• 1
  • 2
2019-02-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har inte fel. Reglerna för BE ändrades 2009 eller så, och ersattes av C1E.

Men fattar inte du att man måste ha BE med tillägget 79.06 om du med en vanlig PB eller lätt lastbil drar ett släp som väger mer än 3,5 ton? Då spelar det ingen roll om jag CE, för dragfordonet måste kunna dra mer än 3,5 ton. Dessutom måste CE förnyas vart femte år, men BE + 79.06 behåller jag livet ut. Så det är lite mer genomtänkt än du håller för troligt.

Med CE får du alla undre behörigheter, så det spelar roll. Nej, BE ersattes inte av C1E. C1 kom som en halvbehörighet för medeltunga lastbilar. För att kunna framföra en medeltung lastbil med släp över 750kg behövde Transportstyrelsen även lägga till en E behörighet, du får nämligen inte framföra 7,5 tons dragfordon med ditt BE 79.06.

Teoretiskt får du med CE köra hur mycket du vill. Det som begränsar är bärighetsregler och fordonsbegränsningar (varför skriver jag detta till dig? Du bör veta detta.)
Citera
2019-02-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Med CE får du alla undre behörigheter, så det spelar roll. Nej, BE ersattes inte av C1E. C1 kom som en halvbehörighet för medeltunga lastbilar. För att kunna framföra en medeltung lastbil med släp över 750kg behövde Transportstyrelsen även lägga till en E behörighet, du får nämligen inte framföra 7,5 tons dragfordon med ditt BE 79.06.

Teoretiskt får du med CE köra hur mycket du vill. Det som begränsar är bärighetsregler och fordonsbegränsningar (varför skriver jag detta till dig? Du bör veta detta.)
När de begränsade BE till max 3,5 ton släp måste de ersätta med nåt annat för att dra http://www.betrailer.se/ med en tågvikt på upp till 10 ton, vilket är omöjligt med dagens BE, som bara tillåter max 7 ton tågvikt. Du behöver minst C1E för att köra 10 ton med släp även om dragbilen bara väger 3,5 ton och därmed bara kräver B. C1 tillåter bara 7,5 ton utan släp.

För att du inte förstår att CE är tidsbegränsat medan BE inte är det. Därför är tillägget 79.06 mycket viktigt.
Citera
2019-02-07, 02:42
Medlem
Citat:
När de begränsade BE till max 3,5 ton släp måste de ersätta med nåt annat för att dra http://www.betrailer.se/ med en tågvikt på upp till 10 ton, vilket är omöjligt med dagens BE, som bara tillåter max 7 ton tågvikt. Du behöver minst C1E för att köra 10 ton med släp även om dragbilen bara väger 3,5 ton och därmed bara kräver B. C1 tillåter bara 7,5 ton utan släp.

För att du inte förstår att CE är tidsbegränsat medan BE inte är det. Därför är tillägget 79.06 mycket viktigt.

Som sagt är denna tillämpning en väldigt extrem nichning som inte angår gemeneman. Den är lika extrem som att framföra en PBII med tungt släp.

Ja, CE är tidsbegränsad, vilket är bra. Men med denna behörighet får du som sagt köra vad du vill sålänge som vägar och fordon tillåter det.
Citera
2019-02-07, 04:38
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:

Jag hade delvis fel, jag citerar Transportstyrelsen med den korrekta informationen.

Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)

Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

B utökad
(B96) 18 år Fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är över 3,5 ton men inte mer än 4,25 ton.

BE 18 år Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Övergångsregel

BE (utfärdat före den 19 januari 2013)

Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.
Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Länk till kompletta listan:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=79.06&_t_ tags=language%3asv&_t_ip=193.182.52.107&_t_hit.id= TS_Externwebb_Models_Pages_StandardPage/_763feb44-c102-4d79-9e57-9834e9b015c5_sv&_t_hit.pos=2

Mvh, ZaphodB
Citera
2019-02-20, 11:36
Medlem
tack för alla informativa svar, då finns B96 i övriga EU.
hade fått för mig att det var något svenskt påfund
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in