2019-02-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, hur tänker du nu?

Deras avskedsbrev talar ju om att de inte såg någon livskvalitet vare sig för dem eller deras döttrar på grund av döttrarnas sjukdom, om sjukvården hade givit dem garantier för att döttrarna skulle bli helt friska tror du att de hade tagit livet av dem och sig själva ändå?

Är du inne på det snedvridna tänket som florerar i tråden just nu?

Jämförelser med Eklund, Madsen och den där dåren som kraschade flygplanet med 149 passagerare ombord?

Hade de fått vad de ville från sjukvården hade aldrig den här tragedin hänt, det måste väl vara begripligt för alla?

Vad var det som de ville ha av vården men som de inte fick, tänker du?
Citera
2019-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det var mycket symbolik ovan. Då och då får man tala sanning. Enkel sanning. Man får ta ner diskussionen. När man beskriver barnens hälsotillstånd som ovan så får flesta av oss bilder i huvudet på barn som är väldigt sjuka el som några har påstått här - barn som efter ansträngning blir orkeslösa med smärta osv-
Jag vet inte hur det är med andra barn men det stämmer inte med Moa och inte med Agnes heller. Allt skedde i Oskars huvud. Ev i Hannas också men det gör inte henne till mördare. Enligt mig.
Oskar utnyttjade Lomma kommuns naivitet och ordnade privatundervisning till sina barn. Glöm inte hans företag heter Utbildning.
Barnens sk sjukdom var obekant för släkten. Skulle inte släkten märka om barnen var me sjuka? Varför berättade inte Oskar om sjukdomen, barnens sjukdom? För han skämdes. För släkten såg helt normalfriska barn på Öland.
Det var den väl inte.Men däremot så har de inte nämnt ME istället vad jag hört från dem och dem själva med var idiopatisk trötthet el trötthetssyndrom.
Citera
2019-02-04, 22:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur ska två olika skolor kunna veta att båda barnen är sjuka? Det är inte säkert att skolan visste om att båda barnen hölls hemma... det med Moa var ju så nytt. Kanske kom det fram till skolan under hösten att även M fått en diagnos, vilket kan ha gjort att As skola börjat fundera... kanske skulle man titta mer på detta under våren?

O gick för långt när han höll även M hemma, eller kände ett behov av det. Faktum är ju att O satte diagnos på henne innan sjukvården gjorde det... de behövde bara fylla i hans blanketter så att säga. Han var en blanketternas man, vilket även visade sig efter morden och självmordet. Allt kunde bokföras på något sätt... dock inte hans senaste taxerade inkomst. Där gjorde han bort sig.

Tror att han insåg att spelet var över...

Samma läkare, samma sjukhus, samma socialtjänst, samma rektorsområde?

Samkör nåt dataregister och skicka över en praktikant med en röd flagga till soc. när två av två barn i samma familj drar på sig svår sjukdom med många bokstäver och ingen trevlig svensk synonym som fäster i huvet? Praktikanten viftar med röd flagga å socialkontoret till dess någon smugit fram, löst ut och satt på en gps-märkt fotboja som vibrerar och tutar till dess åtgärd vidtagits?

Det är som jag tycker då.
Citera
2019-02-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo vi har ju lite olika infallsvinklar. Jag har väl lite svårt att förstå vitsen att få friska barn sjuka - däremot har jag bättre förståelse för att föräldrarna kan ha blivit nedstämda av barnens sjukdom. Men då utgår jag ju från mina egna erfarenheter - har aldrig mött någon med MbP.

Svårt kontrollbehov. Det förefaller som om O led av det i första hand. Han berättade ju även i avskedsbrevet hur han PLANERAT dödandet av hela sin familj... det var en väldigt viktig faktor att omvärlden skulle få veta att här fanns det faktiskt en plan och att den var fullt rimlig... han hade koll, han...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 22:07.
Citera
2019-02-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ja, om man tänker efter så lurade O faktiskt alla. Sina barn och varför inte även sin fru då? Polisen, sjukvården, skolan, kollegorna, släkten, föräldrarna. Han var en manipulatör som av någon anledning tappat greppet om sin familj. Kanske såg döttrarna fram emot den nya terminen, kanske skulle de berätta hur de hade det hemma...

Det är ju du som verkar ha tappat det helt och hållet.Både A och M var två smarta töser och hade alla möjligheter i världen alla dar i veckan att berätta om det hade förekommit några oegentligheter.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo vi har ju lite olika infallsvinklar. Jag har väl lite svårt att förstå vitsen att få friska barn sjuka - däremot har jag bättre förståelse för att föräldrarna kan ha blivit nedstämda av barnens sjukdom. Men då utgår jag ju från mina egna erfarenheter - har aldrig mött någon med MbP.
Det intressanta utifrån rapytts soffdiagnoser är att Münchausen by proxy främst drabbar mödrar.
Citat:
Föräldern kommer med sitt barn till sjukhus efter ett påhittat eller tillfogat symtom som skadar barnet. Det kan göras i ångestdämpande syfte och föräldern kan ses både som förövare och som offer. Internationell forskning visar att det i 95 procent av fallen är mamman som orsakar barnet skada. Offren är ofta små barn och de farligaste tillvägagångssätten är svält, förgiftning eller kvävning.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/maj/ofta-angestfyllda-mammor-som-hittar-pa-eller-orsakar-barnets-symtom/
Men där har ju iofs rappytt rätt. Det lär vara mer än svårt att hitta på Oskar:
Citat:
Du missförstår mig. Skolan blev duperad av O. Det kan även läkarna ha blivit. Det betyder inte att de var oskickliga, de lyssnade ju på patienten och särskilt på dennes förälder. De måste lyssna. MbP, om det fanns hos O, är ju så ovanligt att det borde vara svårt att misstänka.
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 22:15.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vad var det som de ville ha av vården men som de inte fick, tänker du?

En smula hopp och förtröstan om att det skulle finnas bot och hjälp för deras döttrar, uppenbarligen så fick de inget sådant och följden av det vet vi nu vad det blev.

Och när man har följt debatten i den här tråden om ME och dess följder så blir man ju nästan rädd över det förakt som visas till och med av någon som påstår sig vara läkare.

Fick paret ett sådant bemötande i sitt sökande efter bot för sina döttrar så förstår jag att allt bara blev nattsvart.
Citera
2019-02-04, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det var den väl inte.Men däremot så har de inte nämnt ME istället vad jag hört från dem och dem själva med var idiopatisk trötthet el trötthetssyndrom.
Det får mig ännu mer att fundera på varför Missan ser att barnen var friska när det fick sin diagnos som en sanning. Vad grundar hon det på?
Citera
2019-02-04, 22:08
Medlem
Citat:

Frågade igår om det var O som sa att H var orolig över barnens sjukdom eller om H direkt förmedlade att hon var orolig. Vet du det kanske?
Citera
2019-02-04, 22:10
Medlem
Citat:
En smula hopp och förtröstan om att det skulle finnas bot och hjälp för deras döttrar, uppenbarligen så fick de inget sådant och följden av det vet vi nu vad det blev.

Och när man har följt debatten i den här tråden om ME och dess följder så blir man ju nästan rädd över det förakt som visas till och med av någon som påstår sig vara läkare.

Fick paret ett sådant bemötande i sitt sökande efter bot för sina döttrar så förstår jag att allt bara blev nattsvart.

Det är patientföreningen för ME som förmedlar nattsvarta budskap. Sök där och hos förgrundsgestalten som tog livet av sig. Dock så tror jag att det självmordet bara var en del i det beslut som växte fram i planeringen av mördandet... en planering som bottnade i Os farhågor kring sin egen livskvalitet.

Barn som inte är döende håller man vid liv.
Citera
2019-02-04, 22:11
Medlem
Citat:
Säger du det?

Hur gick det med dina sjuka incestfantasier, kom du något längre med dem, develi ville ju ha något mer konkret från dig angående dem.

Ta och red ut den konspirationsteorin först.

Du är helt ute och cyklar och är överdrivet arg på alla utom de som håller med dig. Undrar varför. Tråkigt hur som helst.

Har aldrig skrivit att jag misstänker incest i bjärredfallet, men att det däremot kan vara en av alla möjligheter som varken du, jag eller någon annan vet ett dugg om. Det är fler än jag som vågat drista oss till att om möjligt tänka oss att det kanske skulle kunna ligga något sådant bakom tragedin och morden/självmorden.

Så tagga ner lite, du låter ju helt hysterisk.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-04 kl. 22:13.
Citera
2019-02-04, 22:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är ju du som verkar ha tappat det helt och hållet.Både A och M var två smarta töser och hade alla möjligheter i världen alla dar i veckan att berätta om det hade förekommit några oegentligheter.
Från det ena, till det andra; Rockkungen fick under våren -18 ny information till sig. Hen nämnde då att A*nes var "sjuk" och att hen var tvungen att smälta det. Du med vet möjligen vad hen avsåg med det uttalandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in