Citat:
Ursprungligen postat av
HectorDaiquiri
Vad tycker du hon säger som inte är politiskt korrekt? Hon pratar alltså om att kvinnlig könsstympning inte är så farligt. Det är journalisten, en yrkeskår som brukar vara de mest politiskt korrekta, som har fått det om bakfoten. Hon är så politiskt korrekt det går att vara. Vad är mer politiskt korrekt än att vilja förringa könsstympning?
Först skriver du att hon inte är politiskt inkorrekt. Sedan skriver du att hon vill förringa könsstympning. Tror du själv på att det är politiskt korrekt att förringa könsstympning? Inte för att hon förringar något alls egentligen utan hon uttalar sig enbart om komplikationerna av ingreppet.
Citat:
Här skulle jag vilja fråga vilka dessa "Hela Europa" är?
Främst europeiska obstetriker och invandrarfientliga partier skulle jag tro. Dessa kvinnor används som politiska slagträn i debatten.
Citat:
Det är ett jävla barbari och det är fullständigt sinnesjukt att detta inte är högst upp på agendan för politiker och "feminister".
Är det upp till dig att sätta andras agendor? Är det inte precis lika sinnessjukt att kvinnlig könsstympning inte är högst upp på HectorDaiquiris egen agenda?
Sedan finns det faktiskt många politiker och feminister som ägnar väldigt mycket tid åt problemet. Exempelvis den här Birgitta Essén som varit i Somalia i många år och försökt övertyga kvinnor om att sluta med könsstympning.
Citat:
men bara för att det är en annan "kultur" så verkar vi låta det gå.
Könsstympning är förbjudet.
Citat:
Att många kan leva helt ok med ett fullkomligt vidrigt övergrepp, som taget rakt ur en instruktionsmanual över "Om hur är det att bo i helvetet"? Det fruktansvärda ligger ju i själva handlingen, att skära bort en del av underlivet, inte om man 20 år senare har medicinska komplikationer eller inte.
Att orimliga jämförelser och överdrifter inte gagnar någon tror jag är själva kärnan i Esséns resonemang. Om det fruktansvärda ligger i själva handlingen, att skära bort en del av underlivet, då måste även omskärelse av pojkar samt kosmetisk intimkirurgi förbjudas.