2019-02-09, 17:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Att säga att jag är den som har bäst insyn i hennes privatliv är att överdriva. Det finns andra med annan insyn. Jag vet bara vad hon berättade för mig i våra chattar. Tyvärr hade jag börjat undvika ämnet eftersom jag tyckte att det var så obehagligt att hon inte klarade av att bryta, något jag ångrar djupt så här i efterhand. Som jag förstod det fortsatte de att ses på alla plan, tyvärr.

Det är hemskt för alla inblandade, på olika sätt.

Svårt när man tampas med dåligt samvete vilket nog alla gör mer eller mindre när någon går bort på detta sätt och även annars också vid dödsfall.

Det är inte säkert att du hade kunnat hjälpa henne eller förhindra något.
Har jag inte ett minne av ett tidigt inlägg av någon som också hade "sett" och sagt till henne, men hon inte lyssnade? Någon som minns bättre än vad jag gör? Någon som skrev att jag sa till henne många gånger?

Inte heller så lätt att se att det skulle gå på det här sättet. Förmodligen trodde inte LW det heller. Det är så lätt att lägga skuld på sig själv när man har facit i hand.

Och, det var väl just detta som var det farliga; att hon ville leva sitt eget liv, åka till Norge med den hon ville och tälta med vem hon ville? Att hon inte ville ha ett förhållande med honom? Att hon ville bryta?

Något som bör ändras är väl det system som ska skydda oss, men har verkliga problem att skydda kvinnor i samma sits som LW, Tova, Lotta...

Tror att det är jättesvårt i den sits som LW var i, när det gått så lång tid, att som privatperson skydda någon.

Tror att det är en stor skillnad om man som vän ser tidigt i en relation att det finns kontrollerande beteende hos en part. Men jag har läst om kompisar som försökt säga till andra vad de ser, men kompisen är upp över öronen förälskade och vill inte varken se eller lyssna på varningssignalerna.
Citera
2019-02-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, eftersom det i vanligaste fallen bedrivs mordutredningar objektivt och på ett bra och rättssäkert sätt i sverige, är det ju rimligt att utgå från att detsamma gäller även här. Tyvärr så klantade polisen till det i början. Men att misstag begås är ju långt ifrån detsamma som att en mordutredning ej bedrivs på ett objektivt sätt.

Absolut inte. Åklagaren som leder mordutredningen är enligt lag ålagd objektivitetsplikt.

Att Sverige alltid återfinns på topplaceringar på de årliga internationella utvärderingarna borgar också för det. Det framstår snarast som löjligt och befängt att insinuera att annat skulle gälla i just detta fall.
Senast redigerad av Remark 2019-02-09 kl. 17:58.
Citera
2019-02-09, 18:21
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är hemskt för alla inblandade, på olika sätt.

Svårt när man tampas med dåligt samvete vilket nog alla gör mer eller mindre när någon går bort på detta sätt och även annars också vid dödsfall.

Det är inte säkert att du hade kunnat hjälpa henne eller förhindra något.
Har jag inte ett minne av ett tidigt inlägg av någon som också hade "sett" och sagt till henne, men hon inte lyssnade? Någon som minns bättre än vad jag gör? Någon som skrev att jag sa till henne många gånger?

Inte heller så lätt att se att det skulle gå på det här sättet. Förmodligen trodde inte LW det heller. Det är så lätt att lägga skuld på sig själv när man har facit i hand.

Och, det var väl just detta som var det farliga; att hon ville leva sitt eget liv, åka till Norge med den hon ville och tälta med vem hon ville? Att hon inte ville ha ett förhållande med honom? Att hon ville bryta?

Något som bör ändras är väl det system som ska skydda oss, men har verkliga problem att skydda kvinnor i samma sits som LW, Tova, Lotta...

Tror att det är jättesvårt i den sits som LW var i, när det gått så lång tid, att som privatperson skydda någon.

Tror att det är en stor skillnad om man som vän ser tidigt i en relation att det finns kontrollerande beteende hos en part. Men jag har läst om kompisar som försökt säga till andra vad de ser, men kompisen är upp över öronen förälskade och vill inte varken se eller lyssna på varningssignalerna.

Nej, det hade nog inte ändrat något, men jag hade förmodligen kunnat bidra på ett bättre sätt till utredningen.

Du har rätt, att det var flera som uppmanade henne att bryta. Jag tror inte att hon inte lyssnade. Hon kunde bara inte följa uppmaningarna.
Citera
2019-02-09, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, det hade nog inte ändrat något, men jag hade förmodligen kunnat bidra på ett bättre sätt till utredningen.

Du har rätt, att det var flera som uppmanade henne att bryta. Jag tror inte att hon inte lyssnade. Hon kunde bara inte följa uppmaningarna.

Tack för att du delger det du gör.

Vet du varför hon inte kunde följa uppmaningarna?
Hur tolkade du det?

Jag tänker på något event tror jag där någon hade pratat med henne och känt sig obekväm för att hon var med ML (???) på eventet men samtidigt hade hon ett förhållande med SD som hon ville bryta men inte lyckades med (fritt ur minnet). Tror inlägget var tidigt i tråden.

Tillägg:
Jag försökte leta efter inlägget, men hittade det inte. Men det finns flera i tråden som vittnar om liknande saker. Mirdidjul66 berättade också om något tror jag att jag minns. Så det finns nog många som kan styrka det du berättar.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-09 kl. 18:41.
Citera
2019-02-09, 18:53
Medlem
Citat:
Att säga att jag är den som har bäst insyn i hennes privatliv är att överdriva. Det finns andra med annan insyn. Jag vet bara vad hon berättade för mig i våra chattar. Tyvärr hade jag börjat undvika ämnet eftersom jag tyckte att det var så obehagligt att hon inte klarade av att bryta, något jag ångrar djupt så här i efterhand. Som jag förstod det fortsatte de att ses på alla plan, tyvärr.

Citat:

Vill på intet vis kritisera dig, varken för dåtid eller för det du här skriver, men det är en i mina ögon en rätt sorglig bild du tecknar av LW.

Sorgligare än den bild som kännetecknats av kraft, styrka och självständighet och som lyfts fram här under snart nio månader.
Sorgligare, men säkert mycket sannare.
LW som en hel människa.
En som man lätt kan identifiera sig med.
Tack, 'Blessedfruit'!
Citera
2019-02-09, 19:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tack för att du delger det du gör.

Vet du varför hon inte kunde följa uppmaningarna?
Hur tolkade du det?

Jag tänker på något event tror jag där någon hade pratat med henne och känt sig obekväm för att hon var med ML (???) på eventet men samtidigt hade hon ett förhållande med SD som hon ville bryta men inte lyckades med (fritt ur minnet). Tror inlägget var tidigt i tråden.

Tillägg:
Jag försökte leta efter inlägget, men hittade det inte. Men det finns flera i tråden som vittnar om liknande saker. Mirdidjul66 berättade också om något tror jag att jag minns. Så det finns nog många som kan styrka det du berättar.

Det var att hon var på eventet med ML men pratade med någon om att hon var med (eller ville vara med) JH. Den hon pratade med var vän med ML så hen kände det var jobbigt att höra å sin väns vägnar. Relationen med SD verkar ha pågått i det fördolda och inget hon pratat om förutom med nära vänner.
Citera
2019-02-09, 19:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var att hon var på eventet med ML men pratade med någon om att hon var med (eller ville vara med) JH. Den hon pratade med var vän med ML så hen kände det var jobbigt att höra å sin väns vägnar. Relationen med SD verkar ha pågått i det fördolda och inget hon pratat om förutom med nära vänner.

Oj, var det så?
Det har blivit så otroligt svårt att söka i tråden.
Önskar att jag minns vilket event, så hade det varit lättare.

Men tack ändå. Du brukar ju ha bra minne.
Citera
2019-02-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nej, jag har inte bevis för att jag lutar att SD är oskyldig. Som du uppenbart är omedveten om så har vi inte omvänd bevisföring i Sverige.
Om du driver en tes att SD är skydig för ett brutalt mord får du nog underbygga det med annat än skvaller.

Idel öra vad som får dig att sida upp och sida ner driva tesen att en helt ostraffad familjefar är mördare?

Du har problem att kunna skilja på spekulation och önskan.

För det är ju såklart så att enbart tidigare straffade män utan familj begår mord
Citera
2019-02-09, 19:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Oj, var det så?
Det har blivit så otroligt svårt att söka i tråden.
Önskar att jag minns vilket event, så hade det varit lättare.

Men tack ändå. Du brukar ju ha bra minne.

Jag är ganska säker på det. Ska söka efter inlägget i natt eller i morgon. SD ska iaf varit sur att hon var där med ML och hotat med att sprida ut hennes bilder/filmer. Jag tror det kom från samma inlägg.

Edit: Läckö-eventet var det.
Citera
2019-02-09, 19:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Mina 6st misstänkta GM är (ligger i min personliga rangordning om vem som är skyldig):
SD:
Han är enligt polisen skäligen misstänkt. Han har två anmälningar mot sig för 1,5 år sedan. Spaltmeter finns, så alla för och emot tror jag kommit upp till ytan, men det viktigaste är: Han KANSKE har fortsatt relationen med LW efter anmälningarna?!

ML - (m.g.l.):
- Kom hem från USA den helgen. Finns frågetecken om hans bilders datering.
- Han har haft en relation med LW en längre tid tillbaka enligt vissa?
- Var han gift då, och det vart skilsmässa av denna anledning?
- Enligt vissa hade han en relation under våren med LW, enligt andra bara kompisar.
- Dom geocachar mycket ihop och är tillsammans utanför geocaching.
- Dom reser tillsammans till Läckö eventet och bor ihop.
- Under Läcköeventet är LW intim (pussas och kramas) med BeholderX.
- ML blir "ursinnig" eller "mindre road" enligt vittnen när han förstår vad som pågår.
- ... Mer?

JH - BeholderX
- Har inlett en relation under våren med LW.
- Under Läcköeventet är LW intim (pussas och kramas) med BeholderX.
- Dom ska resa tillsammans till Norge.
- JH:s loggar under dagarna lördag till tisdag stämmer inte.
- Svävar på när det är avspärrat, för sa sig?
- ... Mer?

Mysterious man
- En man vi inte ska nämna här???
- Har en tilltrasslad tillvaro, otrogen med LW (detta ar aldrig nämnts på tråden annat än min fråga, vad jag vet).
- ... Mer????

Barn:
- Bor med sin far i den riktning där telefon pejlas.
Stått massa om anmälningar och dylikt här. Men inget konkret.

Exman:
- Bor nära.
- Bor i riktning där telefon pejlas.
- Har alibi enligt vissa (jobb på annan ort?)
- Kom till LW på morgonen, fast han hade jobb på annan ort?
- ... Mer?

Detta inlägg hittade jag nu snabbt när jag sökte på Läckö. Det fanns fler men hinner inte citera dem nu.
Citera
2019-02-09, 19:22
Medlem
Citat:

LW ville inte någon skulle veta att hon fortfarande träffade SD, hon skämdes för mycket.
Citera
2019-02-09, 19:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag är ganska säker på det. Ska söka efter inlägget i natt eller i morgon. SD ska iaf varit sur att hon var där med ML och hotat med att sprida ut hennes bilder/filmer. Jag tror det kom från samma inlägg.

Edit: Läckö-eventet var det.

Letade också efter Läck-eventet, men hittade inlägget till sist. Ja just det, det var ju det event där hotet om att sprida bilder kom fram:

Dahliabelle 3/7:

"Angående m.g.l. (ML) så har jag hört att han och LW delade hotellrum i början av november 2016, när de deltog på ett stort event (som kallas FAD) i Linköping.

En bekant till mig pratade mycket med LW under den här tiden, och LW anförtrodde hen mycket om SD. Min bekant tyckte att det var lite jobbigt då hen var vän med ML, och samtidigt visste att LW gick bakom hans rygg med SD.

Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?

Min bekant har också fått sin telefon genomsökt av Örebropolisen. Om hen lämnade in den frivilligt eller om de beslagtog den vet jag inte. Mycket möjligt att det var frivilligt, då hen var vän med LW.

Hen har dessutom ordentligt styrkt alibi, så tänk inte ens tanken.

EDIT: Ändrade lite, jag vet inte säkert att de delade hotellrum. Jag var inte där."

https://www.flashback.org/p64529183#p64529183

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in