2019-02-04, 21:50
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idagidag2
Tror vi det blir en dödsannons i Sala allehanda?

Skulle tro det.
Frågan är bara om det blir en gemensam dödsannons för barnen och Samuel eller om det blir separata?
Kan inte vara lätt för dom anhöriga att behöva fatta såna beslut 😓.
Citera
2019-02-04, 21:52
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft
Riktigt så fel ute är ju inte Tommpa80. Hen är bara lite sen på bollen. Det var snällt i alla fall, omtanke om oss andra i tråden.

Nu skrev jag ju inte det du citerade och länkade till Wikipedia!
Läs om och läs rätt!
Citera
2019-02-04, 22:00
Medlem
Eldpumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Det ligger nog mycket i den teorin. Han har alltid bott på föräldrarnas gård, tillsammans med dem så länge de levde. Även hans första sambo levde väl med dem? Någon som känt honom i ungdomen skrev att hans mamma inte ville tro att han drack som tonåring. Han fick nog svårt att klara sig utan föräldrarna när de gick bort . Detta är naturligtvis också en teori och fundering. Man vill ju så gärna ha en förklaring till varför det gick som det gick även fast man inte kände familjen. Det är ju barnen som man tänker på.

Varifrån kommer info om att han bodde med föräldrarna tills de dog?
De bodde ju en liten bit ifrån Näs, på Valsätra gård, som förmodligen var hans barndomshem. Det finns en intervju med honom därifrån som gjordes alldeles i början av hans karriär:
https://www.travkompaniet.se/nyheter/1362
Citera
2019-02-04, 22:08
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stargates
Är du läskunnig och kan förstå innebörden av vad jag skriver? Dina inlägg i denna sträng är ju bara en massa surr, ingenting av värde.
1. Vad spekulerar jag i?
2. Vad/vem anklagar jag?
3. Vad/vem skuldbelägger jag?

Skuld? Du måste mena skyldig!

Bblues har skrivit utmärkta svar till dig. Läs gärna en gång till.

Du skrev:

"En separation har alltid två sidor och det krävs två för att dansa en tango. De flesta separationer är rent ut sagt skitjobbiga och man är oftast inte så vänlig mot varandra alla gånger. Det är först när man separerar man vet vem man har levt med. En vuxen människa får alltid ta konsekvenserna av sitt eget handlande."
Indirekt anklagelse mot Karin. Vidrigt.

Du skrev:
"Att försöka anklaga och skuldbelägga någon för det inträffade är än mer sorgligt för de anhöriga som måste leva med vad som har hänt. Det är flera faktorer som är orsak och som bär skulden till en sån här händelse."
Samuel, och enbart han, är skyldig till att ha mördat sina fina två barn. Hade den hämndlystna och svartsjuka varelsen inte skjutit sig själv hade han suttit i de anklagades bås. Han och ingen annan.
Liksom Dalaröpappan som brände inne sina två söner. Liksom Anders Eklund, Charles Manson och andra mördare. Brukar du besöka Dalaröpappan i fängelset och tycka synd om honom och hans familj? Eller Anders Eklund?
Dessa flera faktorer som skulle bära skulden, vad insinuerar du där? Samuels föräldrars bristfälliga uppfostran av Samuel? Samuels patologiska svartsjuka? Samuels kontrollbehov? Samuels empatilöshet? Samuels brist på kärlek till sina barn? Det är sant, det skulle kunna vara faktorer som bär skulden

"Jag har sett filmen ett flertal gånger. Jag ser en förtvivlad och trasig man, en man som är emotionellt helt slut. Han har stängt av spärrarna, hans inre är blankt, han är tom, dropparna har fått bägaren att rinna över. Det går aldrig att komma ifrån att hans smärta och sorg är självupplevd och det är hans känslor han ger uttryck för, vad han känner och upplever oavsett vad andra"
Det är saker du klistrar på honom. Andra människor ser hat och ett förakt för andra människor. Han tänker inte sitta inne ett helt liv för att han har skjutit sina söner, säger han i filmen.
Dessa droppar är någonting han själv fantiserat ihop och han säger att han har planerat detta länge.

Vi kanske ska skrota hela rättsväsendet, ingen är ju egentligen skyldig till sina handlingar, enbart droppar som fått bägaren att rinna över? Släpp mördarna fria! Eller?
Citera
2019-02-04, 22:18
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nu skrev jag ju inte det du citerade och länkade till Wikipedia!
Läs om och läs rätt!
Näe, du skrev Gomorron, men det blev ju tokigt då yxskaftet refererar till just vad jag länkade. Så Tommpa80 var inte så fel ute med att länka till Samuels dödsfilm. Sedan får man ju länka till filmen lite då pch då eftersom nya läsare tillkommer ideligen.
Citera
2019-02-04, 22:23
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Ja det verkade lite luddigt eftersom man aldrig vet om det bara är någons gissning eller sanning.
Då kan hon alltså varit s.k. hemmafru och Samuel hade ju bara 4 hästar så borde inte varit så mycket jobb med dem.
Min fundering var om bilen som borde varit deras gemensamma (hon fick stå som ägare) och köpt på kredit av SR(?) kunde ha något att göra med den där utpressningen? Det brukar ju oftast handla om pengar..
Vi vet inte om det fanns någon utpressning. Samuel upplevde att han blev utpressad. Det kunde vara vad som hest i hans sjuka hjärna.
Citera
2019-02-04, 22:34
Medlem
Rosamunds avatar
Till alla som har tankar om att Karin "bara" gått hemma, latat sig och blivit försörjd av Samuel.

År 2016 började Karin arbeta enligt uppgifter, sannolikt för att föräldrapenningen för den yngste sonen tog slut. Hon var ju hemma med två barn, med all rätt. Hur ska man jobba då? Betänk att ta hand om barn, hem, djur med mera är nästan ett dygnet runt arbete.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-04 kl. 22:38.
Citera
2019-02-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Vad du tycker och vad du vet är också olika saker.

Jag har aldrig skrivit att han är psykopat. Tvärtom, han var varken psykopat eller psykotisk. Kolla inledningen i filmen; koncentrerad och fokuserad (allt annat än psykotisk). Sen när han vet att han är online går han igång och tjuter som ett barn.

För övrigt och återigen; du ska inte inbilla dig att du har tolkningsföreträde här. Du får tycka precis vad du vill, skriva vad du vill men som en konsekvens av det gäller att du måste acceptera det andra skriver och tycker. Rätt eller fel är endast åsikter. Var och en har rätt till sin upplevelse och uppfattning om det makabra, bisarra och för en väldigt massa människor fullständigt förfärliga som travamatören Rehn gjorde mot sina två små lintottar. "Två skott i dem var"

Fy fan!

Vi lever i ett land och i ett samhälle där vi har laglig rätt att fritt uttrycka vad vi tycker och det har jag inga problem med. Oavsett ditt hat och din avsky som du ideligen uttrycker så förändrar det ingenting. Valet han gjorde och handlingen han utförde beror på någonting, det var inget beslut som kom över en natt. Att idiotförklara honom som människa och för den man som han en gång var och vad han utförde i sin proffession det kan du aldrig ta ifrån honom.
Det finns orsaker som stjälpte honom. En del skyller på Karin, det är lika absurt det. Det finns nog med all säkerhet ett flertal andra faktorer som spelade in här för att avslutas i det som till sist hände.
En tragedi för alla!

Ingen människa har rätt att sätta sig till doms över en annan människa.
Citera
2019-02-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose
Jag har under flera dagar följt inläggen här i tråden men inte orkat skriva. Mycket för att det som hänt är jobbigt och för att det känns lite som att det inte spelar någon roll eftersom spekulationerna och frågorna ändå kommer fortsätta ösa.

Men, vad gäller SR och hans tidigare förhållande med Anna så var de tillsammans i åtta år och hon hade det jobbigt psykiskt under en lång tid, kanske till och med innan de träffades. SR är inte på något sätt inblandad i det som hände där utan det är ett tragiskt fall av en psykiskt dålig människa som försökt ta sitt liv mer än en gång som jag förstått. Det fanns också "bevis" att Anna inte lastade SR för sitt mående. Ibland efterlämnar ju personer saker när de avlider.

Detta som hände Anna läkte nog aldrig. Hur lång tid tar det att sörja kärleken i sitt liv? Att man själv hittat denne död hemma i sin egen trivsamma vrå?

I videon säger SR också att han har dödat sina grabbar för att de vantrivs hos sin mamma, lyssnar man så hör man att han säger "för". Och jag tror hela videon är för han vill förklara varför han gjort som han gjort, d.v.s. tagit barnen med sig. Relationen mellan S och K var oerhört infekterad och det hade hänt saker som gjorde att det ledde till detta. Hennes beteende går inte att rättfärdiga och detta drev SR över kanten. Jag vet mycket mer än jag vill skriva, med respekt för alla inblandade. Mina källor är extremt trovärdiga då jag både själv kände SR och dessutom ventilerat med nära och långvariga vänner till honom.
Ja, han mördade sina barn, det är oförlåtligt. I hans sjuka mående och på det sättet han blev behandlad och relationen far/mor/söner så såg han ingen annan utväg för barnen än att befria dem från det helvete han trodde de skulle få när han själv inte fanns i livet längre.
Man borde känna sån jävla avsky. Men när man vet vem personen är och varför det förmodligen blev som det blev, så kan man inte rå för att endast känna sorg.

Jag förstår precis vad du menar och hur du känner. I ett annat uppmärksammat fall som det skrevs en hel del om var jag i din sits. Inte nära anhörig, men vän med anhöriga. Jag satt inne med en massa information men valde av respekt för anhöriga att inte yppa ett ord.
Hur och vad du än skriver så blir du ifrågasatt och kölhalad. En gång i tiden så var det här ett bra forum. Då fanns en vilja att se på saker ur olika synvinklar, att allt inte bara är svart eller vitt. Okvädningsorden haglade inte heller på det sätt det gör nu.
Ta hand om dig!
Citera
2019-02-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Bblues har skrivit utmärkta svar till dig. Läs gärna en gång till.

Du skrev:

"En separation har alltid två sidor och det krävs två för att dansa en tango. De flesta separationer är rent ut sagt skitjobbiga och man är oftast inte så vänlig mot varandra alla gånger. Det är först när man separerar man vet vem man har levt med. En vuxen människa får alltid ta konsekvenserna av sitt eget handlande."
Indirekt anklagelse mot Karin. Vidrigt.

Du skrev:
"Att försöka anklaga och skuldbelägga någon för det inträffade är än mer sorgligt för de anhöriga som måste leva med vad som har hänt. Det är flera faktorer som är orsak och som bär skulden till en sån här händelse."
Samuel, och enbart han, är skyldig till att ha mördat sina fina två barn. Hade den hämndlystna och svartsjuka varelsen inte skjutit sig själv hade han suttit i de anklagades bås. Han och ingen annan.
Liksom Dalaröpappan som brände inne sina två söner. Liksom Anders Eklund, Charles Manson och andra mördare. Brukar du besöka Dalaröpappan i fängelset och tycka synd om honom och hans familj? Eller Anders Eklund?
Dessa flera faktorer som skulle bära skulden, vad insinuerar du där? Samuels föräldrars bristfälliga uppfostran av Samuel? Samuels patologiska svartsjuka? Samuels kontrollbehov? Samuels empatilöshet? Samuels brist på kärlek till sina barn? Det är sant, det skulle kunna vara faktorer som bär skulden

"Jag har sett filmen ett flertal gånger. Jag ser en förtvivlad och trasig man, en man som är emotionellt helt slut. Han har stängt av spärrarna, hans inre är blankt, han är tom, dropparna har fått bägaren att rinna över. Det går aldrig att komma ifrån att hans smärta och sorg är självupplevd och det är hans känslor han ger uttryck för, vad han känner och upplever oavsett vad andra"
Det är saker du klistrar på honom. Andra människor ser hat och ett förakt för andra människor. Han tänker inte sitta inne ett helt liv för att han har skjutit sina söner, säger han i filmen.
Dessa droppar är någonting han själv fantiserat ihop och han säger att han har planerat detta länge.

Vi kanske ska skrota hela rättsväsendet, ingen är ju egentligen skyldig till sina handlingar, enbart droppar som fått bägaren att rinna över? Släpp mördarna fria! Eller?

Du undviker att svara på mina frågor!
Du vet väl inte vad du ska svara, du svamlar!

Indirekt anklagelse mot Karin. Vidrigt. ?
Nu påstår du någonting helt felaktigt igen!
Läs igen och försök förstå vad jag skriver!

Självklart är han skyldig till att ha dödat sina barn. Frågan är varför han valde denna utväg?
Det finns alltid anledningar till varför man gör som man gör.

Tyvärr ser jag inget hat eller förakt i filmen. Han hatar inte Karin även om han uttrycker det, han hatar den distans (kyla) och beslutsamhet hon visar honom. Han har med all säkerhet en personlighetsstörning och han är emotionellt skadad.

Alla människor får ta ansvar och konsekvenserna för sitt handlande.
Citera
2019-02-04, 23:03
Medlem
Tycker alla ska se filmen !!!
Först då förstår man hur trasig han var
Innan jag sett filmen så hatade man han och tycker det fortfarande är så sjukt att göra så emot sina barn men i hans värld så såg han ingen annan utväg.
Dels för att enligt vad han trodde så vantri ses barnen hos mamman.
Så tragiskt
Citera
2019-02-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Varifrån kommer info om att han bodde med föräldrarna tills de dog?
De bodde ju en liten bit ifrån Näs, på Valsätra gård, som förmodligen var hans barndomshem. Det finns en intervju med honom därifrån som gjordes alldeles i början av hans karriär:
https://www.travkompaniet.se/nyheter/1362

Ett antagande bara från min sida, fick den uppfattningen av någons inlägg. Hade ju varit troligt med tanke på gården. Men som jag skrev, en teori bara. De bodde i vårt fall nära varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in