2019-02-08, 20:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Är det inte enl det här som tjejerna fick hemundervisning?

Utbildning i hemmet eller på annan lämplig plats
Särskild undervisning
20 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i. Lag (2015:176).

21 § Särskild undervisning enligt 20 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det.
Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Enl elevhalsan.se räknas det inte som "särskilt stöd": Särskild undervisning räknas inte som särskilt stöd utan det är en särskild utbildningsform för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete. Det gäller för de elever som vårdas på sjukhus eller på en institution som är knuten till ett sjukhus. Där ska särskild undervisning anordnas på sjukhuset eller institutionen. Endast den som har legitimation som lärare får bedriva denna undervisning. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av den kommun där institutionen är belägen.

Särskild undervisning gäller också för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, där eleverna inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus. Då ska den särskilda undervisningen anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av huvudmannen för den utbildning som eleven annars deltar i. Läs gärna mer i Skollagen 24 kap. 17-22 §§.
https://www.elevhalsan.se/gudrun-l-b/enskild-undervisning-och-sarskild-undervisning.htm

Det här verkar svårt för en kommun att "komma undan med", någon som vet?

Djävligt svårt och som sagt jag tror inte på någon stor djävla konspiration där polis och utredare håller käften om den verkliga orsaken i något taffligt försök att skydda skolan från kritik.

Det vore völ bättre i så fall att de verkligen pekade ut skolans agerande som orsak till tragedin för att förhindra upprepning av den.
Citera
2019-02-08, 20:57
Medlem
Citat:

Särskild undervisning
20 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i. Lag (2015:176).

21 § Särskild undervisning enligt 20 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det.
Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Enl elevhalsan.se räknas det inte som "särskilt stöd": Särskild undervisning räknas inte som särskilt stöd utan det är en särskild utbildningsform för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete. Det gäller för de elever som vårdas på sjukhus eller på en institution som är knuten till ett sjukhus. Där ska särskild undervisning anordnas på sjukhuset eller institutionen. Endast den som har legitimation som lärare får bedriva denna undervisning. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av den kommun där institutionen är belägen.

Särskild undervisning gäller också för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, där eleverna inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus. Då ska den särskilda undervisningen anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av huvudmannen för den utbildning som eleven annars deltar i. Läs gärna mer i Skollagen 24 kap. 17-22 §§.
https://www.elevhalsan.se/gudrun-l-b/enskild-undervisning-och-sarskild-undervisning.htm

Allt beror på vad som faktisk stod i intyget. Det som har framkommit är egenligen bara att det fanns ett intyg med en diagnos. Undrar hur det fungerar för andra barn med ME. Har alla undervisning i hemmet eller var detta ett undantag?
Citera
2019-02-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag kan lova... hade det funnits en avskedsfilm så hade polisen älskat att berätta om den! Inte behövt trassla in sig i ”pappren” och äkthetsanalyser. USB-stickan kan ju innehållit gamla bilder eller filmer men inget för utredningen.

Jag tror på polistidningen; att de hittade ett testamente och ett USB-minne. Jag förstår därför varför polisen avfärdade journalistens fråga om de var säkra på att avskedsbrevet var äkta. Det var ointressant. Jag tror SS trasslade in sig på PT.

Du har nog rätt. Varför håller på med underskrifter när man har en film.
Citera
2019-02-08, 21:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Särskild undervisning

Jag tror inte de kan komma undan helt, nej. De är skyldiga att erbjuda undervisning i hemmet om sjukdom omöjliggör närvaro i ordinarie undervisning.

Däremot

Citat:
Ugångspunkten är att särskild undervisning i hemmet eller på någon annan plats inte är en skolform inom skolväsendet. De flesta bestämmelserna i skollagen gäller inte för särskild undervisning i hemmet. Den undervisning som eleven får ska så långt som möjligt motsvara den undervisning som hen inte kan delta i. Syftet är att kompensera för den undervisningen. Målet med undervisningen är att eleven efter eller under sjukdomstiden ska kunna återgå till den undervisningsgrupp eller klass där hen normalt får sin undervisning.

och

Citat:
Det finns inget krav på att den undervisning som eleven får i hemmet exakt ska motsvara den undervisning som eleven skulle ha fått i sin ordinarie skola.

Det finns alltså inga absoluta formkrav på hur undervisningen skall ske och i vilken omfattning. Det är inte, även om det eftersträvas, säkert att det exakt motsvarar dn vanlig skolgång med allt vad det innebär av betyg och så vidare.
Citera
2019-02-08, 21:04
Medlem
Kan någon bara påminna mig igen hur det fungerar.
Läkaren skriver diagnosen, men sen ordnar skolan med den anppassning som behövs.
Eller den anpssning man är villig att ge.
Så läkaren skriver inget om hemundervisning eller liknande.
Citera
2019-02-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Djävligt svårt och som sagt jag tror inte på någon stor djävla konspiration där polis och utredare håller käften om den verkliga orsaken i något taffligt försök att skydda skolan från kritik.

Det vore völ bättre i så fall att de verkligen pekade ut skolans agerande som orsak till tragedin för att förhindra upprepning av den.

Att en skola ändrar på undervisningsformer kan aldrig ses som orsak för föräldrar att mörda sina barn. Det vore orimligt att anklaga skolan för tragedin.

Beslutet låg bara hos föräldrarna, ingen annan. Om det var tuvan som välte lasset för föräldrarna så är det bara intressant för att förstå vad som hände.

Det skulle aldrig ursäkta deras handlande eller minska deras skuld. Friska föräldrar mördar inte sina barn oavsett orsak. Det finns förmodligen en miljon andra saker man hellre kan göra.
Citera
2019-02-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte de kan komma undan helt, nej. De är skyldiga att erbjuda undervisning i hemmet om sjukdom omöjliggör närvaro i ordinarie undervisning.

Tänk om hemundervisningen går mycket bra. A har bra betyg i de ämnen som hon bli undervisat i. Hon önskar att kommer tillbaka till skolan. Skolan går bak 4mio. Vad är närliggande?
Jo närliggande är att man försöker att A delvis går tillbaka till skolan. Man vill testa helt enkelt.

Från skolans sida ber man om ett möte för att diskutera detta. Föräldrarna vill inte, säger det är mycket innan jul, barnen blir stressade, frun kanske också. Kan man inte ta detta i januari. Jo visst säger man, mötet kan skjutas upp, men A ska komma så och så många timmar, det ska man försöka.

Föräldrarna i As klass blir informerade. A ska komma delvis tillbaka.

Men för en av föräldrarna eller båda är det otänkbart.

Spekulation så klart.
Citera
2019-02-08, 21:29
Medlem
Citat:

Särskild undervisning

Japp. Det är en skyldighet.
Citera
2019-02-08, 21:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att en skola ändrar på undervisningsformer kan aldrig ses som orsak för föräldrar att mörda sina barn. Det vore orimligt att anklaga skolan för tragedin.

Beslutet låg bara hos föräldrarna, ingen annan. Om det var tuvan som välte lasset för föräldrarna så är det bara intressant för att förstå vad som hände.

Det skulle aldrig ursäkta deras handlande eller minska deras skuld. Friska föräldrar mördar inte sina barn oavsett orsak. Det finns förmodligen en miljon andra saker man hellre kan göra.

Jag ifrågasätter konspirationsteorin att polis och utredare av någon för mig helt okänd anledning skulle "skydda" skolan genom att dölja att den verkliga orsaken till tragedin var att hemundervisningen drogs in.

För mig är det rena konspirationen.

Självklart låg hela ansvaret på föräldrarna men jag tror inte att det var skolan och hemundervisning som på något sätt var problemet, skolan hade inga planer på att avbryta den och tvinga töserna till skolan, de hade ju accepterat M,s läkarintyg.

Sjukdom och bemötandet från sjukvården tror jag var strået som knäckte kamelens rygg.
Citera
2019-02-08, 21:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag kan lova... hade det funnits en avskedsfilm så hade polisen älskat att berätta om den! Inte behövt trassla in sig i ”pappren” och äkthetsanalyser. USB-stickan kan ju innehållit gamla bilder eller filmer men inget för utredningen.

Jag tror på polistidningen; att de hittade ett testamente och ett USB-minne. Jag förstår därför varför polisen avfärdade journalistens fråga om de var säkra på att avskedsbrevet var äkta. Det var ointressant. Jag tror SS trasslade in sig på PT.

Varför skulle USB-minnet innehålla bilder och inte ha med utredningen att göra? Självklart finns det info där som styrker det polisen kom fram till, därför är dom så säkra på vad som har hänt, det finns tillräckligt med bevis. Finns troligen en ”video” som det redan var tal om några dagar efter gärningen.
Citera
2019-02-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt beror på vad som faktisk stod i intyget. Det som har framkommit är egenligen bara att det fanns ett intyg med en diagnos. Undrar hur det fungerar för andra barn med ME. Har alla undervisning i hemmet eller var detta ett undantag?

Einstein sa att läkaren ordinerat hemundervisning i sjukintygen.
Citera
2019-02-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag ifrågasätter konspirationsteorin att polis och utredare av någon för mig helt okänd anledning skulle "skydda" skolan genom att dölja att den verkliga orsaken till tragedin var att hemundervisningen drogs in.

För mig är det rena konspirationen.

Självklart låg hela ansvaret på föräldrarna men jag tror inte att det var skolan och hemundervisning som på något sätt var problemet, skolan hade inga planer på att avbryta den och tvinga töserna till skolan, de hade ju accepterat M,s läkarintyg.

Sjukdom och bemötandet från sjukvården tror jag var strået som knäckte kamelens rygg.
Vad är det som gör det till en konspiration? Jag pratar inte om flickorna jag pratar om Agnes. Varför skulle polisen ens nämna det eftersom det för ett normalt friskt par aldrig skulle leda till att man mördade sina barn. Sjukvårdens tillkortakommande finns det inga som helst belägg för. Men att skolan skulle spara miljoner och fick en extra revision av PwC om brister i ”kultur och ledarskap” vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in