Citat:
Om du menar priserna på kontor, lager, bostäder med mera, så är kostnaden på pengar och tillgången till detsamma viktig, för bostäder är det den överlägset största orsaken till prisutvecklingen, nu finns det ju genom finansregleringar i praktiken ett pristak på bostäder, där framförallt priserna i Stockholmsregionen ligger alldeles för högt i relation till vad som nu tillåts, samtidigt borde det ju finnas en del utrymme för mer nere i t ex Skåne, så länge som det finns en efterfrågan.
Robotar är nog inte så aktuellt om man nu inte skall börja fabrikstillverka allt som byggs, och det hade troligtvis varit en rätt tråkig utveckling för stads och boendemiljöerna, billigare och effektivare, men monotont och fult. Inte en utveckling jag hoppas på. hehe... men det finns ju en del andra saker som man borde kunna använda sig av.
Robotar är nog inte så aktuellt om man nu inte skall börja fabrikstillverka allt som byggs, och det hade troligtvis varit en rätt tråkig utveckling för stads och boendemiljöerna, billigare och effektivare, men monotont och fult. Inte en utveckling jag hoppas på. hehe... men det finns ju en del andra saker som man borde kunna använda sig av.

Nej, jag menar kostnaden för byggnadsarbetare verksamma i Sverige, alltså lönekostnader.
Ursäkta om jag varit otydlig.
Låt mig formulera mig så här; Anser du att löneökningar för byggnadsarbetare de senaste 10 åren är den primära orsaken till de långt större ökningarna av priser på fastigheter/bostäder?
Ja, vad specifikt det är som behöver förbättras/effektiviseras är subjektivt. Jag skulle gärna se en omfattande robotosering i branschen. Jag tror inte de negativa effekterna på exempelvis boendmiljö skulle vara särskilt omfattande, finns i min mening mycket mer avgörande faktorer som påverkar boendmiljö långt mer än var/hur bostden produceras. Jag är kanske inte lika känslig för det estetiska som dig, vad som är fult eller inte, anser jag är för svårt att bedöma på bra sätt, det finns säkert folk som anser sig vara lämpade för den uppgiften.
Finns många exempel på fastigheter/konstruktioner som till stor del prefabricerats på en annan ort i en mer industriell process som anses som vackra av de som anser sig kunna avgöra detta. Senast jag hörde någon lovorda en fastighets utseende var atrium Ljungbergs nya kontorshus mellan Sickla och Hammarby sjöstad, husen har till stor del producerats på annan ort.
http://ssark.se/projekt/sickla-front/
Tror det är denna kåk som osyftades. Atrium har flera nybyggda fastigheter i området