2019-02-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om du menar priserna på kontor, lager, bostäder med mera, så är kostnaden på pengar och tillgången till detsamma viktig, för bostäder är det den överlägset största orsaken till prisutvecklingen, nu finns det ju genom finansregleringar i praktiken ett pristak på bostäder, där framförallt priserna i Stockholmsregionen ligger alldeles för högt i relation till vad som nu tillåts, samtidigt borde det ju finnas en del utrymme för mer nere i t ex Skåne, så länge som det finns en efterfrågan.

Robotar är nog inte så aktuellt om man nu inte skall börja fabrikstillverka allt som byggs, och det hade troligtvis varit en rätt tråkig utveckling för stads och boendemiljöerna, billigare och effektivare, men monotont och fult. Inte en utveckling jag hoppas på. hehe... men det finns ju en del andra saker som man borde kunna använda sig av.

Nej, jag menar kostnaden för byggnadsarbetare verksamma i Sverige, alltså lönekostnader.

Ursäkta om jag varit otydlig.

Låt mig formulera mig så här; Anser du att löneökningar för byggnadsarbetare de senaste 10 åren är den primära orsaken till de långt större ökningarna av priser på fastigheter/bostäder?

Ja, vad specifikt det är som behöver förbättras/effektiviseras är subjektivt. Jag skulle gärna se en omfattande robotosering i branschen. Jag tror inte de negativa effekterna på exempelvis boendmiljö skulle vara särskilt omfattande, finns i min mening mycket mer avgörande faktorer som påverkar boendmiljö långt mer än var/hur bostden produceras. Jag är kanske inte lika känslig för det estetiska som dig, vad som är fult eller inte, anser jag är för svårt att bedöma på bra sätt, det finns säkert folk som anser sig vara lämpade för den uppgiften.
Finns många exempel på fastigheter/konstruktioner som till stor del prefabricerats på en annan ort i en mer industriell process som anses som vackra av de som anser sig kunna avgöra detta. Senast jag hörde någon lovorda en fastighets utseende var atrium Ljungbergs nya kontorshus mellan Sickla och Hammarby sjöstad, husen har till stor del producerats på annan ort.

http://ssark.se/projekt/sickla-front/

Tror det är denna kåk som osyftades. Atrium har flera nybyggda fastigheter i området
2019-02-11, 16:45
Medlem
Knobelsdorffs avatar
http://www.ostrasmaland.se/hultsfred/storvarsel-pa-hjaltevadshus-hultsfredsfabrik-pa-paus/

100 varslas på hjältevadshus.

Tyckte väl det började bli dags för en slakt av småhustillverkarna också när BRF-karriärister börjar sina. Hjältevad är dessutom relativt lågpris många andra husleverantörer så det här bör röra sig uppåt i näringskedjan.
2019-02-11, 16:55
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Påfyllnaden av asylsökande har minskat otroligt mycket sedan krishösten 2015, sedan finns det ju också annan invandring(finns exceldokument där man kan se nationalitet och per kommun) men asylansökningarna har verkligen tvärbromsat. Preliminärt för 2018 var 19 801. Dom hade dock en saftig backlog och det är väl inte omöjligt att dom fortfarande försöker jobba ikapp.

Asylansökningar

2018: 19 801
2017: 25 666
2016: 28 939
2015: 162 877
2014: 81 301
2013: 54 259
2012: 43 887
2011: 29 648
2010: 31 819

Procentuell förändring 2017–2018: ‑16,7
Procentuell förändring 2016–2017: ‑11,3
Procentuell förändring 2015–2016: ‑82,2

Du läser statistik likt djävulen läser bibeln.
Det blir helt missvisande om du bara tar med asylinvandring vilket bara en liten del av invandringen.

Sammanlagt under 2018, alltså under ett enda år, beviljades dock 132.696 uppehållstillstånd.

Av dessa beviljades 25.144 personer asyl. 44.844 var någon form av anhöriginvandring. Endast gruppen "Barn födda i Sverige till föräldrar med permanenta uppehållstillstånd" utgör 9.339.

Bara dessa två kategorier utgör alltså cirka 70.000 människor.

Redan har 4.908 personer fått uppehållstillstånd via den kritiserade gymnasielagen, visar Migrationsverkets statistik från den 1 januari.

5.207 kvotflyktingar fick direkt permanent uppehållstillstånd.

Bland ursprungsländer dominerar länder som Afghanistan, Eritrea, Syrien, Irak, Iran, Somalia och Etiopien (utan inbördes ordning).

Gällande beviljade arbetstillstånd toppar "bärplockare och plantörer", som 4.882 personer invandrat under. Därefter kommer invandrare i IT-yrket. Bara från Thailand och Indien kommer cirka 10.000 personer.

https://www.migrationsverket.se/download/18.4cb46070161462db113174/1549628859455/Beviljade_uppehållstillstånd_2018.pdf
2019-02-11, 17:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
- Det råder en fruktansvärd bostadsbrist i våra 3 största kommuner
I den största kommunen har vi massvis med tomma lägenheter och samtidigt i princip 0 ofrivilligt bostadslösa personer (Stockholm har till och med bostadsgaranti, till skillnad från vissa andra kommuner).

Utveckla denna märkliga defintion av “fruktansvärd bostadsbrist”.
Citat:
- Det blir allt svårare att leva på landsbygden
Svårare än vad? Enligt vilket mått har folk på landsbygden fått sämre levnadsstandard de senaste 20-30 åren?
2019-02-11, 17:26
Medlem
Citat:
Jag vet dock inte vad ni förväntar er för arbetslöshetssiffror. 2008-2011 var det som värst 8.6%. Idag ligger vi på strax över 6%.

Det är alltid åt ett håll i den här tråden: negativt. Nu säger jag inte att allt är guld och gröna skogar och att priserna kommer att rusa i all evighet, men vi har fortfarande följande förutsättningar:

- Det råder en fruktansvärd bostadsbrist i våra 3 största kommuner
- Det blir allt svårare att leva på landsbygden
- Vi blir allt fler
- Vi har en stark ekonomi som sysselsätter många

En lågkonjuktur kanske leder till att vi får 10% arbetslöshet, om vi får bedöma map. tidigare lågkonjuturer (högt). Och de som drabbas värst är unga och lågutbildade, dvs. folk som från första början inte ens bor i BR. Alltså inte den där totalkraschen många verkar hoppas på. Snarare en justering till mer rimliga priser och därefter en prisuppgång som följer inflationen.

Det som kommer att påverka priserna mest är hur mycket bankerna vill låna ut och ränteläget. Vill man låna ut 4.5xårsinkomsten så kommer 1or i storstäderna ligga runt 1.5-2 miljoner, vilket är det en ensamstående får låna till ungefär. Tvåorna kommer ligga mellan 2-4 miljoner, vilket är det ett par kan låna till. Osv. Att sitta och fantisera om att halva landet blir av med jobbet och priserna störtar är just det, en fantasi.

Jag bor fö. i en HR.

Tror dessvärre historisk statistik gällande arbetslöshet i Sverige vid finanskriser inte ger så bra fingervisning över kommande eventuella finanskris i Sverige. Demografin var helt annorlunda under 90-talet än vad den är idag. Arbetslösheten har väl dessutom aldrig riktigt återhämtat sig sedan 90-talet, vi har i alla fall inte kommit ner i de siffrorna som var innan det small till. Skulle nog tippa på det dubbel arbetslöshet mot 90-talet i dagsläget. USA hade väl uppemot 20% under finanskrisen? Däromkring skulle en lekman som mig misstänka det lär hamna om det smäller här.

Håller dock med dig i mångt och mycket. Tror dock Stockholm är rätt övervärderad utifrån dagens förutsättningar (läs införda amorteringskraven). Bortser man från amorteringskraven så hamnar man rätt enkelt i dessa prisnivåer med en icke existerande hyresmarknad, bostadsbrist och givmild kreditgivning.
2019-02-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du läser statistik likt djävulen läser bibeln.
Det blir helt missvisande om du bara tar med asylinvandring vilket bara en liten del av invandringen.

Frågan är väl om du överhuvudtaget är läskunnig? Jag skrev specifikt påfyllnaden av asylsökande, inget annat.

Det absolut vanligaste födelselandet bland invandrande personer är Sverige och dessa behöver ju av naturliga skäl inte söka asyl... etc.

Edit: Rättelse, tänkte på en del kommuner där det vanligaste födelselandet är Sverige, Sverige var det näst vanligaste födelselandet i Riket... men i t ex din kommun(om du bor i GBG) var Sverige det vanligaste födelselandet 2017.

Bryter man ner det i lite större regioner såg det ut så här i GBG 2017

Invandring 2017 efter län, kommun och födelseland

Norden, inklusive Sverige: 1589
EU28 exklusive Norden: 1920
Europa exklusive EU och Norden: 1047
Afrika: 1141
Nordamerika: 304
Sydamerika: 269
Indien: 1044
Kina: 376
Asien: 2821(varav Syrien var överlägset vanligast, 649)
Oceanien: 69
Sovjet Unionen: 2
Okänt: 7
Totalt: 10 591
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-02-11 kl. 18:19.
2019-02-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
I den största kommunen har vi massvis med tomma lägenheter och samtidigt i princip 0 ofrivilligt bostadslösa personer (Stockholm har till och med bostadsgaranti, till skillnad från vissa andra kommuner).

Utveckla denna märkliga defintion av “fruktansvärd bostadsbrist”.
Svårare än vad? Enligt vilket mått har folk på landsbygden fått sämre levnadsstandard de senaste 20-30 åren?

När det är flera hundra sökare på ettor belägna på Göteborgs skärskårdsöar med hyror över 7000kr så är det en fruktansvärd brist. Eller när flera 100 söker nyproduktioner mitt i förorter som grevegården där det brinner bilar och skjuts stup i kvarten, dessutom för hyror över 7000kr för ettor, då är det brist. Nu har de tagits bort från boplats, men jag länkade dessa när de var uppe.

Det finns mindre jobb på landsbygden idag vilket medför att många flyttar därifrån, vilket gör att det blir ännu mindre jobb och man får en ond cirkel. Inte blir det lättare med tullar som man får betala eller ökande bränslepriser pga skatter.

Sen kan man ju säga att alla bor och att det således inte finns en brist kan man ju argumentera för. Men det kanske är det nya Sverige, man ska bo inneboende eller hos sina föräldrar, par ska tränga sig i smålägenheter, etc.
2019-02-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Tror dessvärre historisk statistik gällande arbetslöshet i Sverige vid finanskriser inte ger så bra fingervisning över kommande eventuella finanskris i Sverige. Demografin var helt annorlunda under 90-talet än vad den är idag. Arbetslösheten har väl dessutom aldrig riktigt återhämtat sig sedan 90-talet, vi har i alla fall inte kommit ner i de siffrorna som var innan det small till. Skulle nog tippa på det dubbel arbetslöshet mot 90-talet i dagsläget. USA hade väl uppemot 20% under finanskrisen? Däromkring skulle en lekman som mig misstänka det lär hamna om det smäller här.

Håller dock med dig i mångt och mycket. Tror dock Stockholm är rätt övervärderad utifrån dagens förutsättningar (läs införda amorteringskraven). Bortser man från amorteringskraven så hamnar man rätt enkelt i dessa prisnivåer med en icke existerande hyresmarknad, bostadsbrist och givmild kreditgivning.

Övervärderat - ja. På sina håll i Stockholm och Göteborg, absolut. Men lite perspektiv får man ha. De som i den här tråden spår en totalkrasch är lika galna som de som tror på eviga 10%iga uppgångar.
2019-02-11, 18:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
När det är flera hundra sökare på ettor belägna på Göteborgs skärskårdsöar med hyror över 7000kr så är det en fruktansvärd brist. Eller när flera 100 söker nyproduktioner mitt i förorter som grevegården där det brinner bilar och skjuts stup i kvarten, dessutom för hyror över 7000kr för ettor, då är det brist. Nu har de tagits bort från boplats, men jag länkade dessa när de var uppe.

Det finns mindre jobb på landsbygden idag vilket medför att många flyttar därifrån, vilket gör att det blir ännu mindre jobb och man får en ond cirkel. Inte blir det lättare med tullar som man får betala eller ökande bränslepriser pga skatter.

Sen kan man ju säga att alla bor och att det således inte finns en brist kan man ju argumentera för. Men det kanske är det nya Sverige, man ska bo inneboende eller hos sina föräldrar, par ska tränga sig i smålägenheter, etc.
De som inte har bostäder är asylsökande/studenter ( delvis)/unga ( delvis) och de som straffat ut sig från bostadsmarknaden( den gruppen har alltid funnits).
Dock bor i princip alla ovanstående i andra hand eller inneboende. Så bostad har de.
Behov och efterfrågan är inte samma sak.

Det behövs ingen enorm arbetslöshet för att priserna skall sjunka.
Vid 90 talskrisen hade en bedövande majoritet jobb och inkomst. Priserna föll likafullt.
Det primära är att folk tror att priserna kommer fortsätta gå ned, då väntar de med att köpa.

Vid en kris så kommer krediterna torka upp. Det blir tuffare att få låna, det pressar priserna än mer.
Men ännu har vi ingen lågkonjuktur, men den kommer.
2019-02-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De som inte har bostäder är asylsökande/studenter ( delvis)/unga ( delvis) och de som straffat ut sig från bostadsmarknaden( den gruppen har alltid funnits).
Dock bor i princip alla ovanstående i andra hand eller inneboende. Så bostad har de.
Behov och efterfrågan är inte samma sak.

Det behövs ingen enorm arbetslöshet för att priserna skall sjunka.
Vid 90 talskrisen hade en bedövande majoritet jobb och inkomst. Priserna föll likafullt.
Det primära är att folk tror att priserna kommer fortsätta gå ned, då väntar de med att köpa.

Vid en kris så kommer krediterna torka upp. Det blir tuffare att få låna, det pressar priserna än mer.
Men ännu har vi ingen lågkonjuktur, men den kommer.

Priserna föll på 90-talet mest på grund av en ränta på 10-25% vilket gjorde att folk inte kunde bo kvar och var tvungna att sälja. Det är inte samma scenario nu, iallafall inte i samma utsträckning.
2019-02-11, 18:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Priserna föll på 90-talet mest på grund av en ränta på 10-25% vilket gjorde att folk inte kunde bo kvar och var tvungna att sälja. Det är inte samma scenario nu, iallafall inte i samma utsträckning.
Belåningen var betydligt lägre då och inflationen var betydligt högre. Idag är privatpersoner och företag högt belånade pga gratispengar från RB och bankerna.
Fanns det en sund fundamenta så skulle priserna fortsätta uppåt. Nu går det sidledes svagt nedåt trots högtryck i ekonomin.
2019-02-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Belåningen var betydligt lägre då och inflationen var betydligt högre. Idag är privatpersoner och företag högt belånade pga gratispengar från RB och bankerna.
Fanns det en sund fundamenta så skulle priserna fortsätta uppåt. Nu går det sidledes svagt nedåt trots högtryck i ekonomin.

Och det är faktiskt argument jag kan köpa. Det finns bostadsrättsföreningar som har absurda lån, det tillsammans med privatpersoners höga belåning kan bli en katastrof för många. Men frågan är hur många det är och hur stort utslag det ger på övriga marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in