Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Nej och vem drar osmakliga skämt inför polisen när det är uppenbart att något allvarligt kan ha hänt? Måste ju ha varit folk i närområdet också eftersom det står "plötsligt behövde alla gå ut med hunden".
Nyfikenhet tycker jag i grunden är något positivt om man omvandlar det i omtanke. Där jag är uppväxt är det ganska mycket fluktande mellan grannar men å andra sidan så går man också och knackar på om något inte är som vanligt för att kolla så att allt är okej.
Men att hoppa jämfota för att kanske få en glimt av grannens olycka... Nääää.
Personligen anser jag det skiljer sig markant mellan nyfikenhet och omtanke då sistnämnda snarare har en omvårdande aspekt och ränner ur empatisk förmåga. Däremot kan jag snarare se en koppling mellan kreativitet och nyfikenhet (upptäckaranda., forskning) men det är helt avhängande på personens intentioner då det är subjektivt (drivkraften, egonivån).
Men resten håller jag med om. Folk till och med sticker in mobiler i ambulanser och filmar och frågar vad som hänt ..
- Jo, vi har hämtat Greta Bertilsdotter. Hon har en misstänkt skallskada och vi har kontakta soc då det är minderåriga med i traumat då hon misshandlades av sin make. Hon sjunker i medvetande så vi ska strax sätta en svalgtub. Är det nåt mer du vill veta innan vi åker?
Typ.
Vad förväntar man sig för svar?