2019-02-11, 10:13
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är du på riktigt? Hur kan du jämföra en omskärelse då du tar bort förhuden med att skära bort klitoris och andra delar i kvinnan underliv? Kom tillbaka och jämför när seden att skära testiklarna av männen blir verklighet! Kvinnlig könsstympning görs för att kontrollera kvinnor! De ska ligga passiva i sängen och endast mannen njuta! Eller menar du att en man som är omskuren inte kan få orgasm, likt en kvinna som är könstympad? Vilken jävla idiotisk liknelse, sök hjälp!

Sluta PMS:a. Manlig omskärelse tar även den bort en stor del av njtuningen hos mannen samt att den kan bidra med bestående psykiska men samt tillskanska enorma skador om den görs på ett fel sätt, vilket ahr skett i väldigt många fall.

En kvinna kan visst få orgasm när han är omskärd då kvinnans har en G-punkt på taket av fittan så att säga så skit inte ner dig i onödan. Däreot kan en kvinna inte stimuleras till orgamsk via klitoris.

Sedan är det rätt kul att sådana som du relativiserar manlig omskärelse men går i taket över kvinnlig. Hyckleri much?
Citera
2019-02-11, 10:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Vad tycker du hon säger som inte är politiskt korrekt? Hon pratar alltså om att kvinnlig könsstympning inte är så farligt. Det är journalisten, en yrkeskår som brukar vara de mest politiskt korrekta, som har fått det om bakfoten. Hon är så politiskt korrekt det går att vara. Vad är mer politiskt korrekt än att vilja förringa könsstympning?

Först skriver du att hon inte är politiskt inkorrekt. Sedan skriver du att hon vill förringa könsstympning. Tror du själv på att det är politiskt korrekt att förringa könsstympning? Inte för att hon förringar något alls egentligen utan hon uttalar sig enbart om komplikationerna av ingreppet.

Citat:
Här skulle jag vilja fråga vilka dessa "Hela Europa" är?

Främst europeiska obstetriker och invandrarfientliga partier skulle jag tro. Dessa kvinnor används som politiska slagträn i debatten.

Citat:
Det är ett jävla barbari och det är fullständigt sinnesjukt att detta inte är högst upp på agendan för politiker och "feminister".

Är det upp till dig att sätta andras agendor? Är det inte precis lika sinnessjukt att kvinnlig könsstympning inte är högst upp på HectorDaiquiris egen agenda?

Sedan finns det faktiskt många politiker och feminister som ägnar väldigt mycket tid åt problemet. Exempelvis den här Birgitta Essén som varit i Somalia i många år och försökt övertyga kvinnor om att sluta med könsstympning.

Citat:
men bara för att det är en annan "kultur" så verkar vi låta det gå.

Könsstympning är förbjudet.

Citat:
Att många kan leva helt ok med ett fullkomligt vidrigt övergrepp, som taget rakt ur en instruktionsmanual över "Om hur är det att bo i helvetet"? Det fruktansvärda ligger ju i själva handlingen, att skära bort en del av underlivet, inte om man 20 år senare har medicinska komplikationer eller inte.

Att orimliga jämförelser och överdrifter inte gagnar någon tror jag är själva kärnan i Esséns resonemang. Om det fruktansvärda ligger i själva handlingen, att skära bort en del av underlivet, då måste även omskärelse av pojkar samt kosmetisk intimkirurgi förbjudas.
Citera
2019-02-11, 10:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket bottennapp från din sida! Du har ingen som helst aning om Essén verkligen har sagt det som påstås eller i vilket sammanhang. Det är ynkligt av dig att försöka karaktärsmörda kvinnan.

Det finns ett talesätt som lyder prata med bönder på bönders vis. Hur tror du det talesättet kan appliceras av västerländska läkare, som befinner sig på den somaliska landsbygden, som försöker övertyga somaliska kvinnor, som varken kan läsa eller skriva, att upphöra med könsstympning?

Tänk till lite.

Vad Katerina Janouch skriver på sin sketna blogg ger jag inte mycket för. Hon har ingen medicinsk utbildning och för henne är könsstympade somaliska kvinnor bara bekväma slagträn i debatten. Däremot Vanja Berggrens kritik kan vara värd att diskutera:

Det är helt uppåt väggarna att kalla en forskares åsikt för "respektlös och farlig." Man ska inte anklaga akademikerkollegor som har en annan åsikt än en själv. Nu kan inte jag själv tillräckligt om ämnet för att säga om Essén har rätt eller fel, men självklart ska hon fritt få uttrycka sin åsikt! Jag noterar dessutom att hon verkar ha mer erfarenhet och kunskap än vad Berggren har. I den akademiska världen slår en professor en lektor alla dagar i veckan.

Det är dessutom så att det finns många olika varianter av "kvinnlig könsstympning." WHO definierar begreppet såhär:

Med andra ord är även kosmetisk intimkirurgi (blygdläppsförminskningar till exempel) en form av kvinnlig könsstympning. Rimligt? Man kan också fråga sig varför alla ingrepp på flickors könsorgan kallas för stympningar när många av dem är snarlika de som drabbar pojkars könsorgan men som där kallas för omskärelse.
Alltså dem skär bort klitoris, inre blygdläppar
m.m och det jämför du med blygdläppsförminskning, som i många fall kan bero på smärta och klåda! Sen manlig omskärelse där man skär bort lite förhud (skinn ) Att man aldrig slutar att häpnas över okunnigheten här på FB forum?
Citera
2019-02-11, 10:20
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men här har verkligen flashback-mobben gått all-in i idiotism. Det enda hon säger är ju att de praktiska problemen som uppstår vid kvinnlig könsstympning ofta överdrivs. Det betyder inte att de inte existerar. Det betyder inte att könsstympning är önskvärt. Det betyder bara att det inte är så allvarligt som många i väst vill få det till. Minns ett annat uttalande från en svensk sjuksköterska och enligt henne var det ofta svårt att överhuvudtaget se om en kvinna blivit omskuren eller ej. Den logiska tolkningen av ett sådant uttalande är att vid de flesta omskärningar handlar det om relativt små förändringar, i.e motsvarigheten till den manliga omskärelsen som trots att det givetvis är ett övergrepp mot barnet och borde förbjudas har få medicinska nackdelar.

Men man skär ju bort den delen av kvinnans könsorgan som ger sexuell stimulans. Hur fan kan det inte vara allvarligt? En rättvis jämförelse är att man gör en man impotent för resten av livet.
Citera
2019-02-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket bottennapp från din sida! Du har ingen som helst aning om Essén verkligen har sagt det som påstås eller i vilket sammanhang. Det är ynkligt av dig att försöka karaktärsmörda kvinnan.

Det finns ett talesätt som lyder prata med bönder på bönders vis. Hur tror du det talesättet kan appliceras av västerländska läkare, som befinner sig på den somaliska landsbygden, som försöker övertyga somaliska kvinnor, som varken kan läsa eller skriva, att upphöra med könsstympning?

Tänk till lite.

Vad Katerina Janouch skriver på sin sketna blogg ger jag inte mycket för. Hon har ingen medicinsk utbildning och för henne är könsstympade somaliska kvinnor bara bekväma slagträn i debatten. Däremot Vanja Berggrens kritik kan vara värd att diskutera:

Det är helt uppåt väggarna att kalla en forskares åsikt för "respektlös och farlig." Man ska inte anklaga akademikerkollegor som har en annan åsikt än en själv. Nu kan inte jag själv tillräckligt om ämnet för att säga om Essén har rätt eller fel, men självklart ska hon fritt få uttrycka sin åsikt! Jag noterar dessutom att hon verkar ha mer erfarenhet och kunskap än vad Berggren har. I den akademiska världen slår en professor en lektor alla dagar i veckan.

Det är dessutom så att det finns många olika varianter av "kvinnlig könsstympning." WHO definierar begreppet såhär:

Med andra ord är även kosmetisk intimkirurgi (blygdläppsförminskningar till exempel) en form av kvinnlig könsstympning. Rimligt? Man kan också fråga sig varför alla ingrepp på flickors könsorgan kallas för stympningar när många av dem är snarlika de som drabbar pojkars könsorgan men som där kallas för omskärelse.
Det är ett referat från den konferens Essén nyligen var med på i Somalia. Den där hon framträdde med täckt huvud. Kvinnan som skriver var också på plats vid tillfället och verkar hysa den djupaste beundran för Essén, så man får väl förmoda att hon återger vår vördade professors ord korrekt. Eller menar du att man inte kan lita på somalier?

Katerina Janouch citerar en rad olika forskare och WHO. Duger inte det för dig vet jag inte vad det är för fel på dig. Dessutom anser du att Vanja Berggren inte ska ha rätt att kritisera en forskarkollega även om det vederbörande säger är helt uppåt väggarna. Man blir fan mållös. Du har heller inte begripit att det är argumenten i sig som avgör, inte vem som framför dem eller vilken social status personen har.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument

Det du kallar "kosmetisk intimkirurgi" handlar oftast om om kvinnor som har sådana problem att de har svårt att sitta på en cykel och liknande. Din sista mening håller jag dock med om. Omskärelse av pojkar är också könsstympning. För min del kan man gärna förbjuda det också.
Citera
2019-02-11, 10:39
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså dem skär bort klitoris, inre blygdläppar
m.m och det jämför du med blygdläppsförminskning, som i många fall kan bero på smärta och klåda! Sen manlig omskärelse där man skär bort lite förhud (skinn )

Det finns ingen kvinna som behöver få sina blygdläppar förminskade! Sedan är det faktiskt du som ägnar dig åt förringande när du skriver att "man skär bort lite förhud."
Citera
2019-02-11, 10:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Men man skär ju bort den delen av kvinnans könsorgan som ger sexuell stimulans. Hur fan kan det inte vara allvarligt? En rättvis jämförelse är att man gör en man impotent för resten av livet.
Never go full retard.. En omskärelse kan se ut på många sätt, från rent symboliska där man sticker flickan med ett nål för att få ut en droppe blod till att endast ta bort klitoriskappan - motsvarigheten till manlig omskärelse - till betydligt större ingrepp. Oavsett vad så sitter inte hela kvinnans känsel i den synliga delen av klitoris, och sexuell stimulans är inte kopplad till 1 cm2 hud.
Citera
2019-02-11, 10:50
Medlem
Kan hon inte skära bort klittan på sig själv för att övertyga hur bra vuxna omskurna kvinnor mår?

Vi borde ta efter både vad gäller könsstympningar och slakt. Både Judar och muslimer slaktar utan bedövning genom att skära halsen av djuren och låta dem förblöda(Kosher- resp Halalslakt)

Både judar och muslimer omskär sitt folk. Typiskt så suger Imamen det nyfödde barnets kuk rent på blod, efter att han bitit förhuden av det.

Mossiga Sverige har inte någon av dessa kulturyttringar.

Bra att den kvinnliga professorn kliver fram och slår ett slag för välmående kvinnor som aldrig har kunnat njuta av sin sexualitet då möjligheten att få orgasm försvann när man snittade bort hennes klitoris.
Senast redigerad av ThinkTank111 2019-02-11 kl. 11:25.
Citera
2019-02-11, 10:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Vad är detta för psykstörd människa?

Dessa kvinnor får men för livet... ständiga smärtor och trauma. Hur kan man förminska detta sjuka förtryck? Om hon inte själv blivit utsatt så bör hon bara hålla käften och istället lyssna på de kvinnor som berättar om det. Finns många bra böcker man kan läsa om det...

Påminner lite om fadäsen med "tårtan" som någon fucked up minister skulle få att likna tankarna över könsstympade kvinnor, tårtan "grät" när man skar i den.... Vad är det för fel på folk?
Afrosvenskarna gick rampage efter det.
Citera
2019-02-11, 10:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är ett referat från den konferens Essén nyligen var med på i Somalia. Den där hon framträdde med täckt huvud. Kvinnan som skriver var också på plats vid tillfället och verkar hysa den djupaste beundran för Essén, så man får väl förmoda att hon återger vår vördade professors ord korrekt. Eller menar du att man inte kan lita på somalier?

Nej, det är ett påstått citat. Wikipedia förklarar skillnaden mellan citat och referat. https://sv.wikipedia.org/wiki/Referat

Återigen, att ta ett påstått citat, utan att ha någon som helst aning om i vilket sammanhang personen ska ha yttrat det, i syfte att karaktärsmörda denne, är ynkligt. Bättre kan du. Sedan att anklaga henne för att ha framträtt med slöja känns även det ganska småaktigt. Man tar seden dit man kommer. Om syftet är att minska prevalensen av kvinnlig könsstympning i Somalia är det kanske bättre att ha slöja på sig och använda termer som haram och halal än att klampa på om vilken jävla pedofilreligion Islam är?

Citat:
Dessutom anser du att Vanja Berggren inte ska ha rätt att kritisera en forskarkollega även om det vederbörande säger är helt uppåt väggarna. Man blir fan mållös. Du har heller inte begripit att det är argumenten i sig som avgör, inte vem som framför dem eller vilken social status personen har.

Nej, det skrev jag inte så försök inte att förvränga mina ord. Jag skrev att jag tyckte det var fel av Berggren att kalla Esséns uttalanden för "respektlösa och farliga." Det är sådana anklagelser som stryper den fria debatten.

Jag skrev inte att Berggren inte skulle ha rätt att kritisera en forskarkollega!

Sedan är auktoritetsargument inte argumentationsfel om auktoriteten är reell. Det har ingenting med social status att göra. Essén är professor i obstetrik och har lång erfarenhet av könsstympade somaliska kvinnors underliv. Därmed kan hon mycket mer om ämnet än vad både du och jag kan och hennes åsikt är auktoritativ.

Citat:
Det du kallar "kosmetisk intimkirurgi" handlar oftast om om kvinnor som har sådana problem att de har svårt att sitta på en cykel och liknande.

Märkligt att det just är de senaste 10-15 åren som sådana problem blivit så vanliga...
Citera
2019-02-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Den sista delen är enbart relevant i vissa Afrikanska länder. I USA dör flera hundra per år på grund av komplikationer efter ingreppen, hur är det inte ett argument mot? Varför har ni denna kärlek till att föräldrar ska få bestämma över barnens könsorgan?
Det finns sexuellt överförbara sjukdomar även utanför Afrika...

Och i fortsättningen är det helt okej om du säger DU till mig.

Ingenstans har jag sagt att man ska omskära någon, bara att komplikationerna är överdrivna.
Tvärtom så skriver jag att det är dumt att göra kirurgiska ingrepp i förebyggande syfte, och då menar jag i synnerhet på barn.
Citera
2019-02-11, 11:05
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/professorn-problemen-med-konsstympning-ar-en-myt

Tråkigt att en professor ger sig in i debatten och relativiserar ett grovt övergrepp. Som kvinna med stora kunskaper inom vårdyrket borde hon väl förstå vilket trauma det här innebär och att det är ett grovt brott som ger livslånga konsekvenser?

Hon kan väl själv genomgå fullständig omskärelse (utförd på ett stampat jordgolv i en hydda, av en tandlös gammal medicinkvinna som utför ingreppet med en skitig glasbit) och sedan återkomma efter det? Jag menar om det nu inte är så farligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in