2019-02-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Föräldrarna såg inget egentligt liv framför sig och bestämde sig gemensamt för att döda sina två döttrar, visar polisens förundersökning.
Döttrarna led båda av sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom.

Polisen har hittat bevis för att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända.

– Föräldrarna har varit hårt ansatta och allt fokus har gått åt till barnens sjukdom, säger Stefan Svensson, som i övrigt inte kan uttala sig om föräldrarnas psykiska status.

Polisen kommer bara att uttala sig om dödsorsakerna, men däremot inte redovisa vem som har dödat vem, understryker Stefan Svensson.

Javisst. Men varför får allmänheten inte veta det? Det skapar frustration, inte minst här på fb. Tror i.o.f.s att polisen inte bryr sig så mkt av vad just vi här på fb tycker, men jag tror att allmänheten vill vet hur och varför sånt kan ske och vad man kanske kan göra för att sånt händer i framtiden. Även om jag tror att det kan vara svårt att förutspå.

.
Citera
2019-02-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlade inte om barnen som led. Det handlade om föräldrarna som led pga barnen. Dessa två föräldrar kunde inte tänka sig en framtid med kroniskt sjuka barn. Det passade inte in i deras karriärer och det liv de stakat ut. Stackars ungar. Tur att inte alla föräldrar är sådana. Då hade inte sjuka barn haft minsta chans till liv.

Det är ungefär dit jag själv har kommit i mitt eget resonemang. S.k svagheter accepteras sinte.
Citera
2019-02-10, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Dålig i betydelsen dysfunktionell.

Där är vi helt överens.
Citera
2019-02-10, 21:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ungefär dit jag själv har kommit i mitt eget resonemang. S.k svagheter accepteras sinte.
Om jag får spåna vidare på vad du säger där om svagheter, så var ju Oskar en driven kille. Han började på nån musikhögskola när han var 16 år, men hoppade av. Tydligen väldigt musikalisk. Förutom det var han nån sorts momssnubbe med siktet på en professur. Han skulle klättra. Hanna har jag mindre koll på, men förstått att även hon var en klättrare. Deras båda barn var ju också lovande. Duktiga, lugna, läraktiga, klipska tjejer. Detta måste ju dragit undan mattan för föräldrarna. Normalt sett så jobbar man skiten ur sig i den ålder de var i och i de yrken de hade. Att dra NER på arbetstiden innebar att deras karriärer skulle gå i stå. Utan karriärer - inget liv med mening. Kan det ha varit så jävligt?
Citera
2019-02-10, 21:33
Bannlyst
Citat:
Javisst. Men varför får allmänheten inte veta det? Det skapar frustration, inte minst här på fb. Tror i.o.f.s att polisen inte bryr sig så mkt av vad just vi här på fb tycker, men jag tror att allmänheten vill vet hur och varför sånt kan ske och vad man kanske kan göra för att sånt händer i framtiden. Även om jag tror att det kan vara svårt att förutspå.

.

Det har hänt en gång i Sverige, kanske två. Hur uppmärksamma bör vi vara, jämfört med andra risker för barndödsfall som sker långt många gånger oftare? Och blir det lättare för oss att förutspå bara för att vi vet i vilken ordning de dog och vem som dödade vem?
Citera
2019-02-10, 21:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Han gick bärsärkagång. Det är vad jag tror. Alla tror saker och ting här och det är vad jag tror. Han var ofattbart dålig redan på våren 2017. Jättedålig. Om du hade sett honom så hade du förstått. Om andra orsaker har det redan diskuterats mycket här. Sekt, hans karriär etc etc. Jag berättar här vad jag såg då.
[Min fetning] Ja, mycket tyder på det: Middagen precis avslutad (staplade tallrikar på diskbänken), på övervåningen en nalle på golvet, 2 x strypning; som ett vansinnesutbrott; hatbrott; omgivningens intryck av dådet som en blixt från klarblå himmel.

Men testamentet skrevs som om barnen inte längre fanns; det tyder på åtminstone en kortare tids planering; ett par, tre dygn. - I så fall pågick planläggning och tankeverksamhet på flera nivåer, dvs det gick att samla ihop sig för en kortare tid - fram till ett oundvikligt utbrott.

OH kan också under en längre tid ha hört röster som talat om för honom vad han måste göra; tvångstankar som blev allt starkare. Hans tankeverksamhet synes splittrad; han vänder på bokstäver, minns inte det nya året mm (detta märkbart även tidigare).

När testamente och övriga dokument färdigställts kan en middag ha preparerats med sömngivande läkemedel. Mastermind fanns med ett tag till; den sidan förnekade sig inte. De som åt fick i sig varierad mängd; döttrarna hade ingen matlust. En kortare tid härefter vibrerar det inombords; från djupet hörs röster; först som ett dovt muller; mullret växer i styrka och kulminerar i ett dån; samtidigt svartnar det för ögonen.
Senast redigerad av letsdoit 2019-02-10 kl. 21:48.
Citera
2019-02-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om jag får spåna vidare på vad du säger där om svagheter, så var ju Oskar en driven kille. Han började på nån musikhögskola när han var 16 år, men hoppade av. Tydligen väldigt musikalisk. Förutom det var han nån sorts momssnubbe med siktet på en professur. Han skulle klättra. Hanna har jag mindre koll på, men förstått att även hon var en klättrare. Deras båda barn var ju också lovande. Duktiga, lugna, läraktiga, klipska tjejer. Detta måste ju dragit undan mattan för föräldrarna. Normalt sett så jobbar man skiten ur sig i den ålder de var i och i de yrken de hade. Att dra NER på arbetstiden innebar att deras karriärer skulle gå i stå. Utan karriärer - inget liv med mening. Kan det ha varit så jävligt?

Det är där någonstans jag tror att det fatala beslutet togs av föräldrarna: var man inte alltid på topp och presterade därefter, gällande både barn och vuxna - då var det en svaghet man borde skämmas för. I deras värld.

Tror inte det var något man hade kommit på den senaste tiden - det låg i föräldrarnas personligheter sen innan.

Men det fattas ändå någonting som utlöste morden på barnen. Man mördar inte sina barn bara för att de är sjuka och man själv är en streber.

Det här är givetvis sånt jag speklulerar i efter allt jag har läst här och i länkar och tror därför att sanningen ligger nånstans i den riktningen.

På fb får man veta att man är konspirationsteoretisk när man i själva verket har hypoteser (som precis alla andra här, ingen nämnd ingen glömd) som man i detta fall helst vill ska vara fel, men som iaf jag inte kan förstå på något annat sätt.
Citera
2019-02-10, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
.
Hade det handlat primärt om egoism, snarare än imaginär altruism, hade det funnits enklare sätt att möta sina egna behov på, än att döda sig själv och sina barn.
Ja, detta är väldigt centralt och den stora diffen när det kommer till föräldrarna.

Skola, barnens diagnoser, söka bot med ljus och lykta, omgivningens uppfattning är uppenbart är i parité med förklarings/avskedsbrevet.
Omgivningens uppfattning har framkommit via alla förhör och en sammantagen bild - om det så är djup kris eller hårt ansatta - uppfattas bero på vart allt fokus varit i flera år som resultat Fu:
Barnens sjukdomstillstånd.
Citat:
Det är självklart att förklaringarna som har getts av polisen inte går ihop. De har inte ljugit i presskoferensen, men de har heller inte berättat hela sanningen, vilket jag kallar en sanning med modifikation. Av polisens egna uttalanden att döma så är det inte svårt att förstå att de, "med hänsyn till de anhöriga", vill berätta det vi alla i tråden och alla andra som undrar i frågan: Men
VARFÖR mördade de egentligen sina barn och sen sig själva och hur gick det till? Så småningom kommer det komma fram.
Ja, enligt ditt sätt att se på saker och dra slutsatser och då blir det per automatik att inte berätta sanningen. Trots att det finns en tydlig beskrivning presenterat av polis gällande familjens situation.

Vad skulle det finnas för intresse att mörklägga - "sanning med modifikation" är enbart ett annat förfinat skituttryck för samma sak - och inte berätta hela sanningen gällande grunden till det som skett?

Är det nåt mysko och incestuöst du far efter igen som tydligen var så väldigt troligt enligt dig?

Hänsynstagande anhöriga gällande en mordutredning är när det kommer till detaljer som berör gärningsförlopp. Man drar heller inte in på detaljer ur obduktionsprotokoll som berör förstnämnda.
Man beskriver i stora drag och är tydlig med vad som inte kommer presenteras.
Citera
2019-02-10, 21:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Tittar man på vad du skrivit är det förvånande lite sakfakta som är nytt bortom dina analyser med tanke på pianolektioner. Ni kan ju knappast ha växlat så värst många samtal gm åren?

Tittat drömmande ut i en trädgård, beskrivning av klädstil, gillar promenader.
Ställt en fråga om Dylan gällande Nobelpriset. Kanske aupair borta i USA nånstans.
Sagt att A har trötthetssyndrom då det öht kom på tal av Moa. Missade jag nåt?
Ja, just. Oskar har åkt till Tyskland.
Ja, du missade det mesta; inte minst Missans talande och träffsäkra iakttagelser. - Det gäller också att lyssna till andras röster.
Citera
2019-02-10, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, du missade det mesta; inte minst Missans talande och träffsäkra iakttagelser. - Det gäller också att lyssna till andras röster.
Hahahaahaha!

Jo, jo - träffsäkert är det rakt inte från allt mellan asperger skalan minst 6-7 eller om det så gäller att friskförklara Agnes via knappt en timme. Till att förändra sin åsikt till ren klappjakt på Oskar över tid. Det är helt sjukt när man läser från start och framöver hur det överdrivs. Men jag förstår att det faller dig på läppen som källa.

....och gällande mössan så erinrar jag mig att just du placerade den mitt i sommaren när du hade en skev analys om att de nog hade nåt smittsamt hela högen och hade bacillskräck.
Reviews kopplade på ganska direkt och skenade iväg bort till att det nog var HIV.
Ni är som tre tummar i samma röv när man tittar bakåt om det så kommer till analyser, autism via mössor eller annat.

Trovärdigt, sa Bull.
Senast redigerad av develi 2019-02-10 kl. 21:59.
Citera
2019-02-10, 22:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hahahaahaha!

Jo, jo - träffsäkert är det rakt inte från allt mellan asperger skalan minst 6-7 eller om det så gäller att friskförklara Agnes via knappt en timme. Till att förändra sin åsikt till ren klappjakt på Oskar över tid. Det är helt sjukt när man läser från start och framöver hur det överdrivs.

....och gällande mössan så erinrar jag mig att just du placerade den mitt i sommaren när du hade en skev analys om att de nog hade nåt smittsamt hela högen och hade bacillskräck.
Reviews kopplade på ganska direkt och skenade iväg bort till att det nog var HIV.

Trovärdigt, sa Bull.
Man vänder och vrider på olika fakta, iakttagelser och omständigheter. - Detta kallas för att penetrera ett fall; att se det från olika synvinklar.

En synvinkel är denna:

PT gav vid handen att brottsplatsen uppvisade tre mord och ett självmord – men att underskrivna dokument uppvisade två olika namnunderskrifter.

Då fanns tre alternativ:
1. att välja trippelmord och en mastermind – och söka bevisa detta
2. att välja samförstånd och medhjälp till självmord (genom mord)
3. att välja 2 och söka hitta ”…information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända”. – Men i form av exakt vad – och i vilka medier?

Vilken information efterlämnade HB – förutom att hon, efter att ha undertecknat två dokument, blev strypt?
Citera
2019-02-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ja, detta är väldigt centralt och den stora diffen när det kommer till föräldrarna.

Skola, barnens diagnoser, söka bot med ljus och lykta, omgivningens uppfattning är uppenbart är i parité med förklarings/avskedsbrevet.
Omgivningens uppfattning har framkommit via alla förhör och en sammantagen bild - om det så är djup kris eller hårt ansatta - uppfattas bero på vart allt fokus varit i flera år som resultat Fu:
Barnens sjukdomstillstånd.

Ja, enligt ditt sätt att se på saker och dra slutsatser och då blir det per automatik att inte berätta sanningen. Trots att det finns en tydlig beskrivning presenterat av polis gällande familjens situation.

Vad skulle det finnas för intresse att mörklägga - "sanning med modifikation" är enbart ett annat förfinat skituttryck för samma sak - och inte berätta hela sanningen gällande grunden till det som skett?

Är det nåt mysko och incestuöst du far efter igen som tydligen var så väldigt troligt enligt dig?

Hänsynstagande anhöriga gällande en mordutredning är när det kommer till detaljer som berör gärningsförlopp. Man drar heller inte in på detaljer ur obduktionsprotokoll som berör förstnämnda.
Man beskriver i stora drag och är tydlig med vad som inte kommer presenteras.

*Mehhh!*
Att släkten inte ville att all info skulle ut till alla och envar, givetvis! Vad skulle jag annars mena, trodde du? Har verkligen ingen personlig dold agenda eller prompt vill att sanningen ska överensstämma med just MINA funderingar! Har inget behov av att ha rätt till varje pris - eller håna dem som inte håller med mig i allt. Det är bara en riktigt dålig nivå att resonera på.

Det är bara löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in