2019-02-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Tja - tror nog som någon tidigare skrev att läkarna nog är lite mer noga än att låta en momsexpert sätta diagnosen på sina barn. Det finns ett schema - se viss.nu hur angränsande sjukdomar ska uteslutas. Förstår inte varför läkarna efter åratal av utbildning helt inkompetensförklaras här.

Du missförstår mig. Skolan blev duperad av O. Det kan även läkarna ha blivit. Det betyder inte att de var oskickliga, de lyssnade ju på patienten och särskilt på dennes förälder. De måste lyssna. MbP, om det fanns hos O, är ju så ovanligt att det borde vara svårt att misstänka. När barn 2 blev sjukt borde dock någon ha larmat. Ställdes diagnoserna på samma sjukhus, visste läkarna om att båda barnen hade samma diagnos? Här vill jag verkligen veta vad som hände...

Om O påstått att barnen haft cancer hade man lätt kunna se om det stämde, eller utesluta det. Tyvärr är det ju inte så med ME. Diagnosen kan missbrukas. Det är min tes.

O visste hur han skulle framställa sina behov så att alla följde hans linje, han fick ju loss riktigt stora summor för hemskolning. Ändå var han inte nöjd, ändå trodde han inte på döttrarnas framtid...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 21:45.
Citera
2019-02-04, 21:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Det ska obligatoriskt erbjudas psykiatriskt stöd, inte gå att tacka nej till det stödet utan att i varje fall en orosanmälan görs.

Tycker jag.

Det är definitivt så. Allra helst som två av två barn här är sjuka. Det finns inget att tveka på.
Citera
2019-02-04, 21:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du missförstår mig. Skolan blev duperad av O. Det kan även läkarna ha blivit. Det betyder inte att de var oskickliga, de lyssnade ju på patienten och särskilt på dennes förälder. Jag vill verkligen veta var diagnosen sattes, var det på en privatklinik kanske? Om O påstått att barnen haft cancer hade man lätt kunna se om det stämde, eller utesluta det. Tyvärr är det ju inte så med ME. Diagnosen kan missbrukas. Det är min tes.

O visste hur han skulle framställa sina behov så att alla följde hans linje, han fick ju loss riktigt stora summor för hemskolning. Ändå var han inte nöjd, ändå trodde han inte på döttrarnas framtid...
Duperade han Agnes symtom långt innan 2015?
Citera
2019-02-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är definitivt så. Allra helst som två av två barn här är sjuka. Det finns inget att tveka på.

Hur ska två olika skolor kunna veta att båda barnen är sjuka? Det är inte säkert att skolan visste om att båda barnen hölls hemma... det med Moa var ju så nytt. Kanske kom det fram till skolan under hösten att även M fått en diagnos, vilket kan ha gjort att As skola börjat fundera... kanske skulle man titta mer på detta under våren?

O gick för långt när han höll även M hemma, eller kände ett behov av det. Faktum är ju att O satte diagnos på henne innan sjukvården gjorde det... de behövde bara fylla i hans blanketter så att säga. Han var en blanketternas man, vilket även visade sig efter morden och självmordet. Allt kunde bokföras på något sätt... dock inte hans senaste taxerade inkomst. Där gjorde han bort sig.

Tror att han insåg att spelet var över...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 21:49.
Citera
2019-02-04, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Exakt vad?Anar att du hakat upp dig på¨namnunderskrifterna samt "...stöd för". - Det är nästan lite gulligt...

Och jag "anar" att du mest är intresserad av att sila mygg och svälja kameler.
Citera
2019-02-04, 21:49
Medlem
Lonnrots avatar
Tack develi,
Det fanns nåt avsnitt där som jag nog måste läsa två ggr. 😄

Återkommer när jag hunnit spjälka allt...

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har uppfattat helt korrekt. Forskning är inte statisk, den utvecklas och finjusteras så då gäller det att hänga med så man inte fastnar i ett status quo själv. Det inkluderar mig och jag nappade på detta tänk då det lät logiskt. Det finns två stepping stones där - från att trott att de är psykotiska till att bredda på den psykopatologiska fronten och nu faktiskt ända ner i det friska (eller iaf det som tangerar gränsen eller en viss personlighetsyp som kan vara predisponerad) samt även komorbilitet.
Det vände till att försöka arbeta preventivt och ringa in riskfaktorer.
Nu pågår forskning kring just självmord för att;
föräldern kan ha en viss personlighet som predisponerar, det kan röra sig om trauman eller misslyckade copingformer (reaktivering vid kris), det kan handla om självmordsbenägen, helt fel tänk pga psykiska tillstånd osv.
Sen finns då barnen vars fokus är på och inom mercy killing är det den omvårdande faktorn det grundar sig i Att skydda barnen, att förhindra lidande (potentiellt, reellt) vilket då blir in absurdum när det kommer till filicide och även familicide.
Barnet i centrum, självmordsbenägen och sen alla dessa riskfaktorer ihop.

"In regards to simple suicide, during the last few years several authors (Baumeister, 1990;
Shea, 1999) have shown an interest in investigating and assessing ideation, including events
associated with changes in ideation. In other words, while psychiatric vulnerability, stressors, and
the interaction between them remain the bedrock of suicidology thinking, some authors showed
more interest in how vulnerability, stressors, and their interaction impact ideation.

Overall, there appears to have been a shift from focusing on personality factors and their
psychoanalytic origins to the suicidal process and events shaping that. This allows for much better
observation and study of the ideation aspects."

Återkommer separat till det andra (ångest, extended Self) då det är breda begrepp.
Detta var grunden.
Citera
2019-02-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad menar du med detta?
Det var faktiskt du som uttalade dig hårt och kategoriskt om sjukvården fel och ansvar i denna Bjärredstagedi.
Du skrev att det hela händelsen var sjukvårdens fel som inte lämnade garantier på att barnen skulle tillfriskna. Det är förbaskat tur att ingen sjukvård lurar mänskliga individer med sådan omöjliga trollutsagor som ingen kan hålla.

De prognossiffror för ME hos barn som finns, borde med råge räckt till för att O och H kunde avvaktat ett eventuellt, men sannolikt, tillfrisknande. Något som vanligen sker de första tre åren efter sjukdomsdebut.
Agnes hade varit sjuk i 2-2,5 år, Moa i mindre än ett år.

Stora uppföljningsstudier har visat att mot 80% av ME-sjuka barn som unga vuxna lever ett fullvärdigt liv med studier, jobb och familj. Andra studier har visat något lägre siffror men samtliga av det störda studierna för ME hos barn refererar att majoriteten av ME-sjuka barn tillfrisknar alternativt blir mycket bättre, oftast inom tre år från sjukdomsdebut.

I Sverige uppges just nu 186 personer vara sjukskrivna pga av ME.
Oklart hur många diagnostiserade barn/ungdomar det finns. Verkar inte som dessa siffror går att få fram.
Vissa uppgifter gör gällande att det på 20-25 vuxna med ME-diagnos statistiskt finns ett ME-diagnostiserat barn. ( Vet ej om dessa siffror har belagts. )
Om barn behöver vara sjukskrivna dvs hemskolas i samma utsträckning som vuxna behöver vara sjukskrivna från sina jobb när de är ME-sjuka. Ja då skulle vi ha omkring 8 stycken ME-sjuka barn som behöver hemundervisning i Sverige idag.
1/4 del av hela Sveriges samlade hemundervisade ME-sjuka barn fanns således i Bjärred....
Är det så illa - att av kanske 40 000 sjuka så har bara 186 personer rätt till sjukskrivning. Tack för det Försäkringskassan! Nu är jag lite skeptisk till de siffrorna - liksom dina teorier om barn. Vet med säkerhet att det är betydligt fler än åtta barn som har hemundervisning - och då har jag absolut bara koll på en bråkdel!
Citera
2019-02-04, 21:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Tja - tror nog som någon tidigare skrev att läkarna nog är lite mer noga än att låta en momsexpert sätta diagnosen på sina barn. Det finns ett schema - se viss.nu hur angränsande sjukdomar ska uteslutas. Förstår inte varför läkarna efter åratal av utbildning helt inkompetensförklaras här.
Det finns mer el. mindre kompetenta läkare; mer el. mindre livserfarna läkare; mer el. mindre manipulerbara läkare. - Allt är relativt.
https://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/G00-G99/G89-G99/G93-/G93.3
Citera
2019-02-04, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kontroll och eftermäle framstår som A och O. - SS verkade påtagligt besvärad och upprepade som en papegoja: "...gemensamt och i samförstånd"...
Inte det minsta. Han betedde sig inte ett dugg mer annorlunda vid presentationen än nån annan FuL.
Skillnaden är att du är sugen på att få det som nåt döljande och det tangerar det mer inbillade området.

Han upprepar det han läser ur - vilket är vad Fu kom fram till som undersökningsresultat:
Att de är formellt misstänkta att gemensamt och i samförstånd ha både planerat och mördat sina döttrar.

Att det sen inte duger åt dig för att allt är så mystiskt, nedtonat och locket på är en annan femma.
Citera
2019-02-04, 21:51
Bannlyst
Citat:
Gullet. Det förekommer att polisen klassar mord som självmord. Vad är det du inte förstår när det gäller trådens innehåll? Många är upprörda och kräver mer info för att tro på vad polisen påstår, att båda föräldrarna planlade morden samt att mamman fick hjälp att dö av maken.
(FB) Misstänkt självmord 30-årig kvinna i Solna utreds som mord

Det där tilltaget känns mer som ett tankehopp än en jämförelse.
Men tack för komplimangen!
Citera
2019-02-04, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack develi,
Det fanns nåt avsnitt där som jag nog måste läsa två ggr. 😄

Återkommer när jag hunnit spjälka allt...
Ja, jag försöker skapa nån sorts kategorisering för att det är ett enormt område varav jag kom på att jag behöver lägga grunden först kring vart forskningen befinner sig. Annars lär det bli obegripligt om det inte är med för att resten ska vävas fram kring aktuellt ämne.
Jag har ingen brådska, området är intressant att bolla kring med olika infallsvinklar som sen kan diskuteras kring aktuellt fall.
Citera
2019-02-04, 21:56
Medlem
Citat:
Du missförstår mig. Skolan blev duperad av O. Det kan även läkarna ha blivit. Det betyder inte att de var oskickliga, de lyssnade ju på patienten och särskilt på dennes förälder. De måste lyssna. MbP, om det fanns hos O, är ju så ovanligt att det borde vara svårt att misstänka. När barn 2 blev sjukt borde dock någon ha larmat. Ställdes diagnoserna på samma sjukhus, visste läkarna om att båda barnen hade samma diagnos? Här vill jag verkligen veta vad som hände...

Om O påstått att barnen haft cancer hade man lätt kunna se om det stämde, eller utesluta det. Tyvärr är det ju inte så med ME. Diagnosen kan missbrukas. Det är min tes.

Jo vi har ju lite olika infallsvinklar. Jag har väl lite svårt att förstå vitsen att få friska barn sjuka - däremot har jag bättre förståelse för att föräldrarna kan ha blivit nedstämda av barnens sjukdom. Men då utgår jag ju från mina egna erfarenheter - har aldrig mött någon med MbP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in