2019-02-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är Exakt det jag gör. Där är lidandet för barnen inte oväsentligt alls. Inte heller är det det för rätten vid utdömande av påföljden. Av en anledning.
Beklagar sorgen vilken den än må vara.
Citera
2019-02-10, 00:56
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja ibland spelar det roll när straffets längd inte är självklar på grund av brottets art.
Då kan domarna lägga på tid för att brottet ansågs särskilt hänsynslöst.
Här är det hänsynslöst nog från början så jag när jag skrev "Det handlar inte om det var utdraget eller inte vid domen, det handlar om varför" så menade jag specifikt Samuels dom för morden på barnen.

Det finns olika anledningar till barnamord och just hämndmord på barn är särskilt illa och tyvärr...
Ett av de vanligaste motiven till att föräldrar dödar sina barn har i själva verket inget med barnen att göra. Det handlar istället om att döda barnen som något slags hämnd på den andra föräldern.
Just det där med hämnden gör mig ursinnig för vad har barnen gjort för ont?

Lite grovt kan man säga att det finns fem typer av filicid, föräldrar dödar sina barn.
1. Altrusim och barmhärtighetsmord
Barnet är allvarligt sjukt och föräldern upplever sig göra en välgärning genom att döda det.
Bjärredmorden och självmorden tillhör den här kategorin.
Den sorterns filicid som hände i Bjärred ett eget namn: Familicid eller Family annihilation.
Familjemord eller familjeutrotning alltså.

2. Psykos
Kan överlappas av altruism, en psykotisk person kan uppleva sig göra en god gärning genom att döda sina barn.
Andrea Yates från Texas dränkte sina fem barn i badkaret 2001 (vilket på forskarspråk blir ett filicid med multipla offer, inte ett familicid eftersom Yates inte dödade sin make).
En kvinnliga läkare från Nyköping som 2012 dödade sin två månaders-bebis under en förlossningspsykos.

3. Det oönskade barnet
Den här gruppen består av främst kvinnor som dödar sitt barn under första dygnet efter att det fötts.
Ett exempel är fallet med det döda spädbarnet som hittades vid en gångväg i Upplands-Bro i december 2002. Det är ett av tre olösta fall av neonatacid i Sverige under perioden 1992-2012.

4. Barnmisshandel
Det handlar om fall av övergrepp som pågår under lång tid och där det går så långt att barnet dör.
Fallet Bobby är exempel. Bobby var den tioårige pojke som 2006 hittades i en sjö utanför Jönköping. Han hade dött efter närmast tortyrliknande misshandel under lång tid.
Ett annat exempel är åttaåriga Yara som dödades av sina fosterföräldrar i sitt hem i Karlskorna 2015. Hon hade av allt att döma vanvårdats länge, och själva mordet var en misshandel som gick för långt.

5. Hämnd på partner
Ett av de vanligaste motiven till att föräldrar dödar sina barn har i själva verket inget med barnen att göra. Det handlar istället om att döda barnen som något slags hämnd på den andra föräldern.
Ett exempel är trebarnspappan på Dalarö som satte eld på stugan medan barnen sov. Två av dem dog. Efter att pappan tänt eld på huset skickade han ett sms till sin ex-fru med orden:
”Hämnden är ljuv din jävla idiot”.

Det finns mycket mer att läsa här. Intressant läsning.
https://kit.se/2018/01/24/100929/var...rar-sina-barn/
Jag har nog hållt med dig om det mesta här i tråden. Men gällande de hemska Bjärredmorden håller jag inte alls med om att de bör placeras bland Altruism och barmhärtighetsmord. Barnen var inte allvarligt sjuka. Inte var det altruism heller, det var föräldrarnas egna krav på barnen, barnen uppfyllde inte föräldrarnas förväntningar på dem. Barnen passade inte in i föräldrarnas fyrkantiga bild av världen, hur ett liv ska se ut, jag anser att Bjärredmorden mer passar in i Det oönskade barnet. Eller en helt egen kategori.

Men absolut, Salamorden hör definitivt hemma bland Hämndmord.
Citera
2019-02-10, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej. Jag har faktiskt inte fel. Du kan förhoppningsvis läsa, och det är inte så svårt att leta själv, om man vet var man skall leta. Nu hinner jag inte förklara mer, tar för mycket energi med folk som inte begriper.

Jag tror på dig Flashig. Låter rätt rimligt att iom att han mördade barnen så räknas de ändå som bröstarvingar, oavsett när han själv dog. Mord ska inte kunna manipulera arvsrätten, helt enkelt.
Dock talar jag som lekman, har själv inte forskat i det hela.
Citera
2019-02-10, 01:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag har nog hållt med dig om det mesta här i tråden. Men gällande de hemska Bjärredmorden håller jag inte alls med om att de bör placeras bland Altruism och barmhärtighetsmord. Barnen var inte allvarligt sjuka. Inte var det altruism heller, det var föräldrarnas egna krav på barnen, barnen uppfyllde inte föräldrarnas förväntningar på dem. Barnen passade inte in i föräldrarnas fyrkantiga bild av världen, hur ett liv ska se ut, jag anser att Bjärredmorden mer passar in i Det oönskade barnet. Eller en helt egen kategori.

Men absolut, Salamorden hör definitivt hemma bland Hämndmord.
Nu är det ju inte jag som har skrivit detta om Bjärredmorden, det är utdrag från länken som jag lagt med.
Många menar att dom diagnoserna som flickorna hade var anledning nog för föräldrarna, men jag är dubbel till den infon. Man kan bli frisk med dom diagnoserna.
Kanske är det som det beskrivs i bloggen... pappan var en dominerande kontrollfreak och kanske var han psykiskt sjuk.
Då hamnar det ju i en annan kategori som överlappas av altruism, men psykos tror jag inte det är. Men vilken diagnos pappan hade vete fanken... 2 Psykos borde heta Psykos eller annan psykisk sjukdom och i Bjärredfallet så är jag helt med på att 3. Det oönskade barnet finns med där också.
2. Psykos
Kan överlappas av altruism, en psykotisk person kan uppleva sig göra en god gärning genom att döda sina barn.
Salamorden hör hemma bland Hämndmorden utan tvekan. SR var inte psykotisk.

Hur mycket sanning det ligger i detta är svårt att avgöra.
Nytt oväntat ljus på Bjärredmorden, ett helt unikt svenskt kriminalfall
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/...-kriminalfall/

Idag kan jag avslöja nya tragiska och omskakande uppgifter om de mördade flickorna i Bjärred.
https://elisabethoglund.se/blogg/ida...korna-bjarred/
Senast redigerad av Timeout 2019-02-10 kl. 01:42.
Citera
2019-02-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Jag tror på dig Flashig. Låter rätt rimligt att iom att han mördade barnen så räknas de ändå som bröstarvingar, oavsett när han själv dog. Mord ska inte kunna manipulera arvsrätten, helt enkelt.
Dock talar jag som lekman, har själv inte forskat i det hela.

https://www.sydsvenskan.se/2015-11-2...er-dalbymorden

Här är ett annat knepigt fall. Pappan mördade sin fru och sitt barn, så han får inte ärva. Istället delas arvet mellan den mördade fruns syster samt mördarens föräldrar. Vilket innebär att skadeståndet till fruns anhöriga tas av arvet. 🤔
Nu är ju detta ett helt annat fall, off topic, men ville bara belysa knepigheten med arvsregler vid mord.
Citera
2019-02-10, 01:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2015-11-2...er-dalbymorden

Här är ett annat knepigt fall. Pappan mördade sin fru och sitt barn, så han får inte ärva. Istället delas arvet mellan den mördade fruns syster samt mördarens föräldrar. Vilket innebär att skadeståndet till fruns anhöriga tas av arvet. 🤔
Nu är ju detta ett helt annat fall, off topic, men ville bara belysa knepigheten med arvsregler vid mord.
Fallen är så olika så dom går inte att jämföra då GM inte dog i det fallet men det gjorde mamman.
I Sala är det ju tvärtom. Barnens närmaste anhörig i Sala är ju mamman då pappan är död.
Då han är mördaren så anses han som död innan barnen och den närmaste som kan ärva dom är mamman.
"Eftersom barnets död inträffade en stund efter mammans ska barnet ärva hennes tillgångar.
Tillgångarna som fanns hos barnet ska sedan delas mellan den mördade mammans anhöriga och Jonas Runnemarks anhöriga, eftersom han själv som dömd för morden inte har rätt att ärva. I praktiken innebär det att Runnemarks föräldrar ärver hälften av den mördade kvinnans pengar."

Tycker det är helt fel att någon på Runnemarks sida ens ska vara arvsberättiga.
När man mördar ska den tråden klippas av helt för att inte riskera att någon som är psykiskt sjuk ska drivas till att mörda barnen så att mördarens anhöriga får ärva. Smakar riktigt illa

Edit: För att trassla till det lite till så kan någon som bedöms som psykiskt sjuk vid gärningen få ärva sitt mordoffer. Smakar ännu mer illa
https://www.expressen.se/nyheter/hon...va-miljonerna/
Senast redigerad av Timeout 2019-02-10 kl. 01:58.
Citera
2019-02-10, 01:58
Medlem
Citat:
Fallen är så olika så dom går inte att jämföra då GM inte dog i det fallet men det gjorde mamman.
I Sala är det ju tvärtom. Barnens närmaste anhörig i Sala är ju mamman då pappan är död.
Då han är mördaren så anses han som död innan barnen och den närmaste som kan ärva dom är mamman.
"Eftersom barnets död inträffade en stund efter mammans ska barnet ärva hennes tillgångar.
Tillgångarna som fanns hos barnet ska sedan delas mellan den mördade mammans anhöriga och Jonas Runnemarks anhöriga, eftersom han själv som dömd för morden inte har rätt att ärva. I praktiken innebär det att Runnemarks föräldrar ärver hälften av den mördade kvinnans pengar."

Tycker det är helt fel att någon på Runnemarks sida ens ska vara arvsberättiga.
När man mördar ska den tråden klippas av helt för att inte riskera att någon som är psykiskt sjuk ska drivas till att mörda barnen så att mördarens anhöriga får ärva. Smakar riktigt illa

Jag håller helt med dig! Och jag vet att fallen skiljer sig åt en hel del men principen ändå? Ska Samuels släkt få ärva, vilket i förlängningen innebär att eventuellt skadestånd till Karin då tas av arvet, som de mördade pojkarna hade rätt till, om de bara levt några minuter längre än deras pappa?
Sjukt och bisarrt allt detta. Och framförallt så tragiskt..
Citera
2019-02-10, 02:09
Medlem
Citat:
Jag håller helt med dig! Och jag vet att fallen skiljer sig åt en hel del men principen ändå? Ska Samuels släkt få ärva, vilket i förlängningen innebär att eventuellt skadestånd till Karin då tas av arvet, som de mördade pojkarna hade rätt till, om de bara levt några minuter längre än deras pappa?
Sjukt och bisarrt allt detta. Och framförallt så tragiskt..

Nu menar jag alltså om det skulle stämma det några i tråden säger sig vara säkra på, att Samuels systrar ärver honom.
Så hoppas jag verkligen inte är fallet.
Citera
2019-02-10, 02:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nu menar jag alltså om det skulle stämma det några i tråden säger sig vara säkra på, att Samuels systrar ärver honom.
Så hoppas jag verkligen inte är fallet.
Då kan man ju hoppas att systrarna är utrustade med ryggrad och hjärna och avsäger sig sin del av arvet till förmån för mamman. Allt annat är för jävligt
Men när pengar är inblandade blir folk tyvärr som gamar
Citera
2019-02-10, 02:22
Medlem
Citat:
Då kan man ju hoppas att systrarna är utrustade med ryggrad och hjärna och avsäger sig sin del av arvet till förmån för mamman. Allt annat är för jävligt
Men när pengar är inblandade blir folk tyvärr som gamar

Vi verkar tänka och resonera likadant. Men +1 på din sista mening, tyvärr. Vet många arvshistorier som splittrat familjer och släkt..
Citera
2019-02-10, 04:22
Medlem
Citat:
Dalaröpappan var inte sjuk, han mördade av hämnd mot mamman.
Han dömdes för två mord, ett mordförsök (dottern som överlevde), och mordbrand till livstid.
Länk till domen. https://minfil.com/I3I8hab8b0/DOM.pdf

Tror knappas att om Samuel hade överlevt att han hade fått något annat än livstid för av liven framgår klart och tydligt vad det handlar om. Svartsjuk och hatisk. Hämndmord!
Det handlar inte om det var utdraget eller inte vid domen, det handlar om varför och han hade med största sannolikhet inte heller blivit klassad som psykiskt sjuk.

Nu får du hoppa av cykeln och parkera.

Du kan knappast ha undgått begreppen "förmildrande" och "försvårande" omständigheter?

Offrets lidande och dödsångest har självfallet betydelse för straffpåföljd oavsett om vi talar om utdragen misshandel, våldtäkt eller mord. Tillkommer gör exempelvis GMs grad av uppvisad förslagenhet och brutalitet.

De längsta straffen är förbehållna de grövsta brotten. Det här är ett riktigt grovt brott men det är inte klarlagt hur pass grovt.
Med de korten vi har på hand så slapp åtminstone brottsoffren lida men däremot finns det andra försvårande omständigheter som t ex att offren varit skyddslösa. Men det kan dessutom finnas förmildrande omständigheter vi inte känner till oavsett vad du sett i din spåkula.

Kortfattat kan man påstå att Dalarömorden innehöll hela paletten av försvårande omständigheter och där blev det också livstid. I det här fallet är paletten inte lika komplett och vad det verkar som, kommer den heller inte att bli det.
Citera
2019-02-10, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Christine Schürrer som mördade Max och Saga fick livstids fängelse. Nu var det ju inte hennes barn men det var eventuellt inte lika långvarigt lidande som de två barnen som brändes inne i stugan på Dalarö.
Så jag kan tänka mig att han skulle få livstids fängelse, inte vård.
Sedan förstår jag förstås att det är mycket annat som spelar in när straff ska tidsbestämmas.

Nej, kanske inte lika långvarigt men ändå på liknande nivå eftersom det är svårt att slå tre flugor i en smäll och särskilt som någon av dem bjuder på motstånd.
Ursäkta uttrycket, vill belysa svårigheten att snabbt och med stadig hand försöka mörda tre personer i en abrupt kaosartad situation. Det gick inte men livstid blev det.

Jag hade spontant inte protesterat till livstid om SR visade sig vara helt frisk men jag tror och tycker att det finns skiljelinjer mellan SRs dåd och de två övriga du är inne på.
Kan t ex tänka mig att det kunde blivit livstid i första instans och att man efter försvarets ev överklagan noterat skillnaderna i brutalitet, lidande och förslagenhet i hovrätt och korrigerat för att bättre rimma med HDs prejudikat angående försvårande omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in