Ja ibland spelar det roll när straffets längd inte är självklar på grund av brottets art.
Då kan domarna lägga på tid för att brottet ansågs särskilt hänsynslöst.
Här är det hänsynslöst nog från början så jag när jag skrev "Det handlar inte om det var utdraget eller inte vid domen, det handlar om varför" så menade jag specifikt Samuels dom för morden på barnen.
Det finns olika anledningar till barnamord och just hämndmord på barn är särskilt illa och tyvärr...
Ett av de vanligaste motiven till att föräldrar dödar sina barn har i själva verket inget med barnen att göra. Det handlar istället om att döda barnen som något slags hämnd på den andra föräldern.
Just det där med hämnden gör mig ursinnig för vad har barnen gjort för ont?
Lite grovt kan man säga att det finns fem typer av filicid, föräldrar dödar sina barn.
1. Altrusim och barmhärtighetsmord
Barnet är allvarligt sjukt och föräldern upplever sig göra en välgärning genom att döda det.
Bjärredmorden och självmorden tillhör den här kategorin.
Den sorterns filicid som hände i Bjärred ett eget namn: Familicid eller Family annihilation.
Familjemord eller familjeutrotning alltså.
2. Psykos
Kan överlappas av altruism, en psykotisk person kan uppleva sig göra en god gärning genom att döda sina barn.
Andrea Yates från Texas dränkte sina fem barn i badkaret 2001 (vilket på forskarspråk blir ett filicid med multipla offer, inte ett familicid eftersom Yates inte dödade sin make).
En kvinnliga läkare från Nyköping som 2012 dödade sin två månaders-bebis under en förlossningspsykos.
3. Det oönskade barnet
Den här gruppen består av främst kvinnor som dödar sitt barn under första dygnet efter att det fötts.
Ett exempel är fallet med det döda spädbarnet som hittades vid en gångväg i Upplands-Bro i december 2002. Det är ett av tre olösta fall av neonatacid i Sverige under perioden 1992-2012.
4. Barnmisshandel
Det handlar om fall av övergrepp som pågår under lång tid och där det går så långt att barnet dör.
Fallet Bobby är exempel. Bobby var den tioårige pojke som 2006 hittades i en sjö utanför Jönköping. Han hade dött efter närmast tortyrliknande misshandel under lång tid.
Ett annat exempel är åttaåriga Yara som dödades av sina fosterföräldrar i sitt hem i Karlskorna 2015. Hon hade av allt att döma vanvårdats länge, och själva mordet var en misshandel som gick för långt.
5. Hämnd på partner
Ett av de vanligaste motiven till att föräldrar dödar sina barn har i själva verket inget med barnen att göra. Det handlar istället om att döda barnen som något slags hämnd på den andra föräldern.
Ett exempel är trebarnspappan på Dalarö som satte eld på stugan medan barnen sov. Två av dem dog. Efter att pappan tänt eld på huset skickade han ett sms till sin ex-fru med orden:
”Hämnden är ljuv din jävla idiot”.
Det finns mycket mer att läsa här. Intressant läsning.
https://kit.se/2018/01/24/100929/var...rar-sina-barn/