Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-02-07, 16:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Persson avsäger sig sina ekonomiskpolitiska uppgifter, men sitter kvar i riksdagen och behåller andra uppdrag i partiet.

Jag är härmed ganska säker på att han har uppmanats till detta av deras valberedning, i syfte att ta över ledarrollen. Jag har sett honom som en kunnig och skicklig liberal politiker. Han har framstått som bra mycket mer seriös än Björklund.
Han står också i opinion mot Löfvenslickrna. Om Mats Persson blir Liberalernas nya partiledare kanske det blir andra toner i regeringskoalitionen. Mats kommer att höja partiets siffror.
Går det verkligen ihop med detta uttalande?
Citat:
En kommande partiledare måste respektera partirådets beslut om januariavtalet”, skriver han [Mats Persson] till TT.

”Det blir en viktig uppgift att se till att de liberala reformerna om till exempel språkkrav för medborgarskap och sänkt skatt på arbete genomförs.”
https://www.di.se/nyheter/di-erfar-l-toppen-mats-persson-avgar/
Senast redigerad av wwr 2019-02-07 kl. 16:16.
Citera
2019-02-07, 16:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Persson avsäger sig sina ekonomiskpolitiska uppgifter, men sitter kvar i riksdagen och behåller andra uppdrag i partiet.

Jag är härmed ganska säker på att han har uppmanats till detta av deras valberedning, i syfte att ta över ledarrollen. Jag har sett honom som en kunnig och skicklig liberal politiker. Han har framstått som bra mycket mer seriös än Björklund.
Han står också i opinion mot Löfvenslickrna. Om Mats Persson blir Liberalernas nya partiledare kanske det blir andra toner i regeringskoalitionen. Mats kommer att höja partiets siffror.
Det skall absolut bli intressant & se vilka som positionerar sig inför partiledarvalet. Att vänta till november tror jag är ett misstag, en väldigt lång period med en lam anka vid rodret. Men det får dom gärna för min skull.

Dom får nog styla om Mats Persson om han skall bli en röstmagnet. Visst, utseendet skall inte styra, men det gör det. Han har en lite obehaglig framtoning, typ bokhållare/seriemördare, men det kan säkert en stylist fixa.
Citera
2019-02-07, 16:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skall absolut bli intressant & se vilka som positionerar sig inför partiledarvalet. Att vänta till november tror jag är ett misstag, en väldigt lång period med en lam anka vid rodret. Men det får dom gärna för min skull.

Dom får nog styla om Mats Persson om han skall bli en röstmagnet. Visst, utseendet skall inte styra, men det gör det. Han har en lite obehaglig framtoning, typ bokhållare/seriemördare, men det kan säkert en stylist fixa.
När media dessutom plockar fram de där bilderna där någon ser helnipprig ut, då brukar inte personen vara någon valvinnare.

Men eftersom L redan är dömt att gå till slakt så kanske MP kan vara den som får ge partiet dess kiss of death. (De bara råkade stå för nära drottningen när hon skulle krönas, stackarna.)
Citera
2019-02-07, 16:50
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Ja det här är nog slutet, som i att det blir deras sista mandatperiod i riksdagen.

I klassiskt liberalt manér kommer de att fullständigt sakna krisinsikt och nominera Jan Björklund 2.0. Skulle inte förvåna mig om Mannen Myten Erik Ullenhag får jobbet efter sitt glassiga toppjobb i arabvärlden.

Ullenhag är i motsats till vad som sägs i media, inte särskilt populär inom partiet. Han är kanske lite som typ Ibrahim Baylan eller Tomas Tobé. Oförarglig och kan placeras på väldigt många olika platser - men ingen stark ledare. Och ingen som får saker gjorda direkt. Inte heller bygt upp kontaktnätverk inom partiet eller liknande, förutom de han ärvde från sin far, den folkpartistiske politikern Jörgen Ullenhag.
Erik Ullenhag saknar väl politisk talang - vilket ändå t.ex. Jan Björklund och Cecilia Wikström har. De förmår ju att väcka debatt och få folk bönhörda. Ullenhag lär verkligen hamna i skymundan.

Citat:

Mats Perssons sits är inte den bästa för att ta över partiledarskapet just nu - med tanke på att han lär motarbetas av Stockholmsfalangen, Wikström och Arnholm etc.

Tror att Persson måste vänta ett antal veckor för att göra ett drag.
Citera
2019-02-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag tror det går fort med bytet, därav inpassningen med M Perssons avsägelse. Han är nu fri att ta över.
Någon omstyling behövs inte. Titta på Jimmie Åkesson, en seriös framtoning drar väljare. Folk är trötta på allt flams.
Och så talar ju Mats Persson fin skånska, gränsande till Lunda sådan. Det ger gediget intryck. ( Själv är jag där! ) Jag är dock inget fan av Liberalerna, men man kan ju se behovet av en bra partiledare för det.

Väljer de någon av kvinnorna det dregla över här, så önskar jag dem snabb undergång.
Citera
2019-02-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Går det verkligen ihop med detta uttalande?

Ja, det tycker jag. Dessa exempel är inte sosse politik precis, utan de går väl ihop med den blå politiken. Däremot är han nog inte lika villig att stödja rödare inslag där V ligger närmre tillhands.
Han kan nog se fördelen med konservativ allians, om han vill komma till regimposition.
Citera
2019-02-07, 17:24
Medlem
Citat:
Jag tror det går fort med bytet, därav inpassningen med M Perssons avsägelse. Han är nu fri att ta över.
Någon omstyling behövs inte. Titta på Jimmie Åkesson, en seriös framtoning drar väljare. Folk är trötta på allt flams.
Och så talar ju Mats Persson fin skånska, gränsande till Lunda sådan. Det ger gediget intryck. ( Själv är jag där! ) Jag är dock inget fan av Liberalerna, men man kan ju se behovet av en bra partiledare för det.

Väljer de någon av kvinnorna det dregla över här, så önskar jag dem snabb undergång.

Tror att den politiska marknaden för starka, oberoende feministiska kvinnor med känslobaserad globalistisk framtoning är mättad i Sverige iom Fjamåts existens.

En till globalistisk kvinna i politiken drar inga nya väljare om Liberalerna inte ska försöka överleva genom att dra väljare från Fjamåt.
Citera
2019-02-07, 17:27
Medlem
Citat:
När media dessutom plockar fram de där bilderna där någon ser helnipprig ut, då brukar inte personen vara någon valvinnare.

Men eftersom L redan är dömt att gå till slakt så kanske MP kan vara den som får ge partiet dess kiss of death. (De bara råkade stå för nära drottningen när hon skulle krönas, stackarna.)

Du är inne på något där, men det handlar om att någon redaktör på Bonniers redan har fått instruktion om vilken kandidat som de ska välja bilder på som är tagna ur förmånliga kameravinklar.

Det är en av metoderna som media använder för att grooma kandidater.
Citera
2019-02-07, 17:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, det tycker jag. Dessa exempel är inte sosse politik precis, utan de går väl ihop med den blå politiken. Däremot är han nog inte lika villig att stödja rödare inslag där V ligger närmre tillhands.
Han kan nog se fördelen med konservativ allians, om han vill komma till regimposition.
Först avgå som ekonomisk talesperson för att protestera mot januariavtalet.
Sedan säga att partiledaren måste respektera avtalet.
...
Till sist göra en kovändning och, som partiledare, genomföra avtalet.

Det är svårt att få ihop.
Citera
2019-02-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Mats Perssons sits är inte den bästa för att ta över partiledarskapet just nu - med tanke på att han lär motarbetas av Stockholmsfalangen, Wikström och Arnholm etc.

Tror att Persson måste vänta ett antal veckor för att göra ett drag.
Som jag skrev så tror jag att partiet redan är inne på Mats. Han har synts en hel del i TV på sistone.
Citera
2019-02-07, 17:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Som jag skrev så tror jag att partiet redan är inne på Mats. Han har synts en hel del i TV på sistone.
Men hur skulle han som partiledare kunna respektera januariavtalet när han som ekonomisk talesperson hoppar av i protest mot avtalet?
Citera
2019-02-07, 17:31
Medlem
Citat:
Först avgå som ekonomisk talesperson för att protestera mot januariavtalet.
Sedan säga att partiledaren måste respektera avtalet.
...
Till sist göra en kovändning och, som partiledare, genomföra avtalet.

Det är svårt att få ihop.

Ni måste tänka på att majorens avsked kom rätt plötsligt och sannolikt var framtvingat av opinonssiffrorna som var katastrofala.

Alla tänkbara kandidater har nog inte hunnit fundera igenom sina positioner.

Den kandidat som den samlade Bonnierpressen utpekar kommer att bli vinnaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in