2019-02-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag har enda sedan jag först såg VNL spela i U-21 landslaget tyckt att han hade passat bättre som mittfältare istället för back.. given hans teknik och spelförståelse.. vore intressant att se VNL som defensiv mittfältare för Man Utd i ngn match.

Har också klurat på den frågan men det som fått mig att tveka är om han är tillräckligt med spring i benen för att orka en sådan position, speciellt då i United?
Skulle va intressant att se han där i landslaget men det lär ju inte hända.
Citera
2019-02-02, 13:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Har också klurat på den frågan men det som fått mig att tveka är om han är tillräckligt med spring i benen för att orka en sådan position, speciellt då i United?
Skulle va intressant att se han där i landslaget men det lär ju inte hända.

VNL är ju inte den spelaren med mest speed, men jag tror inte att det hade spelat ngn större roll i rollen som defensiv mittfältare. United lär inte testa VNL på mittfältet i en PL match, men man ska inte se bort ifrån att MU väljer att testa VNL som defensiv mittfältare i en cupmatch mot ngt blåbärslag från Championship/League One eller i ngn betydningslös träningsmatch.
Citera
2019-02-05, 11:23
Medlem
VNL borde lyftas upp till en mer central roll, dvs. i mittfältet som en defensiv mittfältare, med hans passar och brytningar så hade han nog presterat minst lika bra.
Citera
2019-02-06, 07:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
VNL borde lyftas upp till en mer central roll, dvs. i mittfältet som en defensiv mittfältare, med hans passar och brytningar så hade han nog presterat minst lika bra.

Håller med. Tror att VNL hadde passat bättre som DM eller både och, växlat i rollen som back och DM. Hade varit nice att se honom som DM i ngn match.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-02-06 kl. 07:54.
Citera
2019-02-06, 12:39
Medlem
anteri17s avatar
Lol. Spring i benen... snarare är problemet positionering, hans blick, trängre ytor, spel runt sig i alla vinklar. En central mittfältsroll är en helt annan uppgift. Kom igen nu.
Citera
2019-02-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Lol. Spring i benen... snarare är problemet positionering, hans blick, trängre ytor, spel runt sig i alla vinklar. En central mittfältsroll är en helt annan uppgift. Kom igen nu.

Klokt och sunt inlägg. Folk här är ju helt uppåt väggarna dumma i huvudet.

Centralt mittfält i Manchester United... det är en helt annan boll-lek... det är stora skillnader i bollteknik och spelsinne hos en mittback och en central mittfältare.

Älskar Lindelöfs egenskaper som mittback. Men på mittfältet skulle han se ut som en yr höna. Hoppas jag slipper se ett sådant spektakel. Det vore tjänstefel av Solskjaer.
Citera
2019-02-07, 22:17
Medlem
Korders avatar
Att flytta ner mittfältare till mittback händer emellanåt, men det måste vara jävligt ovanligt att en mittback börjar spela som mittfältare. I seniorålder, alltså. Vad finns det för lyckade exempel på det?
Citera
2019-02-07, 22:39
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Det är inte så stor skilnad på att vara ytter/mittback och defensiv mittfältare som vissa ser ut till att tro, central/offensiv mittfältare är dock en annan sak.
Citera
2019-02-07, 23:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Klokt och sunt inlägg. Folk här är ju helt uppåt väggarna dumma i huvudet.

Centralt mittfält i Manchester United... det är en helt annan boll-lek... det är stora skillnader i bollteknik och spelsinne hos en mittback och en central mittfältare.

Älskar Lindelöfs egenskaper som mittback. Men på mittfältet skulle han se ut som en yr höna. Hoppas jag slipper se ett sådant spektakel. Det vore tjänstefel av Solskjaer.

Tror snarare att du inte har följt fotboll i mer än fyra år.

Visst så är det skilnader på de olika positionerna och att varje roll kräver olika typer av teknik, men att gå ifrån att vara ytter eller mittback till DM är inte det samma som att gå ifrån att vara back till central eller yttermittfältare. Det finns rätt så många spelare på allra högsta nivå som ändrade positioner när de var i mitten av karriären.

Även jag gillar VNL`s kvaliteer som mittback. Men utifrån hans bollteknik och spelsätt så verkar VNL att vara en flexibel spelare, som jag tror mkt väl kunde ha växlat i positionerna, och möjligtvis gjort lika bra ifrån sig som DM eller som högerback, därför så hade det varit intressant att se VNL som DM eller som högerback i ngn match.
Citera
2019-02-07, 23:18
Medlem
Citat:
Tror snarare att du inte har följt fotboll i mer än fyra år.

Visst så är det skilnader på de olika positionerna och att varje roll kräver olika typer av teknik, men att gå ifrån att vara ytter eller mittback till DM är inte det samma som att gå ifrån att vara back till central eller yttermittfältare. Det finns rätt så många spelare på allra högsta nivå som ändrade positioner när de var i mitten av karriären.

Även jag gillar VNL`s kvaliteer som mittback. Men utifrån hans bollteknik och spelsätt så verkar VNL att vara en flexibel spelare, som jag tror mkt väl kunde ha växlat i positionerna, och möjligtvis gjort lika bra ifrån sig som DM eller som högerback, därför så hade det varit intressant att se VNL som DM eller som högerback i ngn match.

Kan namnge många mittfältare som flyttat ned i backlinjen. Men tror fan inte jag kan nämna en enda mittback som flyttat upp på centralt mittfält eller ens defensivt mittfält. Du får gärna uppdatera mig.
Citera
2019-02-07, 23:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Att flytta ner mittfältare till mittback händer emellanåt, men det måste vara jävligt ovanligt att en mittback börjar spela som mittfältare. I seniorålder, alltså. Vad finns det för lyckade exempel på det?

Marcel Desailly är väl ett bra exempel? Desailly var ju främst mittback i karriären, men under hans andra säsong i Milan så bestämde Arrigo Sacchi att spela Desailly som DM i en Serie A match imot Bari, och Desailly blev utsedd till MOTM i just denna match, och sedan så växlade Desailly från att vara både mittback och defensiv mittfältare karriären ut.

Andra exempel på spelare som bytte position i seniorålder är: Paul Scholes, Thierry Henry och John Arne Riise.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-02-07 kl. 23:38.
Citera
2019-02-07, 23:42
Medlem
Citat:
Marcel Desailly är väl ett bra exempel? Desailly var ju främst mittback i karriären, men under hans andra säsong i Milan så bestämde Arrigo Sacchi att spela Desailly som DM i en Serie A match imot Bari, och Desailly blev utsedd till MOTM i just denna match, och sedan så växlade Desailly från att vara både mittback och defensiv mittfältare karriären ut.

Andra exempel på spelare som bytte position i seniorålder är: Paul Scholes, Thierry Henry och John Arne Riise.

Nu sträcker du dig långt efter halmstrån. Desailly var alltså ditt enda exempel på en mittback som tagit klivet upp på mittfältet...

I ärlighetens namn. Lindelöf är ok med bollen, absolut. Men det är när han alltid har tryggheten att slå hem bollen till de Gea om han blir pressad. I trånga situationer på mittfältet skulle Lindelöf vara en katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in