skulle hända med någon, (med extrem otur) som får skottet i skallen när det kommer i retur ner mot marken igen. Antar att luftmotståndet bromsat upp farten när skottet kommer ner igen?
Citera
2019-02-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lazar
Ha ha! Ja det skulle ju oxå vara ett öde .

Har någon gång sett hur man vid tex. ett bröllop skjuter vilt upp i luften. Då har jag undrat vad som skulle hända med någon, (med extrem otur) som får skottet i skallen när det kommer i retur ner mot marken igen. Antar att luftmotståndet bromsat upp farten när skottet kommer ner igen?
Krävs ju en hel del otur men finns ett bra antal exempel på oskyldiga som blivit träffade (och dött) utav kulor som nöjesavfyrats upp i luften, speciellt i länder bebodda av dessa kamelryttare du ser på bröllopen. Ofta handlar det ju dock inte om att den skjuts 90 grader rakt upp då, utan i en ballistisk bana där den fortfarande behåller mycket av sin hastighet.

Gällande huruvida gränshastigheten uppnådd utav en kula i fritt fall skulle kunna döda någon så är väl svaret "sannolikt inte, men kanske", baserat på denna studie från US Army anno 1920 (30.06)

Based on the results of these tests it was concluded that the bullet return velocity was about 300 f.p.s. For the 150 gr. bullet this corresponds to an energy of 30 foot pounds. Earlier the Army had determined that, on the average, it required 60 foot pounds of energy to produce a disabling wound. Based on this information, a falling 150 gr. service bullet would not be lethal, although it could produce a serious wound
https://web.archive.org/web/20080331192517/http://www.loadammo.com/Topics/March01.htm

Så under det som normalt krävs för att döda någon, men att försöka nicka en fallande kula är ju inte att rekommendera..

Gällande en tidigare fråga så är det tveksamt om det går att träffa sig själv i nacken på månen.. flykthastigheten där är runt 2.4km/s och du behöver komma upp i närheten utav det iallafall, och utan något riktigt specialbygge så kommer du inte upp i närheten utav den hastigheten ens med ett gevär.
Senast redigerad av PuffaRoll 2019-02-12 kl. 23:36.
Citera
2019-02-12, 23:37
Bannlyst
till hur hög fart räcker 100hk ute rymden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in