2019-02-11, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Man skall inte förakta kanaler. Och såna kan dyka upp efterhand under ett ärende. Så Solglittret, du lär bli synad i sömmarna :-)

Tack - det har jag både sett fram emot och räknat med.
Det är bara att nagelfara, benyttja samma kanaler eller andra.
Dessa uppgifter har jag fått på detta sätt och har inte minsta anledning att betvila sanningshalten i.
I vart fall kommer det ju sannolikt bekräftas i denna vecka.
Citera
2019-02-11, 20:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Är kanske så. Jag tolkar ordet annorlunda i det här fallet, för här ingår mord på barn. Och det är inte så typiskt för hur jag tolkar suicidal. Är jag suicidal så tar jag livet av mig pga vissa triggers. Men jag tar inte med mig mina barn. Så jag behöver ett nytt ord.

Körkarls-förälder?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-11 kl. 20:17.
Citera
2019-02-11, 20:07
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det gick kanon, nettoomsättning på 1,4 miljoner kan väl ingen tycka annat än är bra för en bisyssla

En person som drar in dessa summor på sina bisysslor måste rimligtvis arbeta en del för det eftersom det han sålde var utbildningar.

Då kan man fråga sig för det första hur hans arbetsgivare - Lunds Universitet - kunde acceptera hans arbete hemifrån och deltidstjänst för mer tid med flickorna.

För det andra kan man fråga sig när han skulle ha haft tid med allt påstått "jagande efter hjälp åt barnen". Mest troligt är att Hanna skötte nästan all markservice.

Vad användes de 350000 kronorna i aktieutdelning till kan man undra. Köpa rep och sömntabletter?
Citera
2019-02-11, 20:08
Medlem
Solglittrets avatar
Jag är just nu trött på denna tråd, alldeles för mycket tjafs och trams.
Skulle bara vara intressant att försöka förstå hur Bjärred händelsen överhuvudtaget kunde ske.
Varför vill en kvinna bli strypmördad av en man?
Det är fullkomligt obegripligt för mig om H verkligen ville detta?
Citera
2019-02-11, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för den utförliga förklaringen.
Det är mer intressant än jag trodde att titta på mfs. Har mest läst om postpartum innan.
Varav jag tycker en del kan återspeglas runt hanna oavsett om det inte sägs så mycket om henne rent generellt.
Hon har en stark omtyckt bild utåt sett. Att hon är djupt engagerad och oroad i barnen. Hon ger stöd åt kollegor rent generellt och hon tycks vara lika omvårdande då en kollega får cancer. Här ses återigen den empatiska, altruistiska aspekten. Hon har lätt för att leva sig in, hon har själv haft bröstcancer. Hon lägger om kost för hon ska minska risken för återfall.
Allt är fint och ok men med tanke på vad som skett och uppgifter om depression så är bilden är dubbelbottnad.

Hos dessa mödrar finns alltså ett överkrav på sig själva gällande moderskapsrollen och dels kan omgivningen tolkas ha dessa höga förväntningar om mamma (prestationsinriktat, viss perfektion).
Det blir risk för rollspel och att inte be om hjälp för det är ett tecken på att inte leva upp till rollen.
De är således lätta att missa i sin perfekta modersroll och är ofta högpresterande.
Oron tolkas som normal och tonas ner.

Hon tolkar däremot världen via sig själv och likaså barnen varav sistnämnda är mer symbiotisk. Hon vet till slut inte vart barnet slutar och hon själv tar vid. Ju sämre skick, ju sämre perception, ju mer vantolkningar. Ju mer oro och ångest ju mer... kan uppförstoras kring barnet. Det finns således ett lidande (sjukdom) men det kan bli överdrivet. Gällande Oskar finns en parallell bild - deprimerad men det skymtar fram mer oro för hemsituation via kollegor.
Senast redigerad av develi 2019-02-11 kl. 20:25.
Citera
2019-02-11, 20:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är just nu trött på denna tråd, alldeles för mycket tjafs och trams.
Skulle bara vara intressant att försöka förstå hur Bjärred händelsen överhuvudtaget kunde ske.
Varför vill en kvinna bli strypmördad av en man?
Det är fullkomligt obegripligt för mig om H verkligen ville detta?

Jag tror det är så enkelt att H tog en stor dos lugnande. Stor nog att förhoppningsvis somna ganska djupt. För säkerhets skull bad hon O att hålla koll, samt kväva/strypa henne om inte pillrena gjorde verkan fullt ut. Vilket de troligen inte gjorde. Det är ju inte så konstigt att O "hjälpte" henne då. Det var ju meningen att alla skulle försvinna.
Citera
2019-02-11, 20:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
En person som drar in dessa summor på sina bisysslor måste rimligtvis arbeta en del för det eftersom det han sålde var utbildningar.

Då kan man fråga sig för det första hur hans arbetsgivare - Lunds Universitet - kunde acceptera hans arbete hemifrån och deltidstjänst för mer tid med flickorna.

För det andra kan man fråga sig när han skulle ha haft tid med allt påstått "jagande efter hjälp åt barnen". Mest troligt är att Hanna skötte nästan all markservice.

Vad användes de 350000 kronorna i aktieutdelning till kan man undra. Köpa rep och sömntabletter?

Det kan mig veterligen ibland vara svårt att ha luckrativa bisysslor inom universitets och universitetssjukhusvärden. Gäller även om man har ett registrerat företag. Några små engångsersättningar får man igenom, men börjar det bli i den här storleksordningen kan det bli protester.
Inte om man skrivit böcker som säljer och ger intäkter, men om man under aktiv tid arbetar med något annat som ger ersättning. Ex reser runt och undervisar under eget eller annat företagsparaply
Citera
2019-02-11, 20:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är via registratorn (polis) när det inte är ett mål, det sekretessprövas (som du nämner) -
Vore det ÅK inkopplad så skulle väl snarare den ha hållit i pressträffen och inte i polisiär regi. Alltså via åklagarmyndigheten istället.

Så en ÅK ringde upp dig innan och berättade detta just för dig.

Att stilla familjeliv tycks kräva fler dödsoffer än denna tråd är ägnat att förvåna. Men det beror väl kanske på att mörkertalet är stort. Eller att SCB ligger efter med statistiken.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-11 kl. 20:32.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag tror det är så enkelt att H tog en stor dos lugnande. Stor nog att förhoppningsvis somna ganska djupt. För säkerhets skull bad hon O att hålla koll, samt kväva/strypa henne om inte pillrena gjorde verkan fullt ut. Vilket de troligen inte gjorde. Det är ju inte så konstigt att O "hjälpte" henne då. Det var ju meningen att alla skulle försvinna.

Men hon var ju inte så drogad att hon inte kunde agera enligt polisen. Då borde hon rimligen också gjort kraftfullt motvärn. Då kommer den andra frågan - hur kan man strypmördad någon man älskar som gör motvärn?
Citera
Bannlyst
Jag har svårt för att frigöra mig från den dåliga ekonomiska situationen som skolorna uppvisade och att familjen hade TVÅ resursslukande flickor. Hur mycket kan makarna ha känt av detta? Från klasskamraters föräldrar, föräldrar till barn i behov av särskilt stöd, från den grupp oroliga föräldrar som träffades inför nedskärningarna, från lärare och skolledning?
Citera
2019-02-11, 20:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Då ville H dö och att barnen skulle dödas, så O agerade inte ensam - även om han utförde morden.

Ja, inga nyheter alltså.
Citera
2019-02-11, 20:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men hon var ju inte så drogad att hon inte kunde agera enligt polisen. Då borde hon rimligen också gjort kraftfullt motvärn. Då kommer den andra frågan - hur kan man strypmördad någon man älskar som gör motvärn?
Det kan ta tid innan sånt verkar. Dessutom kan kroppen agera ganska hårt trots massor av droger i kroppen. Adrenalinet gör sitt till. Så det ena utesluter inte det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in