2019-02-10, 09:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Var pantar man ölflaskor som man köpt på systembolaget?

Mataffären.

Om det gäller blåa-15 kollisbackar fullständig med flaskor så kan man även panta vid Systembolaget.

https://www.omsystembolaget.se/hallbarhet/klimat-miljo/atervinning-av-forpackningar/
Citera
2019-02-10, 09:58
Medlem
foxtrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Mataffären.

Om det gäller blåa-15 kollisbackar fullständig med flaskor så kan man även panta vid Systembolaget.

https://www.omsystembolaget.se/hallbarhet/klimat-miljo/atervinning-av-forpackningar/

Ok så samma maskin man pantar burkarna i?
Citera
2019-02-10, 10:15
Medlem
Pastellfisks avatar
Jag har, sedan jag fick barn, gjort så att all pant hamnar i lillens spargris. Både burkar jag hittar samt burkar jag själv "producerar". Kul sätt att se hur mycket man kan få ihop. Letar inte aktivt men ser jag en burk när jag är ute så åker den med.

Tanken är att växla in mynten när de överstiger en summa och hålla på så i några år. Sen kan det antingen gå till ungens sparkonto eller kanske till nån kul aktivitet.
Citera
2019-02-10, 10:26
Medlem
Isnatts avatar
Har aldrig sett en 'invandrarbutik' som har pantmaskin. Hur kommer det sig, hur regleras det där angående vad för butik som måste ha pantstation?
Citera
2019-02-10, 10:34
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har aldrig sett en 'invandrarbutik' som har pantmaskin. Hur kommer det sig, hur regleras det där angående vad för butik som måste ha pantstation?

Vet inte om det här gäller ännu men orkade inte söka så länge:

Citat:
Skyldigheten för näringsidkare att ta emot returförpackningar regleras inte i lagstiftningen utan genom en frivillig branschöverenskommelse mellan Konsumentverket, Konsumentombudsmannen och dagligvaruhandeln från 1974. Enligt överenskommelsen ska butiker som säljer drycker i flaskor med pant ta emot flaskorna och betala tillbaka panten, i kontanter om kunden vill det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/returforpackningar_GT121897

Om man fortfarande baserar det hela på något man kom fram till på 70-talet skulle det förklara varför man inte tänkte så mycket på araben på hörnet.
Citera
2019-02-10, 14:32
Medlem
kennethakares avatar
Tjänar butikerna något på att erbjuda pantstation?
Citera
2019-02-10, 16:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Ok så samma maskin man pantar burkarna i?

Ja, eller så får man ge flaskor/backar till personale. Står nog vid stället vad som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Vet inte om det här gäller ännu men orkade inte söka så länge:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/returforpackningar_GT121897

Om man fortfarande baserar det hela på något man kom fram till på 70-talet skulle det förklara varför man inte tänkte så mycket på araben på hörnet.

Tror kravet mer är att ta emot förpackningar, än att ha automater. Det är möjligt att man har kan lämna in sina förpackiningar i en påse.
Citera
2019-05-08, 16:23
Medlem
Bör jag skämmas för att jag samlar tomburkar på de skolor där jag studerar?

Jag har studerat vid ett par olika skolor genom åren, och på flera av de här skolorna så har jag ibland haft som vana att gå och plocka tomburkar i skolans lokaler, bara för att tjäna extra pengar.
Och ibland är det extra frestande att ta burkar från korgarna som är avsedda för tomburkar, eftersom de ofta är mer än halvfulla.

Jag har sett en del andra studenter som ibland går runt och samlar burkar på det här sättet under kvällarna, och de verkar strunta fullständigt i om folk ser dem, vilket ger mig ett visst underläge eftersom jag är mycket mer försiktig och försöker att inte bli sedd.

Vad tycker ni om det här?
Citera
2019-05-10, 19:47
Medlem
Fråga - Bör jag skämmas för att jag samlar tomburkar på de skolor där jag studerar?
Svar - Nej.
Citera
2019-05-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Fråga - Bör jag skämmas för att jag samlar tomburkar på de skolor där jag studerar?
Svar - Nej.
Tycker väl inte det heller egentligen, eftersom jag inte gör någonting som är olagligt, fräckt eller oetiskt på något sätt.
Men jag tvekar ändå en aning inför att exempelvis ta upp tomburkar ur soptunnor och liknande, och jag försöker rent allmänt att hålla mig så osedd som möjligt.

Det är ganska svårt att låta bli att samla tomburkar på det här sättet när man har märkt hur lätt det är att tjäna pengar på det.
Det kan vara särskilt frestande att försöka tömma såna där tunnor som är specifikt avsedda för tomburkar, såna tunnor kan lätt ge burkar för minst 20-30 spänn bara där.
Senast redigerad av JohanThe94 2019-05-10 kl. 20:56.
Citera
2019-05-10, 21:54
Medlem
Ja det är pinsamt och din sociala status kommer definitivt sänkas. Det är mitt svar
Citera
2019-05-10, 21:55
Medlem
Rotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Jag har studerat vid ett par olika skolor genom åren, och på flera av de här skolorna så har jag ibland haft som vana att gå och plocka tomburkar i skolans lokaler, bara för att tjäna extra pengar.
Och ibland är det extra frestande att ta burkar från korgarna som är avsedda för tomburkar, eftersom de ofta är mer än halvfulla.

Jag har sett en del andra studenter som ibland går runt och samlar burkar på det här sättet under kvällarna, och de verkar strunta fullständigt i om folk ser dem, vilket ger mig ett visst underläge eftersom jag är mycket mer försiktig och försöker att inte bli sedd.

Vad tycker ni om det här?

Skämmas?

Varför det? Ett utmärkt sätt att fylla på studiebidraget, men risken är stor att du får konkurrens från "Hejhej"-folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in