2017-04-17, 20:40
Medlem
Isnatts avatar
För kanske 20 år sedan så var det väldigt sällsynt med burkletare. Jag kände i princip igen dom som letade. Nu är det många många fler, ser ju folk nästan varje gång jag är ute som letar.
Har även sett att utrustningen dom använder sig av utvecklats bla handskar, såna där skräpplockare och en kille jag brukar se har ett metspö som han byggt om så det är en håv längst ut som han kan få upp burkar ur vatten med.
Dessutom har jag sett att en i min bostadsrättsförening plockar. Jag åker till jobbet väldigt tidigt i gryningen och ser honom men han låtsas alltid som han gör 'ingenting' och står och snurrar på klacken när jag kommer cyklande och han upptäcker mig
Honom ser jag alltid på samma gata vilket fått mig att fundera - har ni en planerad rutt när ni plockar?
Alltså att ni kanske har 4-5 gator som ni börjar med i en viss ordning och sen tar resten om ni har tid och ork?
Har ni hittat nåt annat kul när ni letat?
Jag är ingen burkletare men när jag hade hund och var ute mycket hittade vi allt möjligt eftersom hunden nosade upp saker, väskor, pengar, plånböcker. Och då var jag ju ute mycket mer vilket ligger i sakens riktning att man då så klart hittar mer saker än om man sitter inne.
Citera
2017-05-02, 09:12
Medlem
vilzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Jag har under några år sparat utländska dryckesburkar (enbart aluminiumburkar) utan pant. Nu när det börjar att bli en tillräckligt stor mängd så att det är idé att sälja, visar det sig att företaget Citypant som köpte burkar, inte längre finns kvar. Typiskt...

Behöver nu ett tips på lämpligt företag i västra Sverige som man kan sälja burkarna till. Och vilket kilopris man kan förvänta sig att få.

Har drygt 100kg aluminium. Burkarna är pressade, så de tar inte speciellt stor plats.
Och det handlar om enbart burk-aluminium. Finns inte en gnutta allmänt aluminiumskrot i det som jag har samlat.

Stena Metall finns i flera av Sveriges städer... Där kan du sälja aluminium, koppar, mässing, rostfritt etc... Har sålt skrot dit då och då... Då även ej pantbara burkar får följa med säcken där aluminiumgrytor + annan skrot ligger... kilopriset för sådant var 7:18:- för en vecka sedan.. Aluminiumfälgar (utan däck ) ska sorteras för sig och ger ett högre kilopris.
Citera
2017-05-02, 09:19
Medlem
vilzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
För kanske 20 år sedan så var det väldigt sällsynt med burkletare. Jag kände i princip igen dom som letade. Nu är det många många fler, ser ju folk nästan varje gång jag är ute som letar.
Har även sett att utrustningen dom använder sig av utvecklats bla handskar, såna där skräpplockare och en kille jag brukar se har ett metspö som han byggt om så det är en håv längst ut som han kan få upp burkar ur vatten med.
Dessutom har jag sett att en i min bostadsrättsförening plockar. Jag åker till jobbet väldigt tidigt i gryningen och ser honom men han låtsas alltid som han gör 'ingenting' och står och snurrar på klacken när jag kommer cyklande och han upptäcker mig
Honom ser jag alltid på samma gata vilket fått mig att fundera - har ni en planerad rutt när ni plockar?
Alltså att ni kanske har 4-5 gator som ni börjar med i en viss ordning och sen tar resten om ni har tid och ork?
Har ni hittat nåt annat kul när ni letat?
Jag är ingen burkletare men när jag hade hund och var ute mycket hittade vi allt möjligt eftersom hunden nosade upp saker, väskor, pengar, plånböcker. Och då var jag ju ute mycket mer vilket ligger i sakens riktning att man då så klart hittar mer saker än om man sitter inne.

Är ute och cyklar mycket.. Dels fotar jag vissa gånger... Har dessutom börjat med geocaching för att ha mål på mina skogsturer... Ja, hittar jag pantbara burkar på vägen jag färdas får dom följa med, har ingen speciell gata jag regelbundet åker till.. Plockar sällan inne i själva centrum, där för mycket nyfikna ögon.. (Gör jag det så försöker jag göra det väldigt diskret.) Finns folk som ser ner på de som plockar pant! :/ ..Ser ingen anledning till att låta pengar ligga kvar på backen!! Har sett många här i byn plockar, förutom några orginal-snubbar/tanter så finns.. Barn, pensionärer, hundfolk, invandrare.. ja alla möjliga är det.. De mest sofistikerade har fixat en lång ståltråd de kan fiska i miljöstationens metallbehålllre... Ja, puckon som slänger kastar pantburkarna där, istället för att gå till ICA.. ( Vissa har endå vett attställa påsen bredvid, för den som vill ha dom ) Bra nån tar rätt på dom!! Tycker återvinna råmaterial är något som är viktigt!
Citera
2017-05-02, 09:22
Medlem
vilzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffereyDahmer
Går det fortfarande att kopiera streckkoden från pet flaskor och klistra på annat?

Det ror jag inte, för dagens pantmaskiner är så (korkade) att jag inte ens kan ta en ÄKTA etikett från en trasig flaska och sätta den på en annan petflaska.. Maskinen bryr sig om flaskan längd, kanske konturer.. Kopiera koderna skulle inte falla mig in, läst om de som fått polis på sig efter satt detta i system..
Citera
2017-10-23, 21:23
Medlem
Pantburksletar frågor/tips

Hejsan letar burkar ett tag och det ger en lite extra inkomst som arbetslös .Dåliga dagar kan ge 15 kr bra dagar 95 kr .Varierar skulle ändå säga 35 är snittet per dag .Lag undan alla pengar jag samlade och fick cirka 1800kr på 3~5 veckor.Rätt okej fast mer som liten extra inkomst och man måste leta runt 5~7 tim dag .

Till er som säger att man kan hitta 300 ~500 dag ,ge tips snälla till en kollega ?

Sedan hur hanterar man romerna ? Dem tittar med ilsken blick mot mig och ringer ibland någon när jag kommer med pant.

Ibland sparar jag pengarna ,ibland måste jag ta ifrån pant pengarna.Och det känns ,hade man fått ihop 200~300 dagligen hade man kunnat spara lite mer.

Så snälla ge tips på hur jag kan försörja mig på detta .

Ge mig tips så delar jag med mig av min erfarenhet fall det skulle vara till hjälp :

Skolor,platser där ungdomar festar,bussar,parkeringshus ,köpcentrum

Kommer som max upp i 95 kr per dag vill kunna komma upp i 200 dag.
Citera
2018-02-04, 17:17
Medlem
Hittade en röd plastback innehållandes 20 st 33 cl glasflaskor som innehållit julmust i källaren. I butiken har dom bytt ut pantmaskinerna och jag kan inte minnas att det finns ett inkast för plastbackar med tomglas.

Efter en timmes sökning på Google har jag fortfarande inget svar på om den går att panta. Om man läser på Wikipedia ska det gå, men i det här fallet verkar det som Wikipedia ljuger. Ett nytt pantsystem, så kallat pantamera finns, men på deras sida står inget om detta. Någon som kan ge ett svar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pant_(f%C3%B6rpackning)

http://pantamera.nu/
Citera
2018-02-04, 18:49
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Hittade en röd plastback innehållandes 20 st 33 cl glasflaskor som innehållit julmust i källaren. I butiken har dom bytt ut pantmaskinerna och jag kan inte minnas att det finns ett inkast för plastbackar med tomglas.

Efter en timmes sökning på Google har jag fortfarande inget svar på om den går att panta. Om man läser på Wikipedia ska det gå, men i det här fallet verkar det som Wikipedia ljuger. Ett nytt pantsystem, så kallat pantamera finns, men på deras sida står inget om detta. Någon som kan ge ett svar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pant_(f%C3%B6rpackning)

http://pantamera.nu/

De säljs fortfarande och går att panta. Jag vet inte om varenda kvartersbutik har automat för dem, men på en större ICA eller Coop ska det inte vara några problem.
Citera
2018-03-31, 18:36
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe-flippe
HEjsan! Jag var i Estland förra veckan och när jag handlade öl, så märkte jag att det är 8 cent i pant man betalar för pant per burk! Jag såg dock inga ställen i mataffärerna som man kunde panta burkarna? Någon som har erfarenhet av att ha pantat burkar/ flaskor i Estland?

Skulle vara mycket tacksam för svar eftersom att jag tänkte ta med burkarna över näsa gång och panta dem isf!

Om man tittar på sidan: http://eestipandipakend.ee/tagastuspunktid/county/harjumaa/
(Motsvarar svenska Returpack) hittar man ställen som tar emot pant, och man kan också kolla streck-koden: om man får pant på burk/flaska (man tryckar då på: pakendiregister/package register) - panten är nu € 0,10 på alla förpackningar - en dryg krona (d.v.s. nästan samma som i Sverige)
Ett tips kan vara att spara på papp-koffert du får ölen i (om du köper 24 burkar) - då är det smidigare lägga burkarna tillbaks i denna, och burkarna tar inte lika mycket plats som i plastkassar/sopsäckar...
Citera
2018-04-02, 21:20
Medlem
miikoss avatar

Sammanfogad

//mod

Citera
2018-06-18, 23:26
Medlem
Tja
Undrar om det är pant på ALLA glasbackar?
Hittade en lastbrygga med minst 20 glasbackar (Fyllda med glas)
Skulle bli redigt less om jag gör besväret å hämtar några å sedan är det inge pant på dom
Snabbt svar vore tacksamt för funderar å hämta några i natten.
Citera
2018-06-19, 18:43
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratanka
Tja
Undrar om det är pant på ALLA glasbackar?
Hittade en lastbrygga med minst 20 glasbackar (Fyllda med glas)
Skulle bli redigt less om jag gör besväret å hämtar några å sedan är det inge pant på dom
Snabbt svar vore tacksamt för funderar å hämta några i natten.
Vet inte vad du menar med "alla" backar?

Men dom Svenska röda backarna får du pant för,jag tror att det är 40kr/back.
Citera
2019-02-10, 09:06
Medlem
foxtrouts avatar
Var pantar man ölflaskor som man köpt på systembolaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in