Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Naturligtvis kan vi inte bygga en idag med dagens teknik, men det var heller inte frågan. Den som planerar att använda materialet från planeterna i en Dysonsfär lär inte bry sig om huruvida de numera försvunna planeternas banor längre skulle varit stabila.
En dysonsfär kräver alltså att de övriga planeterna i vårt solsystem (och vi kan nog inkludera dvärgplaneterna i den här ekvationen också) försvinner, eftersom vi då måste använda mer eller mindre all deras massa för att täcka solen någorlunda. Detta skulle då innebära, mer eller mindre, att jorden blir fritt fram för alla möjliga kometer, asteroider och meteoriter, plus att jorden då inte längre skulle ha samma omloppsbana runt solen. Jag har inte gjort matten här heller, men antingen skulle jorden hamna för nära solen, eller för långt ifrån. Följdfrågan uppstår då om det är värt lite extra gratis energi i utbyte mot att förinta allt liv på jorden? Dysonsfärer känns ju inte direkt "miljövänligt"
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det jag invände mot var ditt påstående att massan inte räcker, och det var det jag visade var fel. Att det är en teknisk utmaning är en helt annan sak.
Massan räcker inte. Även om man nu lyckas komma åt den inre materian i gasjättarna så är frågan om massan räcker, och om man nu skulle lyckas med det så blir det en ganska tunn dysonsfär. Eller menar du att 8-20 cm täcker hela solen? 600 kg/m2, hur stor del av solen täcker detta skal? Har svårt att föreställa mig att en sådan dysonsfär täcker hela solen. Att man kanske kan få något varv runt solen är en sak, men antagligen inte mycker mer än så. Det blir knappast som de där illustrationerna på dysonsfärer där 75% eller så av stjärnan är täckt. Hade vår stjärna varit en röd dvärg, ja då hade det varit en annan femma.
Dessutom så är dysonsfärer helt meningslöst, eftersom solceller har en begränsad livslängd. Så vi ska alltså plocka ihop övriga planeter i vårt solsystem bara för att få gratis energi i några årtionden? lol...
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Då är vi inne på Fermiparadoxen. Om intelligent liv är ovanligt, utplånar sig självt innan det når nivån att bygga en Dysonsfär eller helt enkelt inte är intresserade ens om de kan så lär vi inte se någon.
Fast varför skulle någon utomjordisk art (eller för den delen vi människor) vilja bygga dysonsfärer? Det är ett missförstånd att dysonsfärer skulle vara det slutgiltiga målet för intelligent liv. Fusion är mycket intressantare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du missade nog att jag skrev: "fast mer troligt med svärmar av fristående enheter snarare än ett massivt skal." Då blir det citatet inte relevant. Emellanåt förstörs någon enhet av en kollision, men det är bara bygga en ny från resterna. En AI kör naturligtvis med backup i sådana lägen.
Behöver man mycket energi så. Alternativet är att demontera även solen och använda bränslet för kontrollerad fusion. Alternativt matar man in materia i ett svart hål för att konvertera den till energi eller något än mer exotiskt.
Okej, tycker du inte att det inte direkt talar för förekomsten av utomjordiskt liv, att vi hittills inte har lyckats hitta ett enda liknande fall där stjärnor nedmonteras eller på artificella vägar konverteras till svarta hål osv?
Citat:
Ursprungligen postat av
FreeTheSweed
Du verkar vara mycket intelligent kära vän. Ditt resonemang kring dysonsfärer verkar rimligt. Det där med att skicka nukes till en stjärna, inte så mycket. Kan du inte förstå att det vore galet, även om du skapar en signatur?
Det kan uppfattas aggressivt. Så skulle jag uppfatta det i alla fall.
Fria svenska gräset/
Alltså det är inget jag har hittat på, snarare John Michael Godier som brukar diskutera det. Min poäng var, att det hade varit ett mycket enklare sätt för en utomordisk art att göra sig synliga än att bygga en dysonsfär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad är dessutom poängen med just kärnvapen? Själva smällen är ju helt odetekterbar, det är bara en möjlig spektroskopisk signatur man kan se, och då duger vilka ämnen som helst som stjärnor normalt inte har. Sen antar jag att Elias även här inte har räknat på några kvantiteter för att bedöma hur mycket man måste dumpa i en stjärna för att det skall ge en detekterbar spektroskopisk signatur.
Nej jag har givetvis inte räknat på detta heller. Men utan att beräkna ett enda mattetal, så är det ju sunt förnuft att om man nu vill att ens civilisation ska synas för andra utomjordingar, så är det helt enkelt lättare att smälla av en atombomb i ens stjärna, än att bygga en dysonsfär kring stjärnan. Poängen kanske inte riktigt sjönk in hos er två, eftersom connecta dottarna inte verkar vara er grej, men jag matskedar er poängen då: dysonsfär brukar användas som exempel på bevis för utomjordiskt liv (nu senast Boyajian's Star var det mycket spekulation kring huruvuvida det var en dysonsfär). Dysonsfär är dock alldeles för "jobbigt", och det finns enklare sätt att göra sig synliga på, om det nu är en civilisations syfte. Hängde ni med nu? Det var väl inte så svårt?
Och visst funkar andra grundämnen, skillnaden är att till exempel om en stjärna har onaturligt höga halter av guld, så kan man ju föreställa sig att guldet på något sätt har hamnat där efter att en neutronstjärna har bildat guldet och att guldet på något sätt har åkt in i stjärnan på en asteroid eller liknande. Men en atombomb som har smällt av, och lämnat en radiaktiv signatur på stjärnan, det hade varit ett mycket tydligare bevis för en utomjordisk civilisation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Citat:
Ursprungligen postat av
FreeTheSweed
J
Vår atmosfär, skulle jag tippa, är den bästa biosignatur du kan tänka dig.
FTS
Den snabba ökningen av CO2-halten tillsammans med andra möjligen detekterbara spårgaser som freoner är också en indikation på en teknisk civilisation, och dessutom en civilisation som beter sig rätt oansvarigt.
Givetvis funkar vår atmosfär för det syftet, men det är inte lika lätt att upptäcka en atmosfär som har tydliga biosignaturer från olika sorters gaser, som det är att upptäcka en stjärna som uppvisar onaturliga signaturer (typ alla grundämnen tyngre än järn). Freoner skulle de flesta utomjordingar inte ens notera, eftersom de befinner sig på hundratusentals om inte miljontals ljusår ifrån oss, eller kanske till och med på miljarder ljusårs avstånd. Så det ljus som har nått dem från vår stjärna, det fanns inte ens civilisation här på jorden då. Med andra ord så ser de bara kväve, syre, koldioxid och metan i vår atmosfär, samt lite andra gaser, men inga freoner. I vissa fall så kanske de inte ens ser att vi har något syre i vår atmosfär, eftersom ljuset som når dem är runt 4 miljarder år gammalt, och de cyanobakterierna som körde igång syret i vår atmosfär, hade inte ens börjat göra sin grej då.
Dessutom så måste de verkligen titta rakt på vår planet för att upptäcka vår biosfär. Det är betydligt lättare att hitta vår stjärna med en radioaktiv signatur
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Skulle inte sätta stora pengar på att det som orsakar de gigantiska tomrummen i universum inte gör nåt fuffens med fysikens lagar i de områdena.
Som vad? Fysikens lagar är inte "optional".
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Värst vad mycket fakta du tycker dig sitta på om saker du inte vet ett dugg om.
Ja, jag är ju inte en mental dvärg som du bevisligen är
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Felet du gör är att du utgår ifrån din egna hjärna, och människors hjärnor, och så menar du att alla andra intelligenta raser i universum måste ha samma intentioner, behov och begränsningar som oss.
Alla utomjordiska
arter är begränsade av samma materia och samma fysikens lagar som vi är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Det hade räckt med en väldigt intelligent ras som har 30% "insektsmedvetande" för att vi inte hade kunnat gissa oss till deras intentioner. Och där ute finns gissningsvis bra mycket mer svårtolkade varelser än människor eller insekter.
"Okej".
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Finns det tillräckligt med material att jobba med och dessutom energi i överflöd, vilket absolut är möjligt, så är jag övertygad om att det finns arter som sätter eget manskap, robotar, slavar eller vad det nu kan vara på att plundra planeter på resurser och bygga kommunikationsutrustning i megaformat. Det är kanske inte så vanligt, men jag tror det händer i detta nu.
Vad du inte fattar är att den sortens materia som krävs för att skapa maskhål och alcubierre drives osv, inte är småpotatis, och det är verkligen en allt eller inget situation: hade sådan materia varit lättillgänglig och att utomjordisk liv hade varit relativt vanligt, så hade det funnits många utomjordingar som hade färdats lite överallt i universum (bland annat till vår planet). Det är just sådana logiska slutsatser som ni anti-intellektuella inte klarar av att komma till i ert "letande" efter "aliens".
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Du behöver inte hålla med. Och känner du för att vara tuff flashbackare och vara nedsättande för att du inte håller med så kör på. Jag är inte överraskad.
Självklart ser jag ner på dig, vad annars?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Jag är inte heller expert på solceller men det vore väl konstigt om alla eller de flesta intelligenta raser i universum sitter på samma begränsningar som vi?
Varför skulle de INTE ha samma begränsningar som vi har? Tror du att de har andra sorters grundämnen där ute eller? Tror du att det är som i Thorfilmerna att utomjordingar har tillgång till Bifrostmateria? lol...
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Finns det en miljon intelligenta raser i universum så ger jag mig fan på att inte alla sitter och gnuggar sig i huvudet i frustration för att de bara har silikon och grafen att utvinna energi från ljus med. Det vore ologiskt.
Jaja, du låter som en djup tänkare.