2019-02-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ursäkta - men vad fan är det du inte begriper?

Jag har sällan sett så pantat argumenterande som du för. Har du störningar i inlevelseförmågan eller vad är det frågan om?
Det krävs nämligen att begripa att de är i en djup kris pga av döttrarnas sjukdomstillstånd.

De fattar sen ett beslut som de tror är en barmhärtig gärning för att avsluta lidande via att dö som lösning.

Hur blir då detta till nåt vi andra tycker är ok?

Att det tolkas som barmhärtighetsmord beror precis på det som beskrivs som;

1. Aktuell bakgrundshistoria. Barns sjukdom. En familj i kris. Allt har kretsat kring barnen.
2. De skriver ett gemensamt avskedsbrev om sjd i centrum och att de inte ser nåt liv värt att leva.
3. Vad de gått igenom relaterat till detta vet omgivningen och det har skett förhör.
4. Detta framkommer via pressträffen:

Inte för att polisen hittat på. Inte för att polisen tycker synd om dem. Utan för att så är fallet via Fu:s resultat.

Fortsättningsvis ser man då att de inte är perversa lustmördare som Madsen, Bundy eller Eklund när de gemensamt mördar barnen. Det är inte ekonomiskt motiv och inte hämnas de heller.

De står uppenbart inte ut längre gällande aktuell livssituation, de är helt eniga.
Det är i stort sett samma mönster som vid självmord. Döden är lösningen. Döden är avslut på lidande.

De här inkluderar barnen.

Vilket INTE gör att man per automatik tycker synd om dem såsom du yrar om.

Din fråga där. Det undrar jag också om någon tycker det är ok. För mig är det så självklart att det inte är ok att det inte behövs nämnas.
Citera
2019-02-03, 18:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
På presskonferensen före jul sa man att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna.

Jag tror polisen menade att de ej var psykiskt sjuka enligt lagens mening.
Citera
2019-02-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror polisen menade att de ej var psykiskt sjuka enligt lagens mening.

Det tror jag med. Därmed hade de väl dömts till fängelse om de överlevt.
Citera
2019-02-03, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Det är gällande dessa tre punkter jag själv har svårast att förstå hur föräldrarna resonerade. Det handlar knappast om vad flickorna själva ansåg sina liv vara värda. Det är som att de var föräldrarnas ägodelar, där föräldrarna tillät sig att bestämma över liv och död och också gjorde det.

Även om de var deprimerade så visste de skillnad mellan rätt och fel. Har svårt att tänka mig att de båda var i exakt samma sinnesstämning samtidigt. Någon av dem kunde ha stoppat tragedin. Varför hände inte det, frågar jag mig.

Tror för övrigt inte att någon här anser att morden var "behjärtansvärda" eller "barmhärtiga" på någon enda punkt.
Det är svårt att förstå men det finns som fenomen och det går som en röd tråd i forskning.
Du kan gott jämföra med ägodel men inte av medveten ondska som en psykopats syn på sina ägodelar (familj).

När det kommer till begrepp som Extended Self begriper inte inte modern att de är separata.
Hon begriper inte att hon applicerar sin svarta syn på barnet; tolkar barnet via sig själv.
Det finns både reella och inbillade faktorer och det finns uppförstoring.

Det finns reellt lidande/hotbild vad det gäller barn. Reellt är om barnet är i riskzon att utsättas för våld av en partner. Reellt om det är svårt lidande vid sjukdom.
Det är skevt, och problemlösningen är makaber.
.. men inte för föräldern. Hjärnan är programmerad på supervårdarnivån till vilket pris som helst. Går det inte all eliminera på annat sätt är döden det förlösande.

Det finns inbillat lidande och det finns lidande som är uppförstorat - inte i proportion.
Oavsett är lösningen felaktig och makaber.

Jag tror det underlättar om man slutar se dem som normalt tänkande - för det kognitiva är inte friskt.
Även om det inte är fullt utblommad psykos i den bemärkelsen. Samt att de har allierat sig kring frågan via ytterligare nån sorts sjuk bindning till varandra.
För att kika in i bubblan med kompakta väggar har jag börjat basic med utgångspunkt rel. normala föräldrar i kris, sen via respektive person och vad det kan röra sig om för psykiska delar, att det icke kognitivt friska uppstår och finns, jag tänker via självmordsbegreppet som är hanterbart samt sen i termer som su-pakt. Ett kraftfullt allierande.
Börjar man i mördaränden blir det helt obegripligt när det kommer till två föräldrar där det inte rör sig om te.x. hämnd.

Detta är inte en fruktbar fundering: varför-gjorde-de-inte-ditten-och-datten.
Den är lika stagnerande som: de-borde-ha-gjort-si-eller-så.

Det är ett faktum att de inte gjorde det.
OM de vore normala, om en partner stoppat det hela så vore det inte en tråd med familicide att ens diskutera. Då får man väl fundera kring vad det kan bero på.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 19:10.
Citera
2019-02-03, 19:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jo, men faktiskt. I båda fallen handlar det om att någon tar sig rätten att bestämma över en annan person - och åt den personen! Offret tillåts inte själv göra sin egen bedömning av vilket sorts liv han eller hon ville leva, utan någon annan tycker sig veta bäst och bestämmer : ett liv med ME är värdelöst - det går bort. Ett liv där man träffar och umgås med en person av det motsatt könet utan att vara på väg att gifta sig med densamma är värdelöst - det går bort.

Men nu var det ju inte detta som diskussionen handlade om!

Hedersmord handlar väl om att återupprätta familjens heder, inte att det är värdelöst att umgås med någon av motsatta könet.
Citera
2019-02-03, 19:06
Medlem
Citat:
På presskonferensen före jul sa man att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna.
Fast polisen menade mest troligt om de var tillräkneliga utifrån straff?
Det är väl skillnad hur en polis uttrycker sig kontra en läkare skulle ha gjort.
Klart att något inte stämde och att de hade en depression utgår jag från.
Om de lyckades hålla masken för omgivningen fanns det nog heller inget i det digitala som styrkte det. De var inga blåbär så sett.
Citera
2019-02-03, 19:07
Medlem
Citat:
Mitt fetade i din text,

Det ena utesluter inte det andra! Man behöver säkert jobba på bred front och göra insatser av olika slag och i flera olika sammanhang.

Tror du inte att de som utför hedersrelaterade mord kan vara deprimerade och desperata?? Har du erfarenhet av hedersrelaterat våld? Det råkar jag ha.

Hedersrelaterat våld har inte sitt ursprung i psykisk ohälsa. Då är det något annat förklätt i begreppet. Vad har din erfarenhet av hedersrelaterat våld för betydelse, hur tråkigt det än är att ha erfarenhet av våld så gör det en inte till expert i ämnet.

Hela diskussionen handlar om att Silverfisken vill utesluta det ena men inte det andra! Man får inte diskutera vad föräldrarna tyckte, tänkte eller kände. Man får bara fördöma! Det var det du försvarade. Nu har du ändrat dig och vill jobba på bred front. Det är gott så.
Citera
2019-02-03, 19:10
Medlem
Citat:
Hedersmord handlar väl om att återupprätta familjens heder, inte att det är värdelöst att umgås med någon av motsatta könet.
Det är dessutom kulturellt och traditionellt betingat. Har väldigt lite med psykisk eller fysisk sjukdom att göra i grunden, även om utförandet naturligtvis kan få konsekvenser åt det hållet. Men då som verkan — inte orsak.
Citera
2019-02-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ja och religion.
Citera
2019-02-03, 19:20
Medlem
Citat:

Precis!
Hedersrelaterat våld handlar om att någon (oftast en tjej) förskjuts av sin familj på grund av att hon haft kontakt med en pojke/ung man som hon inte varit förlovad och än mindre gift med. Det behöver inte vara en sexuell kontakt, det kan räcka med att de träffats och umgåtts.

Detta skadar familjens "heder" så kraftigt att flickans släkt inte står ut med att hon lever vidare. Man dödar henne eftersom hennes livsföring ansågs vara förkastligt. Någon annan bestämmer att hennes liv inte är värt att bevara. Föräldrarna i Bjärred ansåg att deras barns liv inte var värda att bevaras.
Citera
2019-02-03, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är dessutom kulturellt och traditionellt betingat. Har väldigt lite med psykisk eller fysisk sjukdom att göra i grunden, även om utförandet naturligtvis kan få konsekvenser åt det hållet. Men då som verkan — inte orsak.
När andra folk gör det obegripliga är det kulturellt betingat, när vi gör det beror det på psykisk sjukdom?
Tack och lov förekommer barnmord väldigt sällan i Sverige, oberoende av ursprung.
Citera
2019-02-03, 19:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är obegåvat att tro att man kan förebygga hedersrelaterade mord med samma metoder som man förebygger mord utförda av deprimerade och desperata människor. Om man inte förstår skillnaden så kan jag bara beklaga.

Men förstår du verkligen inte att en hedersmördande förälder - far, mor, bror mm faktiskt också mår in i helvete dåligt över att känna att det har skett något som gör att de måste ta detta steg?För att det annars inte finns något ”framtida liv i egentlig mening” för någon i familjen.
Tror du verkligen att föräldrarkärleken inte existerat i hedersmördande kulturer? Dessa närstående offrar sig och måste bära ångesten över detta resten av sina liv. Det är inte synd om hedersmördade och de må lida helvetes kval för sina mord, men de gjorde det för de kände sig tvungna.

Det är ju just denna form av snedvridet tunnelseende, som gör att vissa föräldrar inte kan se det vansinniga i det de håller på att göra, som inte kan lyfta blicken och se upp. Det är dessa personer man måste få stopp på, få att söka hjälp eller i allra värsta fall i vart fall få att lämna barnen utanför sitt eget suicid. Just det kan man i många fall uppnå genom att så kraftfullt som möjligt fördöma alla former av filicid och familicid.

Vi lever inte längre i en tid när man hotar folk med att hamna i himmel eller helvete som förr i tiden, men vår attityd till icke psykiskt sjuka föräldrar som begår filicid måste helt enkelt vara fullkomligt oförstående och fördömande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in