2019-02-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dumheter gällande ett så enkel sak iom att man begär in dokument etc gällande det som berör familjen, likaväl som journalunderlag.
Sen är det förhör som inkluderar diagnostiserande läkare och rektorn et al lär ha ingått likaväl.

VET du detta?
Citera
2019-02-08, 21:58
Medlem
Bara för att förtydliga så tror jag inte att Moas hemundervisning var i fara. Hon gick under Alfredshällsskolan. Det var bara Agnes som gick under Bjärehovsskolan och i så fall riskerade drabbas av nedskärningarna.

Jag har egentligen känt till neddragningarna på Bjärehov under lång tid och även hört rykten om att dessa även skulle drabba Agnes och att hon därmed skulle tillbaka till skolan. Har även i samband med detta hört rykten om att det var ett möte med skolan hon och Oskar hade den 5 januari (rättelse; ryktet sade "under jullovet"). Men jag har av någon anledning inte riktigt trott på detta eller lagt så stor vikt vid det tidigare.

Men för några dagar sedan läste jag i tråden att det var bara Moas lärare som kom och ringde på dörren den ödesdigra dagen. Den detaljen fick mig att tänka på dessa rykten jag hört i kombination med fakta kring nedskärningarna på Bjärehov, som jag hört och läst om sedan länge men av någon anledning inte känt mig så intresserad av och därav inte fördjupat mig så mycket i det. Något jag kan ångra lite nu, för jag tycker nog allt att detta var en ganska stor sak som kan ha bidragit till föräldrarnas förtvivlan och uppgivenhet. Därmed sagt vill jag också betona att det endast är föräldrarna som har skuld till att flickorna mördades. Skolan kan inte klandras för detta, nedskärningar till trots.

Att bara Moas lärare kom till villan och ringde på fick mig att gräva och läsa vidare och intressera mig mer för nedskärningarna och om det faktiskt fanns en sanning i att Agnes skulle tillbaka till skolan redan till vårterminen 2018 och därför kom inte heller hennes lärare till villan i januari. De väntade sig kanske henne att infinna sig på Bjärehovsskolan.
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-08 kl. 22:07.
Citera
2019-02-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Einstein sa att läkaren ordinerat hemundervisning i sjukintygen.

Jag kan inte tänka mig att man kan ordinera det, men vet inte.
Men det står kanske saker som indikerar vad patienten har svårt med och vad som bör undvikas.
Citera
2019-02-08, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
VET du detta?
Det är för det första i stort sett samma rutiner i alla förundersökningar. Det utreddes på samma sätt som en mordutredning oavsett om man tidigt begrep att det inte var en extern förövare.
Att det är journalutdrag gällande föräldrarna behöver man inte ens orda om när han diskuterar psykisk sjukdom.
Läkaren som ställt diagnos har sen blivit förhörd och att de inte skulle begära ut flickornas journaler likaväl då just detta är intressant för polis (centrum kring sjukdomen) vore inte ens troligt.

Det är som om man tycks tro att den här utredningen skiljer sig från en annan bara för att den är nedlagd.
Citera
2019-02-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Bara för att förtydliga så tror jag inte att Moas hemundervisning var i fara. Hon gick under Alfredshällsskolan. Det var bara Agnes som gick under Bjärehovsskolan och i så fall riskerade drabbas av nedskärningarna.

Jag har egentligen känt till neddragningarna på Bjärehov under lång tid och även hört rykten om att dessa även skulle drabba Agnes och att hon därmed skulle tillbaka till skolan.Har även i samband med detta hört rykten om att det var ett möte med skolan hon och Oskar hade den 5 januari. Men jag har av någon anledning inte riktigt trott på detta eller lagt så stor vikt vid det tidigare.

Men för några dagar sedan läste jag i tråden att det bara Moas lärare som kom och ringde på dörren den ödesdigra dagen. Den detaljen fick mig att tänka på dessa rykten jag hört i kombination med fakta kring nedskärningarna på Bjärehov, som jag hört och läst om sedan länge men av någon anledning inte känt mig så intresserad av och därav inte fördjupat mig så mycket i det. Något jag kan ångra lite nu, för jag tycker nog allt att detta var en ganska stor sak som kan ha bidragit till föräldrarnas förtvivlan och uppgivenhet. Därmed sagt vill jag också betona att det endast är föräldrarna som har skuld till att flickorna mördades. Skolan kan inte klandras för detta, nedskärningar till trots.

Att bara Moas lärare kom till villan och ringde på fick mig att gräva och läsa vidare och intressera mig mer för nedskärningarna och om det faktiskt fanns en sanning i att Agnes skulle tillbaka till skolan redan till vårterminen 2018 och därför kom inte heller hennes lärare till villan i januari. De väntade sig kanske henne att infinna sig på Bjårehovsskolan.

Tack för den infon. Det vore jo mycket intressant att få detta bekräftat.
Citera
2019-02-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för den infon. Det vore jo mycket intressant att få detta bekräftat.

Jag rättade mitt inlägg, rätt ska vara rätt. Ryktet sade att de hade möte med skolan "under jullovet", sen är det jag själv som tänkt att det kanske var det de gjorde den 5 jan.

Jag har även hört rykten om läkarbesök den dagen men inte lagt så stor vikt vid något av det tidigare. Speciellt inte skolmöte, då jag tidigare fann det osannolikt att ha ett möte med skolan under jullovet- men med tanke på de hastiga nedskärningarna och informationsbladet som skickades ut så sent som veckan innan jullovet, är det kanske inte så osannolikt trots allt.
Citera
2019-02-08, 22:24
Medlem
Citat:
Mycket intressant - men nämnde källan varför polisen ändå tror att morden skedde i samförstånd? Fick du veta mer om vilken typ av bevis man hittat kring detta med samförstånd?
Nej jag vet inget om det
Citera
2019-02-08, 22:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Tack för artikeln!
Är inte detta just ett negativt besked och en möjlig trigger för att just då sätta igång det som sedan hände?
Någon som är väldigt mån om att båda barnen ska få hemundervisning där det funnits planering för kommande gymnasiestudier måste bli alldeles förtvivlad när båda ens barns framtidutsikter riskerar att försämras. Om man själv är övertygad om att det inte finns någon möjlig skolutbildning för barnen utan hemundervisning står ju barnens hela framtid på spel.

En stark stridbar person skulle naturligtvis fortsätta slåss mot det här, men någon som gått ner sig, är deprimerad, avsmalnad med mörka ringar under ögonen - skulle han orka ta striden?
Skygglappar för allt utom det här kan ju påverka omdömet och förnuftet för någon som redan är på gränsen.

Är inte det här du citerar kanske också förklaringen till varför utbildningsnämnden och kommunen så snabbt satte sig ner för en väldigt frispråkig och lite märklig presskonferens i direktsändning där man berätta lite väl mycket om familjen i kris, barnens sjukdomar och hur mycket man försökt hjälpa till från skolan mm?

De kanske var livrädda för att focus skulle hamna på besparingarna. ”En hel familj utraderad för att två utsatta funktionsnedsatta barn inte längre fick fortsätta sin skolgång av besparingsskäl” - det ger ju förfärliga tidningsrubriker. Kanske hade det kunnat rulla ett eller annat huvud inom skolledningen och kommunen om media dragit igång sitt drev?
En avgörande trigger kan absolut vara denna, som också postaren "Armstark" har fört fram, men att man av något skäl valde att avstå från att nämna något vid PT. Liksom en del annat. Och fullkomligt säker på en indragen hemundervisning som utlösande trigger kan man heller inte vara.

Att skolledningen gick ut i media så pass snart efter dådet tyder på skuldkänslor och att man kanske var väl medveten om att OH hade motsatt sig en förändring v.g flickornas skolgång. Man ville därför förekomma och valde att förklara/försvara sig.
Citera
2019-02-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Fast det är direkt felaktigt.

Skolan måste inte följa ett intyg om hur en enskild läkare tycker att skolan ska fullgöra sitt uppdrag.

Skolan behöver inga intyg alls från en läkare för att välja att ta till hemundervisning.

Skolan med rektor i spetsen väljer själva vilka insatser som de tycker krävs för att kunna ge ett barn undervisning.

Däremot kan en läkare sjukskriva ett barn, men det är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Einstein sa att läkaren ordinerat hemundervisning i sjukintygen.

Jodå, så att.....
Citera
2019-02-08, 23:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/...../
Jag har egentligen känt till neddragningarna på Bjärehov under lång tid och även hört rykten om att dessa även skulle drabba Agnes och att hon därmed skulle tillbaka till skolan. Har även i samband med detta hört rykten om att det var ett möte med skolan hon och Oskar hade den 5 januari (rättelse; ryktet sade "under jullovet"). Men jag har av någon anledning inte riktigt trott på detta eller lagt så stor vikt vid det tidigare.
/...../
Kan det omtalade "tråkiga beslutet" som familjen nåtts av runt 3´e advent ha gällt indragen hemundervisning trots allt? Låter rimligt i sammanhanget.
Citera
2019-02-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan det omtalade "tråkiga beslutet" som familjen nåtts av runt 3´e advent ha gällt indragen hemundervisning trots allt? Låter rimligt i sammanhanget.

Ja jag har också tänkt på det. Håller med. Det tråkiga beskedet sades ju dessutom gälla just Agnes, om jag inte minns fel. Men då som att det gällde hennes sjukdom.
Citera
2019-02-09, 00:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag ifrågasätter konspirationsteorin att polis och utredare av någon för mig helt okänd anledning skulle "skydda" skolan genom att dölja att den verkliga orsaken till tragedin var att hemundervisningen drogs in.

För mig är det rena konspirationen.

Självklart låg hela ansvaret på föräldrarna men jag tror inte att det var skolan och hemundervisning som på något sätt var problemet, skolan hade inga planer på att avbryta den och tvinga töserna till skolan, de hade ju accepterat M,s läkarintyg.
...
Precis. Minns att en lärare kom och ringde på dörren precis som vanligt, den första dagen efter jullovet.
Citat:
(…)
för några dagar sedan läste jag i tråden att det var bara Moas lärare som kom och ringde på dörren den ödesdigra dagen. Den detaljen fick mig att tänka på dessa rykten jag hört i kombination med fakta kring nedskärningarna på Bjärehov
(…)
Att bara Moas lärare kom till villan och ringde på fick mig att gräva och läsa vidare och intressera mig mer för nedskärningarna och om det faktiskt fanns en sanning i att Agnes skulle tillbaka till skolan redan till vårterminen 2018 och därför kom inte heller hennes lärare till villan i januari. De väntade sig kanske henne att infinna sig på Bjärehovsskolan.
Nja, officiellt känt är, att flickornas undervisning samordnades av de båda skolorna. Det tolkar jag som att det mycket väl kan ha varit bara en lärare där åt gången, som undervisade båda tjejerna i "sina" ämnen, växelvis med att lärare från den andra skolan undervisade dem i "sina" ämnen.
Jag tror alltså att den lärare som ringde på 9/1 2018, kom för att undervisa båda två.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, åtminstone jag ser det som uteslutet. Dessutom är detta endast ett trådrykte utan större substans och lösa spekulationer om innebörden. Ja, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in