Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Även om de var deprimerade så visste de skillnad mellan rätt och fel. Har svårt att tänka mig att de båda var i exakt samma sinnesstämning samtidigt. Någon av dem kunde ha stoppat tragedin. Varför hände inte det, frågar jag mig.
Glömde lägga med en förklaring gällande orsaksammanhang.
Jag skrev:
Citat:
För att kika in i bubblan med kompakta väggar har jag börjat basic med utgångspunkt rel. normala föräldrar i kris, sen via respektive person och vad det kan röra sig om för psykiska delar, att det icke kognitivt friska uppstår och finns, jag tänker via självmordsbegreppet som är hanterbart samt sen i termer som su-pakt. Ett kraftfullt allierande.
Börjar man i mördaränden blir det helt obegripligt när det kommer till två föräldrar där det inte rör sig om te.x. hämnd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
”Jag orkar inte mer!” kan vara en samtalsinledare där. Gärna med fullversaler."
"Nånting fattas dem. Sen vet man ju inte vad som kommer först heller. Bara att se döttrarna lida och inte riktigt kunna skilja depressioner från andra fysiska besvär och dagliga sorger och besvär kan säkert vara dramatiskt nedbrytande. Och sen kanske inse att man själv och barnen fördystrar varandra, och genererar ångest i varandra (vilket förvisso även föräldrar och friska barn kan göra)."
Jag skrev:
Citat:
Det är självmord med i bilden. Det lär ta på krafterna att hålla skenet uppe utåt om det är både ångest, oro för barn och egen depression. Sen väller det ut väl hemma, troligen när barnen har somnat. Det är säkert ett rollspel inför dem också. Det blir dubbelgard, inte ens ro i hemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
De beskrivningar du citerade från ungdomarna är verkligen målande och drabbande. Lever man sig in i det tillståndet och föreställer sig att tex både A och H var deprimerade blir det inte jättesvårt att förstå hur det kunde påverka även O och M. Sen vet jag inte om det var så dock.
Trots allt detta tror jag ändå att något mer måste adderas innan familicide ses som en lösning. Men vad? Eller så är det för obehagligt att ta till sig att "bara" depression kan leda till utplåning av en hel familj.
Jag kopplade som sagt in på självmordspåret:
Citat:
Man bör se det hela från krisens sida; ur deras perspektiv i det som är nåt så när begripligt.
...och anledningen är följande. För att överhuvudtaget se kvinnors roll inom familicide har jag gått via mfs - dvs maternal filicide-suicide. Mödrar som mördar sina barn och begår självmord för att;
Det finns en intressant kommentar i utländskt material som faller tillbaka på omständigheter kring mödrar och barnmord i Sverige som nog är väl så viktig reflektion (ö-satte för att förenkla läsning då termerna är komplicerade via forskningen, eget ordval):
"I länder där det har funnits effektiv policy för att minska barnmisshandel, t.ex. Sverige (Somander & Rammer, 1991) verkar förekomsten av dödlig barnmisshandel ha minskat avsevärt,
medan maternal filicide följt av ett dödligt eller icke-dödligt självmordsförsök förblev stabil eller minskade endast marginellt.
Om ingen skillnad görs mellan dessa typer av maternal filicide så kan inte policy för att minska barnmisshandel och dödligt barnmisshandel krediteras hela måttet av dess effektivitet.
Det faktum att andelen maternal filicide gällande barnmord har rapporterats ha varit relativt stabilt kan tolkas innebära
att mödrars filicide i första hand sammanfaller med självmord."
Det måste noteras att många studier ser maternal filicide-suicide primärt som självmord (Alder & Baker, 1997; Alder & Polk, 2001; Bourget & Gagne, 2002; D'Orban, 1979; Nock & Marzuk, 1999; Resnick, 1969).
Somander & Rammer (1991) studerade registrerade fall under period 1971-1980 varav de anser att deras studie stöder Resnicks (1969) där han fann ut att intrafamiljära mord uttryckligen skiljer sig från andra barnmord via förekomst av altruistiskt motiv.
Somander & Rammer rapporterar det enda lösningen på problem som föräldern hade var självmord och för att bespara barnen effekterna så fann de det nödvändigt att ta barnen med sig in i döden.
För att rulla tillbaka till Professor Resnick (kallad familicidens fader då han studerat området i bortåt 50 år) så uppmärksammade Resnick (1969) det faktum att en förälder kan ha haft tankar om filicide-suicide före ett försök, och att det kanske hade varit möjligt att förhindra filicide och självmord genom att inkludera dessa tankar vid bedömning. Innan dess hade filicide-suicide generellt beskrivits som att krävdes närvaro av psykotiska symptom vid tidpunkten för akten.
Han kategoriserad i subtyperna: altruism, misshandel, vedergällning, neonaticide (mord barnets första 24 timmar i livet), oönskade barn och akut psykotisk episod.
Majoriteten av studien sträckte sig över 200 år över världen på 13 språk gällande de som överlevt självmordsförsök.
Resnick drog slutsatsen att psykodynamiken för filicide-suicide var annorlunda än andra
former av filicide, och att självmord snarare än mord var den dominerande kraften i de flesta fall och
att förebygga självmord skulle kanske ha förhindrat filicide.
Resnick vänder således på bladet för att försöka arbeta mer preventivt.
Resnick uppmärksammade att deprimerade mammor med små barn som "har rädsla för att skada sina barn och som överdrivet oroas för deras barns hälsa" var potentiellt farliga när det gäller möjliga handlingar till filicide eller filicide-suicide, även de som öppet uttrycker sådana tankar och planer. Resnick återkopplade till en studie av McDermaid & Winkler (1955) som i sig introducerade konceptet childcentered obsessional depression (CCOD):
"depression, självmordsftankar, en känsla av oförmåga att ta hand om barnet, känslor av värdelöshet och tvångsmässig rädsla gällande barnets hälsa och välbefinnande, inklusive tankar om att något skulle kunna hända med barnet, till exempel döden."
"Denna kombination av symtom kan leda till tvångsbeteende att skydda barnet mot de upplevda farorna.
Dessutom kan den desperata moderns känslor av hjälplöshet och hopplöshet även leda till att hon gör det hon anser bör göras för sitt barn, vilket inkluderar filicide eller filicide-suicide.
Dessa mödrar beskrivs psykoneurotiska, vars psykopatologi generellt inte innefattar schizofreni eller psykos, och deras depression ofta är maskerad varav självmordsförsök och självmordstankar ibland inte tas på allvar av omgivningen, även för läkare."
Fakta ur Schalekamp's avhandling på 456 sidor om man vill fördjupa sig.
http://www.filicide-suicides.com/Master%20Dissertation.pdf
Vill även tillägga att denna nog vet vad han pratar om. Hans diss är dedikerad Maudy Schalekamp (1986-1991) and Emmy Schalekamp (1988-1991) och i inledningen står:
"In one way or another I have been working on this dissertation since August 1991, when
my wife killed our two children and herself. Many people have made it possible for me to reach the
point where I am about to finish this project.
First I want to thank the people who have enabled me to survive as well as I have in the first year after the tragedy, especially my friends Cornelie van Wel, her husband Reinier Rijke, and their children David, Els and Justus who took me into their home for the first six months."