2019-02-06, 00:12
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ok då förstår jag er lite bättre.

Ska försöka förklara tydligt med ett exempel nedan.

Ni tar ett lån och istället för att konsumera för detta lån (dvs någon annans sparande som denna lånar ut till er) så väljer ni att spara denna resurs i form av en guldtacka.

Ja .

Citat:
Säg att istället för att betala varje månad så kommer ni överens om att betala tillbaka hela lånet efter 12 mån (enbart för att tydliggöra var sparandet äger rum). Varje månad räknar ni ut hur mycket ni kan konsumera av era intäkter för att spara ihop till denna amortering/återbetalning 12 månader senare. Så varje månad sparar ni 1/12 av skulden på ert bankkonto. Efter 12 månader har ni sparat ihop till skulden så ni kan amortera hela beloppet. Sparar ni då varje månad eller sker sparandet vid amorteringen efter 12 månader?

Varje månad har det sparats en tolftedel av skulden och på den 12:e månaden amorteras hela skulden.

Citat:
Det blir exakt samma princip om ni amorterar varje månad. Ni sparar 1/12 varje månad för att kunna amortera 1/12 av skulden. Dvs sparandet sker innan amorteringen.

Ni har inte sparat ihop till guldtackan, ni har sparat ihop till att amortera på skulden (Ni äger redan guldtackan). Oavsett om ni hade haft en skuld att amortera på eller ej så hade ni sparat exakt samma belopp under perioden.

Att amortera en tolftedel per månad är detsamma som att amortera tolv tolftedelar på årsbasis. Att ”spara” 12 tolftedelar och sedan köpaguldtackan är detsamma som (ex ränta) köpa guldtacka och därefter spara/återbetala 12 tolftedelar.
Citera
2019-02-06, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Varje månad har det sparats en tolftedel av skulden och på den 12:e månaden amorteras hela skulden.
Först sparar man, sedan amorterar man. Alltså erkänner du nu att amortering och sparande inte kan vara samma sak!
Citera
2019-02-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du håller med om att sparandet sker under perioden mellan varje lön så kan du amortera innan sparandet, t.ex. direkt efter lönen men innan nästa lön kommer.

Vi kom väl fram till att sparande=intäkter-konsumtion? Dvs alla intäkter som inte är konsumerade är ju sparande?

Om du får en intäkt och inte har konsumerat något så är ju hela intäkten ett sparande oavsett tid som har gått? Om du avstår konsumtion 1 dag från när intäkten kom eller 30 dagar så är det sparande.

Om du avstår från att konsumera när konsumtionsmöjligheten uppkommer dvs vid ögonblicket du får en intäkt så är ju detta sparande. Då kan du amortera med detta sparande, eller hur?

Säg att denna person som amorterar är ännu mer sparsam så denna lyckas spara ett belopp lika stort som den månatliga amorteringen och väljer att amortera dubbelt nästa månad. Sparade han dessa pengar nästa månad då när han gjorde amorteringen? Givetvis inte så hur kan du då påstå att amortering=sparande?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan förlänga exemplet med att du säljer guldtackan också, för exakt samma pris du köpte den för. Dessa pengar hamnar då på ditt sparkonto eftersom du har amorterat hela lånet. Har du sparat ihop dessa pengar?

Ja men det har inget med amorteringarna att göra utan sparandet har skett varje månad under 12 månader. Dessa 12 månaders sparande kan användas till att amortera eller tom köpa ytterligare en guldtacka. Det krävs ett sparande för att amortera.

Du kan inte amortera utan att spara (eller låna någon annans sparade medel) men du kan spara utan att amortera därför är amortera inte = sparande då sparande möjliggör amorteringar.

Du låser upp dif i perioder om månader och då blir det fel. Tänk istället om du hade haft dagslön eller tvåveckorslön och bara amorterat 1 gång i månaden. Hade du då sparat löpande under månaden för att kunna amortera eller hade det först varit ett sparande när du amorterar?
Citera
2019-02-06, 00:24
Medlem
Pudersockers avatar
Sammanfattningsvis: jag vill ha en synt pappa för 12 000 kr, pappa vill inte ge mig den så jag får antingen spara tusen kronor varje månad i ett år och köpa synten om ett år, då har jag ju sparat ihop till synten eller hur? Klart som korvspad. Men jag kan också låna 12 000 och köpa synten nu och så amorterar jag tusen spänn i månaden i ett års tid. Har jag inte lagt undan pengar från annan konsumtion till konsumtion av denna synt då även i detta fallet? Utfallet är exakt densamma, borde inte detta då också va sparande till synten?

Så borde man väl kunna se på det, sen om man köper en bostad för pengarna ist för en synt, ja då är det ju verkligen sparande då jag ju får tillbaka dessa pengar i handen vid en framtida försäljning. Och som lök på laxen kan jag dessutom spara mycket i räntekostnader om jag amorterar av fortare.

Frågor på det?
Citera
2019-02-06, 00:24
Bannlyst
nej
Citera
2019-02-06, 00:28
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Först sparar man, sedan amorterar man. Alltså erkänner du nu att amortering och sparande inte kan vara samma sak!

Om jag ska återbetala mitt lån om 12 månader så sparar jag förslagsvis en tolftedel av min skuld för att amortera om 12 månader, ja.

Kan jag istället amortera mitt lån genom att månatligen återbetala en tolftedel av summan kanske jag föredrar detta finansieringsupplägg. Resultatet är detsamma.

Att du med halmgubbar försöker lägga ord i mun kring vad andra menar saknar däremot bäring i fågan.
Citera
2019-02-06, 00:29
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsenE
nej

Exakt.
Citera
2019-02-06, 00:34
Avslutad
Citat:
Om jag ska återbetala mitt lån om 12 månader så sparar jag förslagsvis en tolftedel av min skuld för att amortera om 12 månader, ja.

Kan jag istället amortera mitt lån genom att månatligen återbetala en tolftedel av summan kanske jag föredrar detta finansieringsupplägg. Resultatet är detsamma.

Att du med halmgubbar försöker lägga ord i mun kring vad andra menar saknar däremot bäring i fågan.
Jag lägger inga ord i mun på dig. Det var dina egna ord att sparande sker innan amortering. Av det följer att sparande inte kan vara amortering. Hade det varit samma sak så hade man kunnat byta plats på ordningen och amorterat innan man kunnat sparat. Lycka till med att konstruera ett sådant teoribygge.
Citera
2019-02-06, 00:35
Avslutad
Citat:
Exakt.
- ”Är amortering och sparande samma sak?”

- ”nej”

- ”Exakt.”

Så du erkänner nu att amortering inte är sparande. Det glädjer mig att någon vilsen själ har funnit sanningens ljus.
Citera
2019-02-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ja .

Att amortera en tolftedel per månad är detsamma som att amortera tolv tolftedelar på årsbasis. Att ”spara” 12 tolftedelar och sedan köpaguldtackan är detsamma som (ex ränta) köpa guldtacka och därefter spara/återbetala 12 tolftedelar.

Japp och därför är amortering inte detsamma som att spara då ögonblicket då du amorterar inte ger upphov till sparandet då sparandet redan har skett innan amorteringen. Totalsumman blir detsamma men ordningen är alltid först sparande sen kan man amortera. Säg för skojs skull att när lånet förfaller efter 12 månader så förlänger vi det med 12 månader så ingen amortering äger rum. Då har vi ju fortfarande kvar vårat sparande under året och kan välja att konsumera/investera eller amortera om 12 månader.

Amortering är inte per definition ett sparande utan något man kan göra med sparade medel. Och något man inte kan göra utan sparade medel.

Kan vara så att jag hänger upp mig på begrepp och ordningsföljd och ni bara ser på totaleffekten som i guldtackexemplet blir detsamma och därför vi missförstår varandra i tråden.

Edit: Om vi vänder på det så kanske det blir tydligare. Säg att du sparar under ett år ihop till en guldtacka men dagen då du ska köpa den så väljer du istället att ta ett lån och köper denna guldtacka. 1 dag senare så väljer du att amortera av hela lånet med din sparade medel. Är då amorteringen=sparande eller använde du sparade medel för att amortera? Effekten blir samma som i ert gultackeexempel. Jag tror nog ni hade håller med om att sparandet skedde innan amorteringen i detta fall med samma utfall som ert exempel.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2019-02-06 kl. 00:49.
Citera
2019-02-06, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Sammanfattningsvis: jag vill ha en synt pappa för 12 000 kr, pappa vill inte ge mig den så jag får antingen spara tusen kronor varje månad i ett år och köpa synten om ett år, då har jag ju sparat ihop till synten eller hur? Klart som korvspad. Men jag kan också låna 12 000 och köpa synten nu och så amorterar jag tusen spänn i månaden i ett års tid. Har jag inte lagt undan pengar från annan konsumtion till konsumtion av denna synt då även i detta fallet? Utfallet är exakt densamma, borde inte detta då också va sparande till synten?

Så borde man väl kunna se på det, sen om man köper en bostad för pengarna ist för en synt, ja då är det ju verkligen sparande då jag ju får tillbaka dessa pengar i handen vid en framtida försäljning. Och som lök på laxen kan jag dessutom spara mycket i räntekostnader om jag amorterar av fortare.

Frågor på det?
Glöm inte salt och peppar också. För att få tag i peppar så kan du dra dit pepparn växer.

Det du gör här är att kalla inköp av konsumtion för sparande.
Det är som att säga att inköp av öl man ska bli full på är att spara pengar. Det är helt otroligt.

Det är just sån här inställning till ekonomi som kommer leda till samhällskollaps.
Citera
2019-02-06, 00:50
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja, tills du använder pengarna för att betala resan och din konsumtion.

På samma sätt så kan amortering inte vara sparande eftersom du då betalar resan och din konsumtion.

Så sparande avgörs beroende på transktionsdatum för den monetära överföringen?

Jag ska besöka Antarktis nästa jul och har per denna vecka gjort överföringen till resebyrån.

Har jag därmed redan konsumerat resan? Eller sker konsumtionen när jag landstiger sydpolen?

Skiljer det sig åt om jag sparat ihop till resan med tidigare överskott av lön vs konsumtion eller om jag sparar motsvarande upp till december?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in