2019-02-12, 00:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej du kommer nog aldrig vilja erkänna annat än din egen förutfattade åsikt hur mycket som än bevisar motsatsen.
Därför är det som att kasta pärlor till svin att lägga ner kraft för att delge just dig och ett par till mer sakfakta. Men det finns säkert andra som både uppskattar och har förmågan att ta till sig nya uppgifter när man postar dessa. Så fortsätt gärna att snöa in på ert.

Har man bestämt sig för något och envist forsätter hävda detta, oavsett om någon säger att jorden är rund - kommer man alltid stå kvar och stampa på samma plats. Men det är ok.
Alla ni elaka mobbare som cyniskt trampat och sparkat på andra postare genom denna tråd, kan för min del gärna strunta i nya fakta. Hoppa bara över och fortsätt med ert.
Vi andra har liksom haft som mål att få reda på vad som egentligen hände i Bjärred, inte att trampa på andra eller till varje pris fria O eller H.

Det finns två mördade, nästan bortglömda barn som defintivt är oskyldiga och som plötsligt mördats helt skyddslösa. Den av deras bägge föräldrar som inte stoppade ev diskussioner och planer på att mörda dem, har oavsett om han eller hon faktiskt deltog aktivt i morden på Agnes och Moa också gjort sig skyldig till livets största svek.
Det värsta en människa kan göra, att mörda de barn man är satt att ta hand om, skydda och vårda och som litar på och älskar sin förälder. Att inte skydda de barn som inte har någon annan än denne som står för all trygghet i livet.
Klart jag har bestämt mig - det är pressträffens information som gäller. Även om du gör melodramatiska utlägg om barnen så förhöjer det inte din trovärdighet.

Sorry. Men jag tycker förfärligt synd om dem utan dina teorier.
Citera
2019-02-12, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inget vad jag kan minnas att jag nånsin har läst om.
Men det var inte vad jag skrev - jag uttryckte mig rent hypotetiskt till Meggie Clearly och det var därför jag nu bad dig läsa en gång till. Det handlade alltså om ifall en person är skyldig till mord om offret ber om att bli dödad. Självklart är det mord ändå. Än så länge är (tack och lov) inte dödshjälp tillåtet i Sverige.

Det är inte enskilda som bestämmer vad som är mord och inte utan å ena sidan riksdag och å andra rättsväsendet, båda som representant för rikets medborgare. Det är vi det, vare sig du vill eller förstår.
Citera
2019-02-12, 00:21
Medlem
Jahapp i snart ett års tid har Oskarmaffian attackerat så fort nåt ofördelaktigt har nämnts om O. Att det var han som dräpte alla var inte svårt att räkna ut men somliga vill/kan inte ta det till sig. Varför kan man undra men lite jobbigare blev det allt nu för dom som tillhör det lägret och än värre lär det bli. Det finns många begravna hundar i den mannens liv.

Finns inte på kartan att han var en bra människa som plötslig hade otur eller blev illa behandlad av sjukvården eller what ever. Jag är fullt övertygad om att han var ett asshole från början till slut. H:s roll i det hela är fortf oklart för mig men förhoppningsvis klarnar den biten mer. I bästa fall så hade hon bara det extremt dåliga omdömet att välja ett asshole som far till sina barn. I värsta fall var hon med och planerade det som hände. Time will tell..
Citera
2019-02-12, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Inget vad jag kan minnas att jag nånsin har läst om.
Men det var inte vad jag skrev - jag uttryckte mig rent hypotetiskt till Meggie Clearly och det var därför jag nu bad dig läsa en gång till. Det handlade alltså om ifall en person är skyldig till mord om offret ber om att bli dödad. Självklart är det mord ändå. Än så länge är (tack och lov) inte dödshjälp tillåtet i Sverige.
Överlever personen står det givetvis och slår mellan mord och dråp som du säger.
I det här fallet är isf personen både domare och bödel iom att han tar livet av sig.
De andra far mer åt nån sorts suicideutanasi verkar det som. Nyord.

Ni kan enas om att de är stendöda.
Citera
2019-02-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är inte enskilda som bestämmer vad som är mord och inte utan å ena sidan riksdag och å andra rättsväsendet, båda som representant för rikets medborgare. Det är vi det, vare sig du vill eller förstår.

Nu är du inne på politik och Lagrådsberedningens arbete att stifta lagar (efter politikernas arbete med lagförslag). Det är väl inte så långt man ska behöva gå för att slå fast här på fb att det i lagens mening är mord (eller möjligen dråp) att medvetet ta död på en annan person. Vad än motivet är.
Citera
2019-02-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jahapp i snart ett års tid har Oskarmaffian attackerat så fort nåt ofördelaktigt har nämnts om O. Att det var han som dräpte alla var inte svårt att räkna ut men somliga vill/kan inte ta det till sig. Varför kan man undra men lite jobbigare blev det allt nu för dom som tillhör det lägret och än värre lär det bli. Det finns många begravna hundar i den mannens liv.

Finns inte på kartan att han var en bra människa som plötslig hade otur eller blev illa behandlad av sjukvården eller what ever. Jag är fullt övertygad om att han var ett asshole från början till slut. H:s roll i det hela är fortf oklart för mig men förhoppningsvis klarnar den biten mer. I bästa fall så hade hon bara det extremt dåliga omdömet att välja ett asshole som far till sina barn. I värsta fall var hon med och planerade det som hände. Time will tell..

Och det är många som får lida för det, till exempel verkar en del i hans släkt inte kunna arbeta. Tänkte han inte på det? Han har även stigmatiserat alla med det lite annorlunda efternamnet, åtminstone inbillar jag mig det, men de allra flesta vet nog inte vad familjen hette. Det har väl inte stått i vanliga tidningar, men om man googlar så...
Citera
2019-02-12, 00:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Men snälla. Vi har lagar i vilka tydligt framgår vad som anses vara mord och inte mord. Dessutom finns flera fall av rättspraxis.
Det är mord att ”hjälpa någon att dö”. Det kan finnas förmildrande omständigheter som sänker påföljden, det kan finnas inslag av akut handlade utan planering som gör att det döma som dråp.

Men ingen människa kan friskriva någon annan i Sverige idag och be denne mörda en själv. Det går inte - för till sista andetaget kan offret alltid ha ångrat sig. Och då upphör självklart carte blanche- friskrivningen. Därför finns det inte enligt svensk rättspraxis någon möjlighet att friskriva någon - be någon - om att bli mördad utan att mördaren åtalas med brottsrubricering mord.

Att se någon försöka begå självmord - och hjälpa till att putta denne över kanten - är alltid ett mord.
Citera
2019-02-12, 00:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu är du inne på politik och Lagrådsberedningens arbete att stifta lagar (efter politikernas arbete med lagförslag). Det är väl inte så långt man ska behöva gå för att slå fast här på fb att det i lagens mening är mord (eller möjligen dråp) att medvetet ta död på en annan person. Vad än motivet är.

Inte i lagens mening, helt uppenbart.
Citera
2019-02-12, 00:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men snälla. Vi har lagar i vilka tydligt framgår vad som anses vara mord och inte mord. Dessutom finns flera fall av rättspraxis.
Det är mord att ”hjälpa någon att dö”. Det kan finnas förmildrande omständigheter som sänker påföljden, det kan finnas inslag av akut handlade utan planering som gör att det döma som dråp.

Men ingen människa kan friskriva någon annan i Sverige idag och be denne mörda en själv. Det går inte - för till sista andetaget kan offret alltid ha ångrat sig. Och då upphör självklart carte blanche- friskrivningen. Därför finns det inte enligt svensk rättspraxis någon möjlighet att friskriva någon - be någon - om att bli mördad utan att mördaren åtalas med brottsrubricering mord.

Att se någon försöka begå självmord - och hjälpa till att putta denne över kanten - är alltid ett mord.

Nej.
Inte under de exakt de omständigheter som rått här. Se mina svar till dig tidigare.
Du trollar runt.
Citera
2019-02-12, 00:38
Medlem
Citat:
Inte i lagens mening, helt uppenbart.

Berätta nu: Vad är det egentligen du vill ha sagt?

Ska man tycka synd om O som "tvingades" ta död på H för att hon bad honom på sina bara knän om detta, eftersom hon inte lyckades ta sitt eget liv? Är det då tabu att säga att man tror att O mördade H?

Förklara gärna utan att veckla in dig i en massa oväsentligheter. Att O också är död, det vet vi alla redan, så självklart kan han inte lagföras!!!
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-12 kl. 00:40.
Citera
2019-02-12, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H blev inte mördad. Hon fick hjälp efter sitt misslyckade självmordsförsök. Den infon kom ut tidigt i tråden.
Igår letade vi cocktail - är det samma inlägg? För där står detta också den 17/1:
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Angående Mammans död.
Jag har "pressat" 2 källor, men som sagt tar det stopp där.
Jag har försökt med scheele, men där tar det också stop för till fället, av respekt för anhöriga, vilket jag fullständigt förstår.... känns det fel, så posta inget ! Helt rätt.
Så medans vi väntar på den infon, så slänger jag in en TEORI.
Mamman ligger medvetslös, men hon dör inte.
Pappan märker såklart detta... paniken kommer, ångest, förtvivlan....vad fan skall jag göra !!
*Lägger händerna runt hennes hals och stryper henne, men då måste han se hennes ansikte relativt lång tid..och fixar han verkligen det.??
*Tar en kudde eller liknande och kväver henne, och då slipper han se hennes ansikte.
*Injektion av nått, men tänk nu hur stressad han måste vara, gråtandes, stressen.....börja fippla med en kanyl, hitta en ven.... fixar han det, tro ?
*Kommer ni ihåg att det har nämnts nått om en kniv ?? Kommer ni ihåg att det har nämnts nått om blod. Han får panik, han vet inte vad han skall göra... han hämtar en kniv... hugger henne med flrea hugg i bröstet........

Kommer ni ihåg att poliserna som kom ut, såg väldigt allvarliga och tagna ut.
Det har pratats om att nån polis har spytt.
Och det har erbjudits hjälp till poliserna.

Vilken fruktansvärd o fasansfull situation pappan var tvungen att hantera...... ångest, gråt, förtvivlan.

Dom flesta av oss tar självklart avstånd från hela händelsen med denna familjen.
Mor och far dömde sina barn till döden.......
Men glöm inte bort att dom även dömde sig själva.

Personligen är jag emot allt våld, och framför allt mord på barn.

Detta är bara en TEORI, och vild SPEKULATION av mig.

Men, nått har ju hänt !!
Citera
2019-02-12, 01:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Berätta nu: Vad är det egentligen du vill ha sagt?

Ska man tycka synd om O som "tvingades" ta död på H för att hon bad honom på sina bara knän om detta, eftersom hon inte lyckades ta sitt eget liv? Är det då tabu att säga att man tror att O mördade H?

Förklara gärna utan att veckla in dig i en massa oväsentligheter.

Om nån kapare ombord på planet som störtade i WTC bad att få bli skjuten av sin kollega precis innan det störtade, tror du att någon skulle lyfta ett finger för chansen att få kalla denne mördare för specifikt det?

”Men om det var hans sköna hustru, då?” Spelar ingen roll.

Det är inte ”tabu” att kalla det mord, det är desinformation och oriktig användning av språket. Det har inte i paritet signifikans av brottslig gärning. Det tar uppmärksamhet från den verkliga brottsliga gärning som båda har erkänt och är överbevisade om.

Vad som är en adekvat brottslig gärning från fall till fall är inte något empiriskt sakförhållande i en ordnad eller oordnad fysisk tingvärld utan en fråga om vad vi människor under givna lagar tänker ställa inför rätta och döma över. Med ett annat ord så skiter rättvisan i gärningar som är bagateller jämfört med den grova brottslighet som man till varje pris vill straffa, inom ett och samma rättsfall. Rättvisan väljer ut vad den tycker den behöver ställa tillrätta.

Det låter på dig som om mordet på H var det värre av O:s brott.

Men att döda en medgärningsmördare är inte mycket som rättvisan bryr sig om — så länge det går att fälla för det grova brottet.

Folk är onda genom sina handlingar, inte i sig själva. Men begår de ändå den onda handlingen, så har de redan straffat sig långt ut på den mänskliga gemenskapens planka. Där är det ännu svårare att skydda dem från orätt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in