Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag diskuterade just det, det fetade, igår med en vän. Dessa nerskärningar brukar ju diskuteras i ett par år innan något radikalt sker. Jag blir väldigt fundersam om kanske Oskar och Hanna hade fler skäl att hålla barnen hemma än enbart sjukdom. Och då kan rädslan för ev. inskolning gjort att de valt den här utgången. Det känns dock inte logiskt att två föräldrar dödar sina barn bara för att de blivit sjuka. De vet ju inte hur ME-sjukdomen skulle fortskrida.
Pianolärarinnan märkte t ex inget på Moa - om jag förstått rätt. Och jag minns jag läste nånstans att Moa inte ville träna piano hemma eftersom Oskar var så kritisk. Hur var han som pappa tro? Ville han ha sån totalkontroll på barnen att han hittade på att de var sjuka? Jag får ingen rätsida på detta alls.
Nu är det jo så att det rådar lite oklarheter hur det nu var under hösten.
Jag fick intryck av att det beviljades preliminärt hemundervisning för M innan diagnosen ställdes, men att beslutet fattades när läkarens uttalande kom. Bara det tycker jag är anmärkningsvärd. Vilka andra föräldrar får genom sånt??? Men jag skrev tidigare att om föräldrarna påstår att barnens tillstånd blir sämre pga skolmiljön utan chans att återhämta sig - så kan det vara svårt för rektorn att motstår detta.
Det kan vara så att M var lite i skolan i början av höstterminen. Elli09 tror jag nämnde det, att det fanns en övergångsperiod. Men jag uppfattade det så att den inte var lång och i alla fall innan diagnosen kom. Så man försökte inte att M delvis gick i skolan efter att hon fick diagnos. Jag kan tänka mig att så är fall för flera barn som har ME att man delar mellan hemundervisning och undervisning i skolan (när det inte rör sig om fall där barn är mycket sjuka). Det jag också läste att barn ofta försöka att åtminstone deltar i laborationer och så ibland. Jag fick intryck att inte ens det försöktes. Svårt kanske att få genom det om A ska ha varit känsliga för ljuset i skolan.....
Jag tror att man i Lomma kommun såg över sina utgifter och försökte att spara där man trodde det var bäst möjligt. Och att återinskola A var ett sätt som man ansåg som gångbar - i alla fall att försöka.