2019-02-09, 16:04
Bannlyst
bli visslad på.
arbeta som hemmafru.
njuta av våld.
bli penetrerade av två män samtidig.
vara delaktig i S&M-sex.
arbeta som prostituerad.
planera för mord på sina barn i månader.
döda sina barn.
ta livet av sig genom att låta nån strypa en.

Bara för att man personligen tar starkt avstånd från dessa företeelser som kvinna, blir det väldigt svårt att förstå sin omvärld om man tror att det gäller för alla kvinnor. Man kan INTE sätta in "Ingen kvinna vill" framför varje ovanstående mening. Då hamnar man väldigt fel.
Citera
2019-02-09, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Historieförfalska? Egenmäktiga? Vad menar du? Exempel?
Det är bara att läsa mina inlägg så förstår du. Du kan ju börja med #47593 där jag beskriver vad jag menar och ger just exempel på det.
Citera
2019-02-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det är bara att läsa mina inlägg så förstår du. Du kan ju börja med #47593 där jag beskriver vad jag menar och ger just exempel på det.

Håller inte. Det är din egen känsla du beskriver. Jag är tydlig med vad jag tror och vad jag vet.
Citera
2019-02-09, 16:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror detsamma, dessutom är informationen om att O skall ha mördat H inget nytt för oss. Vi fick redan första veckan information om att O var tvungen att hjälpa H. Uppgiften att se till att alla var döda var enl. informationen O:s uppgift innan han slutligen hängde sig själv.

Precis som du skriver så är det ingen nyhet. Tidigt i tråden kom även info om en ”video” och det är förmodligen den som finns på USB-minnet. Det finns alltså flera bevis som gör att polisen snabbt fick en klar bild över vad som hänt. Tragiskt.
Citera
2019-02-09, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Håller inte. Det är din egen känsla du beskriver. Jag är tydlig med vad jag tror och vad jag vet.

Jaha. Eftersom jag ser ett tydligt mönster i dina inlägg och visade exempel på det, så uppfattar vi tydligen dig olika. Jag kan leva med det. Särskilt eftersom det är ganska ointressant egentligen.
Citera
2019-02-09, 16:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, men det är definitivt mord ändå! Iett annat sammanhang skulle en gärningsman inte kunna skylla på att offret ville dö.
Erinrade mig den artikel som nyss kom via poliserna på plats - ett rutinärende som ändrades dramatiskt:
Citat:
Ett år har gått sedan en hel familj hittades död i en villa i Bjärred. Händelsen blev en riksnyhet som skakade Sverige, eftersom det visade sig att föräldrarna i samförstånd hade planerat och tagit livet av sina barn och sedan sig själva.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Citera
2019-02-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
bli visslad på.
arbeta som hemmafru.
njuta av våld.
bli penetrerade av två män samtidig.
vara delaktig i S&M-sex.
arbeta som prostituerad.
planera för mord på sina barn i månader.
döda sina barn.
ta livet av sig genom att låta nån strypa en.

Bara för att man personligen tar starkt avstånd från dessa företeelser som kvinna, blir det väldigt svårt att förstå sin omvärld om man tror att det gäller för alla kvinnor. Man kan INTE sätta in "Ingen kvinna vill" framför varje ovanstående mening. Då hamnar man väldigt fel.
Jag lovar; du kan inte hitta nån , varken kvinna el man , som vill dö genom att bli strypt. Hur vrickad man än är så vill man säkert inte dö så. Du kände inte Hanna.Hon ville inte dö på det sättet. Och hon ville inte döda sina barn.
Senast redigerad av Missan27 2019-02-09 kl. 16:48.
Citera
2019-02-09, 16:46
Medlem
Sorry har missat detta, var finns denna fakta att läsa?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du vill ju inte diskutera när fakta kommer fram. Din åsikt är densamma även om det framkommer att tre personer mördades av en ensam gärningsman i villan i Bjärred.
Nu finns dessa fakta, de kommer verifieras nästa vecka.
Men du tänker varken diskutera det eller låta dina fastlagda åsikter påverkas.
Citera
2019-02-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag lovar; du kan inte hitta nån , varken kvinna el man , som vill dö genom att bli strypt. Hur vrickad man än är så vill man säkert inte dö så. Du kände inte Hanna.

Helt riktigt. Har också mycket svårt att förstå att en vanlig normal (?) kvinna (eller man) vill naturligtvis inte det! Men vad vet vi egentligen om föräldrarna? Allt som sker syns inte utåt. I synnerhet inte det som sker i människors hjärnor

OT: För att ta ett extremexempel på en person som vill bli uppäten och en som vill äta honom kan du se i den korta versionen här (ca 14 minuter).

Strypsex förekommer ju, men knappast i detta läge som nu i bjärredsfallet, har svårt att tro det:

https://www.youtube.com/watch?v=O41pcfHtb48
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-09 kl. 17:06.
Citera
2019-02-09, 16:57
Bannlyst
Citat:
Helt riktigt. Har också mycket svårt att förstå att en vanlig normal (?) kvinna (eller man) vill naturligtvis inte det! Men vad vet vi egentligen om föräldrarna? Allt som sker syns inte utåt. I synnerhet inte det som sker i människors hjärnor

OT: För att ta ett extremexempel på en person som vill bli uppäten och en som vill äta honom kan du se i den korta versionen här (ca 7 minuter).

Strypsex förekommer ju, men knappast i detta läge som nu i bjärredsfallet, har svårt att tro det:

https://www.youtube.com/watch?v=02GCZza7n80

Det är ett mycket bra exempel på att det finns saker som människor vill trots att det kan uppfattas som fasansfullt hos nästan alla andra.
Citera
2019-02-09, 16:57
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var en vacker historia du delade. Men jag skulle om jag var du nog föreslå din terapeutvän att patienterna instrueras att med rödpenna märka sidorna med ett ord som ”skrivövning” eller ”självterapi” eller ”ordinerad terapeutisk övning” innan man lägger ngt sådant ifrån sig. Och datera. Det kan annars lätt missförstås av fel person.

Sen kan jag inte heller svara på om alla suicidala verkligen skulle lyftas upp av ngt sådant men somliga skulle kanske. (De med egna barn men som ska förklara sitt beslut för sin egen mor är kanske en bra kategori.)

Jag tror inte det har ngn bäring här. Utredningen lär underkasta alla dokument källkritisk reflektion. Du tar dig inte ens genom antikrundan utan att ha ordning på proveniensen.

Ang det fetade:
den som söker själavård ska öppna sig förbehållslöst för en präst, en terapeut eller ett tomt ark papper, och då ska man inte gå med markeringsverktyg och numrera skrivövningar utan man ska s a s doppa pennan i sina öppna sår och låta tankar och känslor flöda fritt, hur ont det än gör - bara då uppnår man det känslomässiga klimax som leder till läkning och förnyelse. Tycker jag iaf.
Men jag har inga yrkeskunskaper i psykologin.

Om det var den sortens dagbok/anteckningar/brev som föräldrarna eller ngn av dem har lämnat efter sig i handskriven eller i elektronisk form så tyder inte det på att de mått bra - den saken är klar - men det lämnar utrymme för olika tolkningar: varför, i vilket syfte och när i tiden dessa skriftliga bevis som övertygade utredningen om lång planering och samförstånd skapades och vem sammanställde dem slutligen.

Jag känner inte min väninna K's terapeut utan jag förlitade mig på en bekant auktoritet på området som tyckte att personen lämpade sig bäst för stunden. Det var en helt osofistikerad pensionerad tant med erfarenhet från öppen vård. Jag tror inte hon var ens legitimerad eftersom hon skickade K till VC för för att få lugnande. K berättade en bråkdel av sina bekymmer på VC och fick Cipramil (tror jag) och en lång tids sjukskrivning. Oron och tvångstankarna har avtagit men med dem försvann alla tankar och känslor öht. Som K uttryckte det, kände hon sig som ”en kastrerad katt utsträckt på fönsterbrädan”.
K hade ett konstnärligt yrke, hon ville ha tillgång till sin personlighet. Trots alla förvarningar slutade hon tvärt med medicineringen, avbröt alla läkarkontakter. Hon parkerade ungen hos pappan och bokade en lång vistelse på ett dekadent spa i Tjeckien, hon vandrade i fjällen, upplevde en romans (eller två) och drygt en månad senare återvände hon hem som en ny människa.
Tvångstankarna försvann inte på en gång men hon lärde sig att hantera dem, de förvisades till psykets karantän.
Du tror säkert att det jag skriver har ingen bäring här heller och kanske är det så men å andra sidan får ju jag ta emot en strid ström vetenskapsliknande information som flöder genom tråden och delger oss kunskap om allt möjligt djävulskap som knäppa och ondsinta föräldrar utsatt sina nära och kära genom tiderna. Uppriktigt sagt, bidrar det inte så mycket till min världsbild eller ngn större förståelse av Bjärred-fallet. Här bjuder jag iaf på en story ur real life som förhoppningsvis lättar upp stämningen i tråden denna lördagseftermiddag.

Och till slut: antikrundan och även de mest ansedda auktionshus i världen har åkt på blåsning så många gånger och proveniensen kan vara utstuderat fejk. Alla kan ha fel: du och jag, läkare, vetenskapsmän, väderflickor, polis, påven - name it!
Citera
2019-02-09, 17:00
Medlem
Citat:

OT: För att ta ett extremexempel på en person som vill bli uppäten och en som vill äta honom kan du se i den korta versionen här (ca 7 minuter).

https://www.youtube.com/watch?v=02GCZza7n80
Det är därför jag skrev : du kände inte Hanna. Såna undantag som du beskriver ovan finns säkert . Du kan hitta nån nånstans nåt exempel. Men ni kände inte Hanna. Synd för om ni hade gjort det då hade allting fallit på plats. Naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in