2019-02-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Bjärred är ett litet samhälle. Skolorna ligger nära varandra. Jag kan tänka mig skvallret bland andra föräldrar till skoleleverna och grannar som såg att Moa och Agnes hade kul vid swimmingpool gjorde livet lite svårt för Oskar även i den fronten. Grannar såg lärare komma in och ut till familjens hem. Bilden passade inte in. Alla som har skolbarn kände till besparingarna i Lomma kommun. Ni vet hur små samhällen är. Alla känner alla. Så fort man är lite avvikande med nåt skvallras det. Bjärred är inte N. Y direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror du har väldigt rätt i detta. På en liten ort pratas det, familjen verkar sista tiden hållit sig väldigt för sig själva. När även Moa får privatundervisning i hemmet under höstterminen och det således springer lärare in och ut ur villan 3-4 dagar i veckan funderar ju omgivningen. När andra föräldrar får reda på att skolan måste spara och just deras barn kommer få indragen hjälp börjar det nog pratas ännu mer.
Ser Henkowtöserna dessutom friska ut på stan, som kassörskan vittnade om att Moa gjorde i mellandagarna, och de stojade i poolen tidigare, ja då skvallras det nog en hel del.
Den kungliga svenska avundsjukan finns nog även i Bjärred.

Är ni inne på en utomstående gärningsman nu?
Citera
2019-02-09, 12:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett års diskussion om O har bara fyllt syftet att förhindra att mer fakta ska komma fram. Allt annat har effektivt dränkts i bombmattor av inlägg om O. Det är den enda diskussione som tillåts få utrymme. Bombmattan läggs ut av samma skribent/er varje gång.

Men du vill ju inte diskutera när fakta kommer fram. Din åsikt är densamma även om det framkommer att tre personer mördades av en ensam gärningsman i villan i Bjärred.
Nu finns dessa fakta, de kommer verifieras nästa vecka.
Men du tänker varken diskutera det eller låta dina fastlagda åsikter påverkas.
Citera
2019-02-09, 12:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Är ni inne på en utomstående gärningsman nu?

Nej, men på att familjen kan haft det jobbigt ur flera olika aspekter.
Du spelar dummare än vad jag hoppas att du är.
Citera
2019-02-09, 12:28
Medlem
Citat:
Polisen har varit tydliga. Det kommer inte heller någon FuP. Diskussionen om delat gärningsmannaskap fungerar bara som en avledning.

https://www.nsk.se/2018/12/11/dottrarnas-sjukdom-lag-bakom-tragedin/

Den här artikeln kan du inte hänvisa till. Den återger inte exakt det SS sa på pressträffen. T.ex sa inte SS att föräldrarna avslutade sina liv.
Citera
2019-02-09, 12:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Obearbetad var nog mycket - vad det än var. Helt rätt. På något sätt har den ena föräldern inte lyckats att påverkar den andra på ett sådant sätt att den dystra vägen kunde ha stoppats. Och samhället har inte märkt något - eller bättre sagt man såg att något var fel - men tolkade inte orsakerna rätt.

Så kan det ha varit.
Man ska inte bära på ”hemligheter” av sån där natur, man ska ut med dem i ljuset.

En passant var väl franskaglosan jag for efter.
Citera
2019-02-09, 12:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, vid genomgång av din posthistorik har jag sett att du då och då uttrycker dig på det sättet. Vad tror du att sådana uttalanden har för värde?

Jag finner dock bedömningen om att makan lät sig strypas som sannolik. Men det förändrar inget av det som polisen beskrev i sak, vilket var det vi pratade om.

Varje gång jag uttryckt mig 100% säker har det också visat sig vara så - helt frankt.
Hannas släktförhållanden, odrogade barn, inget knark, olika sist-sedd datum mm.
Nu finns det nya uppgifter som reder ut omständigheter vi tidigare bara spekulerat om.
Man det är helt ok om någon vill fortsätta leva i villfarelse någon vecka till.
Vi är några som inte behöver göra det.
Citera
2019-02-09, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Min citatfunktion har gått bananas, allt blir fel.

Om det slås fast att Hanna verkligen blev mördad, inte ”hjälpt att dö” på något märkligt vis - utan verkligen brutalt strypmördad eventuellt med inslag av kvävning, kamp och avvärjningsskador. Hur tänker de som anser att det finns två gärningsmän då?]

Om det dessutom visar sig att det bara är en enda person som gjort detsamma med Agnes och Moa?

En del personer som diskuterat här har initialt hävdat att det var mer ”humana” mord, giftcocktail , neddrogade mm. Nu vet vi att det inte var så.
Andra eller samma, har också hävdat att H suiciderat, att det var två som tillsammans mördade barnen.

Om vi i den FUP som är klar nästa veck, kanske efter sekretessprövning, kommer att få läsa, att H blev mördad och barnen mördades av enbart en ensam mördare, hur förklarar ni då det dubbla gärningsmannaskapet?
Du har fullständigt fått allt om bakfoten.

Vad som skrivits är en motargumentation MOT DIG.

1. Det är DU som sitter med den bestämda åsikten om att Oskar mördat Hanna.

2. Det är helt möjligt att personer kan ha strypning som självmordsmetod.

3. Anser man att medgärningsmannaskap (Fu;s resultat) är det rätta så är man inte lika överfixerad som dig i den här frågan.

Det är ingen tävling i sandlådan med typ:
Ha - vad var det jag sa!
Jag hade minsann rätt!
Citat:
Det är enormt svårt att föreställa sig att en enda kvinna i Sverige verkligen frivilligt skulle vilja bli strypmördad av någon, oavsett vilka dokument hon kan ha skrivit under före.
Håller med - låter heldumt jämfört med att suicidera.
Senast redigerad av develi 2019-02-09 kl. 12:55.
Citera
2019-02-09, 13:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Min citatfunktion har gått bananas, allt blir fel.

Om det slås fast att Hanna verkligen blev mördad, inte ”hjälpt att dö” på något märkligt vis - utan verkligen brutalt strypmördad eventuellt med inslag av kvävning, kamp och avvärjningsskador. Hur tänker de som anser att det finns två gärningsmän då?

Om det dessutom visar sig att det bara är en enda person som gjort detsamma med Agnes och Moa?

En del personer som diskuterat här har initialt hävdat att det var mer ”humana” mord, giftcocktail , neddrogade mm. Nu vet vi att det inte var så.
Andra eller samma, har också hävdat att H suiciderat, att det var två som tillsammans mördade barnen.

Om vi i den FUP som är klar nästa veck, kanske efter sekretessprövning, kommer att få läsa, att H blev mördad och barnen mördades av enbart en ensam mördare, hur förklarar ni då det dubbla gärningsmannaskapet?
Det skulle kunna handla om en eventuell film som kan finnas på USB-stickan. Om Hanna filmade när Oskar mördade barnen, om det är tydligt att hon inte ingrep för att hindra honom, skulle det vara ett belägg. Likaså om förldrarna filmade sig själva när de avgav sina "bekännelser", skulle detta ihop med t.ex. e-posthistorik tala starkt för dubbelt gärningsmannaskap. Om Oskar överlevt skulle han givetvis ändå blivit dömd för tre mord, men när alla är döda blir det annorlunda. I fall det finns tillräckliga bevis för en mord- och självmordspakt hos föräldrarna, kan de efterlevande nog nöja sig med detta. Men jag håller med om att det är "udda" att vilja bli strypt bara så där. Dock är det mycket som är udda i detta fall.
Citera
2019-02-09, 13:14
Bannlyst
Citat:
Varje gång jag uttryckt mig helt säker har det också visat sig vara så - helt frankt.
Hannas släktförhållanden, odrogade barn, inget knark, olika sist-sedd datum mm.
Nu finns det nya uppgifter som reder ut omständigheter vi tidigare bara spekulerat om.
Man det är helt ok om någon vill fortsätta leva i villfarelse någon vecka till.
Vi är några som inte behöver göra det.

Det är inte den bilden som din posthistorik avslöjar men jag är inte särskilt intresserad av att diskutera dig som person, så jag släpper den bollen och låter dig skapa vilken historia du vill.

Det är riktigt att om det tillkommer information så får man ta ställning till vad den betyder. Ungefär som pressmeddelandet gav oss information om att barnen var sjuka och att makarna skrivit ett avskedsbrev om att de valt att ta död på barnen och sig själva. Vid pressträffen fick vi reda på att barnen hade ME, att de båda var misstänkta för mord och att de tillsammans hade planerat för det i månader. För mig och alla andra som har en genuin önskan om att ta till sig vad som hänt, blir information från de som har tillgång till mest faktaunderlag mycket värdefull. Där väger i jämförelse dna 100% garantier utan belägg väldigt lätt, oavsett vad dessa garantier säger eller om de råkar slå in nån gång ibland.
Citera
2019-02-09, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det skulle kunna handla om en eventuell film som kan finnas på USB-stickan. Om Hanna filmade när Oskar mördade barnen, om det är tydligt att hon inte ingrep för att hindra honom, skulle det vara ett belägg. Likaså om förldrarna filmade sig själva när de avgav sina "bekännelser", skulle detta ihop med t.ex. e-posthistorik tala starkt för dubbelt gärningsmannaskap. Om Oskar överlevt skulle han givetvis ändå blivit dömd för tre mord, men när alla är döda blir det annorlunda. I fall det finns tillräckliga bevis för en mord- och självmordspakt hos föräldrarna, kan de efterlevande nog nöja sig med detta. Men jag håller med om att det är "udda" att vilja bli strypt bara så där. Dock är det mycket som är udda i detta fall.

Ja, det är väldigt mycket som är udda i detta fall. Det mest udda enligt mig är att två föräldrar väljer att ta död på sina två barn och att de har planerat för det i månader. Detta sticker ut som det mest säregna av allt men eftersom de som har mest information i ärendet beskriver att det är vad som hänt - vem är jag att ifrågasätta det? Man ska ha rätt mycket på fötterna om man ska konkurrera med polisens samlade bild och fram till idag har jag inte sett någon som presenterat något som skulle kunna förkasta den.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-09 kl. 13:35.
Citera
2019-02-09, 13:35
Medlem
Citat:
Men du vill ju inte diskutera när fakta kommer fram. Din åsikt är densamma även om det framkommer att tre personer mördades av en ensam gärningsman i villan i Bjärred.
Nu finns dessa fakta, de kommer verifieras nästa vecka.
Men du tänker varken diskutera det eller låta dina fastlagda åsikter påverkas.
Varför skulle jag diskutera fakta som bara finns i ditt sinne? Polisen vet med all säkerhet vem som har gjort vad. Om man baserat på det och den dokumentation som man hittade kan säga att föräldrarna tog sina och sina barns liv så trumfar det vad du tror dig veta.
Citera
2019-02-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Den här artikeln kan du inte hänvisa till. Den återger inte exakt det SS sa på pressträffen. T.ex sa inte SS att föräldrarna avslutade sina liv.
Det har polisen sagt för länge sedan. Man har hela tiden sagt att föräldrarna avslutade sina och sina barns liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in