Citat:
Ursprungligen postat av
PuffaRoll
Ja det här är nog slutet, som i att det blir deras sista mandatperiod i riksdagen.
I klassiskt liberalt manér kommer de att fullständigt sakna krisinsikt och nominera Jan Björklund 2.0. Skulle inte förvåna mig om Mannen Myten Erik Ullenhag får jobbet efter sitt glassiga toppjobb i arabvärlden.
Ullenhag är i motsats till vad som sägs i media, inte särskilt populär inom partiet. Han är kanske lite som typ Ibrahim Baylan eller Tomas Tobé. Oförarglig och kan placeras på väldigt många olika platser - men ingen stark ledare. Och ingen som får saker gjorda direkt. Inte heller bygt upp kontaktnätverk inom partiet eller liknande, förutom de han ärvde från sin far, den folkpartistiske politikern Jörgen Ullenhag.
Erik Ullenhag saknar väl politisk talang - vilket ändå t.ex. Jan Björklund och Cecilia Wikström har. De förmår ju att väcka debatt och få folk bönhörda. Ullenhag lär verkligen hamna i skymundan.
Citat:
Ursprungligen postat av
regnidagigen
Persson avsäger sig sina ekonomiskpolitiska uppgifter, men sitter kvar i riksdagen och behåller andra uppdrag i partiet.
Jag är härmed ganska säker på att han har uppmanats till detta av deras valberedning, i syfte att ta över ledarrollen. Jag har sett honom som en kunnig och skicklig liberal politiker. Han har framstått som bra mycket mer seriös än Björklund.
Han står också i opinion mot Löfvenslickrna. Om Mats Persson blir Liberalernas nya partiledare kanske det blir andra toner i regeringskoalitionen. Mats kommer att höja partiets siffror.
Mats Perssons sits är inte den bästa för att ta över partiledarskapet just nu - med tanke på att han lär motarbetas av Stockholmsfalangen, Wikström och Arnholm etc.
Tror att Persson måste vänta ett antal veckor för att göra ett drag.