2019-02-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, det var intressant.
Fetmarkerar även ett stort sparbeting som knappast skulle påverka familjen öht.
Påminner för övrigt mycket kring hur sparbeting aktiveras inom vårdsektorn - dock måste lika fan en dyr kostnad fortsätta rulla via privata bemanningsföretag. Smart.

Då fetmarkerar jag ett stort sparbeting som skulle påverkat barnen högst påtagligt. Naturligtvis bara för balansens skull så vi inte hamnar i att åberopa bara sånt som stärker en sida i diskussionen.

Flera familjer i Bjärred har fått veta att det extra resursstöd som deras barn fått på Bjärehovskolan kommer att minskas kraftigt efter nyår.
”Det är inte bara barn med särskilda behov som drabbas av de här besparingarna, men det är de som drabbas värst”, säger mamma Cathrine Unnerstam Lahti

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
Citera
2019-02-08, 17:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det kan man säkert. Rent generellt eller subjektivt via egen erfarenhet.

Jag glömde få med det jag har i åtanke hela tiden då jag skriver (förutom rannsakan skola och kommun) dvs frågan från journalist som berör om man kan se typ nåt konkret, nån utlösande faktor.

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

En stor brist - en klar markör - vore om ett sjukt barn skulle få förändringar i aktuell situation till det sämre såsom att tvingas tillbaka till skola via besparningar och inte klara av det.

Ja, jag tror inte att skolan på något sätt tänkte förändra flickornas situation, de var ju väl medvetna om hur det hade gått tidigare med försök till närvaro i skolan istället för hemma.

Att målet var att båda töserna skulle kunna gå i skola istället för att ha hemundervisning var nog både skola och föräldrarna överens om, skulle skolan velat göra en så stor förändring som att tvinga döttrarna till den och slopa hemundervisningen så hade det framkommit som ett troligt motiv på pressträffen, det är jag säker på.
Citera
2019-02-08, 17:20
Medlem
Detta nedan kan manoch skall man fråga sig. Utredning gjord av polisen har och äger inte den adekvata kompetens som krävs för att utreda dessa frågor. Ingen kan och kommer högst antagligen inte att ifrågasätta den nu snart genomförda utredning. Det polisen reder ut är en eventuell skuldfråga, hur detta hänt och när. Frågan varför kommer man inte komma fram till utan att ta in rätt kompetens med tillräcklig betaffning för att kunna utreda frågan som alla ställer sig varför.
Sorgligt men sant är att polisens utredning tyvärr inte kan kontrolleras i den bemärkningen, att se vilka utredningstekniska åtgärder man vidtagit i sin strävan att komma fram till de svar alla egentligen vill veta, nämligen varför.
Vet vi varför, kan vi också minimera en framtida katastrof i en annan familj med likvärdiga problem s.k. kris.

Personligen är jag intresserad av de mekanismer som kan tänkas ligga bakom dessa helt unika händelser, då jag inte träffat på detta tidigare. Att mörda sin avkomma händer ett par gånger varje år med en förövare inte två. Det är denna symbios jag personligen skulle vilja utreda, det som polisen inte är ”intresserade” av.

Citat:
Jag ställer fortfarande frågan kring detta antagande i relation till det jag skrev:

Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel"m nåt konkret beslut, så undrar jag: vem annars?
Citera
2019-02-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja inte vet jag, men kommunen måste ju följa skollagen och ta hänsyn till de läkarintyg om sjukdom som finns.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/hemundervisning

De flesta som arbetat med skolledning vet att det är en omöjlighet att följa både skollag och budget. Lägger man därtill arbetsmiljölagen som man också är skyldig att följa och plussar på med eventuella sparbeting, hamnar man snabbt i en omöjlig ekvation. Då handlar det oftast inte om att göra det bästa för alla, utan det minst sämsta och hoppas på att ingen anmäler.
Citera
2019-02-08, 17:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
För att förtydliga så tror jag inte nödvändigtvis att det var så att Agnes skulle tvingas till skolan utan bara att den undervisning som erbjöds i hemmet skulle begränsas på ett sådant sätt att Agnes inte skulle få fullständiga betyg. Till exempel. Men infon nedan från diva59 ändrar ju lite på saken.

Aha. Jag hade för mig att det fanns någon artikel från Sydsvenskan innan jul 2017 där det talades just om att föräldrar till barn med särskilt stöd var oroliga. Mitt intryck var därför att man skulle spara in på resursstöd och liknande.

Det känns ju intressant att veta om H/B:s barn hörde till dessa elever, eller om det var pga kostnaderna för H/B:s barn som de andras resurser skulle dras in. Även om skolan inte skulle formulera det som en motsättning.

Det lär man ju ha funderat kring.
Citera
2019-02-08, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag tror inte att skolan på något sätt tänkte förändra flickornas situation, de var ju väl medvetna om hur det hade gått tidigare med försök till närvaro i skolan istället för hemma.

Att målet var att båda töserna skulle kunna gå i skola istället för att ha hemundervisning var nog både skola och föräldrarna överens om, skulle skolan velat göra en så stor förändring som att tvinga döttrarna till den och slopa hemundervisningen så hade det framkommit som ett troligt motiv på pressträffen, det är jag säker på.

Och din tro och säkerhet grundar sig på?
Citera
2019-02-08, 17:23
Medlem
develis avatar
Citat:

Absolut en målsättning - det går som en röd tråd genom elevkonferenser och så är direktiven som skola har att förhålla sig till. Med försök som du nämner.
Tack för en mer konkret förklaring än mina utsvävningar - för det är så jag menar.
Citera
2019-02-08, 17:24
Medlem
Citat:

Jag är å andra sidan helt övertygad om att polisen aldrig skulle ha angett ett beslut som skolan tagit som ett motiv för mord på två elever. Konsekvenserna av detta skulle ha varit så allvarliga så det skulle vara helt uteslutet. Det hade fått stora politiska konsevenser.
Citera
2019-02-08, 17:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Eftersom det sammanfaller med mitt bifall så säger jag:

Pressträffen. Protokoll skola.

Finns ingen anledning att polis skulle undlåta att ta upp ett konkret beslut som är så uppenbar trigger.
Citera
2019-02-08, 17:27
Medlem
Citat:
Eftersom det sammanfaller med mitt bifall så säger jag:

Pressträffen. Protokoll skola.

Finns ingen anledning att polis skulle undlåta att ta upp ett konkret beslut som är så uppenbar trigger.

Plus, hur skulle detta kunna mörkas? Någon journalist borde ha hittat ett sådant beslut, om det fanns dvs.
Citera
2019-02-08, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta nedan kan manoch skall man fråga sig. Utredning gjord av polisen har och äger inte den adekvata kompetens som krävs för att utreda dessa frågor.
Dumheter gällande ett så enkel sak iom att man begär in dokument etc gällande det som berör familjen, likaväl som journalunderlag.
Sen är det förhör som inkluderar diagnostiserande läkare och rektorn et al lär ha ingått likaväl.
Citera
2019-02-08, 17:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Pressträffen, jag fick intrycket av att de verkligen försökt att få fram ett motiv till dådet ordentligt, de ville få det begripligt och skulle skolan dragit in allt stöd för töserna, ja då hade det verkligen blivit konkret varför föräldrarna valde en vansinnig lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in