Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Att flytta ner mittfältare till mittback händer emellanåt, men det måste vara jävligt ovanligt att en mittback börjar spela som mittfältare. I seniorålder, alltså. Vad finns det för lyckade exempel på det?
Ja. När exemplet är Desailly så förstår man att det är lite jobbigt att argumentera för sin sak. Min första tanke var Luiz, men det var inte särskilt långvarigt eller lyckat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Det är inte så stor skilnad på att vara ytter/mittback och defensiv mittfältare som vissa ser ut till att tro, central/offensiv mittfältare är dock en annan sak.
Jo. Likt beskrivet av mig och andra är det en helt annan grej att ha en tillräckligt bra blick för uppspel jämfört med tillräckligt bra blick för att ha koll på spel bakom sig och press från sida. Det är ett helt annat rörelsemönster; när ska man hämta boll, när ska man hålla upp, när ska man länka ihop för utspel och när ska man göra sig rättvänd. Bara det faktum att vända med boll med spelare i press skulle vålla oanade problem.
Positioneringen defensiv är ett annat problem. När ska man zona, när ska man kliva i press, hur långt ska man våga sig iväg etc. Det här är inte nödvändigtvis svårare än att vara mittback, men likt alla roller krävs positionsspecifik träning för bra resultat.
Etc etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Tror snarare att du inte har följt fotboll i mer än fyra år.
Visst så är det skilnader på de olika positionerna och att varje roll kräver olika typer av teknik, men att gå ifrån att vara ytter eller mittback till DM är inte det samma som att gå ifrån att vara back till central eller yttermittfältare. Det finns rätt så många spelare på allra högsta nivå som ändrade positioner när de var i mitten av karriären.
Även jag gillar VNL`s kvaliteer som mittback. Men utifrån hans bollteknik och spelsätt så verkar VNL att vara en flexibel spelare, som jag tror mkt väl kunde ha växlat i positionerna, och möjligtvis gjort lika bra ifrån sig som DM eller som högerback, därför så hade det varit intressant att se VNL som DM eller som högerback i ngn match.
En ytterbacksroll är en löjligt mycket mer lik roll för en mittback än att spela centralt på mittfältet. Se ovan om positionering, bollbehandling, blick och beslut. En hyfsat rörlig mittback grejar i princip alltid en yb-roll med defensiva uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSilverdufva
Kan namnge många mittfältare som flyttat ned i backlinjen. Men tror fan inte jag kan nämna en enda mittback som flyttat upp på centralt mittfält eller ens defensivt mittfält. Du får gärna uppdatera mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSilverdufva
Nu sträcker du dig långt efter halmstrån. Desailly var alltså ditt enda exempel på en mittback som tagit klivet upp på mittfältet...
I ärlighetens namn. Lindelöf är ok med bollen, absolut. Men det är när han alltid har tryggheten att slå hem bollen till de Gea om han blir pressad. I trånga situationer på mittfältet skulle Lindelöf vara en katastrof.
Precis.