2019-02-10, 08:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
När man läser protokollen så är det kortfattat konstaterat att A;s hemundervisning fungerat bra och ska fortsätta. Men vad gäller M så har det varit tätare kontakter och en uttryckt planering att hon ska få undervisning både hemma och på skolan. Man kan kanske ana att alla inte har varit eniga om fullständig hemundervisning i det fallet? I varje fall verkar man inte ha följt planeringen med kombinerad skol- och hemundervisning. Det kan vara orsaken till mötet två månader senare.

Det som är lite märkligt är att trots uppgiften om regelbundna kontakter med familjen så är den senaste dokumentationen från juni och berör höstterminen -17 Om uppföljningarna skedde regelbundet så borde det finnas protokoll om hur man planerade undervisningen under våren -18.

Om man nu inte menar årlig med uttrycket regelbunden? Det är iofs regelbundet men för två unga elever med anpassad studiegång och hemundervisning så borde det rimligen ske tätare uppföljningar. Det är ju en ganska drastisk åtgärd i den åldern.

Det känns som att media inte har fått den senaste dokumentationen eller möjligen avstått ifrån att referera till den. Min gissning är att skolan inte har lämnat ut den med motiveringen att den ingår i polisutredningen. Men när utredningen definitivt läggs ner så finns det knappast någon laglig möjlighet att neka. Jag har en känsla av att planeringen inför vårterminen har varit en del av helheten som fick föräldrarna att under hösten börja planera att avsluta allt.

Skolans hastiga presskonferens var inte riktigt genomtänkt, enda motivet till den var att man ville föregå något. Man presenterar inte detaljer om berörda på det sätt som skedde. En samordning med polis och socialen borde ha varit naturlig. Det kändes viktigt för skolan att presentera sin version av händelsen så snabbt som möjligt. Det kan iofs vara helt i sin ordning men det kan också vara för att slippa undan journalisternas grävande. Journalister är lata, om man ger dom en färdig artikel så skriver dom den......
Överens om att det räckte med uppföljningsmöte på vårterminen via mail erinrar jag mig:
Citat:
I dokument från skolans möten med föräldrarna under 2017 om flickorna finns inget som antyder problem kring hemundervisningen.

I början av vårterminen 2018, som började tisdag 9 januari, skulle familjen träffa skolans personal för ett uppföljningsmöte gällande en av flickorna. Rektorn mejlade ena föräldern om uppföljningen i december men de kom överens om att ett möte i början av vårterminen skulle räcka.

– Vi har haft så regelbunden kontakt så jag kände ingen oro. Lärarna var där hemma och hade undervisning så jag fick feedback från dem, säger Margareta Strand Karlsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar
Citera
2019-02-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Överens om att det räckte med uppföljningsmöte på vårterminen via mail erinrar jag mig:
Man kan väl tänka att föräldrarna tyckte att det var lika bra att skjuta på det till efter jullovet.
Citera
2019-02-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
...”springer lärare ut och in...”. Är det inte så att det här området bebos av yrkesarbetande människor som troligen inte är hemma på dagarna eller har annat att göra än att bevaka grannarnas besök? Jag kan ha missuppfattat, men det känns inte sannolikt att det är folk som sitter vid fönster mot gatan och bevakar...

Man skall aldrig underskatta avundsjukan. Ett dåligt rykte färdas snabbt. Behöver inte ens sitta i fönstret eller veta fakta. De som har barn eller barnbarn i samma skolor och de som anser sig betala för mycket skatt. När det skall sparas pengar så brukar tyvärr svaga grupper ställas mot varandra.
Citera
2019-02-10, 09:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nope, modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd.

Vi kan släppa genusanalysen i detta, även om jag är säker på att Nina Rung kan elaborera på utan att för den skull komma närmare sanningen.

Förresten, diskuterar ni fortfarande om det var julpyntat, eller har ni passerat den barriären?

Jag tror att Scheele här precis hade fått ny information om fallet men jag vet inte varifrån.
Citera
2019-02-10, 09:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ok, tack. Skrivet 16:e. Det mesta kom redan den 10-12 men att barnen dog av sömnmedel är som sagt fel.
Här trodde de på återfödelse men det skulle ju iofs förvåna mig..
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Jag gillar mögelteorin bäst.

Jag tycker nog poliserna själva återspeglar den förvirring som rådde inledningsvis gällande spekulationer och likaså läckor som inte stannar vid sakfakta (hängd, nedbäddade i sängar osv):

Ja, tyvärr var det fel att barnen dog av sömnmedel.
läste också om Jehovas, så tråden var väldigt tidigt ute med sektmisstankar.
Mögelteorin hade jag glömt men det har varit så många teorier allt mellan himmel och jord.

Mycket ren fakta (vågar kalla det för fakta) kom från Scheele. Det vad polisen direkt kunde se och kanske ganska snabbt kunde fastställa förmedlades.
Inte konstigt om polis och annan blåljuspersonal blev förvirrade och spekulerade sinsemellan.

Att det fanns en video eller digitalinspelning kom upp tidigt av Scheele så jag skulle absolut inte bli förvånad om USB-minnet innehåller en video.
Testamentet som hävdats länge att RK var den första att berätta stämmer inte, Scheele nämnde det också.
Citera
2019-02-10, 09:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att Scheele här precis hade fått ny information om fallet men jag vet inte varifrån.

När är detta inlägg gjort?
Citera
2019-02-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det är märkligt att ingen info kommit ut om hur flickorna mådde och presterade under hösten. Jag tror också att det har hållits möten om flickornas skolgång efter det mötet som beskrivits i pressen, i alla fall gällande den yngre. Hennes sjukdomsförlopp kan ha varit snabbt med allvarliga försämringar, eller inte.

Ja, om det inte förekom något möte alls under höstterminen 2017, så var det mer än märkligt. När man gör ett sådant stort ingrepp i ett barns liv, så ska det givetvis följas upp regelbundet.

Kanske var det också detta som rektor hade dåligt samvete över, när hon i sitt tidiga och "spontana" möte med pressen sa något om att eftersom hon "fick feed back av de lärare som regelbundet besökte hemmet, så kände hon ingen oro" (nu citerar jag inte rektorn här. Hur hon ordagrant uttryckte sig har jag inte i minnet, men detta var andemeningen).
Citera
2019-02-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan väl tänka att föräldrarna tyckte att det var lika bra att skjuta på det till efter jullovet.

Fast det är inte föräldrars åsikter som avgör när och hur skolan ska följa upp sitt arbete.

Det är skolans ansvar att undersöka om insatserna är de rätta och om de leder till förväntat resultat i alla de avseenden som det var tänkt. Eller om man (skolan) behöver ändra på någonting.

Det är därför man oftast har täta och regelbundna uppföljningar beträffande åtgärder för barn i behov av särskilt stöd: om någonting i insatserna inte fungerar bra så vill man ju göra förändringar eller justeringar så snabbt som möjligt.
Citera
2019-02-10, 09:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, tyvärr var det fel att barnen dog av sömnmedel.
läste också om Jehovas, så tråden var väldigt tidigt ute med sektmisstankar.
Mögelteorin hade jag glömt men det har varit så många teorier allt mellan himmel och jord.

Mycket ren fakta (vågar kalla det för fakta) kom från Scheele. Det vad polisen direkt kunde se och kanske ganska snabbt kunde fastställa förmedlades.
Inte konstigt om polis och annan blåljuspersonal blev förvirrade och spekulerade sinsemellan.

Att det fanns en video eller digitalinspelning kom upp tidigt av Scheele så jag skulle absolut inte bli förvånad om USB-minnet innehåller en video.
Testamentet som hävdats länge att RK var den första att berätta stämmer inte, Scheele nämnde det också.
Får jag fresta fröken med en teori som är heltäckande?
susk:
Citat:
"Att huset hade mögel och de blev sjuka allihopa av det utan att veta om det.
Pappan orkade inte längre att vara hemma och tänka rationellt (kunde inte andas i mögel!!)

Det fanns ett underliggande problem men de inte fattade vad det var. Någon säger att huset kunde hade haft mögel. Det är en bra teori som måste undersökas.

I varje fall var mamman och barnen sjuka och inte mådde bra.
Citat:
"Ja, det är också en reasonable teori.

Bra teorier: (man kan inte avfärda dem i detta läge)

- Mögel i huset gjorde att alla blev sjuka
pyro860:
Citat:
"Aight. Jag trodde du menade att mögel var det som tog kål på alla fyra först.
JustLikeMoney:
Citat:
"Mögel? Var framkommer det?!? Eller egen spekulation?
e.evilwoman:
Citat:
Mycket intressant teori , då mögel kan göra folk mycket sjuka, med symtom som garanterat kan diagnostiseras som ME eller andra neurologiska sjukdomar. Mögel påverkar nervsystemet och kan skapa allt från celldöd till depression. I värsta fall blev alla sjuka när de flyttat in i de nya huset och det blev en nedåtgående spiral då de inte visste vad som orsakat deras trötthet och symtom.
Citera
2019-02-10, 09:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej precis, enligt resultat Fu är båda föräldrarna formellt misstänkta utifrån av vad rättsmedicin, krim.tekniker osv. gett för resultat.
Förundersökningen är sen den bas som ÅK har vid väckt åtal (stämningsansökan) då det blir ett mål i TR som du skriver. Det här stannar dock vid förundersökningsmaterial av given orsak - de är döda.
Utslag gällande straff/påföljd lär givetvis åligga rätten om det hade väckts åtal.

Som jämförelse med Gårdsten så stod det i kammaråklagarens regi eftersom pappan misstänktes inledningsvis innan förundersökningen las ner. Därav pressmeddelanden via åklagarmyndigheten istället.
Av dessa skilda anledningar kan antingen polis eller ÅK leda och stänga en utredning.

Tillbakablick:
Redan den 9:e på kvällen förmedlade polis att de inte misstänkte nån utomstående gällande Bjärred och sen har de förmedlat i media att det är i polisiär regi; att det inte är nån ÅK inkopplad eftersom gärningspersonerna som sagt är döda.
Men samma hantering som andra mordutredningar. Inledningsvis var det 15 poliser i ärendet, sen 10 på heltid med SS som FuL.
Presstalesperson E-G Westford:

"– Det är mycket stort intresse för det här, men desto viktigare är det då att man är exakt och specifik från polisens sida för det är vi som äger förundersökningen." (1)

"– Och den bedrivs på precis samma sätt som om det vore en vanlig mordutredning, med den skillnaden att allt arbete bedrivs hos polisen.
Det är ingen åklagare inkopplad för vi har ingen gärningsman i livet, säger Ewa-Gun Westford."
(2)

"Den enda skillnaden mot en vanlig mordutredning är att det färdiga resultatet aldrig kommer att redovisas för åklagare - och inte heller för allmänheten." (3)

Det lär således inte bli så mycket mer än det polis sa vid pressträffen:

"När förundersökningen nu snart är avslutad kommer den att läggas ner." (4)

Pressträffen via förundersökningsledaren:

"Så som ni förstår då så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också såklart, formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och tillsammans dom har dödat sina två döttrar."(5)

Eller som det stod nyss i polisens tidning:

"Ett år har gått sedan en hel familj hittades död i en villa i Bjärred. Händelsen blev en riksnyhet som skakade Sverige, eftersom det visade sig att föräldrarna i samförstånd hade planerat och tagit livet av sina barn och sedan sig själva." (6)

Källor:

När jag läser din sammanställning av vad som uttalats från polisen så blir jag lite fundersam över de uppgifter som har kommit till tråden om att en FUP ska levereras och vara tillgänglig i en nära framtid.

På pressträffen var man tydlig med att det som lämnades ut hade skett i samråd med de anhöriga vilket gjorde att det inte blev detaljrikt, gäller inte det avtalet längre och vad var då meningen med att överhuvudtaget samråda med de anhöriga?

EGW är tydlig med att hela utredningen bedrivs av polis utan åklagares inblandning så hur ska en FUP kunna göras, det blir ju en nedlagd FU i slutändan och de dokument som polis sitter på brukar i regel vara djävligt svåra att få ut, dvs. de omfattas inte av offentlighetsprincipen på samma sätt som handlingar som våra domstolar hanterar.

Huvudfrågan för mig är faktiskt varför polis och utredare kommer överens med anhöriga om den information som ska lämnas ut om den uppgörelsen inte ens är giltig i två månader, varför då göra en uppgörelse?

Slutsatsen som utredningen kom fram till lär ju knappast ändras, om den nu gör det så ser jag fram emot den pressträff där en slokörad Stefan Svensson står och tar tillbaka allt han sade den 11/12-2018.
Citera
2019-02-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
När är detta inlägg gjort?

16 januari (den eminenta sökfunktionen...) sedan undviker han besvara frågan om det är en video med:

"Det går att följa handlingarna i detaljerna som finns i huset även.
Men, Ja: Det var samförstånd mellan Modern och Fadern"

och, vad menar hen med "handlingarna" och "detaljerna"?
Citera
2019-02-10, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Man skall aldrig underskatta avundsjukan. Ett dåligt rykte färdas snabbt. Behöver inte ens sitta i fönstret eller veta fakta. De som har barn eller barnbarn i samma skolor och de som anser sig betala för mycket skatt. När det skall sparas pengar så brukar tyvärr svaga grupper ställas mot varandra.

Jag tror inte heller att det är grannar som reagerat utan andra föräldrar till barn med stödbehov som kan ha opponerat sig mot skolledningen att makarnas båda barn fick egna resurser i hemmet, medan deras inte ens kunde avvaras några timmar i veckan på skolan. Barn som tveklöst har behov av stöd men pga begränsad budget inte får det. En verklighet på de flesta skolor i Sverige idag. När då dessutom sparbeting annonseras och de vårdnadshavare som faktiskt lyckats få till stöd för sina barn börjar oroa sig för att förlora det, inträder djungelns lag av "mina barn och andras ungar". Vissa människor tenderar att bli ganska primitiva när det kommer till att stödja sina barn.

Så vi kan nog hålla för sannolikt att det var i ett, beträffande resurser, ansträngt klimat som makarna hade sina båda barn hemma med lärare som kom hem till dem 3 respektive 4 dagar i veckan. Detta klimat bör också makarna känt av. Att det fanns en avsikt att få tillbaks flickorna till skolan är både förenligt med skollagen och dokumenterat i protokoll. Att makarna kan ha känt stress och förväntansångest över att hemundervisning för båda flickorna inte var en lösning som var möjlig på sikt är också rimligt att tänka sig. De flesta föräldrar till barn med särskilda behov är oroliga över om skolans resurser ska räcka till deras barn och idag är föräldrar mycket medvetna om att det är pengar som styr.

Vi vet däremot ingenting om det faktiskt planerades för ett indraget stöd för just dessa flickor. Frågan är dock om makarna i sin destruktiva och depressiva bubbla inte påverkades av klimatet och tongångarna ändå och kanske dessutom inbillade sig att nedragningar för just deras flickor var förestående. Kanske i alla fall som ett sätt att legitimera sitt beslut att ta död på sina döttrar pga att "de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation."

Åter igen, det här var inte rationella föräldrar som fattade rationella beslut på rationella grunder. Det var makar som uppgav att de ville döda sina barn pga att de hade ME.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in