2019-02-07, 11:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ytterligare citat:
H*mpus och Fr*edrik blev avlösta och satt i polisbilen utanför huset. "Utanför bilen såg de hur nyfikna människor började samlas, plötsligt skulle alla gå ut med hunden. En man ställde sig vid de höga häckarna som skiljer tomterna åt och började hoppa så högt han kunde för att se in, men då kastade sig H*mpus på tutan.
/.../

En annan man knackade på rutan till polisbilen och försökte vara lite rolig: "Det är väl ingen som blivit mördad va!"

Bedrövligt, lika djävla gamaktigt som de som filmar bilolyckor och annat, han skulle fan ha använt tjänstevapnet på gamarna.
Citera
2019-02-07, 11:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ytterligare citat:
H*mpus och Fr*edrik blev avlösta och satt i polisbilen utanför huset. "Utanför bilen såg de hur nyfikna människor började samlas, plötsligt skulle alla gå ut med hunden. En man ställde sig vid de höga häckarna som skiljer tomterna åt och började hoppa så högt han kunde för att se in, men då kastade sig H*mpus på tutan.
/.../

En annan man knackade på rutan till polisbilen och försökte vara lite rolig: "Det är väl ingen som blivit mördad va!"
Herre gud, så extremt pinsamt. Ser den där hoppande gubben framför mig.
Men en del är beredda att gå nästintill hur långt som helst för att skaffa information av ren nyfikenhet. Antar man saknar nån spärr från början - nåt med moralen som felar.
Citera
2019-02-07, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite nytt från media.
https://www.expressen.se/kvallsposten/poliserna-som-kom-forst-till-bjarredsvillan-berattar/

Tack för länken! Jag tror att de mest ogrundade teorierna kommer avta i takt med att informationen börjar komma in från media, efter att nu utredningen knyts ihop. Vi har nog en del här som kommer känna sig lite fåniga efter att de ser hur skevt de tänkt och hur bakvänt de hamnat. Det är inte lätt för alla det här med att dra slutsatser från begränsad information.
Citera
2019-02-07, 11:16
Medlem
Hela den här tråden har varit en jävla soppa. Jag förstår om poliserna har lagt till den i sin sammantagna bild av händelsen och att dom därigenom riskerar ha tappat all tro på mänskligheten efter alla idiotier och frosserier. Jag ber om ursäkt för den respektlöshet jag har visat mot offer, anhöriga och andra som personligen har kommit i kontakt med denna tragiska händelse.

Jag kommer nog aldrig att komma underfund med hur de inblandade tänkte eller kände, det är väl ganska naturligt eftersom väldigt få människor någonsin har varit ute i de tankar eller känslor som kan ha föregått handlingar som är så sällsynta så de nästan är unika. Tack och lov.

Några som jag däremot inte ber om ursäkt är alla som saknar förmågan att mentalisera. Den förmågan är inte medfödd men den går att utveckla om man inser att verkligheten faktiskt ser annorlunda ut genom någon annans ögon och känslorna kan vara annorlunda i någon annans själ.
Citera
2019-02-07, 11:22
Medlem
Citat:
I alla större fall här i landet skriver Svensk Polis om dom när utredningarna är klara. Men de skriver om poliserna, om deras känslor, hur det gick till när de kom till platsen, om det som är offentligt känt osv osv. Men det skrivs aldrig någonsin om några uppgifter som är sekretessbelagda. Det man skrivit om nu är:[i] "När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett USB-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka"
/…../

"Redan samma dag som familjen hittades började rykten spridas på nätet och H*mpus (som var först på plats med kollegan Fr*drik, min anm), har läst hela den långa Flashbacktråden med flera tusen kommentarer som till slut gick så överstyr att en moderator stängde av diskussionen. -Det är en märklig känsla att sitta och läsa alla teorier och hur folk spekulerar vilt, när man själv faktiskt varit där"

Tack för att du sammanfattar!

I juridisk mening är USB ett ”dokument”.
Det kan ha innehållit förklaringsbrevet, listan till anhöriga och kanske också en video. Står det något i polistidningen om ”handskrivet”.
Citera
2019-02-07, 11:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Det kan ha innehållit förklaringsbrevet, listan till anhöriga och kanske också en video. Står det något i polistidningen om ”handskrivet”.
Ingenting om handskrivet.
Citera
2019-02-07, 11:32
Medlem
develis avatar
Citat:

Det kan ha innehållit förklaringsbrevet
, listan till anhöriga och kanske också en video. Står det något i polistidningen om ”handskrivet”.
"Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar.

Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat, via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen, så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna."
Citera
2019-02-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Denna familj uppfostrades inte hemma hos dig (?) det är väl inget konstigt med att disk står på köksbänken...

Handlar inte om mig. Här travas det vilt. Den här familjen tänkte verkligen på design och inredning så något så banalt som travad disk kan berätta något. Polisen har säkert varit intresserade av hur många DNA-spår det fanns på bestick o glas.
Citera
2019-02-07, 11:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Herre gud, så extremt pinsamt. Ser den där hoppande gubben framför mig.
Men en del är beredda att gå nästintill hur långt som helst för att skaffa information av ren nyfikenhet. Antar man saknar nån spärr från början - nåt med moralen som felar.

Nej och vem drar osmakliga skämt inför polisen när det är uppenbart att något allvarligt kan ha hänt? Måste ju ha varit folk i närområdet också eftersom det står "plötsligt behövde alla gå ut med hunden".

Nyfikenhet tycker jag i grunden är något positivt om man omvandlar det i omtanke. Där jag är uppväxt är det ganska mycket fluktande mellan grannar men å andra sidan så går man också och knackar på om något inte är som vanligt för att kolla så att allt är okej.

Men att hoppa jämfota för att kanske få en glimt av grannens olycka... Nääää.
Citera
2019-02-07, 11:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Handlar inte om mig. Här travas det vilt. Den här familjen tänkte verkligen på design och inredning så något så banalt som travad disk kan berätta något. Polisen har säkert varit intresserade av hur många DNA-spår det fanns på bestick o glas.

😂

Det är väl mycket att man tänker att de liksom ville att allt skulle vara så ordnat, dokument framlagda och familjemedlemmarna nedbäddade i sina respektive rum. Staplar med disk låter så förhållandevis ofärdigt.
Citera
2019-02-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar.

Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat, via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen, så är det konstaterat att[b] namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på så sätt att vi kan konstatera att inga spår efter nån annan individ finns på dom här dokumenten: inget fingeravtryck, inga DNA-spår eller nånting annat på dom här dokumenten som säger att nån annan människa har pillat på dom här handlingarna."

Precis, inget om handskrivet.
Citera
2019-02-07, 11:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Tillbaka till konspirationsträsket, det gick fort måste jag säga, trodde tråden skulle vara normal åtminstone under dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in