2019-01-31, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läs igen, men med ett öppet sinnelag.

Jag tycker också att det är viktigt att ha ett öppet sinnelag. För mig betyder det att man inte fastnar i vissa mönster. Att man inte kan ta emot nya fakta. Vad betyder öppet sinnelag för dig?
Citera
2019-01-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tycker också att det är viktigt att ha ett öppet sinnelag. För mig betyder det att man inte fastnar i vissa mönster. Att man inte kan ta emot nya fakta. Vad betyder öppet sinnelag för dig?

Att jag läser och begrundar vad andra också tycker och tänker. Inte minst de vetenskapliga rapporter många länkar till. Vill inte fastna i något, inte heller i det jag själv tycker och tror. Incesttanken är bara en av alla de aspekter jag begrundar och som även andra har tagit upp.

Självklart måste föräldrarna och barnen mått väldigt dåligt, dragit ner varandra i djupet, så jag tror alltså inte att enbart barnens diagnoser var orsaken till morden, som föräldrarna ville göra gällande i det efterlämnade förklaringsbrevet.

Att det var en familj i djup kris råder det inget tvivel om, men jag frågar mig fortfarande varför katastrofen hände och vad släkten inte vill ska komma ut. Vore det "bara" depression så tänker jag mig att man också kunde klargöra det. Det är inget skamligt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-31 kl. 18:35.
Citera
2019-01-31, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det här med att ingen som uttalat sig om familjen säger sig ha sett några tecken beror dels på vilka tecken den som svarar tror att man ska se före familicide, dels på att det är omöjligt att säga "jag trodde familjen var på väg mot fullständig katastrof" utan att följdtanken blir "varför gjorde jag/vi/ni ingenting".

Omgivningen borde ha sett en mängd olika tecken och uppfattat en massa signaler från både barn och föräldrar.

Jag har arbetat länge inom skolans värld och som lärare uppfattar man otroligt mycket och man kan läsa av hur barnen har det nästan intuitivt efter ett tag. Däremot är de flesta signaler man uppfattar sådant som man inte har yrkesbefogenhet att bedöma, prata om eller ge råd om. Mycket inverkar inte öht på barnets skolprestationer heller. Det lärarna får involvera sig i är skolprestationer och mående i relation till skolkamrater. Plus att orosanmäla om man vet att barnen far illa. Eftersom dessa barn klarade skoljobb och hade det välordnat (till synes) hemma var det inget lärarna kunde agera på utom att anordna hemundervisning. Då Bjärred är litet kan inga lärare "skvallra" här i tråden heller, samt att de som arbetade med flickorna inte vill hänga ut barnen.

Oskars arbetskamrater tycker jag verkar vara de som fått höra mest om barnen och sett hur jobbigt O hade det. Tror de också sett tecken.

Nu i efterhand kan jag tänka mig att många kan se detaljer framträda som man när familjen levde inte tyckte var så allvarliga men som nu kan visa på hur det var ställt. Sådana uppgifter tror jag kommer komma ut successivt.

Så är det nog. Även om man inte kunde föreställa sig det som hände så fanns säkert tecken som man i efterhand kommit på. Men om man berättar om det är man rädd att uppfattas som delansvarig. Bättre då att säga att det inte fanns en enda sak som tydde på nåt konstigt.
Citera
2019-01-31, 18:40
Bannlyst
Citat:
Att jag läser och begrundar vad andra också tycker och tänker. Inte minst de vetenskapliga rapporter många länkar till. Vill inte fastna i något, inte heller i det jag själv tycker och tror. Incesttanken är bara en av alla de aspekter jag begrundar och som även andra har tagit upp.

Självklart måste föräldrarna och barnen mått väldigt dåligt, dragit ner varandra i djupet, så jag tror alltså inte att enbart barnens diagnoser var orsaken till morden, som föräldrarna ville göra gällande i det efterlämnade förklaringsbrevet.

Att det var en familj i djup kris råder det inget tvivel om, men jag frågar mig fortfarande varför katastrofen hände och vad släkten inte vill ska komma ut. Vore det "bara" depression så tänker jag mig att man också kunde klargöra det. Det är inget skamligt, även om vissa kanske anser det - och då syftar jag INTE på någon här i tråden.
Tack! Då förstår jag hur du tänker.
Jag tror att jag behöver något mer för att begrunda det djupare. Att det finns något stöd för misstanken. Annars känns det lite som en gissningslek. Inget fel i det men det tillför inte mig något.
Citera
2019-01-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Båda flickorna hade särskild undervisning i hemmet, du påstår att detta skulle avslutas. Varför skulle jag ha bevisbördan, den ligger hos dig? Det är ren spekulation från din sida.

Man deklarerar vid olika tider i Sverige.

Du hade fel om momssagan, då blev det plötsligt irrelevant information.

Har du källa på O;s sjukskrivning. Han gick ner i arbetstid för att få livet att gå ihop. Det är sånt medarbetarsamtal är till för.

Man kan inaktivera sitt facebook konto. Det sker snabbt. Namnet finns kvar men innehållet döljs. Vad bevisar detta tycker du?

Var O enskild näringsidkare ska deklaration, årsbokslut och momsredovisning lämnas 2 maj för föregående år. Är det ett AB, fåmansföretag deklarar man som om man var anställd dvs 2 maj, och företaget deklareras för sig, när beroende på när räkenskapsåret bryts.
Källa Skatteverkets hemsida.
Citera
2019-01-31, 19:35
Medlem
Citat:
Så är det nog. Även om man inte kunde föreställa sig det som hände så fanns säkert tecken som man i efterhand kommit på. Men om man berättar om det är man rädd att uppfattas som delansvarig. Bättre då att säga att det inte fanns en enda sak som tydde på nåt konstigt.

Varför då? Finns massor med familjer som berättar att de borde ha förstått och att de kämpat med saker och ting längre. Inget konstigt alls. Det som är konstigt är det man vill dölja. Det kan inte vara att man sett tecken på depression eller liknande.
Citera
2019-01-31, 19:37
Medlem
Citat:
Tack! Då förstår jag hur du tänker.
Jag tror att jag behöver något mer för att begrunda det djupare. Att det finns något stöd för misstanken. Annars känns det lite som en gissningslek. Inget fel i det men det tillför inte mig något.

Du deltar just nu i den största gissningsleken i detta forum, hur kan du missa det? Gissandet beror på att allmänheten fortfarande inte fått så mycket information att det går att förstå brottets ursprung.

Ingen av föräldrarna var sjuk. Båda planerade det. Det fanns inga händelser eller besked som kunde ha utlöst morden. Det sistnämnda är intressant. Vet man hur familjen reagerade, vet man vilka kontakter de hade med skolan? Vem representerar familjen egentligen? Knappast någon. De är alla döda.

Det polisen då säger är att familjen inte kan ha påverkats av den inofficiella ME-ledarens självmord i januari. Dagarna innan familjen dog. Hur vet de det?

Polisen säger också att skolan inte kan ha kommit med jobbiga besked. Hur vet de det?
Polisen säger även att sjukhus inte kan ha kommit med tuffa besked. Detta vet de säkert. Jag gissar det.
Senast redigerad av rappytt 2019-01-31 kl. 19:40.
Citera
2019-01-31, 19:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Läs igen, men med ett öppet sinnelag.
Läs igen, med konsekvenstänk - för övrigt har jag klartgjort anledningen till att jag skriver om depression:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Hur förankrar DU det du tar för troligt - dvs incest?
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 20:13.
Citera
2019-01-31, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför då? Finns massor med familjer som berättar att de borde ha förstått och att de kämpat med saker och ting längre. Inget konstigt alls. Det som är konstigt är det man vill dölja. Det kan inte vara att man sett tecken på depression eller liknande.
Jag tänker på de som arbetat med familjen som kanske känner att de borde ha anmält familjen till socialtjänsten. Vem tänker du på?
Citera
2019-01-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror att skolan kallade till ett möte 5 januari för att meddela att den särskilda undervisningen i hemmet skulle upphöra och Agnes skulle inställa sig på skolan fyra dagar senare? Det var nog för att kyla O;s kokande i den svarta mössan som man slog av värmen när man kom hem. Grattis, du har löst allt!

Jag förstår inte riktigt vad som är så konstigt om de hade möte om det? För jag anar ironi i ditt inlägg. Familjen fick troligen ett brev med förvarning om just detta innan jul (ett tråkigt besked innan jul...?) och kanske kallades de till ett möte för att berätta och diskutera vidare. Med de sparkrav skolan hade var det säkert oförsvarbart att fortsätta bedriva så kostsam hemundervisning.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-19/elever-sager-ifran-mot-stora-besparingar-pa-skola?redirected=1

"Flera familjer i Bjärred har fått veta att det extra resursstöd som deras barn fått på Bjärehovskolan kommer att minskas kraftigt efter nyår.
”Det är inte bara barn med särskilda behov som drabbas av de här besparingarna, men det är de som drabbas värst”, säger mamma C**hrine Unn**stam L*hti."

I informationen om besparingsåtgärderna på Bjärehov som skickades ut i förra veckan kan man läsa att en specialpedagog och en speciallärare måste gå in och täcka upp för en lärare som ska gå på föräldraledighet.

”De elever som idag får stöttning av specialläraren kommer i större utsträckning att få stöttning av ordinarie klasslärare”, heter det i informationsbrevet.
Det indragna resursstödet slog ner som en bomb i de tre familjerna – under hösten har de inte fått en enda hint om att det varit på gång.
– Tajmingen är maximalt dålig. De har en termin kvar på sig att nå upp till kunskapskraven i trean, och som de kämpar för att klara det. Nu vet vi inte om den positiva trenden för dem kommer att vända, säger Anders Koch.
Att barnen inte ska klara skolan, eller tröttna på att gå dit när de inte får den hjälp de behöver, är en stor rädsla bland föräldrarna som samlats hemma hos familjen Lahti. De är också rädda att den sociala kontakten med de andra barn i klassen ska försämras när den extra vuxna närvaron försvinner.

– Det känns som att de drar undan mattan för barnen, säger Anna Bjernetun.
När föräldrarna fick reda på förändringen kontaktade man rektor Ann-Louise Raquette Berlin, skolchef Martin Persson och ordförande i barn- och utbildningsnämnden Robert Wenglén (M), och ifrågasatte beslutet.
Ann-Louise Raquette Berlin hänvisade till att skolan fått en snäv budget, och Wenglén till att det är rektorns uppgift att vidta åtgärder för hålla sig inom budgetramarna.

Men hos föräldrarna ligger oron inför vårterminen fortfarande och gnager. Faktum kvarstår att deras barn inte längre kommer ha tillgång till samma resurser som skolan tidigare bedömt att de behöver.

Barn och utbildningsnämnden i Lomma går med ett budgetunderskott på 6,9 miljoner kronor. Knappt hälften av den summan beror på Bjärehovskolan. Enligt skolans rektor Ann-Louise Raquette Berlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.

Citera
2019-01-31, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du deltar just nu i den största gissningsleken i detta forum, hur kan du missa det? Gissandet beror på att allmänheten fortfarande inte fått så mycket information att det går att förstå brottets ursprung.

Ingen av föräldrarna var sjuk. Båda planerade det. Det fanns inga händelser eller besked som kunde ha utlöst morden. Det sistnämnda är intressant. Vet man hur familjen reagerade, vet man vilka kontakter de hade med skolan? Vem representerar familjen egentligen? Knappast någon. De är alla döda.

Det polisen då säger är att familjen inte kan ha påverkats av den inofficiella ME-ledarens självmord i januari. Dagarna innan familjen dog. Hur vet de det?

Polisen säger också att skolan inte kan ha kommit med jobbiga besked. Hur vet de det?
Polisen säger även att sjukhus inte kan ha kommit med tuffa besked. Detta vet de säkert. Jag gissar det.

Fast lite vet man väl ändå efter presskonferensen?
Citera
2019-01-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Momssagan har gått som en röd tråd gällande bevisen från dig et al om att O är helt förblindad i sin iver av att bejaka sina ställningar efter döden. Sen tolkas då ordvalet och blir ett vittnesbörd över hur absurd han är.

1. Den är skriven redan år 2012 och renskrivs och sammanställs 2017 - vilket överhuvudtaget inte är nåt konstigt om man är korrekt i vetenskaplig metod. En dedikation är mycket vanlig.

2. Problemet med det hela är att den är renskriven på sommaren - den 2 augusti - vilket sker innan beslut om att de gemensamt och i samförstånd börjar planera att ta livet av sig och döda sina döttrar:
Det sker på hösten 2017.

3. Att planera är per definition allt från ett tankfrö till att planerna ordagrant tas i bruk för att nå ett visst resultat.
Sen bestämmer man sig - det ska ske. Det är med andra ord en aktiv process över tid om man så ska bygga en bokhylla eller mer tragiskt iscensätta det som skedde i Bjärred.
Det inkluderar även fantasier - varav detta brukar kallas "premeditated"; att man börjar drömma om nåt, en önskan.
Det kan handla om allt från att åka till Bahamas och börja söka resor, spara pengar till den extremt störde sexualsadisten som fantiserar om att genomföra en viss handling, ett visst scenario gällande sina perversa fantasier som går på repeat i den sjuka skallen.

Konklusion:
Så min sensmoral är att även om de påbörjade det hela redan hösten 2017 så betyder det inget annat än att tanke startade där för att flera månader senare iscensätta galenskapen som de ansåg var enda lösningen - samt att momssagan var skriven innan dess på sommaren 2017.

Man får ju tycka vad man vill och jag tycker bara den är märklig. Vilken målgrupp riktar han sig till? Tråkigt ämne för barn och för mycket äpplen för vuxna. Var det viktigt att lägga ut den på nätet osv? Trodde att Momsen skulle visa sig vara ett fyndigt sätt att förklara "mamma" på men nä, hon är inte med och det blir ingen knorr på sagan. Han borde ha haft annat att tänka på också i augusti. Var det så viktigt med orättvisan med undantagen moms så han struntade i deklarera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in