2019-02-10, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag diskuterade just det, det fetade, igår med en vän. Dessa nerskärningar brukar ju diskuteras i ett par år innan något radikalt sker. Jag blir väldigt fundersam om kanske Oskar och Hanna hade fler skäl att hålla barnen hemma än enbart sjukdom. Och då kan rädslan för ev. inskolning gjort att de valt den här utgången. Det känns dock inte logiskt att två föräldrar dödar sina barn bara för att de blivit sjuka. De vet ju inte hur ME-sjukdomen skulle fortskrida.

Pianolärarinnan märkte t ex inget på Moa - om jag förstått rätt. Och jag minns jag läste nånstans att Moa inte ville träna piano hemma eftersom Oskar var så kritisk. Hur var han som pappa tro? Ville han ha sån totalkontroll på barnen att han hittade på att de var sjuka? Jag får ingen rätsida på detta alls.

Om pianolärarinnan hade märkt något på den yngre flickan hade det betytt att hon var synsk eftersom hon träffade henne endast innan hon blev sjuk.
Citera
2019-02-10, 13:56
Medlem
Jag har en fråga. Säkert något som har diskuterats innan, men kanske inte på sistone.
Är faktum att H hade en stor del lungnande i sig en del i bevisningn att O hjälpte H att dö?
Alltså går man utifrån att H inte kan ha haft den mängd i sig i vanlig fall (för att sova) och kan man går utifrån att O inte kan ha tvunget i henne den mängden, eller lurat i henne den mängden som det pratas om här?

Vet ej vilka mängder det behövs för att vara betydlig påverkad men när man har fortsatt möjlighet att agera.

Alltså jag funderar på det därför att jag undrar om bevisning från brottsplats överensstämmer med bevisning från annat (testamente, avskedsbrev, annat digitalt) eller inte. Om O har dödad alla och H hittats kvävd/strypt så vore det jo på något sätt bättre att ha något på brottsplatsen som indikerar att H vill bli hjälpt att bli strypt/kvävt - om man vill bevisa att allt var i samförstånd.

Lungnande kunde vara en sådan sak, saknad av försvar en annan. Jag frågor därför en gång till också om man kan styra det. Att man inte reflexartig försvara sig när man blir strypt.
Citera
2019-02-10, 13:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Om pianolärarinnan hade märkt något på den yngre flickan hade det betytt att hon var synsk eftersom hon träffade henne endast innan hon blev sjuk.
Så kan det ju vara i och för sig.

Minns att jag läste detta:
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/nytt-ovantat-ljus-om-bjarredmorden-ett-helt-unikt-svenskt-kriminalfall/
Det verkar onekligen som om fadern steg för steg klippte av kontakterna med omvärlden för sina döttrar och isolerade dom i hemmet samtidigt som ha själv tillbringade alltmer tid hemma. Han genomgick själv en märkbar personlighetsförändring under sommaren, tappade vikt och såg alltmer dålig ut.

Det känns som om tråden börjar tugga om lite. Men pappans förändring reagerar jag på. Varför en så radikal negativ förändring?
Citera
2019-02-10, 14:07
Medlem
Citat:
Jag diskuterade just det, det fetade, igår med en vän. Dessa nerskärningar brukar ju diskuteras i ett par år innan något radikalt sker. Jag blir väldigt fundersam om kanske Oskar och Hanna hade fler skäl att hålla barnen hemma än enbart sjukdom. Och då kan rädslan för ev. inskolning gjort att de valt den här utgången. Det känns dock inte logiskt att två föräldrar dödar sina barn bara för att de blivit sjuka. De vet ju inte hur ME-sjukdomen skulle fortskrida.

Pianolärarinnan märkte t ex inget på Moa - om jag förstått rätt. Och jag minns jag läste nånstans att Moa inte ville träna piano hemma eftersom Oskar var så kritisk. Hur var han som pappa tro? Ville han ha sån totalkontroll på barnen att han hittade på att de var sjuka? Jag får ingen rätsida på detta alls.

Nu är det jo så att det rådar lite oklarheter hur det nu var under hösten.
Jag fick intryck av att det beviljades preliminärt hemundervisning för M innan diagnosen ställdes, men att beslutet fattades när läkarens uttalande kom. Bara det tycker jag är anmärkningsvärd. Vilka andra föräldrar får genom sånt??? Men jag skrev tidigare att om föräldrarna påstår att barnens tillstånd blir sämre pga skolmiljön utan chans att återhämta sig - så kan det vara svårt för rektorn att motstår detta.

Det kan vara så att M var lite i skolan i början av höstterminen. Elli09 tror jag nämnde det, att det fanns en övergångsperiod. Men jag uppfattade det så att den inte var lång och i alla fall innan diagnosen kom. Så man försökte inte att M delvis gick i skolan efter att hon fick diagnos. Jag kan tänka mig att så är fall för flera barn som har ME att man delar mellan hemundervisning och undervisning i skolan (när det inte rör sig om fall där barn är mycket sjuka). Det jag också läste att barn ofta försöka att åtminstone deltar i laborationer och så ibland. Jag fick intryck att inte ens det försöktes. Svårt kanske att få genom det om A ska ha varit känsliga för ljuset i skolan.....

Jag tror att man i Lomma kommun såg över sina utgifter och försökte att spara där man trodde det var bäst möjligt. Och att återinskola A var ett sätt som man ansåg som gångbar - i alla fall att försöka.
Citera
2019-02-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nope, modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd.

Vi kan släppa genusanalysen i detta, även om jag är säker på att Nina Rung kan elaborera på utan att för den skull komma närmare sanningen.

Förresten, diskuterar ni fortfarande om det var julpyntat, eller har ni passerat den barriären?

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att Scheele här precis hade fått ny information om fallet men jag vet inte varifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
När är detta inlägg gjort?

16/1 var Scheeles inlägg ifrån och det här är det första där man använder yttrycket O hjälpte H.
Citera
2019-02-10, 14:12
Bannlyst
Citat:

Citat:
Så kan det ju vara i och för sig.

Menar du att det kan vara så att pianolärarinnan var synsk?
Citera
2019-02-10, 14:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har en fråga. Säkert något som har diskuterats innan, men kanske inte på sistone.
Är faktum att H hade en stor del lungnande i sig en del i bevisningn att O hjälpte H att dö?
Alltså går man utifrån att H inte kan ha haft den mängd i sig i vanlig fall (för att sova) och kan man går utifrån att O inte kan ha tvunget i henne den mängden, eller lurat i henne den mängden som det pratas om här?

Vet ej vilka mängder det behövs för att vara betydlig påverkad men när man har fortsatt möjlighet att agera.

Alltså jag funderar på det därför att jag undrar om bevisning från brottsplats överensstämmer med bevisning från annat (testamente, avskedsbrev, annat digitalt) eller inte. Om O har dödad alla och H hittats kvävd/strypt så vore det jo på något sätt bättre att ha något på brottsplatsen som indikerar att H vill bli hjälpt att bli strypt/kvävt - om man vill bevisa att allt var i samförstånd.

Lungnande kunde vara en sådan sak, saknad av försvar en annan. Jag frågor därför en gång till också om man kan styra det. Att man inte reflexartig försvara sig när man blir strypt.

Polisen sa att bägge hade en större mängd lugnande läkemedel i kroppen, jag vet inte vad en större mängd är men tycker det borde vara betydligt mer än den mängd som brukar vara föreskrivet.

Enl. vad jag läst mig till idag så låg material snyggt och prydligt framlagt i villan. Polisen var säkerligen ganska säkra på vad som hade hänt redan första kvällen även om de inte kunde veta exakt hur det gått till. Om man skall tro på uppgifter som lämnats i tråden så kom informationen att de gjort detta i samförstånd fram redan första veckan.

Jag tror absolut att bevisningen överensstämmer med vad som stod i avskedsbrevet/förklaringsbrevet.
Citera
2019-02-10, 14:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Menar du att det kan vara så att pianolärarinnan var synsk?

Hahaha! Nej. Jag menar att du säkert har rätt när du säger att hon inte såg Moa när hon blev sjuk.

Vad jag reagerade på också i nån tidningstext var att pianolärarinnan sa att Moa var välkommen tillbaka till vårterminen men att Oskar då sa att hon aldrig kommer tillbaka eftersom hon aldrig kommer bli frisk. Eller minns jag fel?
Citera
2019-02-10, 14:22
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att det är grannar som reagerat utan andra föräldrar till barn med stödbehov som kan ha opponerat sig mot skolledningen att makarnas båda barn fick egna resurser i hemmet, medan deras inte ens kunde avvaras några timmar i veckan på skolan.

Ja. Vad jag tror är att Lomma kommun hade ett problem med ett ökande antal barn som fick hemundervisning. Där A och M var några barn. Om A och M fick hemundervisning, och detta var känt i Bjärred, så kan jag tänka mig att det är flera föräldrar som krävde det. Och kanske också fick. Eller det hade inte med varandra att göra, men antal ökade - och man började inse att det inte gick mer.

Precis därför att många andra barn blir lidande. Som kanske till och med ansågs att behöver stödet mer än A och M.
Citera
2019-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Polisen sa att bägge hade en större mängd lugnande läkemedel i kroppen, jag vet inte vad en större mängd är men tycker det borde vara betydligt mer än den mängd som brukar vara föreskrivet.

Enl. vad jag läst mig till idag så låg material snyggt och prydligt framlagt i villan. Polisen var säkerligen ganska säkra på vad som hade hänt redan första kvällen även om de inte kunde veta exakt hur det gått till. Om man skall tro på uppgifter som lämnats i tråden så kom informationen att de gjort detta i samförstånd fram redan första veckan.

Jag tror absolut att bevisningen överensstämmer med vad som stod i avskedsbrevet/förklaringsbrevet.

Det allra första intryck från brottsplatsen - som vi vet nu tack vara artikeln i svensk polis eller vad den nu heter - var att mannen dödade sin fru och sen begick självmord. Det är det man antog när man kom på platsen. Nu vet man jo att första intryck inte måste vara korrekt. Sen hittade man testamente och USB och en avskedsbrev (på USB?). Efter att man hittade det så tror jag (!) att man gick utifrån den bevisningen och interpreterade bevisningen på brottsplatsen efter den. Hade man bara tittat på brottsplatsen och det hade inte funnits någon annan bevisning så tror jag ingen i världen hade tänkte på att O hade hjälpt H. Men jag vet inte. Försvarsskador hade jo varit en sak.
Citera
2019-02-10, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ja. Vad jag tror är att Lomma kommun hade ett problem med ett ökande antal barn som fick hemundervisning. Där A och M var några barn. Om A och M fick hemundervisning, och detta var känt i Bjärred, så kan jag tänka mig att det är flera föräldrar som krävde det. Och kanske också fick. Eller det hade inte med varandra att göra, men antal ökade - och man började inse att det inte gick mer.

Precis därför att många andra barn blir lidande. Som kanske till och med ansågs att behöver stödet mer än A och M.

Man ska också vara medveten om att denna händelse skedde under samma tid som det ekonomiska efterspelet av kommunkvoteringen av invandrare och flyktingkatastrofen 2015. Nu vet jag inte hur det var med mottagandet i Lomma innan 2015 men tittar man på den politiska sammansättningen i kommunen tvivlar jag på att de varit en generös mottagarkommun. Någon som har mer information om detta?

(Nej, jag menar inte att det här var invandrarnas eller ens bögarnas fel. Jag menar att jag försöker sätta in familjen i det sammanhang som de levde, med två resursslukande flickor i en kommun där kanske olika förvaltningar krigade om skattepengar under nedskärningstider.)
Citera
2019-02-10, 14:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det allra första intryck från brottsplatsen - som vi vet nu tack vara artikeln i svensk polis eller vad den nu heter - var att mannen dödade sin fru och sen begick självmord. Det är det man antog när man kom på platsen. Nu vet man jo att första intryck inte måste vara korrekt. Sen hittade man testamente och USB och en avskedsbrev (på USB?). Efter att man hittade det så tror jag (!) att man gick utifrån den bevisningen och interpreterade bevisningen på brottsplatsen efter den. Hade man bara tittat på brottsplatsen och det hade inte funnits någon annan bevisning så tror jag ingen i världen hade tänkte på att O hade hjälpt H. Men jag vet inte. Försvarsskador hade jo varit en sak.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred
Föräldrarna lämnade tre dokument i huset. Ett testamente, ett avskeds/förklarande brev, samt ett dokument med praktisk dokument till de efterlevande.

Ett USB-minne lämnades. Det vet vi. Frågan är vad det innehöll. Testamentet har vi ju sett - det var skrivet på papper som jag tolkar det som. Förklarande brev/avskedsbrev, låter också något som var på papper. Ett dokument till de efterlevande kan ju vara USB-minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in