Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Härligt med akademiker som vågar sticka ut hakan och vara politiskt inkorrekta! Sånt brukar ju vara uppskattat på Flashback. Den som nu vill mena att hon har fel får ju förklara varför denne vet bättre än henne. En professor i internationell mödravård med erfarenhet från Somalia har ju aningen mer expertkunskap inom området än gemene man.
Efter en snabb genomläsning av artikeln kan jag konstatera att du inte förstått henne rätt. Inte ens i närheten. Du är så långt ifrån "rätt" man kan komma.
Vad tycker du hon säger som inte är politiskt korrekt? Hon pratar alltså om att kvinnlig könsstympning inte är så farligt. Det är journalisten, en yrkeskår som brukar vara de mest politiskt korrekta, som har fått det om bakfoten. Hon är så politiskt korrekt det går att vara. Vad är mer politiskt korrekt än att vilja förringa könsstympning?
För övrigt, det hon menar som lyfts i rubriken är detta:
"– Hela Europa pratar om de långsiktiga komplikationerna, och det menar jag överdrivs på grund av förutfattade meningar, säger hon."
Här skulle jag vilja fråga vilka dessa "Hela Europa" är? Är det verkligen så att "Hela Europa" pratar om det? Eller är det bara en mycket nischad fackfråga inom hennes gebit hon menar, som pratar om det, i hennes lilla filterbubbla, jag tror det. Gemene man går nog inte och fnular så mycket på ifall de +40 000 könsstympade tjejerna i Sverige har det lite svårt att kissa.
De flesta är nog förskräckta över att vuxna människor känner sig tvungna att skära i fittan på barn och avlägsna delar av klitoris och blygdläppar, oftast helt utan bedövning och under ohygieniska former. Det är ett jävla barbari och det är fullständigt sinnesjukt att detta inte är högst upp på agendan för politiker och "feminister". Det borde vara 10-20 års fängelse för att utsätta sin dotter för något dylikt. Att man blir fråntagen vårdnaden från alla sina barn borde vara självklart. Jag svär att om det kom aliens till jorden som höll på att skära av fittan på sina barn skulle vi spärra in dem i arbetsläger tills de slutade, kanske skulle vi bara skjuta dem i nacken på plats, men bara för att det är en annan "kultur" så verkar vi låta det gå. Jag kan inte fatta hur det kan fortgå, människor gillar överlag barn, men när det kommer till denna fråga är barn tydligen helt utelämnade.
Hon har säkert inte "fel" rent faktamässigt, det går säkert leva helt ok för de flesta efter att någon skurit bort en del av deras underliv. Skulle säkert också gå bra att leva som vuxen för de flesta män om någon fick för sig att hyvla av halva ollonet när man var 4-11 år gammal. Lite krångel för vissa säkert men i övrigt vänjer man sig väl. Men är det detta som är det hemska? Att många kan leva helt ok med ett fullkomligt vidrigt övergrepp, som taget rakt ur en instruktionsmanual över "Om hur är det att bo i helvetet"? Det fruktansvärda ligger ju i själva handlingen, att skära bort en del av underlivet, inte om man 20 år senare har medicinska komplikationer eller inte.