2019-02-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså att hans bisyssla var konsulttimmar på LU? Är det något lurt med hans ekonomi? Eller är detta vanligt?

Ja, Har ingen aning om det är vanligt men visst utlystes hans tjänst som halvtid?

Han kan inte ha arbetat så många timmar på ett år. Annars måste han ha utfört sitt privata arbete på LU:s arbetstid.
Citera
2019-02-11, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag tror säkert att det är säkert...

Jag läste om sekretessbestämmelserna och det handlar ffa om att skydda vittnen. Efter överklagande har man därför strukit över deras namn innan FUP släppts. Förstår inte vad som är annorlunda i detta fall annat än att gärningsmannen är död. FUP kommer släppas.
Bah - det är allt mer än så och skiljer mellan partsinsyn, vad det gäller för mål etc etc och det finns rel. ny lag att få ut om det krävs för försäkring tex. men då sidor och maskat.
Glöm inte att det är ur obduktionsmaterial det snackas revor och bevisning.
Offentlighetsprincipen vs skydd mot enskild är stark annars skulle det allt vara ett helt annat flöde via nedlagda Fu vid mord.
Man kan väl begära ut från polis - det är väl inget större problem att ägna sig åt. Sen är risken hög att det ska en sväng i Kammarrätten skulle jag tippa.
Citera
2019-02-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag kan inte tänka mig att universitet skulle hyra in en lektor på konsulttimmar.

Hans övriga inkomster kom från utbildningar han sålde till exempel till E&Y.

Så skulle man vilja tänka bara att timmarna inte går ihop. Det är kalenderår både bokslut och deklaration så det är enkelt att jämföra. Oavsett om man återfört obeskattade reserver etc så stämmer det inte. Om han inte utförde sitt privata bolags ärenden på betald arbetstid.
Citera
2019-02-11, 21:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är fullständigt självklart att han inte konsultat åt LU. Han hade även utbildning för Domstolsverket, går att googla.

Jag tror inte heller att han behövde göra väldigt många sådana utbildningar innan han kom upp i en relativt god omsättning i firman. Vad kan han ha fakturerat för låt säga en heldag? Är det någon i tråden som har en ungefärlig uppfattning?

Det är alltså inte fråga om att han tar betalt för konsulttimmar. Hans bolag sålde utbildningar så det var den tjänsten som fakturerades, inte Oskars arbetade timmar. Faktum är att han verkar ha tagit ut obefintlig lön.
Citera
2019-02-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Tack, ur det här framgår inte vem som dödade barnen.
Så klart hade man gärna visst vad som är bevis (förutom testamente) och motivet.
Vet ej om det släpps någon mer information.
Citera
2019-02-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Man kan ju räkna bort ca 700 kronor (försäljning av monografier) så förstår man att det inte stämmer någonstans.

Om han hade sån här hög omsättning från en bisyssla, dvs fakturerade arbetstimmar, så skulle hans chef tagit honom i örat när han klagade på jobbig hemmiljö. De kunde kickat honom på skälig grund. O:s företag måste ha haft en stor kund, Lunds Universitet. Deltidsanställd på LU och resten är fakturerade timmar. Visst blev hans efterträdare också en deltidsanställning?

Vet aldrig om det blev någon efterträdare. Finns jo ingen med precis hans profil på avdelningen nu eller? När en anställningen utlystes i sluten av november 2017 så var den på 50-100%.

https://vakanser.se/jobb/vik+universitetslektor+i+handelsratt+med+inriktnin g+mot+indirekt/

Edit: den som Armstark hittade som var senare, så var den på 90%
https://lu.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:241151/
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-02-11 kl. 22:12.
Citera
2019-02-11, 22:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att han behövde göra väldigt många sådana utbildningar innan han kom upp i en relativt god omsättning i firman. Vad kan han ha fakturerat för låt säga en heldag? Är det någon i tråden som har en ungefärlig uppfattning?

Det är alltså inte fråga om att han tar betalt för konsulttimmar. Hans bolag sålde utbildningar så det var den tjänsten som fakturerades, inte Oskars arbetade timmar. Faktum är att han verkar ha tagit ut obefintlig lön.

När vi diskuterade det sist så pratade Elli09 om en timlön på 1800kr. För att komma upp i de belopp som O gjorde behövs det ganska många arbetstimmar - även om han var välbetald. Men det gör det hela ännu mer obegriplig. Varför skulle han vara så fast vid sin professorstitel när han var en så bra företagare. Han kunde ha jobbat halvtid som företagare och ändå bidragit tillräckligt till familjens ekonomi. Dessutom kan man lägga upp arbete ganska fritt, jobbar hemifrån etc etc.
Citera
2019-02-11, 22:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är mer intressant än jag trodde att titta på mfs. Har mest läst om postpartum innan.

Varav jag tycker en del kan återspeglas runt hanna oavsett om det inte sägs så mycket om henne rent generellt.
Hon har en stark omtyckt bild utåt sett. Att hon är djupt engagerad och oroad i barnen. Hon ger stöd åt kollegor rent generellt och hon tycks vara lika omvårdande då en kollega får cancer. Här ses återigen den empatiska, altruistiska aspekten. Hon har lätt för att leva sig in, hon har själv haft bröstcancer. Hon lägger om kost för hon ska minska risken för återfall.
Allt är fint och ok men med tanke på vad som skett och uppgifter om depression så är bilden är dubbelbottnad.

Som du beskriver här så verkar hon vara en känslomänniska och med många goda och fina egenskaper. Men kan det inte vara så att om någon som är väldigt omvårdande och engagerar sig väldigt mycket i hur andra mår, i själva verket mår skittaskigt själva men istället för att läka sig själv eller söka hjälp, hjälper de personer i sin omgivning?

Citat:
Hos dessa mödrar finns alltså ett överkrav på sig själva gällande moderskapsrollen och dels kan omgivningen tolkas ha dessa höga förväntningar om mamma (prestationsinriktat, viss perfektion).
Det blir risk för rollspel och att inte be om hjälp för det är ett tecken på att inte leva upp till rollen.
De är således lätta att missa i sin perfekta modersroll och är ofta högpresterande.
Oron tolkas som normal och tonas ner.

Hon tolkar däremot världen via sig själv och likaså barnen varav sistnämnda är mer symbiotisk. Hon vet till slut inte vart barnet slutar och hon själv tar vid. Ju sämre skick, ju sämre perception, ju mer vantolkningar. Ju mer oro och ångest ju mer... kan uppförstoras kring barnet. Det finns således ett lidande (sjukdom) men det kan bli överdrivet. Gällande Oskar finns en parallell bild - deprimerad men det skymtar fram mer oro för hemsituation via kollegor.

Överkrav på sig själv när det gäller sin roll som mamma, göra karriär, sköta hemmet perfekt samtidigt som hon oroar sig för hur barnen mår kan jag förstå att det blir till slut övermäktigt för en person och samtidigt tro att omgivningen har dessa krav på henne. Det måste bli ett känslomässigt vakuum tillslut.

Man förstår att det normala tänket kring barn, hem och arbete har nått en sjuklig nivå men förstår kvinnan det själv? Hur lätt är det för närstående att förstå att all omsorg, omvårdnad och oro mm har nått en sådan nivå att hon behöver hjälp?
Citera
2019-02-11, 22:17
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
När vi diskuterade det sist så pratade Elli09 om en timlön på 1800kr. För att komma upp i de belopp som O gjorde behövs det ganska många arbetstimmar - även om han var välbetald. Men det gör det hela ännu mer obegriplig. Varför skulle han vara så fast vid sin professorstitel när han var en så bra företagare. Han kunde ha jobbat halvtid som företagare och ändå bidragit tillräckligt till familjens ekonomi. Dessutom kan man lägga upp arbete ganska fritt, jobbar hemifrån etc etc.

Jag tror inte att han tog betalt per timme jag tror att bolaget sålde utbildningar som färdiga paket.

(Elli09 har med all önskvärd tydlighet visat att hen är full av skit så jag tror inte på något den personen hittar på.)
Citera
2019-02-11, 22:28
Medlem
Citat:
Jag tror inte att han tog betalt per timme jag tror att bolaget sålde utbildningar som färdiga paket.

(Elli09 har med all önskvärd tydlighet visat att hen är full av skit så jag tror inte på något den personen hittar på.)

Visst finns det paket, men det är ändå mycket, särskild med tanke på bisysslor bredvid en fulltidsjobb. Och särskild med tanke på att man måste berätta för chefen att man inte orkar fulltid pga döttrarnas sjukdom. Hur går det ihop?

(Angående Elli09: jag är ändå tacksam att hon ger sin del av berättelsen. Subjektiv och inte alltid rätt, men ändå.)
Citera
2019-02-11, 22:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men hon är ju inte åklagare i den bemärkelsen, chefsjuristen ser ju till att allt går lagligt till eller försöker sopa skiten under mattan.

Men då förstår jag varför EGW hänvisade till registrator hos polisen, det har alltså inte lämnat polishuset.

A-C A uppger sig vara ansvarig åklagare i Bjärredmålet. Ordagrant.
Hon bestämmer över om förundersökningen i målet ska läggas ner och hon sekretessprövar FUP.
Citera
2019-02-11, 22:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och den åklagaren sitter och berättar saker för dig som inte är sekretessklassat än?

Mycket märklig åklagare som släpper information som polis av hänsyn till de anhöriga kom överens om att inte yppa, gäller det avtalet inte längre alltså?

Vid vilken tingsrätt jobbar denna A-C A?

Citat:
Ursprungligen postat av Maxxxxx
”..inte är sekretessklassat än”? Vad betyder det? En åklagare kan själv bedöma sekretessen.

”avtalet”? Det finns inga s k avtal med anhöriga som gäller, det är framförallt offentlighets- och sekretesslagstiftning som är aktuell. Som känt gäller offentlighetsprincipen, begränsad av sekretess när grund för det finns.

Finns f ö en hel del avgöranden ang utlämnande av polisutredningar - etc.
http://www.allmanhandling.se/tag/polisutredning/

Åklagaren A-C A förtydligade de uppgifter som varje sund normalbegåvad person själv begriper efter polisens PT.
Om moder Hanna har dött genom strypning OCH ett eventuellt inslag av kvävningsdöd - kan hon inte gjort båda dessa saker samtidigt själv OCH därefter tagit bort eventuella hjälpmedel dvs skärp; plastpåse efteråt. Tagit bort dem så att polisutredarna inte exakt kan avgöra vad hon dött av.

Därför leder uttrycket ”dött genom strypning, eventuellt med inslag av kvävning” automatiskt till slutsatsen att H är mördad av någon annan. Det är den fullständigt enda rimliga slutsatsen.
Allt annat är fantasifoster, vilket var och en borde begripa.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-11 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in