2018-07-08, 07:21
Medlem
I min och vår koll av andra personer i LW:s liv tittade jag lite på BeholderX (JH). Det var nått som inte stämt sedan länge, som jag inte riktigt förstått vad. Kommer inte ihåg riktigt var jag hörde det först, men det var direkt när hon försvann och/eller när hon just hittats.
Någon hade pratat med JH ELLER om det var någon annan i bilen som skulle till Norge. Det som sas var att Norgebilen var förbi LW:s hem för att plocka upp henne men det var redan avspärrat och detta var på tisdag morgon. Den uppgiften är jag ganska säker på, men eftersom det inte var en direkt uppgift, så kan det ha förvrängts eller missförståtts. Sedan fick vi det bekräftat att det var på onsdagen som bilen styrde mot Norge, så jag tänkte inte mer på det.

"Men, sas det inte att det var avspärrat?" tänkte jag.
"Ah, det var ju på onsdagen, och då var det kanske avspärrat!".
Men det stämde inte heller. Jag har fått av två oberoende att det inte var avspärrat på onsdag morgon och onsdag FM, varav en i Norgebilen.

Min partner har ju bättre minne, fast det var jag som pratade i telefonen. (Hen är otäck på att minnas detaljer som fladdrar förbi). JH hade sagt att det var på tisdagen dom for till Norge och var förbi LW:s hem, det var hen som pratade med JH på nått event eller liknade ganska säker på. Igår kväll så passade jag på att prata igen med hen (forboll går bort för oss!). Bekräftar att det NOG var tisdagen JH nämnde och att det var avspärrat då, men minnet ebbar ut med tiden.

Så JH säger initialt att dom var förbi på tisdagen och det var avspärrat då (detta sas innan hon hittats).
Sedan framgår det att Norgebilen var där på onsdag FM, och då var det inte avspärrat.

Då läser man lite loggar och ser att BeholderX och Lingonet geocachat under måndagen i Västerås. JH har sedan cachat i Uppsala under tisdagen. Första gången jag tittade var det 2st cacher, nu är det 3st loggade i Uppsala. Och sedan på onsdagen är det cacher mot Norge.

Läser man loggarna, både Lingonet och BeholderX så står det att dom är i Västerås under TISDAG i båda loggarna. Är båda dagvilda?

I BeholdeX logg för måndagen i Västerås står det:
"Jag kom med ett förslag under förra veckan till lingonet om att kanske dra till Västerås på tisdagen och plocka lite."

I Lingonets logg för måndagen i Västerås står det:
"...Och härom dagen så ringde han och tyckte tisdag var en bra dag...."

I BeholdeX logg för tisdagen i Uppsala så står det:
"En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början och växte sig allt starkare under dagen. Jag var dock på jobbet och gjorde min plikt. Dagen gick alldeles för segt men det rullade på i varje fall. På kvällen hade jag bokat tvättid då jag och lingonet var iväg till Västerås igår och cachade så jag kunde inte ta min vanliga tid och i morgon sticker jag och ett gäng iväg till Norge för att härja runt där veckan ut. Tankarna var inte direkt på Geocaching men när jag var färdig på arbetsplatsen tog jag bilen och drog iväg till Uppsala för att logga några burkar...."

Ja, dom är lite dagvilda, men så tittar jag vad BeholderX loggat på söndagen och då står det så är i loggen:
"Det var lördag. Det var morgon. Det var en inställd innebandyträning för..."
Loggen på lördagen lyder:
"Framme vid veckans sjätte dag som i folkmun brukar kallas lördag.....
Så här stämmer loggtexten med datumet.

Hur tänker jag? Mitt scenario är (HYPOTETISKT!!!):
Loggtexterna och datumen är förskjutna för att dölja nått.
Kan det vara så att JH var i Västerås under måndagen med Lingonet (som datumen visar, men texten ljuger) och cachade. Där blir han upphämtade eller skjutsad till Örebro och Lena.

Dom två hade ju nått på gång och Örebro - Västerås är inte långt ifrån varandra.
Anledningen är att båda dom ska med samma bil till Norge under onsdagen.
Så med den planeringen kan dom umgås, cacha och förbereda Norge under tisdagen.
Kan vara så att planen med Västerås var just tisdag, men tidigarelades och JH överraskade LW i hemmet. Hon kanske råkade ha en chattruta öppen med avslöjande text som han såg.

Scenariot att GM redan är inne hos LW och någon hon känner stämmer då. Nått får JH att reagera, går ut i ilska och besvikelse. Han går mot centrum (det är i riktningen mot planket). LW följer efter för att prata och förklara. Hon hinner i kapp honom vid planket......
Citera
2018-07-08, 07:45
Medlem
Mina 6st misstänkta GM är (ligger i min personliga rangordning om vem som är skyldig):
SD:
Han är enligt polisen skäligen misstänkt. Han har två anmälningar mot sig för 1,5 år sedan. Spaltmeter finns, så alla för och emot tror jag kommit upp till ytan, men det viktigaste är: Han KANSKE har fortsatt relationen med LW efter anmälningarna?!

ML - (m.g.l.):
- Kom hem från USA den helgen. Finns frågetecken om hans bilders datering.
- Han har haft en relation med LW en längre tid tillbaka enligt vissa?
- Var han gift då, och det vart skilsmässa av denna anledning?
- Enligt vissa hade han en relation under våren med LW, enligt andra bara kompisar.
- Dom geocachar mycket ihop och är tillsammans utanför geocaching.
- Dom reser tillsammans till Läckö eventet och bor ihop.
- Under Läcköeventet är LW intim (pussas och kramas) med BeholderX.
- ML blir "ursinnig" eller "mindre road" enligt vittnen när han förstår vad som pågår.
- ... Mer?

JH - BeholderX
- Har inlett en relation under våren med LW.
- Dom ska resa tillsammans till Norge.
- JH:s loggar under dagarna lördag till tisdag stämmer inte.
- Svävar på när det är avspärrat, för sa sig?
- ... Mer?

Mysterious man
- En man vi inte ska nämna här???
- Har en tilltrasslad tillvaro, otrogen med LW (detta ar aldrig nämnts på tråden annat än min fråga, vad jag vet).
- ... Mer????

Barn:
- Bor med sin far i den riktning där telefon pejlas.
Stått massa om anmälningar och dylikt här. Men inget konkret.

Exman:
- Bor nära.
- Bor i riktning där telefon pejlas.
- Har alibi enligt vissa (jobb på annan ort?)
- Kom till LW på morgonen, fast han hade jobb på annan ort?
- ... Mer?
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-07-08 kl. 08:32. Anledning: - ny fakta
Citera
2018-07-08, 07:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
I min och vår koll av andra personer i LW:s liv tittade jag lite på BeholderX (JH). Det var nått som inte stämt sedan länge, som jag inte riktigt förstått vad. Kommer inte ihåg riktigt var jag hörde det först, men det var direkt när hon försvann och/eller när hon just hittats.
Någon hade pratat med JH ELLER om det var någon annan i bilen som skulle till Norge. Det som sas var att Norgebilen var förbi LW:s hem för att plocka upp henne men det var redan avspärrat och detta var på tisdag morgon. Den uppgiften är jag ganska säker på, men eftersom det inte var en direkt uppgift, så kan det ha förvrängts eller missförståtts. Sedan fick vi det bekräftat att det var på onsdagen som bilen styrde mot Norge, så jag tänkte inte mer på det.

"Men, sas det inte att det var avspärrat?" tänkte jag.
"Ah, det var ju på onsdagen, och då var det kanske avspärrat!".
Men det stämde inte heller. Jag har fått av två oberoende att det inte var avspärrat på onsdag morgon och onsdag FM, varav en i Norgebilen.

Min partner har ju bättre minne, fast det var jag som pratade i telefonen. (Hen är otäck på att minnas detaljer som fladdrar förbi). JH hade sagt att det var på tisdagen dom for till Norge och var förbi LW:s hem, det var hen som pratade med JH på nått event eller liknade ganska säker på. Igår kväll så passade jag på att prata igen med hen (forboll går bort för oss!). Bekräftar att det NOG var tisdagen JH nämnde och att det var avspärrat då, men minnet ebbar ut med tiden.

Så JH säger initialt att dom var förbi på tisdagen och det var avspärrat då (detta sas innan hon hittats).
Sedan framgår det att Norgebilen var där på onsdag FM, och då var det inte avspärrat.

Då läser man lite loggar och ser att BeholderX och Lingonet geocachat under måndagen i Västerås. JH har sedan cachat i Uppsala under tisdagen. Första gången jag tittade var det 2st cacher, nu är det 3st loggade i Uppsala. Och sedan på onsdagen är det cacher mot Norge.

Läser man loggarna, både Lingonet och BeholderX så står det att dom är i Västerås under TISDAG i båda loggarna. Är båda dagvilda?

I BeholdeX logg för måndagen i Västerås står det:
"Jag kom med ett förslag under förra veckan till lingonet om att kanske dra till Västerås på tisdagen och plocka lite."

I Lingonets logg för måndagen i Västerås står det:
"...Och härom dagen så ringde han och tyckte tisdag var en bra dag...."

I BeholdeX logg för tisdagen i Uppsala så står det:
"En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början och växte sig allt starkare under dagen. Jag var dock på jobbet och gjorde min plikt. Dagen gick alldeles för segt men det rullade på i varje fall. På kvällen hade jag bokat tvättid då jag och lingonet var iväg till Västerås igår och cachade så jag kunde inte ta min vanliga tid och i morgon sticker jag och ett gäng iväg till Norge för att härja runt där veckan ut. Tankarna var inte direkt på Geocaching men när jag var färdig på arbetsplatsen tog jag bilen och drog iväg till Uppsala för att logga några burkar...."

Ja, dom är lite dagvilda, men så tittar jag vad BeholderX loggat på söndagen och då står det så är i loggen:
"Det var lördag. Det var morgon. Det var en inställd innebandyträning för..."
Loggen på lördagen lyder:
"Framme vid veckans sjätte dag som i folkmun brukar kallas lördag.....
Så här stämmer loggtexten med datumet.

Hur tänker jag? Mitt scenario är (HYPOTETISKT!!!):
Loggtexterna och datumen är förskjutna för att dölja nått.
Kan det vara så att JH var i Västerås under måndagen med Lingonet (som datumen visar, men texten ljuger) och cachade. Där blir han upphämtade eller skjutsad till Örebro och Lena.

Dom två hade ju nått på gång och Örebro - Västerås är inte långt ifrån varandra.
Anledningen är att båda dom ska med samma bil till Norge under onsdagen.
Så med den planeringen kan dom umgås, cacha och förbereda Norge under tisdagen.
Kan vara så att planen med Västerås var just tisdag, men tidigarelades och JH överraskade LW i hemmet. Hon kanske råkade ha en chattruta öppen med avslöjande text som han såg.

Scenariot att GM redan är inne hos LW och någon hon känner stämmer då. Nått får JH att reagera, går ut i ilska och besvikelse. Han går mot centrum (det är i riktningen mot planket). LW följer efter för att prata och förklara. Hon hinner i kapp honom vid planket......

Beundrar ditt engagemang i fallet och intressant att läsa dina långa inlägg men här blir det nog nit.
Han har garanterat varit intressant för polisen med tanke på hans och Lenas vänskap men avfärdats snabbt.
Citera
2018-07-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Håller med. Han borde vara väldigt ödmjuk och hjälpsam om han är oskyldig. Rädd att bli felaktigt dömd OM han nu är oskyldig.

Så många olika teorier som valsar runt. Jag tycker NW-spåret, hur hemskt det än vore, är intressant.
En teori.
Han går upp, börjar bråka om att LW ska åka på lillebrors födelsedag, det blir handgemäng, NW som snabbt har blivit starkare och större slår hårdare än han menat, LW tuppar av, i panik springer han med henne över axeln mot planket, där vaknar hon till och skriker, NW blir rädd och de slåss ännu mer tills LW slutar slåss. NW springer via skogen, dumpar telefonen, mot sin pappas hus. Därav öppna dörren hon LW. Dock borde han inte orka hålla detta inne utan erkänna för sina nära, om han inte dövar sig på något vis. OBS bara en teori.

Jag Håller fortfarande SD som troligast. Tror kanske att de träffades vid planket inte bara 1 utan upprepade gånger. Båda två verkar vara kicksökande och utomhusmöten i ett otrohetsförhållande är nog inte så ovanligt.

Svårt att inte tänka ut 1000 olika scenarier. Detta fall har etsat sig fast. Jag hoppas verkligen att det klaras upp.

I din sista teori kom inte den öppna ytterdörren med, om den nu är
så viktig.
Det har ju varit uppgifter i pressen om både öppen och olåst, en del har
lite svårt å skilja på det.

Jag tror att hon har sprungit efter någon för att prata, lugna ner, eller som
hon va förbannad på.
I närheten av planket kommer hon ifatt sedan eskalerar situationen
och allt går åt helvete.
I hastigheten lämnar hon dörren öppen.

Om jag försöker å tänka som SD så skulle jag nog försöka utnyttja media
till min fördel, skyldig som oskyldig.
Han kan ju även ha fått en avskedshälsning när han släpptes,
"du är medveten om att det råder förundersökningssekretess, jag vill verkligen
rekomendera dig å hålla truten".
Citera
2018-07-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I din sista teori kom inte den öppna ytterdörren med, om den nu är
så viktig.
Det har ju varit uppgifter i pressen om både öppen och olåst, en del har
lite svårt å skilja på det.

Jag tror att hon har sprungit efter någon för att prata, lugna ner, eller som
hon va förbannad på.
I närheten av planket kommer hon ifatt sedan eskalerar situationen
och allt går åt helvete.
I hastigheten lämnar hon dörren öppen.

Om jag försöker å tänka som SD så skulle jag nog försöka utnyttja media
till min fördel, skyldig som oskyldig.
Han kan ju även ha fått en avskedshälsning när han släpptes,
"du är medveten om att det råder förundersökningssekretess, jag vill verkligen
rekomendera dig å hålla truten".

I hypotesen att GM är hemma hos LW redan nämner vi dörren. Hela händelseförloppet stämmer vädigt bra tycker jag med just att GM är hemma. Drar det igen:
- GM och LW är hemma.
- LW slår in packet och GM råkar se en avslöjande chatt (spekulation, men passar bra här).
- GM inser att han inte är ensam på banan och blir arg, ledsen, besviken... känslor "all over the place".
- Han går ut och iväg mot planket (varför den riktningen? passar bra med JH, inte SD eller exman/barn).
- LW inser vad han läst och förstått.
- LW springer efter (här lämnas paketen och dörren smälls inte igen för att väcka barn(en).
- LW kommer ikapp vid planket.
- GM gör nått oåterkallelig i vredesmod när hon kommer ikapp och tar tag i GM.
- Denna första fysiska handling gör att LW skriker hysteriskt, hon är skadad.
- Eftersom avsikten inte var att skada eller ens döda, så blir GM panikslagen vad han gjort. Det uppstår en tid av panik om vad som händer. eftersom hon skriker och det inte var hans avsikt att skada, så försöker han få henne tyst. Resultatet vet vi nu.
Citera
2018-07-08, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Beundrar ditt engagemang i fallet och intressant att läsa dina långa inlägg men här blir det nog nit.
Han har garanterat varit intressant för polisen med tanke på hans och Lenas vänskap men avfärdats snabbt.
Nja... stämmer det? Är han avfärdad?
Om du själv är polis och får tips av närstående att LW har struligt med SD, ser anmälningar, ser kanske att dom haft kontakt morddagen, så tror jag du låser dig ganska hårt på SD.
Det med att dom "tittar brett" behöver inte betyda att dom kommit till JH?! Jag vet att han är förhörd, men thats it. Det är nog inte förrän dom inte kommer längre med SD dom tittar vidare på stegen med sannolika GM.
Har dom oidentifierad DNA, då först är det ett värde att topsa andra.
Citera
2018-07-08, 08:06
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Mina 6st misstänkta GM är (ligger i min personliga rangordning om vem som är skyldig):
SD:
Han är enligt polisen skäligen misstänkt. Han har två anmälningar mot sig för 1,5 år sedan. Spaltmeter finns, så alla för och emot tror jag kommit upp till ytan, men det viktigaste är: Han KANSKE har fortsatt relationen med LW efter anmälningarna?!

ML - (m.g.l.):
- Enligt vissa hade han en relation under våren med LW, enligt andra bara kompisar.
- ML blir "ursinnig" eller "mindre road" enligt vittnen när han förstår vad som pågår.
- ... Mer?

JH - BeholderX
- ... Mer?

Mysterious man
- Har en tilltrasslad tillvaro, otrogen med LW (detta ar aldrig nämnts på tråden annat än min fråga, vad jag vet).
- ... Mer????

Barn:

Exman:
- Bor nära.
- ... Mer?

Bra summerat, vill du säga vad dessa personer jobbar med, JH - BeholderX exempelvis
samt vad gör egentligen SD ?
Citera
2018-07-08, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Bra summerat, vill du säga vad dessa personer jobbar med, JH - BeholderX exempelvis
samt vad gör egentligen SD ?
SD är väl någon form av ingenjör inom bygg tror jag det stod här i tråden.
JH kanske jobbar på lager, lien klocka åt det hållet ringer. Norr om Stockholm verkar det som åt Rotebro hållet ”tog cykeln från jobbet”, står det på någon logg och cachen låg i Rotebro.
Citera
2018-07-08, 08:39
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
SD:

ML - (m.g.l.):
- ... Mer?

JH - BeholderX
- Svävar på när det är avspärrat, för sa sig?
- ... Mer?

Mysterious man
- ... Mer????

Barn:

Exman:
- Bor nära.
- ... Mer?
Kan tillägga att BeholderX och m.g.l hade kontakt med varandra när BeholderX var i Västerås måndagen den 14/5 enligt denna logg: https://www.geocaching.com/geocache/GC7460F_circles
Senast redigerad av Linxieloo 2018-07-08 kl. 08:42.
Citera
2018-07-08, 08:49
Medlem
Citat:
I hypotesen att GM är hemma hos LW redan nämner vi dörren. Hela händelseförloppet stämmer vädigt bra tycker jag med just att GM är hemma. Drar det igen:
- GM och LW är hemma.
- LW slår in packet och GM råkar se en avslöjande chatt (spekulation, men passar bra här).
- GM inser att han inte är ensam på banan och blir arg, ledsen, besviken... känslor "all over the place".
- Han går ut och iväg mot planket (varför den riktningen? passar bra med JH, inte SD eller exman/barn).
- LW inser vad han läst och förstått.
- LW springer efter (här lämnas paketen och dörren smälls inte igen för att väcka barn(en).
- LW kommer ikapp vid planket.
- GM gör nått oåterkallelig i vredesmod när hon kommer ikapp och tar tag i GM.
- Denna första fysiska handling gör att LW skriker hysteriskt, hon är skadad.
- Eftersom avsikten inte var att skada eller ens döda, så blir GM panikslagen vad han gjort. Det uppstår en tid av panik om vad som händer. eftersom hon skriker och det inte var hans avsikt att skada, så försöker han få henne tyst. Resultatet vet vi nu.

Från LW springer efter och vidare så tycker jag det ser ut som en bra teori.
Avslutningen är bra, du får med orsaken till intervallskriken, så har jag också
tänkt så det är riktigt bra

Svartsjukemotivet känns lite sådär, jag går inte igång riktigt på det, men
vist det är ju helt beroende på vem som är mördaren.
Citera
2018-07-08, 09:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Intervallskriken kanske beror på att LW:s benskada går upp under tumultet vid planket. När GM vill få henne att skrika mindre går hen totalt ott.
Citera
2018-07-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Intervallskriken kanske beror på att LW:s benskada går upp under tumultet vid planket. När GM vill få henne att skrika mindre går hen totalt ott.

Vi vet ju inte vad som hände men det är inte helt omöjligt att
hennes skrikande orsakade hennes död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in