2019-02-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du menar förstås A-C A (polisens chefsjurist på Skånepolisens Rättsliga sektion):
http://brottslingar.blogspot.com/search?q=ann-Charlotte+

Troligtvis och tråkigt om det slutar där. Hon menar det där (j-a) förklaringsbrevet som inte ens de anhöriga kommer få ta del av.
Citera
2019-02-11, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag säger ju det? Hahahaha. Fu är hos polismyndigheten.
Nu kan du maila henne istället och få förhandsinformation innan det sekretessbedömts.

Djävla EGW som skickade mig till registratorn istället för att ge mig chefsjuristen, hon verkar ju lagom lösmynt så det borde ju ge något.
Citera
2019-02-11, 21:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Troligtvis och tråkigt om det slutar där. Hon menar det där (j-a) förklaringsbrevet som inte ens de anhöriga kommer få ta del av.
Nej, det är inte alls säkert. - Men det går ju att överklaga. - Hårda sekretessbestämmelser.
Citera
2019-02-11, 21:07
Medlem
Att TVÅ högutbildade föräldrar vill få hemundervisning till barn nummer TVÅ är anmärkningsvärt. Kravet för Moa kom väldigt snabbt, oavsett om Agnes varit sjuk så är det något som inte stämmer. Det var så viktigt så båda föräldrarna var med för att sätta press på skolan. Det var bråttom.

Det är inte är ovanligt att akademiker har speciella mål för sina barn vad gäller undervisning och skolor. Hemundervisning kan ha varit en beräkning för högre betyg och/eller kunskapsnivå. ME var ett säkert sätt att få hemundervisning. Är det i 6:an som första betyget kommer? Moa kanske fick ett halvbra, kanske uselt, omdöme i maj när hon gick ut 5:an eller så ansåg föräldrarna att skolans pedagogik var lågvatten. Då måste hon sluta plinka på pianot och plugga mera. I Moms-sagan så får döttrarna en roll som logiska och klartänkta, nästan intellektuella. Den enda bok de skulle få huvudrollerna i, det avtrycket kunde de få.

Högt IQ och höga betyg är viktigt. Jag såg en dokumentär om Ted Bundy och en av de två största sorgerna i hans liv var när han förstod att han inte var så smart som han trott. På tester inför juristutbildningen så visade han sig vara en medelmåtta som aldrig skulle komma in på de rätta universiteten. Det hade chockat honom så djupt att han blev deprimerad och isolerade sig en tid. Nästa stora sorg för honom var när hans flickvän, rik med ståndsmässiga kontakter, lämnade honom och han förstod att han var en ”nobody”. Sedan rullade tankarna runt i hans huvud och någon gång då och då mördade han en en ung kvinna samtidigt som han charmade alla andra kvinnor. Han beskrevs som en narcissist.

Jag tror att det måste vara flera faktorer som gjorde att alla dödades. Hemundervisning kan inte ha varit större problem än att de bråkade om hur viktig den var. Nu blev det ett faktum att den kunde upphöra. De kan ha varit oense i flera år samtidigt som O ser den som orsak till att han tappat karriären.
Citera
2019-02-11, 21:11
Medlem
Citat:
Man får ju dra in hur mycket som helst från bisysslor bara det inte konkurrerar eller är arbetshindrande. Det sistnämnda tycker jag arbetsgivaren borde anmärkt på när O klagade, ställde in och sjukskrev sig. Omsättningen bara baserade sig på O:s konsulttimmar så jag tror att huvudparten kom från LU.
Alltså att hans bisyssla var konsulttimmar på LU? Är det något lurt med hans ekonomi? Eller är detta vanligt?
Citera
2019-02-11, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memis
Då va det jag som missförstod, ber om ursäkt för det. Ja fantasin har inga gränser tyvärr.
Ingen fara alls. Det är rörigt här, hahaha.

Jag har lagt in sakfakta i ett inlägg för att solglittret påstod att man inte kan strypa sig själv - man skulle tappa taget via reflex.
Det var så diskussionen uppstod varav jag drog in exempel, ett par bilder osv. Samt citat från rättsmedicin.

Men tack för info - det ser jag som komplettering.
Citera
2019-02-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det är inte alls säkert. - Men det går ju att överklaga. - Hårda sekretessbestämmelser.

Jag tror säkert att det är säkert...

Jag läste om sekretessbestämmelserna och det handlar ffa om att skydda vittnen. Efter överklagande har man därför strukit över deras namn innan FUP släppts. Förstår inte vad som är annorlunda i detta fall annat än att gärningsmannen är död. FUP kommer släppas.
Citera
2019-02-11, 21:21
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Tack. Mycket bra att få det bekräftat, en mördare.
Citera
2019-02-11, 21:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså att hans bisyssla var konsulttimmar på LU? Är det något lurt med hans ekonomi? Eller är detta vanligt?

Jag kan inte tänka mig att universitet skulle hyra in en lektor på konsulttimmar.

Hans övriga inkomster kom från utbildningar han sålde till exempel till E&Y.
Citera
2019-02-11, 21:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tror säkert att det är säkert...

Jag läste om sekretessbestämmelserna och det handlar ffa om att skydda vittnen. Efter överklagande har man därför strukit över deras namn innan FUP släppts. Förstår inte vad som är annorlunda i detta fall annat än att gärningsmannen är död. FUP kommer släppas.
Ja, även en nedlagd FUP är en offentlig handling som ska sekretessprövas i vanlig ordning. Sedan är det ju en tolkningsfråga vilka avsnitt som mörkas - och som i en andra omgång kan bli föremål för förnyad prövning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag kan inte tänka mig att universitet skulle hyra in en lektor på konsulttimmar.

Hans övriga inkomster kom från utbildningar han sålde till exempel till E&Y.

Det är fullständigt självklart att han inte konsultat åt LU. Han hade även utbildning för Domstolsverket, går att googla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och den åklagaren sitter och berättar saker för dig som inte är sekretessklassat än?

Mycket märklig åklagare som släpper information som polis av hänsyn till de anhöriga kom överens om att inte yppa, gäller det avtalet inte längre alltså?

Vid vilken tingsrätt jobbar denna A-C A?

”..inte är sekretessklassat än”? Vad betyder det? En åklagare kan själv bedöma sekretessen.

”avtalet”? Det finns inga s k avtal med anhöriga som gäller, det är framförallt offentlighets- och sekretesslagstiftning som är aktuell. Som känt gäller offentlighetsprincipen, begränsad av sekretess när grund för det finns.

Finns f ö en hel del avgöranden ang utlämnande av polisutredningar - etc.
http://www.allmanhandling.se/tag/polisutredning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in