2019-02-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Å för att det verkligen skall bli lätt att förstå har föräldrarna dokumenterat hur situationen var och att de såg inget egentligt liv för framför sig för någon i familjen.
Varför dömde de ut sina döttrars framtid är frågan? Hur beskrev föräldrarna situationen? Hur led döttrarna?
Citera
2019-02-10, 20:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Varför dömde de ut sina döttrars framtid är frågan? Hur beskrev föräldrarna situationen? Hur led döttrarna?
Det handlade inte om barnen som led. Det handlade om föräldrarna som led pga barnen. Dessa två föräldrar kunde inte tänka sig en framtid med kroniskt sjuka barn. Det passade inte in i deras karriärer och det liv de stakat ut. Stackars ungar. Tur att inte alla föräldrar är sådana. Då hade inte sjuka barn haft minsta chans till liv.
Citera
2019-02-10, 20:14
Bannlyst
Citat:
Frågan som kvarstår är: Varför såg man inte att någon i familjen skulle kunna leva ett liv i egentlig mening?

Det bör ha varit ME+något.

Många tror att plusset handlar om att föräldrarna inte mådde så bra själva och ännu mindre tillsammans.
Kort sagt, taskig kombo.
Citera
2019-02-10, 20:15
Medlem
Citat:
Frågan som kvarstår är: Varför såg man inte att någon i familjen skulle kunna leva ett liv i egentlig mening?

Det bör ha varit ME+något.

Match made in hell.
Citera
2019-02-10, 20:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlade inte om barnen som led. Det handlade om föräldrarna som led pga barnen. Dessa två föräldrar kunde inte tänka sig en framtid med kroniskt sjuka barn. Det passade inte in i deras karriärer och det liv de stakat ut. Stackars ungar. Tur att inte alla föräldrar är sådana. Då hade inte sjuka barn haft minsta chans till liv.

Men föräldrarnas karriärer blev väl inte bättre av gärningen.
Citera
2019-02-10, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
.
Hade det handlat primärt om egoism, snarare än imaginär altruism, hade det funnits enklare sätt att möta sina egna behov på, än att döda sig själv och sina barn.
Citera
2019-02-10, 20:28
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tror du att det var av att de tyckte att barnen var jobbiga som de ville döda dem?

Jag skrev ju att barnen inte verkade det minsta jobbiga att ta hand om.

Sedan håller jag med om det Zebrima skrev för övrigt att när hemsituationen av någon anledning inte är den man önskar så kan det förstås vara jobbigt att bara vara just hemma.

I just det här fallet tror jag dock inte det berodde på att barnen krävde mycket av föräldrarna utan för att föräldrarna var besvikna på livet i allmänhet.
Citera
2019-02-10, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag skrev ju att barnen inte verkade det minsta jobbiga att ta hand om.

Sedan håller jag med om det Zebrima skrev för övrigt att när hemsituationen av någon anledning inte är den man önskar så kan det förstås vara jobbigt att bara vara just hemma.

I just det här fallet tror jag dock inte det berodde på att barnen krävde mycket av föräldrarna utan för att föräldrarna var besvikna på livet i allmänhet.

Om man tittar på de symtom som ME kan innebära skulle man kunna tänka sig att det jobbiga var att makarna led MED sina barn. Sen att de gjorde det på ett självdestruktivt och till slut aggressivt sätt är en följd av det första, utöver att livet blev allmänt svårt och utmattande när man försökte upprätthålla status quo på alla områden.
Citera
2019-02-10, 20:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är väl just det de flesta frågar sig och jag upprepar: Varför mördade de sina barn? För att de inte ansåg att barnen hade en framtid? Inte var "livsdugliga", såsom de själva hade önska att de skulle vara?.

Men nu blev barnen sjuka, vad än det nu handlade om men föräldrarna lekte Gud och beslöt att avliva detta "problem" trots att grundproblemet förmodligen låg hos dem själva.

Tror att mycket prestige men också skam- och skuldkänslor låg bakom morden. Man fick helt enkelt inte ha någon form av psykiska problem, typ depression. Det skulle inte gillas av släkten. Sånt var skamfullt. Många lever isån typ av barndom och tar med sig den vidare i livet när de själva får barn.

Sen hade föräldrarna sina / sin karriär att tänka på - och att den inte skulle kunna fortsätta just då, som föräldrarna kanske hade tänkt - var otänkbart för en/två strebrar som inte kunde organisera sina liv med barnen långsiktigt, och då kunnat få en bra framtid för dem alla fyra.

Dålig anknytning går ofta i arv. Man tänker att man skall vara en bättre förälder men sedan gör man som sina föräldrar i alla fall för det är nästan programmerat i en.

Jag tror att något var väldigt fel med de här föräldrarnas anknytning till sina barn även innan barnen blev sjuka. Nästan som att föräldrarna inte riktigt förstått att det här är två egna människor med ett eget värde.

Innan det barkade iväg åt fel håll med ME-diagnoser och hemskolning så har säkert föräldrarna varit duktiga som bara den och spelat Kalaha med barnen och gett dem ekologiska morötter men sedan när det väl blev problem så föll allt samman snabbt och katastrofalt.
Citera
2019-02-10, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Dålig anknytning går ofta i arv. Man tänker att man skall vara en bättre förälder men sedan gör man som sina föräldrar i alla fall för det är nästan programmerat i en.

Jag tror att något var väldigt fel med de här föräldrarnas anknytning till sina barn även innan barnen blev sjuka. Nästan som att föräldrarna inte riktigt förstått att det här är två egna människor med ett eget värde.

Innan det barkade iväg åt fel håll med ME-diagnoser och hemskolning så har säkert föräldrarna varit duktiga som bara den och spelat Kalaha med barnen och gett dem ekologiska morötter men sedan när det väl blev problem så föll allt samman snabbt och katastrofalt.

Ligger en hel del i det här, tror jag. Föräldrarna hade svårt att skilja på sina och sina barns känslor.

Fast vänta, handlar det om dålig anknytning?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-10 kl. 20:42.
Citera
2019-02-10, 20:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej ingen berättade. Och det är normalt. Jag var Moas pianolärare. Oskar hade inte ens berättat på sitt jobb om hur dålig han själv mådde . Han gömde sig bakom sina barn. Om barnens sk sjukdomar. Sanningen är att han själv var otroligt dålig. Finns det några här som vet vad en djup depression är ? Jag tror folk på hans jobb förstod läget.
Om man har en sån hemsk depression kan man gå ner i vikt. Vet av egen erfarenhet. Men jag trodde att han hade cancer. Trots Armstarks ansträngningar att göra mig till en hobbypsykolog så är jag självklart inte det. Men jag såg hur han magrade. Och trodde att han gick på cellgifter. Med facit i hand så vet vi vad det var. Ingen cancer hos honom. Han mådde dålig av psykiska orsaker. Jag borde förstå det pga egen erfarenhet.
Han var alltid propert klädd men nu satt han med en konstig mössa på huvudet i vårvärmen i ett varmt rum. Framåtlutat. Jag tänkte att han gick på cellgifter och ville dölja sitt huvud
Det är inga problem att rabbla symtom på en viss person, tolka som nedstämd, deppad eller annat.

Problemet med dig är snarare allt annat du överdriver i dina helskumma fortsatta analyser när det kommer till att dra slutsatser om det så är falska alternativmedicinska intyg han lämnat till skolan för att lura dem, analysmössan du drar upp självmant nu och en helt korkad analys av Agnes som frisk.

Den där mössan tycks leva sitt eget liv och bli överdimensionerad i alla de former.

Påminner om kokandet och att lägga sig i Moas göranden som du har överdrivit och förvanskat över tid.
Överdrifter och drama är alltid intressanta. De säger en hel del om en person.
Vår är det och varmt är det.
Skärtorsdag och Påsk är vad du skrivit.

Tittar man på vad du skrivit är det förvånande lite sakfakta som är nytt bortom dina analyser med tanke på pianolektioner. Ni kan ju knappast ha växlat så värst många samtal gm åren?

Tittat drömmande ut i en trädgård, beskrivning av klädstil, gillar promenader.
Ställt en fråga om Dylan gällande Nobelpriset. Kanske aupair borta i USA nånstans.
Sagt att A har trötthetssyndrom då det öht kom på tal av Moa. Missade jag nåt?
Ja, just. Oskar har åkt till Tyskland.
Senast redigerad av develi 2019-02-10 kl. 20:51.
Citera
2019-02-10, 20:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ligger en hel del i det här, tror jag. Föräldrarna hade svårt att skilja på sina och sina barns känslor.

Fast vänta, handlar det om dålig anknytning?

Dålig i betydelsen dysfunktionell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in